Gå til innhold

Dere som pynter tidlig til jul (i november/starten av desember)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere vokst opp med den tradisjonen med å pynte tidlig? Eller er det noe dere har begynt med som voksne?

Anonymkode: a2d07...411

Skrevet

Jeg pynter 1. desember, da kommer juletreet opp og. Hjemme kom treet opp noen dager før julaften, ellers gradvis pynting fra 1. desember, men det meste kom ut noen dager før julaften.

Jeg elsker jul, og elsker juletreet mitt, har samlet på juletrepynt hele livet, og har juletrepynt jeg har arvet av besteforeldrene mine. Og jeg koser meg masse i tiden fram til julaften.

Anonymkode: dfa83...20e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg pynter tidlig i november. Ler av de som stresser rundt i desember med pynting. Da sitter jeg i godstolen og nyyter julefreden med noe gløgg i glasset 

Anonymkode: bc854...337

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi starter pyntingen denne lørdagen, pynter så gradvis mer. To uker før jul kommer treet opp. 1.Januar ryker alt unntatt utelys ned. 

Vi har begge vokst opp med; 

- Lilla advent. Hater det, synes ikke det er pent. 

- Treet og pynt opp 23.desember. Husker det bare som maks stress. Mamma på kjøkkenet, pappa som løp jojo, og begge med beskjeder om hvordan vi skulle pynte. Før de selv måtte avslutte sent på kvelden. 

- 20. dag jul. Jeg har aldri sett vitsen. I januar var jeg ferdig med jula. 

Anonymkode: 8096f...38f

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg pynter tidlig i november. Ler av de som stresser rundt i desember med pynting. Da sitter jeg i godstolen og nyyter julefreden med noe gløgg i glasset 

Så smålig å le av andre som ikke gjør som deg. 

Anonymkode: f1d4d...22a

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er da ikke tidlig å pynte i slutten av november! Fra første søndag i advent er helt normalt. 

Anonymkode: 89c3f...d71

• Liker 6
Skrevet

Vokste opp med litt adventspynt, for så at alt til jul ble satt fram på lillejulaften. Pappa tar ned treet 13. dag jul.

Jeg feirer jul hjemme hos dem, så for å ha min egen julepynt og en stemningsfull leilighet i desember, pynter jeg tidlig (første søndag i advent/1.desember) hos meg selv. Og etter nyttårsaften, når jobb og hverdag er i gang igjen, ønsker jeg en fresh start, så da er alt pakket bort.

Anonymkode: d81cf...fd3

• Liker 1
Skrevet

Begynt med som voksen. Da jeg var barn, ble det pyntet på lille julaften.

Anonymkode: bc933...675

• Liker 1
Skrevet

Pynter første advent med julepynt. Treet kommer opp noen dager før julaften. Alt forsvinner i starten av januar 😊

Skrevet

Jeg pynter litt første søndag i advent/1. desember. Med litt mener jeg å slå på lys ute, henge stjerne i vinduet og krans på døren og så har vi selvsagt adventsstake, samt at jeg finner fram juleputetrekk til pynteputene i stua, har en juleløper på salongbordet og bytter telysholderne/lysestaker med julelysestaker. Det aller meste, inkludert juletreet, kommer likevel ikke opp før lille julaften. Jeg er oppvokst med at det ikke var noen som helst julepynt før lille julaften så dette er noe jeg har innført i voksen alder. Julen og julepynten varer til 13. dag jul. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi starter pyntingen denne lørdagen, pynter så gradvis mer. 

- Treet og pynt opp 23.desember. Husker det bare som maks stress. Mamma på kjøkkenet, pappa som løp jojo, og begge med beskjeder om hvordan vi skulle pynte. Før de selv måtte avslutte sent på kvelden. 

- 20. dag jul. Jeg har aldri sett vitsen. I januar var jeg ferdig med jula. 

Anonymkode: 8096f...38f

Skulle tro du var søsteren min 😅

Lille julaften var en stressende og slitsom dag. Vasking og pynting av hus denne dagen. Pusse sølv, vaske resten av gulv og tak. Til og med lister bak bokhyllene 

Moren min var så sliten at hun omtrent sovna under julemiddagen. 

Så lille julaften er blitt kos og avslapping i mitt hjem. Alt er ferdig før den dagen. Så er det litt vin og film på kvelden og bare nyte 🎄❤️

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Lille julaften trenger jo ikke være stress fordi man venter med pyntingen til da, det er jo ikke pynten som skaper stresset, men alt det andre. Vi har aldri drevet med vasking på lille julaften, ikke i mitt barndomshjem og ikke nå. Så lille julaften var og er ren hygge og pyntingen er en del av det. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er kos med julepynt. Vant til julepyntet hus i desember,  juletre på lillejulaften.  Som voksen setter vi gjerne opp treet 1 desember.  Kommer litt an på. I år blir det nok slik siden mannen ikke er hjemme på julaften.  Da blir det meste gjort litt tidligere her.

Anonymkode: e9b00...9fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange som venter fordi de ikke ønsker å ødelegge magien med jul for sine barn. Synes det er mer komisk at de som pynter før og mener de skal ha julestemning tidligere kjøper inn masse ræl og plastikktrær slik at de kan ha julekos rett etter Halloween. Pynte huset før det er vasket er uaktuelt hos oss. Det blir støvete og skittent dersom man pynter i november. 

Anonymkode: cef4d...393

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange som venter fordi de ikke ønsker å ødelegge magien med jul for sine barn. Synes det er mer komisk at de som pynter før og mener de skal ha julestemning tidligere kjøper inn masse ræl og plastikktrær slik at de kan ha julekos rett etter Halloween. Pynte huset før det er vasket er uaktuelt hos oss. Det blir støvete og skittent dersom man pynter i november. 

Du vet at det er mulig å vaske oftere ?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet at det er mulig å vaske oftere ?

Ser ikke for meg at folk gjør det så ofte når man har så mye ræl 😅

• Liker 6
Skrevet

Vokste opp med at julestjerne og julestake kom opp 1. søndag i advent. Så kom det ikke opp noe mer før lille julaften. Da kom treet, og litt nisser og sånt. 

Vi begynner ikke med julepynten før 1. søndag i advent heller. Da henger vi opp masse lysgreier både ute og inne. Så har vi en liten nisse her og der i desember. Juletreet og hovedpyntingen tas gjerne den 22. Vi reiser vekk i romjulen, så da vil vi ha treet oppe litt før julaften i stedet, så vi får nytt det. 

Anonymkode: d3963...901

• Liker 2
Skrevet

23 Desember er tiden for pynting 🙂 

• Liker 3
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg er ikke hjemme i julen så jeg pynter før det. Pynter til advent eller litt før og trives med det. Synes det er veldig koselig med jul og julepynt og ser ikke hvorfor det kun skal være oppe noen få dager. Jeg tar det heller ikke ned før ut i januar en gang.

Da jeg var liten så var det ganske tradisjonelt med lilla pynt til advent og tre og pynt opp på lille julaften, men etter hvert som jeg ble eldre så pyntet foreldrene mine tidligere og tidligere. Nå pynter vel de i november tror jeg :)

Folk får nesten gjøre som de selv ønsker synes jeg.

Skrevet

Jeg er vokst opp med at det pyntes til 1. advent / 1. desember. Mamma er tysk, og der gjør man det gjerne sånn, de pynter ikke med lilla for advent. Men juletreet (har vokst opp med ekte tre) kom ikke opp før litt nærmere julaften. Jeg mener at det er vanlig i Tyskland å sette opp og pynte treet natt til julaften, eller til og med på dagtid julaften. Husker noen venninner ble sendt på rommene sine i noen timer på dagtid på julaften, og så når de hørte en liten bjelle ringe var det lov å komme inn i stuen igjen til pyntet juletre. I tillegg hadde kristusbarnet vært der og lagt igjen gaver, og da starter de med gaveåpning osv. Husker de fortalte at det var helt magisk å komme inn i den mørke stuen og se treet for første gang med alle lysene osv. 

Nå har vi (dessverre) plastikktre, og da kommer det gjerne opp litt tidlig i desember. Vi har ikke så mye annen pynt, så høydepunktet gjennom desember for meg er å tusle inn i stuen på kalde morgener og kun skru på juletrelysene og beundre treet mens jeg drikker en kopp julete. 

Før meg er julen liksom fra 1.-24. desember, selv om jeg vet at det teknisk sett er advent. Jeg føler bare det er mer naturlig at julaften er den store avslutningen man har ventet på, i stedet for at det er begynnelsen på julen. Vi har ingen juletradisjoner for første og andre juledag, så det bidrar jo til at jeg føler at jula er over. 

Men pynten kommer ikke ned før 6. januar altså! 

Anonymkode: 6e7e1...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...