AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 https://www.dagbladet.no/nyheter/urovekkende-funn-i-p-piller/77772065 Synes det er så bra at det kommer mer forskning på hvordan bruk av hormonell prevensjon kan påvirke kroppen og hjernen! Egentlig er det jo et eneste svært eksperiment vi driver med når vi setter unge jenter på p-piller tidlig og ofte går de på disse i 10-15-20 år, frem til de ønsker barn. Det er flere fordeler med p-piller, men det er så viktig å ha nok kunnskap om ulempene til å ta et informert valg for seg selv og egen helse! Synes helsepersonell ofte er altfor dårlige på å informere om bivirkninger og effekter. Anonymkode: 17359...359 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Kvinner kan jo fort bruke p-piller i 35 år i verste fall. Det er kjempeviktig å sette fokus på det, selv om vi ikke har mange andre valg da. Anonymkode: 4882c...be8 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kvinner kan jo fort bruke p-piller i 35 år i verste fall. Det er kjempeviktig å sette fokus på det, selv om vi ikke har mange andre valg da. Anonymkode: 4882c...be8 Spiral Kondom Anonymkode: 8e5c6...858
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spiral Kondom Anonymkode: 8e5c6...858 Spiral er hormonell, med mindre man bruker kobberspiral. Som ikke er for alle. Kondom er heller ikke noe ordentlig alternativ for de fleste faste forhold. Synd å si det, men det er realiteten. Anonymkode: 4882c...be8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kvinner kan jo fort bruke p-piller i 35 år i verste fall. Det er kjempeviktig å sette fokus på det, selv om vi ikke har mange andre valg da. Anonymkode: 4882c...be8 Har ikke andre valg? Hva med å avstå fra sex før man ønsker barn? Å bruke kondom er faktisk et valg man tar, og et godt alternativ. Å ikke penetrere vagina er også et valg. Anonymkode: daabc...4f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke andre valg? Hva med å avstå fra sex før man ønsker barn? Å bruke kondom er faktisk et valg man tar, og et godt alternativ. Å ikke penetrere vagina er også et valg. Anonymkode: daabc...4f4 Du er morsom du. Anonymkode: 4882c...be8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er morsom du. Anonymkode: 4882c...be8 Den du siterer har fullstendig rett. Men det vil ikke folk høre på. Anonymkode: 70311...c59 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den du siterer har fullstendig rett. Men det vil ikke folk høre på. Anonymkode: 70311...c59 Så dere mener at vi med latex allergi som ikke tåler hormoner skal bare ikke ha noe sex liv? Hva det gjør med vår livskvalitet er likegyldig? Anonymkode: 9b8e5...fca
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Den du siterer har fullstendig rett. Men det vil ikke folk høre på. Anonymkode: 70311...c59 Det er klart det hadde funka i en perfekt verden. Sist jeg sjekka så bor vi ikke i en. Anonymkode: 4882c...be8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Spiral er hormonell, med mindre man bruker kobberspiral. Som ikke er for alle. Kondom er heller ikke noe ordentlig alternativ for de fleste faste forhold. Synd å si det, men det er realiteten. Anonymkode: 4882c...be8 Men hormonspiral er jo allikevel noe helt annet enn p-piller, for den er helt lokal. Anonymkode: 9ec0a...389 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hormonspiral er jo allikevel noe helt annet enn p-piller, for den er helt lokal. Anonymkode: 9ec0a...389 Jada, men fortsatt slippes det ut hormoner i kroppen. Anonymkode: 4882c...be8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har ikke andre valg? Hva med å avstå fra sex før man ønsker barn? Å bruke kondom er faktisk et valg man tar, og et godt alternativ. Å ikke penetrere vagina er også et valg. Anonymkode: daabc...4f4 Du vet at mange bruker p-piller av andre årsaker enn forebygging av graviditet? Anonymkode: 17359...359 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 Da får en bruke de p-pillene med ekte østrogen i større grad hvis man er bekymret. Enn så lenge er de bare forsket på rotter, og jeg tenker man kan slappe av og fortsette å ta hormonprevensjonen sin, for den har i grunn veldig stor betydning for kvinnefrigjøringen. Anonymkode: c90fd...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da får en bruke de p-pillene med ekte østrogen i større grad hvis man er bekymret. Enn så lenge er de bare forsket på rotter, og jeg tenker man kan slappe av og fortsette å ta hormonprevensjonen sin, for den har i grunn veldig stor betydning for kvinnefrigjøringen. Anonymkode: c90fd...2f9 Jepp. Som jeg prøvde å få frem i HI så handler det om å skaffe kunnskap. Anonymkode: 17359...359
