Gå til innhold

har ferie, ble beordret på jobb på kort varsel, kunne ikke stille, forbannet sjef

Anbefalte innlegg

Gjest vilkåret
Skrevet

Du kan med god samvittighet blåse i dette. Du har ferie og kan reise hvor du vil. Ingen er gitt med at du står på pinne for en utakknemlig jobb der du sliter deg ut for kjeft tilbake

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at sjefens din fremstår som ute på dypt vann. Er hen veldig ny og uerfaren? Dersom situasjonen var kritisk alt for en måned siden så skulle hen ha informert alle i kritiske posisjoner om dette, og inndratt ferie ved behov. Men kun ved behov. Det at en jobber med «samfunnskritiske» ting benyttes altfor ofte som en sovepute av udugelige ledere som ikke orker få inn nok folk eller hyre inn vikarer. For at et yrke er samfunnskritisk betyr ikke at det er fysisk eller faglig vanskelig å utføre. De fleste slike oppgaver som er samfunnskritiske kan en vikar eller et innhyrt privat firma helt fint håndtere. Og om dette er tilfelle så har ikke leder anledning til å beordre noen som helst.

Jeg foreslår at du tar en prat med leder når du er tilbake. Forklar at du fant episoden forstyrrende men antar hen var et sted mentalt som ikke halt var riktig. Gi all anledning til å beklage. Dersom hen ikke legger seg langflat - meld dette inn som avvik via aviksystemet, både med tanke på samfunnssikkerhet og arbeidsmiljø. Og så lener du deg tilbake og ser ballen rulle av sted.

Anonymkode: dffc8...7ad

• Liker 3
Skrevet

Ikke ett snev av sympati for arbeidsgiver, kos deg på ferie TS. Hadde levert oppsigelse på timen hadde jeg fått en telefon av den karakteren.

Skrevet

Han var sikkert litt stresset. Selv om det ikke er greit å oppføre seg slik, så bobler folk litt over av og til.

Så lenge du ikke har bakvakt kan du reise så langt du vil. Om så et sted uten telefondekning. Eller 3 dager å gå til nærmeste vei. 

Anonymkode: 582b3...f48

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

jobber i et samfunnskritisk yrke og som tittelen tilsier ble jeg beordret på jobb i går ettermiddag på svært kort varsel, under en time. jeg har som nevnt ferie denne uken og befinner meg på motsatt kant av landet (i nord-norge, bor og jobber på sørlandet) på familiebesøk og det var derfor ikke fysisk mulig for meg å komme meg på jobb i tide, samme hvor villig arbeidsgiver var til å betale flerfoldige tusen for å få meg på neste fly. vil presisere at om jeg hadde vært hjemme eller i nærheten av hjemme eller fått beskjed dagen i forveien så hadde jeg stilt, så det er ikke mangel på vilje det går på her. det har vært en del problemer med bemanning den siste måneden pga. mye sykdom og derfor ble sjefen forbannet: hen mente at jeg ikke burde ha reist langt bort når jeg visste hvordan ting stod til på jobb, som om jeg skulle ha forutsett at jeg kom til å bli beordret på jobb når jeg aldri har blitt det før. jeg synes sjefen er helt bak mål her, synes ikke hen har noe rett til å være sint på meg for dette da jeg umulig kunne ha visst at dette kom til å skje, men kanskje det er jeg som tar for lett på situasjonen? hva tenker dere?

Anonymkode: b0152...dff

Han/hun skulle hørt seg selv, hvor idiotisk det der høres ut. Selvfølgelig har man rett til å disponere ferien sin som man vil. Nesten så jeg sliter med å tro at det er sant. Men finnes jo mange rare skruer.

Brunello skrev (13 timer siden):

Han skulle ha inndratt ferien før du dro dersom personalsituasjonen var kritisk. Så lenge man får ferie, kan man reise bort.

Korrekt. Sjefen kan ikke klandre andre enn seg selv.

Skrevet
LivetErEnLek skrev (26 minutter siden):

Er det så kritisk, så må man  ha folk i bakvakt. Eller mener du at ts skal vøre bakvakt i ferien sin?

I mange typer stillinger er det forventet ja. 

Anonymkode: d869a...3fd

Skrevet

Helt enig. Uakseptabel oppførsel. Det er ikke ditt problem at leder ikke evner å planlegge. Hadde glatt vurdert oppsigelse. 

Anonymkode: c3977...939

Helt enig. For en ufordragelig oppførsel 😱😱 Ville definitivt vurdert oppsigelse. Hverfall tatt en samtale med sjefen og si du ikke kan bli behandlet på den måten. 

Anonymkode: d99c6...87a

• Liker 2
Skrevet

For en dust av en sjef

Jeg hadde gitt vedkommende en kraftig tilbakmelding når jeg kom tilbake. Dette kan du ikke finne deg i. 
Og så vil jeg anbefale deg å ikke ta tlf når vedkommende ringer etter arbeidstid

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

I mange typer stillinger er det forventet ja. 

Det er fullt mulig det er forventet. Men med mindre det er eksplisitt avtalt i arbeidskontrakt, og kompensert økonomisk for dette, så har arbeidsgiver en dårlig sak om de prøver å straffe en arbeidstaker som ikke gjør "som forventet" rundt dette. 

Avtalt ferie = fritid = tid arbeidstaker IKKE er tilgjengelig for arbeidsgiver. 

Avtalt ferie kan inndras, men kun dersom spesielle forutsetninger er oppfylt, og det er alltid arbeidsgivers ansvar å sikre at arbeidstakere får sin lovpålagte fritid. 

Anonymkode: a8225...e5f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

har jobbet mye overtid og dobbelvakter for å hjelpe til når det ikke har vært mulig å få inn vikarer, ja, og har også alltid hatt en god tone med sjefen, så ble litt paff over å nærmest bli kjeftet på over telefonen😅

- TS

Anonymkode: b0152...dff

Med dette i tillegg til et forsøk på å beordre deg på jobb i ferien, så ville jeg tatt en prat med arbeidsgiver om tendenser til underbemanning over tid, og hvordan de tenker å løse den urimelige belastningen som nå legges på deg. 

Du har rett på lovpålagt ferie og fritid, og du har rett på forutsigbarhet. Her må arbeidsgiver slutte å "planlegge med overtid" (Dvs planlegge med underbemanning som ikke tåler sykdom og ferie.) 
Om de ikke tar tak i dette, bør du kontakte tillitsvalgte/fagforening, evt. melde egen arbeidsgiver til arbeidstilsynet for brudd på arbeidsmiljøloven. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har man en kritisk rolle, så får man feriere i nærheten av hjemstedet slik at man rekker og evt. bli tilbakekalt innen rimelig tid. 

Ikke med mindre dette faktisk er avtalt. Har man ferie så har man ferie. 

Anonymkode: 99e18...ab0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er fullt mulig det er forventet. Men med mindre det er eksplisitt avtalt i arbeidskontrakt, og kompensert økonomisk for dette, så har arbeidsgiver en dårlig sak om de prøver å straffe en arbeidstaker som ikke gjør "som forventet" rundt dette. 

Avtalt ferie = fritid = tid arbeidstaker IKKE er tilgjengelig for arbeidsgiver. 

Avtalt ferie kan inndras, men kun dersom spesielle forutsetninger er oppfylt, og det er alltid arbeidsgivers ansvar å sikre at arbeidstakere får sin lovpålagte fritid. 

Vel, prøv å stå på disse rettighetene i div. bransjer, så kan jeg garantere at du neppe får jobb der igjen. Sånn er dessverre arbeidslivet i flere bransjer nå til dags. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, prøv å stå på disse rettighetene i div. bransjer, så kan jeg garantere at du neppe får jobb der igjen. Sånn er dessverre arbeidslivet i flere bransjer nå til dags. 

Og du nevner i fleng hvilke bransjer dette er vanlig i å forvente? 

Anonymkode: 68c5f...19d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og du nevner i fleng hvilke bransjer dette er vanlig i å forvente? 

Anonymkode: 68c5f...19d

Alle bransjer der det er vanlig med å ikke ha fast jobb og/eller det er enkelt å erstatte folk, type tilkallingsvikar, helsevesen, servering, hotell, renhold osv. 

Skrevet

Jeg tror jeg hadde skrevet dette på kontoen for stresset og fortvilet sjef som pumpet ut med feil ting i ren frustrasjon om forholdet ellers er greit. Hvis det gjentar seg kan det snakkes om en gang i hvilepuls.

Anonymkode: 96e68...60a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...