Gå til innhold

Hvor mye leser barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av dagen og uka? Hva leser de og må du eller skolen be de om det?

Anonymkode: 3ddec...b59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leser barn bøker i dag altså? 

Jøss. Jeg trodde det bare var mobilen som var av interesse.

Anonymkode: a93f9...225

Skrevet

Mine barn leser i bibelen hver dag.

Anonymkode: 18223...d54

Skrevet

Leser på senga hver kveld. 6 og 9 år.

Anonymkode: ce25e...c5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leser barn bøker i dag altså? 

Jøss. Jeg trodde det bare var mobilen som var av interesse.

Anonymkode: a93f9...225

🙄

Anonymkode: f1af9...b63

Skrevet

Mine er 2 og 5, og de elsker begge å lese bøker. Vi leser både om morgenen før bhg, om ettermiddagen, og på sengen om kvelden ved legging. Eldstemann elsker Astri Lindgrehn-bøkene, så nå har vi lest alt av Emil, Pippi, og Vi på Saltkråkan, og skal snart begynne på Ronja Røverdatter :) 

Anonymkode: f1af9...b63

Skrevet

Den ene er en lesehest og leser enorme mengder bøker. Det går i fantasy-litteratur. Han er 14 nå, og favoritter opp igjennom har vært Magnus Chase-serien og Percy Jackson-serien av Rick Riordan, Harry Potter og Pax. Kattekrigerne leste han vel en ti-femten bøker av før han ble lei av repeterende handling. Nå vet jeg ikke hva han leser, klarer ikke å følge med lenger. Noe engelsk fantasy, tror jeg.

Han leser til tider så mye at det går ut over andre ting, som fritidsaktiviteter og sosialt liv. Han står opp en halvtimes tid tidligere enn han trenger, for å rekke å lese et par kapittel før skolen.

Den andre lærte seg å lese da han var 4, og vi trodde at han kom til å bli like leseglad som sin storebror. Men nei. Han er 12, og hater å lese. Han leser bare akkurat det han har som lekser, absolutt ingenting annet. Jeg har hatt han med på biblioteket hundrevis av ganger, og han tar med bøker hjem, men ender opp med å ikke lese i dem. Som et resultat har han en mye lavere lesehastighet enn sin bror.

Anonymkode: 0d525...0f8

Skrevet

De leser alle hver dag. 15-20 minutter etter skoletid (leksefri barneskole, men de anbefaler at elevene leser hver dag) og så leser de minst like mye på sengen før de sovner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De leser bare det som må leses som en del av lekser.

Anonymkode: 189c3...981

Skrevet

De leser mye og hver dag på sengen, og eldste hører på lydbok kontinuerlig. De er 12 og 14. Men det har ikke kommet av seg selv, vi har alltid lest for dem, alltid skaffet dem bøker de ønsker lese (rett på biblioteket med en gang, og hvis ikke vi får tak i det der, bokhandel), vi har hatt "skjermtid= tid lest i bok på først" i lange perioder, og vi oppfordrer dem fortsatt til å legge vekk mobilen og finne fram boka. Har de ikke noe de trives med å lese, leter vi fram noe til dem. De hører lydbok i bilen og under kveldsmaten. Vi leser også bøker selv. 

En fin start er Gutta i trehuset, dustedagbøkene/pingledagbøkene, bøkene til David Wallace, Roald Dahl og kanskje Kattekrigerne (som er de enste mine barn ikke har falt for, men det liker andre). Og Ingenlundserien for de litt eldre! Men er interessene fotball, hester eller virkelighetslitteratur, så pøs på med det de liker (mine liker fantasy). 

Det som virkelig satte fart på leseinteressen, var "få lov til å se filmen (med altfor høy aldersgrense) hvis du har lest boka først". Harry Potter (alle 8), Hunger Games, Ringenes herre, Narnia og Hobbiten. De ble hekta på Percy Jackson etter at Harry Potter var gjennomlest flere ganger.  

Men nå går det fint av seg selv, de ønsker seg tom bøker til jul. 

Anonymkode: dee78...24c

Skrevet

Det har variert. Alle elsket å bli lest for frem til ca. 8-års alder. De likte å lese selv fra ca 3-6 år og 10-12 år. Etter det har det dabbet litt av, men for hun eldste tok det seg opp igjen etter 16. Lesing har skjedd mest etter leggetid, men også ute i sola eller en og annen gang de ikke kommer på noe bedre å gjøre og de ikke får lov til skjerm. Lekselesing har vært påtvunget.

Anonymkode: d4a24...807

Skrevet

Har alltid lest på senga. Og vi går på biblioteket hver uke og plukker ut noen bøker til å ta med hjem for den uka. Eldste er 8. Han liker å lese bøker fra data/tvspillene han liker. Og mini på tre rullerer på de samme 10 bøkene, og innimellom tar hun med seg noe nytt fordi jeg trenger forandring. Hadde det vært opp til henne så hadde vi kun lest Emma hos tannlegen, flere ganger om dagen. 

Anonymkode: 5c686...b1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 22.25):

veldig mye :) hn leser den siste harry potter boken nå på engelsk, hn blir 10 og har alltid elsket og lese og som liten elsket hn og bli lest for. Hn begynte og lese når hn var 5 år

Anonymkode: 547a1...74a

Skrevet

Jeg leste hver dag og hver kveld for sønnen min da han var liten, i håp om å lære han kjærligheten til bøker og lesning. Han elsket å bli lest for, og vi hadde utrolig mange koselige stunder med det.

Dessverre funket det ikke etter planen, og som tenåring og voksen leser han aldri bøker. Han leser mye rart da, men ikke i bøker, bare på skjerm. Enten pc eller mobil.

Litt synd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...