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 Det eneste som ikke påvirker kroppen min er kobberspiral og kondom. Anonymkode: e80b2...ba5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #16 Skrevet 17. november 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Så dere mener at vi med latex allergi som ikke tåler hormoner skal bare ikke ha noe sex liv? Hva det gjør med vår livskvalitet er likegyldig? Anonymkode: 9b8e5...fca Det er da ingen som vil nekte deg å ha sex. Men greit å kjenne til hvilke effekter medisiner kan ha. Uforpliktende sex er for øvrig ingen menneskerett selv om folk behandler det slik. Anonymkode: 8085a...58e 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #17 Skrevet 17. november 2022 Dette er kjempeviktig å få frem. Det er nok utrolig store mørketall i befolkningen når det gjelder bivirkninger av hormonell prevensjon. Mitt syn på sex var å vente til ekteskapet. Når jeg då fant mannen min, ble jeg fort gravid og det tok i lang tid før vi hadde to barn. Da var det på tide med en pause, og jeg brukte da p-piller. Jeg prøvde ulike typer, men de herpet humøret mitt fullstendig. Jeg var ikke meg selv hele perioden, og da jeg stoppet på pillene ble jeg meg selv igjen ganske fort. Tenk på hvordan dette er for unge jentere i 15-20 årene som er i utvikling. Jeg tror som sagt mørketallene på bivirkningene er veldig store. Ja man kan si at p-pillene er kvinnefrigjørende, men i hvilken grad er dem det når det kan påvirke helsen og utviklingen i så stor grad? Jeg slår et slag for kommentaren over. Sex kan alltid føre til barn. Hva med å avstå frem til du har en partner du vil ha barn med? Vær kreativ! Jeg digger penetrerende sex med mannen min, men han får versågod bruke kondom, og i tillegg har vi oppdaget en verden av spennende ikke-penetrerende sex, som gir like stor nytelse. Heldigvis er mannen enig med meg. Han vil ikke at jeg skal være som jeg var med p-pillene. Så folkens aksepter verden som den er. Sex kan føre til barn. Ta den konsekvensen og legg opp sexlivet deretter. Anonymkode: 39d1e...5bc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er kjempeviktig å få frem. Det er nok utrolig store mørketall i befolkningen når det gjelder bivirkninger av hormonell prevensjon. Mitt syn på sex var å vente til ekteskapet. Når jeg då fant mannen min, ble jeg fort gravid og det tok i lang tid før vi hadde to barn. Da var det på tide med en pause, og jeg brukte da p-piller. Jeg prøvde ulike typer, men de herpet humøret mitt fullstendig. Jeg var ikke meg selv hele perioden, og da jeg stoppet på pillene ble jeg meg selv igjen ganske fort. Tenk på hvordan dette er for unge jentere i 15-20 årene som er i utvikling. Jeg tror som sagt mørketallene på bivirkningene er veldig store. Ja man kan si at p-pillene er kvinnefrigjørende, men i hvilken grad er dem det når det kan påvirke helsen og utviklingen i så stor grad? Jeg slår et slag for kommentaren over. Sex kan alltid føre til barn. Hva med å avstå frem til du har en partner du vil ha barn med? Vær kreativ! Jeg digger penetrerende sex med mannen min, men han får versågod bruke kondom, og i tillegg har vi oppdaget en verden av spennende ikke-penetrerende sex, som gir like stor nytelse. Heldigvis er mannen enig med meg. Han vil ikke at jeg skal være som jeg var med p-pillene. Så folkens aksepter verden som den er. Sex kan føre til barn. Ta den konsekvensen og legg opp sexlivet deretter. Anonymkode: 39d1e...5bc Hvis valget ditt var å bruke hormonprevensjon eller å ha kroniske smerter og muligens bli ufør grunnet endometriose, hva hadde du valgt da? De fleste hadde nok valgt et normalt liv med hormonprevensjon, og det er faktisk slik at det er store mørketall når det angår kvinner som sliter med sterke underlivssmerter både i forbindelse med menstruasjon og ellers. Det er store mørketall når det kommer til antall kvinner som har endometriose, og det kan være så mange som hver 10. Kvinne! For