Gå til innhold

Noen som jobber som RIB? Rådgivende ingeniør bygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som RIB noen år, men er på mange måter lei av jobben. En del av meg liker jobben, men føler jeg står ved et veiskille hvor jeg bør bestemme meg for å satse videre som RIB eller finne noe jeg trives bedre med.

Det jeg mistrives aller mest med er arbeidspresset og tidsfrister som virker som de bare har blitt verre de siste årene. Dette resulterer i veldig store mengder overtid i perioder som i det siste har blitt ganske langtrukne. Sannsynligvis har jeg også fått en del mer ansvar. Jeg mistrives også med å kontrollere andres arbeid, men det er jo en del av jobben dessverre. I tillegg synes jeg det kan bli mye repetitivt samlebåndsarbeid og ikke så spennende og interessant som jeg hadde håpet når jeg utdannet meg. Mindre kreativt enn jeg hadde sett for meg.

Det positive ved jobben er at jeg har det veldig fleksibelt. Jobber hjemme når jeg vil og starter mer eller mindre når jeg vil. Spiller liten rolle når man har det så travelt som jeg har det om dagen, men greit å ha fleksibiliteten med å ikke måtte møte til et fast tidspunkt hver dag. Har hatt slike jobber tidligere.  Kan også dra bort og jobbe hvor jeg vil egentlig. Trives også bra sosialt og liker mine kolleger.

Det er mulig det hadde vært annerledes å jobbe som RIB i et annet firma, men jeg mistenker jo at det er mye det samme om man jobber privat i et konsulentselskap. Men kunne vært morsomt å høre erfaringer fra andre som jobber med dette og om de ligner hva jeg deler her. 

Anonymkode: 2541f...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymkode: 659b3...03a

Skrevet

Se der ja. Mye de samme erfaringene jeg har.

Noen flere?

Skrevet

Vi har litt ulik funksjon, da jeg jobber som RIG og ikke som RIB. I de store norske rådgiverfirmaene er det fullt trøkk. Kjente på det samme som deg – mye overtid og fragmentert ferie som i praksis ble tatt ut når det passet best ift. prosjektene.

Nå har jeg byttet til et mindre firma og der er arbeidstrykket mindre, og oppgavene er mer variert. I de store RIF-bedriftene tror jeg det òg blir mindre arbeidsmengde fremover.

Kanskje bør du prøve prosjekteringsledelse? Da har du større påvirkningskraft ift. hvordan prosjektene utvikles.

Anonymkode: bca12...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har litt ulik funksjon, da jeg jobber som RIG og ikke som RIB. I de store norske rådgiverfirmaene er det fullt trøkk. Kjente på det samme som deg – mye overtid og fragmentert ferie som i praksis ble tatt ut når det passet best ift. prosjektene.

Nå har jeg byttet til et mindre firma og der er arbeidstrykket mindre, og oppgavene er mer variert. I de store RIF-bedriftene tror jeg det òg blir mindre arbeidsmengde fremover.

Kanskje bør du prøve prosjekteringsledelse? Da har du større påvirkningskraft ift. hvordan prosjektene utvikles.

Anonymkode: bca12...367

Jobber hos entreprenørbransjen, og ser det samme her med korte tidsfrister. Byggetiden er stadig blitt presset ned de siste 10 årene, samtidig som dokumentasjonskrav øker. Dermed blir det press i alle ledd for å få byggene ferdig innen fristen.

Presset er ikke noe mindre som prosjekteringsleder. Ulempen her er at en må forhandle og presse RiX for å få ned prosjekteringstiden.

Anonymkode: ff36b...e79

Skrevet

Inntrykket mitt er at det egentlig er like travelt og presset i hele bransjen. Må kanskje inn i det offentlige eller jobbe mot det offentlige for å få noe endring. 

Så det beste er kanskje å finne noe annet, men vet ikke hvor lett det er eller hva det skulle være.

I år har det vært eksepsjonelt travelt med snart 400 overtidstimer. Unormalt mye, men har typisk ligget på rundt 150 timer i året hvert år siden jeg begynte. Og drømmen er å jobbe tilnærmet null overtid. Virker dessverre urealistisk.

Tror nok mye av misnøyen min bunner ut i arbeidspress og tidsfrister, men elsker nok ikke jobben uansett. Men hadde nok trivdes vesentlig bedre med mindre press.

• 4 uker senere...
Skrevet

Noen flere? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...