AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Mine døtre ønsker seg jakker til 6-8000 kr, genser til 1800-3000, vesker til 4-5000, sko til over 2000, bukser til 1500, kosedress til 3000 pluss mye mer. I følge dem så har veldig mange på skolen disse tingene. Dessuten har samtlige i klassene iPhone, gjerne nyeste modell. Vi bor i et "fint" strøk, men alle kan da ikke ha så mye penger? Vi har for så vidt råd til dette, men personlig synes jeg det er tull å kjøpe overprisede klær f.eks. pga et merke. Hva har andres barn av klær og utstyr? Anonymkode: bf7ce...fb3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Ingen er tjent med å få alt man ønsker seg rett i fanget. Jeg mener de må bidra selv også. Spare. Lære seg verdien av penger. Selv om vi har god økonomi ser vi ingen grunn til å sløse bort på ting som «alle andre har». Dette er jo læring til senere i livet også. Anonymkode: 17dd1...3e6 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Det er ikke normalt, nei. Anonymkode: 39aa9...7fe 2
blå Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Ungene mine ønsker seg "alt for dyre" klær til jul. Jeg har tenkt til å gi de noen små gaver og penger. Da må de selv ta stilling til hvilke dyre klær de skal kjøpe. Ofte finner de selv ut at de heller vil bruke pengene på litt billigere klær slik at pengene rekker litt lenger.
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Ikke normalt for flertallet, de fleste voksne jeg kjenner tenker seg godt om før de kjøper noe i den prisklassen selv om alle fint har råd. Hva med å snakke litt om budsjett, se på SIFO sitt referansebudsjett sammen og hva som er vanlig å bruke. Så får de et beløp, og kan velge mellom å kjøpe seg en dyr ting, eller flere. Du kan jo også se om det er oppgaver i hjemmet utover det alle bidrar med i det daglige, som kan betales litt for? Så lærer de å jobbe for å få ekstra ting?
Eliza Doalot Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Her har 16-åringen både dyrt og billig. Det dyre har hun stort sett fått i gave. Hun fikk Juicy Couture-dress til bursdagen sin. En del av meg, og en del av besteforeldrene. Forrige jul fikk hun Svea-jakke, for det ønsket hun seg. Hun måtte uansett ha ny vinterjakke, så da tok jeg det jeg ville brukt på jakk og det jeg ville brukt på julegave og fant jakken på salg. American dream-genser har hun strikket selv, men jeg kjøpte garnet. Jeg synes det er helt ok at hun ønsker seg dyre merkeklær, men hun får det ikke uten videre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Det er helt vanlig, dessverre kan man si, men mine får noe av oss og resten må de bruke av egne sparepenger eller jobbe for Anonymkode: 3a983...612
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 Vanlig rundt her Anonymkode: e1db2...9c8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 9.37): Mine døtre ønsker seg jakker til 6-8000 kr, genser til 1800-3000, vesker til 4-5000, sko til over 2000, bukser til 1500, kosedress til 3000 pluss mye mer. I følge dem så har veldig mange på skolen disse tingene. Dessuten har samtlige i klassene iPhone, gjerne nyeste modell. Vi bor i et "fint" strøk, men alle kan da ikke ha så mye penger? Vi har for så vidt råd til dette, men personlig synes jeg det er tull å kjøpe overprisede klær f.eks. pga et merke. Hva har andres barn av klær og utstyr? Anonymkode: bf7ce...fb3 Jeg synes Marit Bjørgen i God Morgen Norge kom med noe klokt, hun selv har det bra økonomisk, og mye beste enn de som absolutt vifte med Mastercard og gjennomsnittslønninger, likevel får ungene hennes brukte ski og arver av hverandre. Hun sa at set nærmest ser dumt ut at små barn og barn generelt skal komme med ski og klær tilsiget tusen kroner fordi de skal tro at det er skiene som gjør de gode. Selv lærte hun å gå på ski med brukte ski. Jeg tenker at voksne sender signaler til ungene sine om at de ikke er verdt noe uten de dyreste merkene, og at penger ikke er noe man trenger å jobbe for. Vi pakker puter under armene på de og støtter dette jaget etter noe perfekt - og samtidig gir de falske illusjoner om virkeligheten. Samtidig så roper vi høyt om miljø, verdier og anerkjennelser. Det blir så dobbeltmoralsk. Anonymkode: 27143...d68 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 Her er min tenåring sjokkert over prisen på kåper og jakker som koster over 6000 kroner. Så her er så dyre plagg helt uaktuelt. Da må hun spare selv først. Men vinterskoene hennes er vel rundt 2000 kroner, de varer vel lenge siden hun vel har sluttet å vokse nå. Anonymkode: 45f9e...3a9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 de tenåringene virker litt middelaldrende... De tenåringene jeg kjenner, handler på tise og uff og fretex, i god blanding med rimelige kjedebutikker, og er opptatt av personlig stil. Anonymkode: b584c...de7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 Hvilke merker er det snakk om? Anonymkode: eaf10...a3e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #13 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 20.45): Jeg synes Marit Bjørgen i God Morgen Norge kom med noe klokt, hun selv har det bra økonomisk, og mye beste enn de som absolutt vifte med Mastercard og gjennomsnittslønninger, likevel får ungene hennes brukte ski og arver av hverandre. Hun sa at set nærmest ser dumt ut at små barn og barn generelt skal komme med ski og klær tilsiget tusen kroner fordi de skal tro at det er skiene som gjør de gode. Selv lærte hun å gå på ski med brukte ski. Jeg tenker at voksne sender signaler til ungene sine om at de ikke er verdt noe uten de dyreste merkene, og at penger ikke er noe man trenger å jobbe for. Vi pakker puter under armene på de og støtter dette jaget etter noe perfekt - og samtidig gir de falske illusjoner om virkeligheten. Samtidig så roper vi høyt om miljø, verdier og anerkjennelser. Det blir så dobbeltmoralsk. Anonymkode: 27143...d68 Hun har små barn! Anonymkode: e1db2...9c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå