Gå til innhold

Dere som rir hest og ang sjenkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere kun leggen som skjenkel med rett og stabilt ben med et lett press med kun leggen eller bruker dere innsiden av hælen som en tydelig bevegelse/knekk med ankelen og lett "spark" som ved sporebruk? 

Anonymkode: 16d0c...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker dere kun leggen som skjenkel med rett og stabilt ben med et lett press med kun leggen eller bruker dere innsiden av hælen som en tydelig bevegelse/knekk med ankelen og lett "spark" som ved sporebruk? 

Altså nr 1 med passiv ankel og fot men aktiv legg og nr 2 med passiv legg og aktiv ankel og hæl. Hvis det beskriver bedre det jeg spør om

Mvh Trådstarter 

Skrevet

Bruker bare leggen. Styrke i presset tilpasses hest og situasjon 🙂

Anonymkode: a4166...f38

• Liker 1
Skrevet

Bruker i hovedsak leggen, men får jeg ikke reaksjon eller må korrigere raskt gir jeg et kjapt "kakk" med hælen. Når jeg bruker sporene (altså bruker dem aktivt, ikke bare har dem på liksom) forsøker jeg først med å vinkle foten litt og kile med sporen mens jeg bruker leggen, og får jeg ikke reaksjon eller må korrigere raskt gir jeg et lite kakk med hælen samtidig som jeg vinkler sporen litt opp og inn mot hesten.

Hesten min er en tung kar og pensjonert rideskolehest. Er mye bedre nå enn da jeg fikk han, så kan bruke bare leggen mye mer nå enn i starten. Han var helt sjenkeldøv. 😅

Anonymkode: 0584d...fd5

Skrevet

Spørs helt på hesten. Ser jo helst at jeg bare bruker leggen, men ridde en ekstremt tung hest en gang å der brukte jeg mye hæl/forsiktig spor

Anonymkode: cace4...990

Skrevet

Samme som de over. Har aldri hatt behov for sporer så det kan jeg ikke si noe om. 

• Liker 1
Skrevet

Aldri brukt brukt sporer. 
Men dette kommer helt ann på hesten, og hvor mye korrigering den trenger.

Ene hesten min hører 99% av tiden så lyd, og trenger sjeldent sjenkler, men da er det bare et lett trykk med leggen. 
Den andre hesten kan være mer sta og lite samarbeidsvillig og kan trenge litt sjenkler for å få henne i gang når vi skal gå. Hun er en lat, utrent dame og vil helst ikke på tur😅 

Skrevet

Hei ts her! Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp skulle kjøpe ridesko etter 8 års pause med hest og ser at det har blitt vanlig at ridesko og ridestøvler ny i butikk har  sporeknotter bakpå hælen. 

Jeg lærte for 15 år siden at leggen skal brukes men er det noe som har endret seg siden de populære hestebutikkene og merkene har så mange sko med sporeknotter på? Til og med på modellene for barn 

38238_BL_4.jpg

210125-10_3.jpg

Skrevet

Knottene går ca 0,6mm-1cm ut fra skoen og støvlene 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei ts her! Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp skulle kjøpe ridesko etter 8 års pause med hest og ser at det har blitt vanlig at ridesko og ridestøvler ny i butikk har  sporeknotter bakpå hælen. 

Jeg lærte for 15 år siden at leggen skal brukes men er det noe som har endret seg siden de populære hestebutikkene og merkene har så mange sko med sporeknotter på? Til og med på modellene for barn 

38238_BL_4.jpg

210125-10_3.jpg

Dette er sporeholdere. De har ingen annen funksjon enn å hjelpe stabilisere sporen på skoen/støvelen. Jeg har veldig smale føtter og sliter med at sporene ikke sitter "fast" på støvlene mine samme hvor godt jeg strammer sporeremmene (de beveger seg opp og ned når jeg bruker sjenklene), men med sporeholdere ligger de i ro. På støvler fra EGO7 har du f.eks. tre hakk å velge mellom, alt ettersom hvor høyt/lavt du vil ha sporen. Med de tre hakkene kan du også lettere justere om du vil ha sporen rett eller vinklet oppover eller nedover. :) 

Anonymkode: 0584d...fd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...