AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Har dere opplevd at en ansatt i barnehage ikke har kjemi med barnet deres, og "tar" barnet på feil måte, slik at det negative i en situasjon bare eskalerer? Jeg begynner å lure. Vedkommende gir bare negative tilbakemeldinger, og stikk ved levering/henting. Beskriver barnet på en måte som vi ikke kjenner igjen utenfor barnehagen. Og det er bare denne ansatte som kommuniserer til oss på denne måten. Jeg trodde pedagogikk var det barnehager var gode på i 2022, men her opplever vi det altså stikk motsatt. Dette får meg til å tvile på meg selv som forelder, selv om jeg egentlig vet at både barnet og vi foreldre, er helt "normale". Jeg er redd for at den ansatte er i ferd med å gjøre barnet vårt til en syndebukk i barnehagen, og istedetfor å lete etter årsaker til eventuelle problemer/situasjoner som oppstår, innad i barnehagen, føler jeg at det er barnet selv som "får skylden". Jeg synes dette er vondt. Anonymkode: b2f83...fd0 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Skjønner at dette er vondt for deg. Hva med på ta en prat med pedleder og spørre hva som skjer? Anonymkode: 35123...6ab 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 Opplevde noe lignende med ene barnet vårt. Det tok av, og var rett før jeg meldte inn til storsak til fylkesmannen ang krenkelser. Det var ille. Men det jeg valgte var å rådføre meg med helsesøster, for å drøfte og få snakket litt. Og høre at jeg ikke var helt ute å kjøre, også sendte jeg en mail til styrer med forklaring på saken fra vår side (saklig og presis). Også forlangte vi et møte snarest. Og det fikk vi, samt sammen med en annen pedleder på avdelingen. Det løste seg raskt, og barnet ble et annet barn raskt etterpå. Viste seg at vedkommende blant annet hadde gitt feil/for lite info om saken blant annet. Og saken var en helt annen enn det som ble fremstilt. Men vedkommende oppførte seg ikke greit. Men styrer fikset dette på en grei måte, og vi kom til en OK løsning. Så anbefalingen min er p kontakte helsesøster (for å få hs med på deres side) også kontakte styrer i bhg deres for å drøfte og fortelle deres sak. Og hva andre i bhg ser på ang denne saken deres. Anonymkode: 926c1...4ca 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at dette er vondt for deg. Hva med på ta en prat med pedleder og spørre hva som skjer? Anonymkode: 35123...6ab Vel, jeg har ikke så lyst å si så mye rundt rollen til vedkommende - men det er denne personen vi snart skal ha foreldresamtale med. Det forverrer situasjonen, og jeg vet ikke hvordan jeg skal "angripe' situasjonen på en fattet måte, under møtet. Jeg lar meg lett bevege, dessverre. Tips og råd taes imot med stor takk! Anonymkode: b2f83...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, jeg har ikke så lyst å si så mye rundt rollen til vedkommende - men det er denne personen vi snart skal ha foreldresamtale med. Det forverrer situasjonen, og jeg vet ikke hvordan jeg skal "angripe' situasjonen på en fattet måte, under møtet. Jeg lar meg lett bevege, dessverre. Tips og råd taes imot med stor takk! Anonymkode: b2f83...fd0 1 hour ago, AnonymBruker said: Har dere opplevd at en ansatt i barnehage ikke har kjemi med barnet deres, og "tar" barnet på feil måte, slik at det negative i en situasjon bare eskalerer? Jeg begynner å lure. Vedkommende gir bare negative tilbakemeldinger, og stikk ved levering/henting. Beskriver barnet på en måte som vi ikke kjenner igjen utenfor barnehagen. Og det er bare denne ansatte som kommuniserer til oss på denne måten. Jeg trodde pedagogikk var det barnehager var gode på i 2022, men her opplever vi det altså stikk motsatt. Dette får meg til å tvile på meg selv som forelder, selv om jeg egentlig vet at både