AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Del Skrevet 16. november 2022 hei jeg er nå gradert sykemeldt, og har fått beskjed fra nav-veilederen min at jeg skal søkes inn på arbeidsrettet rehabilitering. Sliter litt med å skjønne hva dette går ut på. Noen med erfaring som vil fortelle litt? Anonymkode: ecdc1...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg har så vidt vært borti dette tiltaket. Jeg har hatt AAP i en periode da jeg ble syk under studiene og måtte ta et års permisjon. Kvalifiserte derfor ikke til sykepenger, og fikk aap i stedet. Var innom arbeidsrettet rehabilitering i 4 uker mens jeg ventet på medisinsk behandling. Dette var i Bergen relativt nylig. Det som var veldig positivt var at jeg følte veilederen jeg fikk i tiltaket lyttet veldig til meg, min historie og hva jeg mente var mest nyttig for meg. Jeg fikk stor valgfrihet i hvilke aktiviteter jeg ville være med på og veileder var veldig opptatt av meg og hva som var best for min del. Men jeg følte ikke at aktivitetene de hadde var veldig givende for min del. Anonymkode: 6ad00...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Del Skrevet 17. november 2022 Dette har jeg vært på. Det var kurs i søvn, smerte, stressmestring, kosthold, og slikt. Og så var det trening, vanngym, yoga, turer, styrkeøvelser. Veiledet av fysioterapeut. Og så var det litt coaching på veien videre. Jeg synes det var et fint pusterom da jeg ikke er vant med å tenke på meg selv og egne behov. Anonymkode: bfc27...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg har vært på Skogli - Lillehammer. Oppholdet var bra og jeg trivdes svært godt. Jeg fikk veldig god hjelp av lege, sosionom og andre som fikk min helseutfordring. Det ble en del tårer på meg disse ukene for alle anbefalte meg å slutte i jobben jeg hadde. Jeg visste det jo innerst inne selv, men det var utrolig tøft å gjennomføre det. Nav anbefalte dette også, men jeg turte ikke. Var sykmeldt i litt over 1 år og hadde håp om å klare komme tilbake til jobben med ett pr tilretteleggelsen. Arbeidsgiver ønsket ikke å tilrettelegge og jeg ble til slutt sagt opp. Ente på Aap og går på det ennå. Mine helseutfordringer vil aldri bedre seg så det er nå enighet med lege, nav og tiltaksarrangør at det går mot uføre av en grad. Jeg virkelig skammer meg pga dette, men er mest forbannet på arbeidsgiver som syntes det var synd jeg sluttet etter 15 år uten klager. De ønsket meg velkommen tilbake om helsen ble bedre. Hadde de tilrettelagt som legen anbefalte denne IA bedriften kunne jeg fremdeles jobbet der. Anonymkode: 8cf07...563 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har så vidt vært borti dette tiltaket. Jeg har hatt AAP i en periode da jeg ble syk under studiene og måtte ta et års permisjon. Kvalifiserte derfor ikke til sykepenger, og fikk aap i stedet. Var innom arbeidsrettet rehabilitering i 4 uker mens jeg ventet på medisinsk behandling. Dette var i Bergen relativt nylig. Det som var veldig positivt var at jeg følte veilederen jeg fikk i tiltaket lyttet veldig til meg, min historie og hva jeg mente var mest nyttig for meg. Jeg fikk stor valgfrihet i hvilke aktiviteter jeg ville være med på og veileder var veldig opptatt av meg og hva som var best for min del. Men jeg følte ikke at aktivitetene de hadde var veldig givende for min del. Anonymkode: 6ad00...963 Ja, jeg er redd det ikke skal være givende men bare et tidssluk.. Takk for tilbakemelding! Føler det står veldig lite om hva det konkret er. Anonymkode: ecdc1...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg var også innom i forbindelse med at jeg ble gradert sykemeldt etter å ha vært i et mobbete arbeidsmiljø i lang tid, og var veldig langt nede med depresjon, utbrenthet og null selvfølelse. Jeg forsøkte flere ting, og var veldig positiv til "Arbeidsrettet rehabilitering" tilbudet. Jeg var først litt skeptisk jeg også, og synes det hørtes veldig "nave- og kommuneaktig" ut. Men dette var det beste og mest verdifulle av alt jeg prøvde for å komme meg opp igjen og videre. Som AB ..963 var jeg også innom i Bergen, den gang hos noe som het A2G. Jeg fikk også en veldig flink og dyktig veileder der (kanskje vi fikk samme veileder?) Det kan være forskjellig fra plass til plass, men tiltaket fungerer slik at du får en veileder som du prater med, og som lager et opplegg med aktiviteter tilpasset deg basert på de utfordringene du har. Man blir kun med på de som er relevante og tvinges ikke med på noe som er unyttig. I tillegg så blir denne veilederen en ukentlig samtalepartner. Aktvitetene kan være (men det har også mange flere aktiviteter enn disse): Forskjellige mentale kurs: - Stressmestring (kartlegging av stressfaktorer, energisluk og slikt. - (Terningkast 6, dette kurset burde "alle" hatt!) - Helsefremmende valg - handler mye om selvinnsikt og det å gjøre gode valg for seg selv. Det handler om å ta en aktiv styring på livet, istedenfor en passiv rolle hvor mye blir overlatt til tilfeldighetene. Dette kurset får også terningkast 6. - Tankeviruskurs (et kurs litt rettet mot de som kanskje har litt dårlig selvfølelse) - Kostholdskurs Litt ulike fysiske aktiviteter: - Gruppetrening (ikke så ille som det høres ut) - Lett turgåing på vei og sti (ikke terreng) - Pilates - Yoga - Oppmerksomhetstrening (mest en mental øvelse) De har flere kurs rettet mot selve jobbsøkingsprosessen og det rundt: - Jobbsøkerkurs med skriving av CV/søknad, samt hjelp til å forberede seg på jobbintervju. (ikke så tørt som det høres ut) - Kartlegging av interesser, og jobb/karrieremuligheter basert på dette (for de som ikke vet helt hva de vil) - Språkkurs for de med innvandrerbakgrunn Alt i alt får du veldig god hjelp på ARR, og det føles ikke "navete" eller "kommuneaktig" å gå der i det heletatt. Du får hjelp med ting du ikke visste du trengte hjelp med. Du lærer mye om deg selv som vil hjelpe deg på alle fronter i livet, og ikke bare det som har med jobb å gjøre. Jeg synes opplegget var gull verdt, og valgte å gå der så lenge jeg fikk lov. Nå har det gått mer enn 3 år siden og jeg har det 1000 ganger bedre enn jeg hadde det, og det er ikke tull når jeg sier at jeg ofte tenker på hun veilederen som var så fantastisk dyktig den gang. Treffer jeg på henne igjen så skal hun få vite at jeg har det mye bedre nå nettopp pga henne. Hun var en som virkelig ville det beste for klientene sine, og ikke noe sur og lei dame på et kommunekontor. Anonymkode: 69114...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): I tillegg så blir denne veilederen en ukentlig samtalepartner. Jeg går til ukentlige behandlinger i psykiatrien og har mange venner rundt meg, så samtalepartner mangler jeg ikke.. Men kanskje fint med en egen arena å bare kunne snakke jobb på? AnonymBruker skrev (17 timer siden): - Stressmestring (kartlegging av stressfaktorer, energisluk og slikt. Dette hørtes dog veldig interessant ut! Jeg har ikke noe problemer med å få jobb, VITE hva som er bra rundt kosthold/Trening, men selve gjennomførelsen er det verre med. Sliter veldig med å regulere mellom alt og ingenting og brenner meg ut og klarer ikke å stå i 100% jobb over tid. Tusen takk for at du skrev så utfyllende! Nå vet jeg litt mer om hva jeg går til, og tror faktisk jeg skal gi det en sjanse Anonymkode: ecdc1...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå