Gå til innhold

Dere som pynter tidlig til jul (i november/starten av desember)

Anbefalte innlegg

Gjest vilkåret
Skrevet
On 11/18/2022 at 5:58 PM, AnonymBruker said:

Jeg har inntrykk av at de som starter julepyntingen i november er litt harry folk som liker biff og bernaise, elsker Pepsi Max, reiser på charter-turer, og har lavere utdanning eller lavstatusyrker. Flere som har lagt merke til dette? 

Anonymkode: 9cb5d...48c

For en hatefull holdning. Alt man selv ikke liker skal assosieres med en viss type mennesker man ser ned på. Hva nøyaktig er så bra med deg som rakker ned på dine medmennesker der deres verste forbrytelse er å ha andre interesser og gleder enn deg selv?

For en forakt du har for andre mennesker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men sikkert annen pynt, duker, nisser osv . Julepynt er mye mer enn juletre. 

Anonymkode: ee09e...b61

Jeg er ekstremt "julete". 

Men på kjøkkenet finnes det kun en stjerne i det ene vinduet. Å dra inn duker, nisser og slikt, høres jo ekstremt uhygienisk ut. Selv om man kun har det der fra 23/12. Tilsvarende blir ikke badene pyntet med annet enn en juleblomst og litt lys. 

Anonymkode: 8096f...38f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men ting som har vart i femti år har jo blitt en tradisjon. Det er to tre generasjoner siden det. 

Beklager til TS for avsporing, men jeg ville kommentere dette om tradisjoner.

Jeg verdsetter adventstiden selv, jeg liker den nesten like godt som juletiden, men som jeg har skrevet i andre tråder, jeg har selv brutt mange av tradisjonene jeg er oppvokst med.

Vår gamle tradisjon i adventstiden var én adventsstake med lilla lys,  én stjerne i vinduet fra første søndag i advent, og julegardiner i løpet av desember etter at julevasken var unnagjort.
Jeg har full pynt med adventsstjerner (flertall) i vinduene, adventsstake, julegardiner, lilla løpere, lilla lys, og julegleder fra første søndag i advent, eller 1,desember, alt etter hva som kommer først.

Vår gamle tradisjon var å pynte til jul julaften formiddag, jeg pynter 23.desember. 

Vår gamle tradisjon var at røde duker og juletre (med fargede lys) var eneste julepynt.
Jeg har julelandsby, nisselandsby, julefigurer, duker i blått og grønt i tillegg til rødt og hvitt, blomsterdekorasjoner ++

Vår gamle tradisjon var å ta ned julen 2.februar (kyndelsmesse), jeg tar ned julen mellom 13.dag, og 20.dag et sted.

Tradisjoner endrer seg.  Vi bruker gamle tradisjoner som grunnlag til å bygge opp nye tradisjoner.

Den eneste tradisjonen jeg ikke har fått grep om ennå er at det kjøres full julepynt etter Halloween.  Selv amerikanerne jeg kjenner venter med å pynte til jul til etter thanksgiving, men uansett, det er ikke min sak.
Jeg lukker øyne og ører for julepynt i november.  Jeg registrerer det, men responderer ikke på det.  Når "min juletid" er inne kan jeg begynne å ta inn inntrykkene, og sette pris på all jul og pynt.

Anonymkode: 1f301...9d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Beklager til TS for avsporing, men jeg ville kommentere dette om tradisjoner.

Jeg verdsetter adventstiden selv, jeg liker den nesten like godt som juletiden, men som jeg har skrevet i andre tråder, jeg har selv brutt mange av tradisjonene jeg er oppvokst med.

Vår gamle tradisjon i adventstiden var én adventsstake med lilla lys,  én stjerne i vinduet fra første søndag i advent, og julegardiner i løpet av desember etter at julevasken var unnagjort.
Jeg har full pynt med adventsstjerner (flertall) i vinduene, adventsstake, julegardiner, lilla løpere, lilla lys, og julegleder fra første søndag i advent, eller 1,desember, alt etter hva som kommer først.

Vår gamle tradisjon var å pynte til jul julaften formiddag, jeg pynter 23.desember. 

Vår gamle tradisjon var at røde duker og juletre (med fargede lys) var eneste julepynt.
Jeg har julelandsby, nisselandsby, julefigurer, duker i blått og grønt i tillegg til rødt og hvitt, blomsterdekorasjoner ++

Vår gamle tradisjon var å ta ned julen 2.februar (kyndelsmesse), jeg tar ned julen mellom 13.dag, og 20.dag et sted.

Tradisjoner endrer seg.  Vi bruker gamle tradisjoner som grunnlag til å bygge opp nye tradisjoner.

Den eneste tradisjonen jeg ikke har fått grep om ennå er at det kjøres full julepynt etter Halloween.  Selv amerikanerne jeg kjenner venter med å pynte til jul til etter thanksgiving, men uansett, det er ikke min sak.
Jeg lukker øyne og ører for julepynt i november.  Jeg registrerer det, men responderer ikke på det.  Når "min juletid" er inne kan jeg begynne å ta inn inntrykkene, og sette pris på all jul og pynt.