barnet og vi foreldre, er helt "normale". Jeg er redd for at den ansatte er i ferd med å gjøre barnet vårt til en syndebukk i barnehagen, og istedetfor å lete etter årsaker til eventuelle problemer/situasjoner som oppstår, innad i barnehagen, føler jeg at det er barnet selv som "får skylden". Jeg synes dette er vondt. Anonymkode: b2f83...fd0 Har opplevd noe det samme, at noen ansatte gjør levering verre enn det er ved å gjøre "alt feil". Jeg gikk til styrer, vi hadde et møte og det bedret seg faktisk. Så ta det ihvertfall opp! Men syntes fremdeles det er et problem at mange ansatte i barnehagen vår er lite pedagogiske og gjør problemer verre. I vårt tilfelle er det nok også mye "gamle tanter" som ikke har oppdatert seg nok faglig og som sitter mest på rompa, det hjelper ikke på. Utdatert kultur rett og slett. Anonymkode: 92eab...5b5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Hadde det likt med sønnen vår da han gikk på småbarn. Opplevde at det var 1 av 4 av de ansatte der som klarte å møte han på en god nok måte, og som møtte oss på en god måte. Det var ikke pedlederen. de fikk ikke tak på han, hadde mye konflikter og sønnen min hadde mye sinne i bhg. Pedleder ønsket at ppt skulle observere, noe jeg sa ja til. Var sykt spent før møtet etter observasjon fordi måten bhg beskrev gutten og måten vi opplevde han på var totalt forskjellige. Tilbakemeldingene som kom fra ppt var at gutten vår var helt normal på alle områder, men at personalet måtte være mer åpne, rause, imøtekommende og ikke kjefte. jeg hadde tenkt lenge om jeg skulle skifte bhg, men var ikke ledige plasser andre steder. Hadde så dårlig samvittighet for at jeg hadde sendt sønnen min hver dag inn på den avdelingen, og angret som bare det på at jeg ikke tok saken lengre opp tidligere. Får klump i magen bare av å skrive dette. men så byttet han til stor avdeling, og jeg tenkte at jeg skulle se det an et par uker før jeg eventuelt prøvde å finne ny plass til han igjen. Ei uke gikk det før sønnen vår sprang å kledde seg seg med ytterklær selv fordi han måtte i bhg, han var som ei sol hver gang vi hentet han, personalet var for det positive (selv om det noen ganger var uheldige episoder så hadde de en helt annen måte å legge det frem på), og han snakket så mye om bhg hjemme i glede. Jeg er så glad for at han fikk det så mye bedre av ny avdeling, men den klumpen i magen og følelsen av at jeg ikke beskyttet barnet mitt nok er enorm. Føler fortsatt at jeg sviktet han når jeg tenker tilbake. En ting jeg har lært av hele den prosessen er at jeg skal stå opp for barna mine uansett hvor tøft det er, gi beskjed når ting er vanskelig. siden det er den personen du skal ha foreldresamtale med så er det mest sannsynlig pedleder. Men tenker uansett at dette er en ting å ta opp med styrer, og hvis det ikke bærer frem så ta kontakt med den over der igjen. Ikke gi deg! Anonymkode: 74d00...4d1 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Her er du iferd med å gå på en smell. 1 Jeg regner meg barnet ditt er gutt? Da får han skyld for alt synlig som pågår. 2 Jeg regner med barnet ditt er jente, altså den ansatte får med seg alt det usynlige som pågår.Jeg regner med barnet ditt er skyldig. 3 jente og hun avreagerer utypisk ifra hva som er forventet. Uansett er det ikke håndtert på riktig måte, og det overrasker meg at du ikke har noe syn fra barnets side å dele med oss. Du må faktisk vurdere hvilket kjønn du har(ja det har alt å si), snakk med barnet ditt og så tar du det der fra Anonymkode: 98cdd...6b7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vel, jeg har ikke så lyst å si så mye rundt rollen til vedkommende - men det er denne personen vi snart skal ha foreldresamtale med. Det forverrer situasjonen, og jeg vet ikke hvordan jeg skal "angripe' situasjonen på en fattet måte, under møtet. Jeg lar meg lett bevege, dessverre. Tips og råd taes imot med stor takk! Anonymkode: b2f83...fd0 Men da sier du det bare som det er på møtet så får dere en dialog om det. Det løser seg nok. La far prate om du syns det er for vanskelig. De færreste ansatte i barnehagen ønsker at foreldre skal sitte med en slik opplevelse av en situasjon, og jeg tror den ansatte vil sette pris på å få tilbakemelding fremfor at dere irriterer dere i stillhet. Det er også innafor å si at du ikke ønsker å kun få beskjed om alt det gale barnet gjør i løpet av dagen fordi at hentingen blir bare negativt ladet da. Anonymkode: 35123...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 Jeg er nok litt en type som sier ting før jeg tenker meg om, og i dette tilfellet ville jeg nok fort kunne sagt: "Har du aldri noe positivt å si om barnet mitt? Sikker på at å jobbe med barn er det rette for deg?" Ville tatt det opp med vedkommende eller en annen ansatt på foreldresamtale dere sikkert skal ha nå i løpet av høsten. Greit med konstruktive tilbakemeldinger, men når det bare er negativitet så er det ikke rett. Anonymkode: 97c3b...1cb 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 Jeg hadde spurt vedkommende; "Har du noe som helst positivt å si om barnet mitt? Er alt bare barnet mitt gjør galt?" Anonymkode: 94335...0e3 4
Carrot Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 Jeg ville i alle tilfeller ikke vært stille og sett dette skje TS, ta det opp - be om en foreldresamtale med ped leder og den ansatte og forklar at du er bekymret for den utviklingen du er vitne til og be om tiltak fra bhg for å bedre hverdagen til barnet ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 Hvorfor hopper folk alltid til konklusjon, at det er en ansatt og ikke ped.leder som er den det er snakk om? Enda det skrives at det er denne personen de snart skal ha foreldresamtale med. Er det problem med en ansatt, snakker man med ped.leder, er det ped.leder snakker man med styrer osv. Ikke vær redd for å ta det videre opp i hvertfall. For det er ikke godt for barnet å ha en voksen som oppfører seg sånn, og det skal heller absolutt ikke være sånn! Bhg skal være ett godt sted å være 😊 Anonymkode: 4173c...926 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 Som student på førskolen så jeg en ansatt som var negativ og nedlatende mot ett barn gjentatte ganger, aldri hyggelig eller omsorgsfull. Jeg tok det opp med ped leder. Hva som ble gjort med det vet jeg ikke (var der i fire ukers praksis) men jeg fikk ros for å si ifra og leder sa det skulle bli tatt opp. Anonymkode: 2dc9b...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor hopper folk alltid til konklusjon, at det er en ansatt og ikke ped.leder som er den det er snakk om? Enda det skrives at det er denne personen de snart skal ha foreldresamtale med. Er det problem med en ansatt, snakker man med ped.leder, er det ped.leder snakker man med styrer osv. Ikke vær redd for å ta det videre opp i hvertfall. For det er ikke godt for barnet å ha en voksen som oppfører seg sånn, og det skal heller absolutt ikke være sånn! Bhg skal være ett godt sted å være 😊 Anonymkode: 4173c...926 Har ikke konkludert med det, skrev den ansatte. Anonymkode: 97c3b...1cb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har ikke konkludert med det, skrev den ansatte. Anonymkode: 97c3b...1cb Ikke du, men både innlegge 2 og 11 gjør det. Anonymkode: 4173c...926
