AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Del Skrevet 16. november 2022 Er det akseptabelt å gi bort dåpsgave som man selv fikk i dåpsgave? Ble for lenge siden rådet til å gi bort egne dåpsgaver fra én som jeg mener kunne "skikk og bruk", - men tidene forandrer seg jo. Hvor stort beløp passer det å gi til barnet til nevø, når man ikke har særlig mye kontakt ellers? Sliter litt med å finne dåpsgave, fordi de typisk er dyre pyntegjenstander eller smykker. Vil tro dette blir noe barnet sjeldent vil bruke og vokser fort i fra. Jeg kan ikke si at jeg hadde mye glede av mine egne dåpsgaver... Ser også at mange foreslår å spørre foreldre, men jeg synes å gi gave etter ønskeliste, bærer preg av bestilling. Det er kanskje bare meg? Mange foreslår eventyrsamling eller andre barnebøker som dåpsgave, men det blir kanskje for billig? Anonymkode: d9f05...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg kjøper typ ulldress og slikt. Det er ganske dyrt og det er noe barnet har bruk for. Anonymkode: d26ea...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Del Skrevet 16. november 2022 Kjøp noe som blir brukt. ulldress / ullgenser og bukse barnehagesekk ullteppe til vogn Termos og matboks sett Strikka teppe (hvis du strikker selv) Penger på sparekonto Anonymkode: 4a924...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musis Skrevet 16. november 2022 #4 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg ville ønsket feks sølvskje, smykkeskrin, spikkekniv, sølvhjerteanheng (event gull), tovet sitteunderlag, kanskje en barnehagesekk og eller andre varige ting. Syns det ville være trist om barnet ikke har noe igjen etter dåpen bortsett fra bilder. En ull dress er jo vokst i fra i løpet av måneder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiramy Skrevet 16. november 2022 #5 Del Skrevet 16. november 2022 Penger eller noe barnet kan bruke. Å kjøpe sølvting som bare samler støv er unødvendig. Bøker er en fin gave, men ikke kjøp eventyrsamlinger. Ta heller å finne bøker du selv satte pris på som barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous 91 Skrevet 16. november 2022 #6 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg kjøpte bok med barnets navn på (feks lise og de fine fargene) i dåpsgave Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musis Skrevet 17. november 2022 #7 Del Skrevet 17. november 2022 Tiramy skrev (9 timer siden): Penger eller noe barnet kan bruke. Å kjøpe sølvting som bare samler støv er unødvendig. Bøker er en fin gave, men ikke kjøp eventyrsamlinger. Ta heller å finne bøker du selv satte pris på som barn. Her brukes sølvskjeene til å spise is eller andre desserter, både av barn og voksne. Det er koselig! Klær og lignende passer jo bare en kort stund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 17. november 2022 #8 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg har regiftet en gang, til familie Det var en bunadsølje etter min bestemor som jeg arvet etter henne til konfirmasjonen (fikk selv en ny og større til femtiårsdagen) , og som jeg ville skulle bli i slekta, og som jeg visste foreldrene ville sette pris på og ta vare på. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. november 2022 #9 Del Skrevet 17. november 2022 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 17. november 2022 #10 Del Skrevet 17. november 2022 Lurt å høre med foreldrene om du ikke kjenner de veldig godt I svigerfamilien min er alle veldig opptatt av sølvtøy og "varige" dåpsgaver. Jeg og mine søsken kunne ikke brydd oss mindre. Vi har alle forskjellige greier fra våre dåpsdager, alt ligger på loftet hjemme hos mamma. Skjønner ikke hva jeg skal med det, og synes det er masete å ta vare på alt mine unger fikk. De gavene vi satt stor pris på at våre fikk var feks kniv, ullskinn, penger, mummiservise, ulltøy, noen bøker, medlemskap i obos (el). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Del Skrevet 17. november 2022 Gjenbruk er flott!😊👍 Anonymkode: d5c03...778 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Del Skrevet 17. november 2022 Takk for svar og forslag til gaver. Jeg synes selv dåpsgaven jeg tenkte på å gi videre, er veldig fin og og må ha vintage samleverdi. Ser tilsvarende selges for rundt 450 på Epla og Finn. Det er et anheng og er derfor også noe som kan brukes uavhengig av alder. Mange av forslagene her er veldig dyre varer, som f.eks. sølvskje, smykkeskrin o.l. Selv varer som kniv, ullpledd og ulltøy er ganske dyre. Penger synes jeg blir upassende ettersom at jeg ikke står dem veldig nærme og har heller ikke planer om å gi for et veldig stort beløp. Men hvor mye er passende verdi å gi for? TS Anonymkode: d9f05...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg har gitt barnetursekker (Haglöf), ting i ull, armbånd med anheng (har gitt nytt anheng som en av bursdagsgavene senere år). Synes det kommer helt an på foreldrenes interesser, men jeg ville aldri gitt noe i sølv som bare er til pynt. Kommer også an på nærhet til barnet. Dess lengre fra dess større sannsynlighet for å kjøpe bok (eventyr, sangbok osv) Ting som jeg synes man kan gi videre i gaver i familien er forsegjort kniv (vi har flere skikkelig fine som har gått i arv i familien, dog ikke dåp) og sølv til barnebunad. Anonymkode: c5e85...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå