Gå til innhold

Man har ikke krav på 2.5.1lokale lønnsforhandlinger hvis man sier opp jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

2.5.1 som står for de lokale forhandlingene har vært langt på overtid nå siden de egentlig skulle være ferdig for et halvt år siden. Nå sa jeg opp jobben, og lederen sider at jeg ikke får lønnsøkning siden jeg leverte oppsigelse og da falt ut av lønnsforhandlingene.

Jeg har spurt min lokale tillitsvalg og de mener at dette er korrekt. Siden jeg ikke blir med, så sier dem at de heller kan fordele potten til de som blir fremfor å gi meg en økning - noe som er gunstig for deres medlemmer. Jeg er ganske så enig, men ville bare spørre om dere har vært med på noe lignende og om dette er vanlig? Det er jo ikke min skyld forhandlingene er så langt på overtid.

Anonymkode: f722f...426

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ganske vanlig, ja - at arbeidsgiver og tillitsvalgte blir enige om å utelukke dem som har sagt opp etter en viss dato (ikke inkludert dem som går av med pensjon). Det er dårlig bruk av potten å gi penger til en person som bare får glede av lønnsøkningen i noen få måneder, før pengene i praksis forsvinner tilbake til arbeidsgiver igjen. Arbeidsgiver har også interesse av å heller belønne (og motivere) en ansatt som har gjort en god innsats og som faktisk tenker å bli hos arbeidsgiver. 

Anonymkode: 87baa...8fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså; siste setning var ikke ment som at DU ikke har gjort en god innsats for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 87baa...8fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet om arbeidsgivere som tenker motsatt, og spekulerer i å gi tillegg til de som skal slutte eller pensjonere seg. Så slipper de i praksis betale ut noe særlig av pengene. 

Anonymkode: 08200...1e8

Skrevet

Jepp, gjelder også om du bytter avdeling. Lønnsforhandlingene i min manns jobb ble utsatt i TO ÅR og fordi han byttet avdeling i mellomtiden fikk han ikke en krone av det 🥲

Anonymkode: 6a102...c5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet om arbeidsgivere som tenker motsatt, og spekulerer i å gi tillegg til de som skal slutte eller pensjonere seg. Så slipper de i praksis betale ut noe særlig av pengene. 

Den er jo sleip som bare rakkeren

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, gjelder også om du bytter avdeling. Lønnsforhandlingene i min manns jobb ble utsatt i TO ÅR og fordi han byttet avdeling i mellomtiden fikk han ikke en krone av det 🥲

Jeg byttet avdeling midt i de lokale forhandlingene i fjor. Fikk 3 lønnstrinn allikevel. 

Anonymkode: 6cdf4...efd

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg byttet avdeling midt i de lokale forhandlingene i fjor. Fikk 3 lønnstrinn allikevel. 

Det er nok flere faktorer her som ikke er inkludert.

Hvis det er andre arbeidsoppgaver / mer ansvar så kan man klare å argumentere for at man skal ha mer lønn enn vanlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det gir ikke noen mening.

Om noen slutter for å begynne i ny jobb, så er det ingen fordeler for gammel arbeidsgiver ved å øke lønnen noen måneder. Det er litt som de som tror de er lure når de betaler for mye skatt, slik at de får mye igjen på skatten.

Når det gjelder folk som går av med pensjon, så var det vanlig i «gamle dager» at statlig ansatte fikk økt lønn før avgang. Dette fordi de da fikk høyere pensjon som noen andre måtte betale. Men i dag er det slik at hver statlig virksomhet må bære pensjonskostnaden selv, og da har de ikke lenger insentiv til å øke lønnen før avgang. 

Anonymkode: f96c3...6b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da jobber ikke du i staten 🌟

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og "3 lønnstrinn" har ikke noe med generelle oppgjør å gjøre, da har du hatt en individuell vurdering og slik fungerer det ikke der min mann jobber. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...