Denne synes jeg treffer godt.

Det er jo veldig mange i denne tråden som kritiserer oss som pynter tidlig (vi begynte denne helgen), som selv avviker fra hva forrige generasjon gjorde, og som avviker mye fra hva generasjonen før der igjen gjorde.

Dette med kun en stjerne traff et barndomsminne for meg. Jeg husker dette var veldig viktig for mine foreldre og besteforeldre. For adventsstjernen er et symbol på Betlehemsstjernen, og den skal det bare være en av. Det var "snakk" om naboer som hang opp flere. Og det at jeg nå henger opp stjerner i alle farger og former, med fjær og i papir, ville nok vært et sjokk for besteforeldregenerasjonen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ekstremt "julete". 

Men på kjøkkenet finnes det kun en stjerne i det ene vinduet. Å dra inn duker, nisser og slikt, høres jo ekstremt uhygienisk ut. Selv om man kun har det der fra 23/12. Tilsvarende blir ikke badene pyntet med annet enn en juleblomst og litt lys. 

På et privat kjøkken er jo ikke det uhygienisk, i jula driver man jo , hvertfall jeg, bare på komfyren  .Derfor pynter jeg ikke før helt inn i jula. Nissene sitter jo ikke oppå maten. 

• Liker 2
Skrevet

Dette er første året mitt som skilt, så jeg pynter supertidlig i år (jeg er mann). Jeg skal ha barna 1/2-parten av jula, så jeg vil ha julestemning lengst mulig. 

Juletreet kom opp alt for tidlig i år, men det er en (god?) grunn for det 🙂

Jeg tenkte å for første gang ha plastikktre siden jeg ikke skal ha barna på julaften, så jeg har trålt nettet etter rimelige, men fine trær lenge. Plastikktrær var overraskede dyre, og jeg synes de kostet mer enn jeg syntes de var verdt (eller kanskje mer enn jeg var villig til å bruke). Men her en dag, fant jeg et tre som var nedsatt med 75% et stykke unna der jeg bor. Det hadde vært utstillingsmodellen hos butikken, samt utgående modell. 210 cm med lys, perfekt! Så jeg heiv meg i bilen, og hentet treet. Tenkte det var unødvendig å pakke det ned, for å pakke det opp bare et par uker senere, så det står fremme, ferdig pyntet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Undrende123 skrev (14 timer siden):

Jeg synes det er langt mer rart å ha julepynten stående fremme godt ut i januar, i stedet for tidligere i desember, som jo er julemåneden. 

Hvis man ser på historikken er det ikke så rart at julen varer godt ut i januar.

Fra eldgammelt av var det en feiring av den lysere tiden som skulle komme. 

Siden ble det bygget opp ut i fra den kristne historien.

Jesus ble født 24.desember.  Julestjernen viste vei til de hellige tre konger som kom frem til stallen 13.dag etter fødselen.  Dette regnes som juledagene.
For de som (tradisjonelt) hadde jul frem til kyndesmesse 2.februar markerte datoen at den 40 dager lange renselsestiden til Maria var over, og at Jesus kunne fremstilles i tempelet, og bli anerkjent som født.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

På et privat kjøkken er jo ikke det uhygienisk, i jula driver man jo , hvertfall jeg, bare på komfyren  .Derfor pynter jeg ikke før helt inn i jula. Nissene sitter jo ikke oppå maten. 

Og jeg synes ikke unødvendige ting, spesielt ikke tekstiler, har noe på et kjøkken å gjøre. Men er mulig annerledes da det her lages mye mat fra bunnen, bakes, og forberedes, gjennom hele desember. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med at det begynner å pyntes litt smått rundt advent. Adventbelysning og lilla lys i adventstaken kom fram til 1. søndag i advent. Så ble det pyntet i et rom om gangen mellom 1.søndag i advent og 2. søndag i advent. Vi hadde ekte tre, som ble pyntet 23. desember, det var ikke så mye kunstige trær den gangen. 
Så jeg har i grunnen beholdt den tradisjonen, med unntak av treet siden vi har kunstig. Vi har to juletrær, kunstige begge to, et i spiserstua og et i stua. De ligger i ulike etasjer, rommene. Så jeg pynter et rom om gangen, fra første søndag i advent og fortsetter til jeg blir ferdig. Da pynter jeg juletrær samtidig som øvrig pynt settes fram. 
Det er ikke noe jobb å vaske over igjen selv om julepynten er på plass, og juletrær er pyntet. Juletrærene har batteridrevne lys, veier ikke stort, og enkelt å flytte på når det vaskes.

Det tar tid å pynte, pynt som står framme ellers skal ryddes bort. Julepynt skal fram, tørkes over og settes på på plass. Det er snakk om mye pynt, ikke en kasse. 