en kvinne med endometriose er den beste behandlingen vi har å stoppe menstruasjonen. Det kan kun gjøres med hormonprevensjon eller å sette en i det som kalles kunstig (og midlertidig) overgangsalder med proverakur. Jeg synes det er skummelt å svartmale hormonprevensjon og at det er en ganske stor forskjell på å være åpen om mulige bivirkninger og det å få kvinner til å tro at hvis du begynner på hormonprevensjon får du nesten garantert blodpropp og en helt annen personlighet. Det er jo ikke slik det fungerer. Jeg som så mange andre kvinner bruker hormonprevensjon uten bivirkninger i det hele tatt og lever fullstendig helt fint med det, og jeg har ikke blitt hverken deprimert eller fått andre psykiske plager av å starte med det som 15 åring. Tvert i mot hadde jeg fått store plager hvis jeg ikke brukte det, siden jeg har endometriode. På grunn av hormonprevensjon har jeg også sannsynligvis mulighet til å få barn fordi endometriosen ble stoppet siden jeg sluttet å menstruere, og har dermed ikke fått store arrdannelser. Det er også de færreste som er interessert i å vente med sex til ekteskapet fordi folk ikke er religiøs på den måten, og det er veldig gammeldags å tenke at man skal unngå å ha sex når man er ung og fri bare fordi man ikke vil ha barn. Grunnet hormonprevensjon kan man jo i grunn ha sex med liten risiko for å bli gravid, og det er abortmuligheter hvis uhellet skulle være ute. Anonymkode: c90fd...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #19 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis valget ditt var å bruke hormonprevensjon eller å ha kroniske smerter og muligens bli ufør grunnet endometriose, hva hadde du valgt da? De fleste hadde nok valgt et normalt liv med hormonprevensjon, og det er faktisk slik at det er store mørketall når det angår kvinner som sliter med sterke underlivssmerter både i forbindelse med menstruasjon og ellers. Det er store mørketall når det kommer til antall kvinner som har endometriose, og det kan være så mange som hver 10. Kvinne! For en kvinne med endometriose er den beste behandlingen vi har å stoppe menstruasjonen. Det kan kun gjøres med hormonprevensjon eller å sette en i det som kalles kunstig (og midlertidig) overgangsalder med proverakur. Jeg synes det er skummelt å svartmale hormonprevensjon og at det er en ganske stor forskjell på å være åpen om mulige bivirkninger og det å få kvinner til å tro at hvis du begynner på hormonprevensjon får du nesten garantert blodpropp og en helt annen personlighet. Det er jo ikke slik det fungerer. Jeg som så mange andre kvinner bruker hormonprevensjon uten bivirkninger i det hele tatt og lever fullstendig helt fint med det, og jeg har ikke blitt hverken deprimert eller fått andre psykiske plager av å starte med det som 15 åring. Tvert i mot hadde jeg fått store plager hvis jeg ikke brukte det, siden jeg har endometriode. På grunn av hormonprevensjon har jeg også sannsynligvis mulighet til å få barn fordi endometriosen ble stoppet siden jeg sluttet å menstruere, og har dermed ikke fått store arrdannelser. Det er også de færreste som er interessert i å vente med sex til ekteskapet fordi folk ikke er religiøs på den måten, og det er veldig gammeldags å tenke at man skal unngå å ha sex når man er ung og fri bare fordi man ikke vil ha barn. Grunnet hormonprevensjon kan man jo i grunn ha sex med liten risiko for å bli gravid, og det er abortmuligheter hvis uhellet skulle være ute. Anonymkode: c90fd...2f9 Intensjonen min var absolutt ikke å svartmale, håper ikke det kom slik frem. Jeg vil bare at man skal få vite mer om mulige effekter slik at man kan bestemme hva man selv vil legge vekt på. I ditt tilfelle med endometriose så er valget enkelt og det finnes få alternativer. TS Anonymkode: 17359...359 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #20 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Intensjonen min var absolutt ikke å svartmale, håper ikke det kom slik frem. Jeg vil bare at man skal få vite mer om mulige effekter slik at man kan bestemme hva man selv vil legge vekt på. I ditt tilfelle med endometriose så er valget enkelt og det finnes få alternativer. TS Anonymkode: 17359...359 Du er vel ikke den jeg siterte. Anonymkode: c90fd...2f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå