Gå til innhold

Tok beintetthetsmåling og har osteoporose i hofter/rygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 53 år, kvinne og trener styrke flere ganger i uken vanligvis, men pga covid har dette året blitt tilbragt mye på sofaen pga utmattelse. 

Tok denne målingen i dag pga at jeg er i overgangsalderen og min mor har osteoporose, med hun er over 80 år.

Trodde ikke jeg hadde det, med fikk vite av sykepleier at hun kunne se det på bildene men at jeg skulle få mer nøyaktig opplysninger om to uker av fastlegen.

Jeg har nå panikk og ser for meg at jeg blir en krokrygget dame i rullator.

Jeg tåler ikke melk men har tatt kalsium de siste årene.

Noen erfaringer?

Anonymkode: 410c2...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er 53 år, kvinne og trener styrke flere ganger i uken vanligvis, men pga covid har dette året blitt tilbragt mye på sofaen pga utmattelse. 

Tok denne målingen i dag pga at jeg er i overgangsalderen og min mor har osteoporose, med hun er over 80 år.

Trodde ikke jeg hadde det, med fikk vite av sykepleier at hun kunne se det på bildene men at jeg skulle få mer nøyaktig opplysninger om to uker av fastlegen.

Noen erfaringer?

Jeg er 39 med osteoporose. Jeg må begynne med målrettet behandling grunnet brudd og høy risiko for ytterligere brudd,men bortsett fra det har jeg tatt 1000 mg kalsium og 800 mg d vitamin for å prøve å styrke skjellet . Er spesialist som anbefaler dette

Anonymkode: abafd...42d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk stilt diagnosen som 24-åring for to år siden. Etter rundt et år med Calcigran Forte, hadde jeg blitt mye bedre. Jeg faller ikke under osteoporose diagnosen lenger, men går fortsat på medisinen - da det fortsatt er steder i kroppen der jeg er mer beinskjør (om det gir mening?). Jeg har ikke hatt SF, så vet ikke årsaken. Mulig det er en medisinsk årsak. 

Anonymkode: 56ba2...5e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg fikk stilt diagnosen som 24-åring for to år siden. Etter rundt et år med Calcigran Forte, hadde jeg blitt mye bedre. Jeg faller ikke under osteoporose diagnosen lenger, men går fortsat på medisinen - da det fortsatt er steder i kroppen der jeg er mer beinskjør (om det gir mening?). Jeg har ikke hatt SF, så vet ikke årsaken. Mulig det er en medisinsk årsak. 

Hva er SF?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er SF?

ts

Spiseforstyrrelser.

Mange unge med SF utvikler beinskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er SF?

ts

Spiseforstyrrelse. Jeg er hun på 39 og jeg har osteoporosen grunnet anoreksi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen erfaringer?

Du kan kanskje få årlige infusjoner  med Aclasta. Det har jeg fått mange ganger og er ikke like benskjør nå som tidligere. Finnes også injeksjon du kan sette selv som heter Forsteo, men dette får du nok mer informasjon om av fastlegen. Osteoporose betyr ikke at man blir krokrygget, samme som at en med leddgikt ikke alltid får «Jahn Teigen» fingre.

Anonymkode: 3dddb...16f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Har ikke hatt spiseforstyrrelse men tåler ikke melkeprodukter, men har tatt kalsium og d vitamin jevnlig i flere år.

Har trent styrke og vært fysisk aktiv i mange år derfor er det rart at jeg har fått det.

Mamma ble ikke beinskjør før hun var over 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her.

Har ikke hatt spiseforstyrrelse men tåler ikke melkeprodukter, men har tatt kalsium og d vitamin jevnlig i flere år.

Har trent styrke og vært fysisk aktiv i mange år derfor er det rart at jeg har fått det.

Mamma ble ikke beinskjør før hun var over 70.

Men du har kommet i overgangsalderen og mistet menstrasjon og da er det ikke uvanlig å bli benskjør. Noen blir det tidlig andre sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også lese litt her :) 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/beinskjorhet-osteoporose/beinskjorhet-risikofaktorer/

Andre risikofaktorer er tidlig overgangsalder, høy og tynn kroppsbygning

Høy og slank kroppsbygning øker risikoen for beinskjørhet, særlig hos kvinner. Tynne mennesker har ofte mindre beinmasse, sannsynligvis fordi det blir mindre vektbelastning på skjelettet. I tillegg er fett et viktig østrogenlager, slik at kvinner med lite fett har lavere østrogennivåer. Dette gjør at nedbrytningen av bein går raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du har kommet i overgangsalderen og mistet menstrasjon og da er det ikke uvanlig å bli benskjør. Noen blir det tidlig andre sent

Jeg har ikke mistet mensen men man kan vel få det likevel tror jeg pga nedgang i østrogen produksjon, arv, minus på kalsium pga melkeprotein intoleranse osv.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo også lese litt her :) 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/beinskjorhet-osteoporose/beinskjorhet-risikofaktorer/

Andre risikofaktorer er tidlig overgangsalder, høy og tynn kroppsbygning

Høy og slank kroppsbygning øker risikoen for beinskjørhet, særlig hos kvinner. Tynne mennesker har ofte mindre beinmasse, sannsynligvis fordi det blir mindre vektbelastning på skjelettet. I tillegg er fett et viktig østrogenlager, slik at kvinner med lite fett har lavere østrogennivåer. Dette gjør at nedbrytningen av bein går raskere.

Jeg er høy (175) og har alltid vært tynn, men plutselig i år har vekten gått opp med 4 kg rundt magen/lårene/puppene pga overgangsalder.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke mistet mensen men man kan vel få det likevel tror jeg pga nedgang i østrogen produksjon, arv, minus på kalsium pga melkeprotein intoleranse osv.

Ts

Det stemmer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er høy (175) og har alltid vært tynn, men plutselig i år har vekten gått opp med 4 kg rundt magen/lårene/puppene pga overgangsalder.

Ts

De 4 kiloene har ikke så mye så si da osteoporose utvikler seg over tid,så du har nok bare hatt oddsene i mot deg 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk konstatert osteopeni (forstadiet til osteoporose) for snart 10 år siden.  Da lå jeg like over grenseverdien for osteoporose, og jeg er fremdeles på samme stadiet som jeg var da.

Du sier du trener - da trenger du ikke være redd for å bli krokrygget dame med rullator. 
Det å bygge opp støttemuskulaturen rundt skjelettet er utrolig viktig nå du er beinskjør.  Det bedrer balansen, så rullator er unødvendig for å unngå å falle, og muskulaturen hjelper å holde ryggen rak.  :)

Anonymkode: 02401...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min fikk påvist høy grad av osteoporose i hofter og rygg da hun var 57. Tok bentetthetsmåling som en rutineundersøkelse i forbindelse med at hun hadde fått påvist avaskulær nekrose i hoftene og ortoped begynte planlegging av operasjon (tretthetsbrudd og avaskulær nekrose ser omtrent identisk ut på røntgenbilder - i hennes tilfelle var det ikke avaskulær nekrose likevel). Hun har ikke hatt noen andre helseproblemer som kan forårsake osteoporose og har bare hatt "vanlig" d-vitaminmangel på vinterstid. Med tanke på graden av osteoporose, var det sannsynlig at hun hadde hatt det i mange år før det ble oppdaget. Har slitt en del med smerter i hoftene pga. tretthetsbrudd, men ellers merker hun lite til det. Får behandling med en medisin intravenøst hvert halvår, en annen medisin i sprøyteform hver uke og kalsium og d-vitamin daglig. Når hun får medisin intravenøst får hun også høye doser d-vitamin, kalsium og B12 i sprøyteform samtidig. Trener også med fysioterapeut for å bygge opp støttemuskulaturen. På forrige måling hadde hun gått fra potetgull-rygg til mariekjeks-rygg, og målet til legen er å få henne opp til knekkebrød-rygg. :)

Anonymkode: a4a73...225

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...