Jula står framme til minst 20. dag jul, selv om jeg pynter tidlig. Og vi har faktisk lilla lys i adventstiden.

Anonymkode: 5ae88...664

Skrevet

Jeg pynter første søndag i advent. Bortsett fra juletre det kommer opp 21 desember. Jeg storkoser meg litt advent med ferdig pyntet og vasket hus. Ikke stresser jeg med julegaver heller. Jeg koser meg med det. Men i romjulen er jeg sliten pga alle familieselskapene, og 1 januar pakker jeg ned jula. :)

Jeg vokste opp med kun adventpynt i advent også fram med julepynt 23 desember. Så hadde vi pynten fremme lenger ut i januar enn det jeg har. Trives bedre slik jeg gjør det.

Skrevet

1. Søndag i advent kommer stjerna, putene og adventstakene fram. Evnt julegardiner. Gradvis fyller vi på igjennom desember til vi ca 22. pynter juletre og setter fram alt nipset.  Vi rydder alt vekk før skolen starter igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 6.00):

Er dere vokst opp med den tradisjonen med å pynte tidlig? Eller er det noe dere har begynt med som voksne?

Begynte med det selv etter at jeg ble "voksen" 😊

Hjemme pyntet vi til jul cirka en uke før julaften men synes selv at det er så koselig at jeg begynner å pynte som regel i midten av november . Det eneste jeg har merka er at de gangene jeg har begynt å pynte såpass tidlig er at jeg blir fort lei av all pynten med en gang juledagene er over 😆 Har mest lyst å hive ut treet før nyttårsaften men lar det stå til 1 eller 2 januar ..

Skrevet

Jul for meg er tradisjon, ikke trender. 

Advent er lys ute, stjerne i vinduet og tenning av adventslys hver søndag.

Jul er pynting fra 22.des, juletreet pyntes lillejulaften. Alt er rent og støvfritt når jula er her. Vi pynter mye til jul, og er ikke lei noe som helst før etter første uka i januar. Kalde, mørke januar er lettere med masse lys og pynt som glitrer første uka. 

Ikke noe stress, bare forventning før jul og skikkelig jul når den endelig kommer. 

Anonymkode: 6735f...cf5

• Liker 1
Skrevet

Enkelte her snakker om tradisjoner som noe man har en plikt til å følge enten man liker det eller ikke. Er det noe galt som skjer om det ikke står ribbe, pinnekjøtt eller kalkun på bordet julaften eller om juletreet har stått framme siden 1. desember? Hvorfor er det så mange som mener at det er viktigere å gjøre nøyaktig det som foreldrene dine gjorde enn det som gjør deg glad? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jul er pynting fra 22.des, juletreet pyntes lillejulaften. Alt er rent og støvfritt når jula er her. Vi pynter mye til jul, og er ikke lei noe som helst før etter første uka i januar. Kalde, mørke januar er lettere med masse lys og pynt som glitrer første uka. 

Ikke noe stress, bare forventning før jul og skikkelig jul når den endelig kommer. 

Julelys ute er i følge dine besteforeldre/oldeforeldre en "nymotens trend". Slikt startet med generasjonen som nå er i 60-70 årene, og er nok amerikansk påvirkning... 

• Liker 2
Skrevet

Vi pynter ikke til jul, men om vi hadde giddet det så hadde det vært uaktuelt å ta frem så mye som en nisse før 23. desember. Jeg er oppvokst med at kassene med pynt kommer ned fra loftet etter middag på lille julaften, frem til da er det advent.

Anonymkode: fe6d3...a44

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 6.15):

Jeg pynter 1. desember, da kommer juletreet opp og. Hjemme kom treet opp noen dager før julaften, ellers gradvis pynting fra 1. desember, men det meste kom ut noen dager før julaften.

Jeg elsker jul, og elsker juletreet mitt, har samlet på juletrepynt hele livet, og har juletrepynt jeg har arvet av besteforeldrene mine. Og jeg koser meg masse i tiden fram til julaften.

Anonymkode: dfa83...20e

Akkurat samme her❤️🎄😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og jeg synes ikke unødvendige ting, spesielt ikke tekstiler, har noe på et kjøkken å gjøre. Men er mulig annerledes da det her lages mye mat fra bunnen, bakes, og forberedes, gjennom hele desember. 

Men jeg pynter som sagt ikke før all mat er forberedt og alle Kaker bakt. 

Skrevet
Arkana skrev (2 timer siden):

Enkelte her snakker om tradisjoner som noe man har en plikt til å følge enten man liker det eller ikke. Er det noe galt som skjer om det ikke står ribbe, pinnekjøtt eller kalkun på bordet julaften eller om juletreet har stått framme siden 1. desember? Hvorfor er det så mange som mener at det er viktigere å gjøre nøyaktig det som foreldrene dine gjorde enn det som gjør deg glad? 

Det er å følge tradisjon fra mine forfedre som gjør meg glad da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...