ms. Perfect Skrevet 17. november 2022 #16 Skrevet 17. november 2022 Men nå er vel en ped leder også ansatt da. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #17 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor hopper folk alltid til konklusjon, at det er en ansatt og ikke ped.leder som er den det er snakk om? Enda det skrives at det er denne personen de snart skal ha foreldresamtale med. Er det problem med en ansatt, snakker man med ped.leder, er det ped.leder snakker man med styrer osv. Ikke vær redd for å ta det videre opp i hvertfall. For det er ikke godt for barnet å ha en voksen som oppfører seg sånn, og det skal heller absolutt ikke være sånn! Bhg skal være ett godt sted å være 😊 Anonymkode: 4173c...926 Måtte le litt av denne kommentaren (ikke la deg tråkke på føttene) men hva er forskjell på en ansatt, styret og ped.leder? Hvem et "den ansatte"?. Trudde alle som jobbet i en bhg er ansatt? Ped.leder er ansatt, styrer er ansatt, barne- og ungdomsarbeider er ansatt, assistent er ansatt, renholderene er ansatt, vaktmesteren er ansatt. Om det er ped.leder ts er missfornøyd med (noe jeg antar ettersom at ts skal ha foreldresamtale med vedkommende snart), så kan en enten ta det opp direkte med vedkommende, en annen ped.leder om de er flere på avdelingen, noe de ofte er. Eller gå rett til styrer. Men har du god kjemi med en fagarbeider/assistent. Så kan du også gå til vedkommende og snakke og fortelle. Da vil bua/assistenten kunne ta det videre. Men det beste er nok å gå direkte til styrer om en er missfornøyd med noen på avdelingen til barnet sitt. For styrer har kontroll på alle ansatte, og kan ta tak, og sette i gang eventuelt tiltak. Anonymkode: 926c1...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 Du kan vel kreve, tror jeg, at styrer er med på samtalen som er satt opp? Jeg vet iallefall at det er blitt gjort i barnehage jeg har jobbet. Du tjener uansett på å ta det saklig opp med styrer. Hvis du ønsker at barnehagen skal ta tak og gjøre noe med det, så må de få innsikt i hva som bør endres. Du kan evt òg forhøre deg med SU representanten på avdelingen eller andre foreldre, for råd og om det er andre som har lignende erfaring med denne personen. Lykke til! Dette høres ikke noe greit ut, håper det løser seg. Anonymkode: ba026...615 1
fru Alving Skrevet 17. november 2022 #19 Skrevet 17. november 2022 Det er to muligheter. Du tar det opp på en rolig og saklig måte eller får mannen din til å gjøre det. Si hvordan dere opplever det og si gjerne at du vil vite mer om barnets styrker og hva det gjør bra. Vær åpen for hvordan barnehagen opplever barnet, kanskje ser de noe dere ikke gjør. Eller, ta barnet ut av barnehagen og finn en annen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #20 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Måtte le litt av denne kommentaren (ikke la deg tråkke på føttene) men hva er forskjell på en ansatt, styret og ped.leder? Hvem et "den ansatte"?. Trudde alle som jobbet i en bhg er ansatt? Ped.leder er ansatt, styrer er ansatt, barne- og ungdomsarbeider er ansatt, assistent er ansatt, renholderene er ansatt, vaktmesteren er ansatt. Om det er ped.leder ts er missfornøyd med (noe jeg antar ettersom at ts skal ha foreldresamtale med vedkommende snart), så kan en enten ta det opp direkte med vedkommende, en annen ped.leder om de er flere på avdelingen, noe de ofte er. Eller gå rett til styrer. Men har du god kjemi med en fagarbeider/assistent. Så kan du også gå til vedkommende og snakke og fortelle. Da vil bua/assistenten kunne ta det videre. Men det beste er nok å gå direkte til styrer om en er missfornøyd med noen på avdelingen til barnet sitt. For styrer har kontroll på alle ansatte, og kan ta tak, og sette i gang eventuelt tiltak. Anonymkode: 926c1...4ca Var bare en kjapp måte å skille på de andre ansatte (assistent, bua/styrer) fra ped.leder på. Sliten i hode, og det gikk litt fort 🙈😅 Anonymkode: 4173c...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå