AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Del Skrevet 16. november 2022 Hvorfor i alle dager blir ordet "smålig" plutselig brukt som om det skulle bety "litt"? Har sett det flere ganger her på KG i det siste i hvert fall. Seinest i et innlegg nå nettopp hvor ei sier at hun er "smålig allergisk"... I realiteten gir jo den sammensetningen av ord absolutt ingen mening, men en del mennesker ser altså nå ut til å tro at smålig betyr "litt". Andre som har lagt merke til dette fenomenet? Anonymkode: 416b6...32a 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Del Skrevet 16. november 2022 https://no.m.wiktionary.org/wiki/smålig Anonymkode: 1072f...8b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Del Skrevet 16. november 2022 JA!! Hørte det for første gang for seks år siden, og kunne ikke tro mine egne øre 😳 Anonymkode: b76c3...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://no.m.wiktionary.org/wiki/smålig Anonymkode: 1072f...8b8 Ja, nettopp. Og absolutt IKKE "litt". Anonymkode: 416b6...32a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Del Skrevet 16. november 2022 Blander det med smått, kanskje. «Jeg er smått allergisk» Vet ikke om det er helt rett heller, men det er ordet jeg ville brukt. Ser at simpelt brukes tilsvarende feil. Innfinne/avfinne har jeg nesten gitt opp, så mange som bruker det feil. Anonymkode: d6e8b...e0f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Del Skrevet 16. november 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager blir ordet "smålig" plutselig brukt som om det skulle bety "litt"? Har sett det flere ganger her på KG i det siste i hvert fall. Seinest i et innlegg nå nettopp hvor ei sier at hun er "smålig allergisk"... Anonymkode: 416b6...32a Jeg la også merke til den overskriften, har ikke sett det brukt sånn før så trodde det var et engangstilfelle. Finnes det flere sånne tråder? Anonymkode: 30c87...90c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 16. november 2022 #7 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Blander det med smått, kanskje. «Jeg er smått allergisk» Vet ikke om det er helt rett heller, men det er ordet jeg ville brukt. Ser at simpelt brukes tilsvarende feil. Innfinne/avfinne har jeg nesten gitt opp, så mange som bruker det feil. Anonymkode: d6e8b...e0f Jeg spår at ordet simpelt etter hvert vil skifte betydning på norsk til å bety enkelt. Ser ut til at det er den veien det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor i alle dager blir ordet "smålig" plutselig brukt som om det skulle bety "litt"? Har sett det flere ganger her på KG i det siste i hvert fall. Seinest i et innlegg nå nettopp hvor ei sier at hun er "smålig allergisk"... I realiteten gir jo den sammensetningen av ord absolutt ingen mening, men en del mennesker ser altså nå ut til å tro at smålig betyr "litt". Andre som har lagt merke til dette fenomenet? Anonymkode: 416b6...32a Ikke lagt merke til det andre steder enn i den tråden, men feilbruk at ordet smålig var jo det minste av ts sine grammatiske utfordringer der. Anonymkode: e6180...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Del Skrevet 16. november 2022 ElectricScum skrev (3 minutter siden): Jeg spår at ordet simpelt etter hvert vil skifte betydning på norsk til å bety enkelt. Ser ut til at det er den veien det går. Hmm. Men i ordet simpelthen så har det vel betydning som enkelt? Anonymkode: 68503...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 16. november 2022 #10 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hmm. Men i ordet simpelthen så har det vel betydning som enkelt? Anonymkode: 68503...e54 Det er sant. I tillegg så har vi også brukt det i uttrykk som "av den simple grunn" og da betyr det jo det samme som "den enkle grunn". Det er kanskje riktigere å si at ordet "simpelt" i mindre grad vil bli brukt som "tarvelig", "dårlig" og enkel i en litt nedsettende kontekst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #11 Del Skrevet 20. november 2022 On 11/16/2022 at 10:47 PM, ElectricScum said: Jeg spår at ordet simpelt etter hvert vil skifte betydning på norsk til å bety enkelt. Ser ut til at det er den veien det går. I dag så jeg faktisk en som skrev "ganske simpelt", og tydeligvis mente "ganske enkelt"! Første gang jeg har sett det brukt sånn, er dette også en trende? Har også sett mange bruke "helt enkelt" på svensk vis, hva blir det neste, "ganske simpelt"? Anonymkode: 30c87...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #12 Del Skrevet 20. november 2022 Just now, AnonymBruker said: I dag så jeg faktisk en som skrev "ganske simpelt", og tydeligvis mente "ganske enkelt"! Første gang jeg har sett det brukt sånn, er dette også en trende? Har også sett mange bruke "helt enkelt" på svensk vis, hva blir det neste, "ganske simpelt"? Anonymkode: 30c87...90c Mente selvsagt trend 😅 Anonymkode: 30c87...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #13 Del Skrevet 20. november 2022 Det er jo samme TS som har skrevet alle disse «smålig»-trådene, det kan man lett se på flere ting enn akkurat dette. Anonymkode: 89f4e...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Del Skrevet 20. november 2022 Nå synes jeg at du er litt smålig. Anonymkode: 4edb6...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå