Gå til innhold

Hvor stor buffer bør vi ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 3, 2 voksne (29 -31år) og 1 barn i barnehagealder. Vi bor i hus og har en bil (2017 modell). Huset er i normal god stand, alle hvitevarer er mindre enn 5 år gamle. Vi har «superforsikring» på både huset og bilen.  Vi tjener til sammen ca 60000kr i måneden. Utgiftene våre er ca 38000 - 39000 kr i måneden, dette er alle våre utgifter (boliglån, strøm, internett, mobil, barnehage, transport, forsikringer). Vi har begge fast jobb og er heltidsansatte begge to. 

Hva bør vi ha i buffer? 

Anonymkode: b5284...01f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tommelfingregelen er vel 3 månedsinntekter, eventuelt nok til å klare seg 3 måneder ved bortfall av inntekt. Etter 3 mnd har man krav på dagpenger om man ikke har klart å skaffe ny jobb/inntekt til det, og da noe å leve for igjen.

Det skal selvfølgelig litt til å miste begge inntektene samtidig, så egentlig blir vel svaret "Så mye/lite dere føler dere komfortable med". Men man vet jo aldri. Teoretisk sett så kan jo noe ramme slik at hele familien må flytte på kort varsel og rømme fra jobbene.

Anonymkode: a6700...7e8

• Liker 5
Skrevet

Har 100.000 og er alene, hadde gått opp på 150.000kr for 2-3. 

Anonymkode: eaa02...ba8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er alene, og har nok til å klare tre måneder uten inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor alene og har pr. dags dato litt over 3 månedslønner. 

• Liker 1
Skrevet
Apekatten skrev (1 time siden):

Jeg bor alene og har pr. dags dato litt over 3 månedslønner. 

Taluno skrev (1 time siden):

Jeg er alene, og har nok til å klare tre måneder uten inntekt.

Så ca. 120 000kr? Utgiftene våre er ca 39000kr i måneden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tommelfingregelen er vel 3 månedsinntekter, eventuelt nok til å klare seg 3 måneder ved bortfall av inntekt. Etter 3 mnd har man krav på dagpenger om man ikke har klart å skaffe ny jobb/inntekt til det, og da noe å leve for igjen.

Det skal selvfølgelig litt til å miste begge inntektene samtidig, så egentlig blir vel svaret "Så mye/lite dere føler dere komfortable med". Men man vet jo aldri. Teoretisk sett så kan jo noe ramme slik at hele familien må flytte på kort varsel og rømme fra jobbene.

Vi har begge veldig «trygge» jobber, men du har rett i at man aldri kan være helt sikker i disse tider. 3 månedslønner høres fornuftig ut :) 

• Liker 1
Skrevet

Inntekt som faller bort er en ting, jeg tenker mer på egenandeler ifht. forsikringer og ting som forsikring ikke dekker osv. Sopp eller mugg dekkes vel gjerne ikke om man ikke har noe super-forsikring av noe slag?

Anonymkode: 9a5d6...5b8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Inntekt som faller bort er en ting, jeg tenker mer på egenandeler ifht. forsikringer og ting som forsikring ikke dekker osv. Sopp eller mugg dekkes vel gjerne ikke om man ikke har noe super-forsikring av noe slag?

Vår forsikring dekker mugg og sopp, vi betaler litt ekstra på det. Egenandelen på vår forsikring er 4000 - 6000kr

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har superforsikring på både bilen og huset. 

Skrevet

https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2021/30-ar-siden-den-norske-bankkrisen--et-tilbakeblikk/

Mamge har opplevd økonomiske kriser før, og tatt  lærdom av det.  Det å ha en buffer er viktig til uforutsette utgifter, men når ein ikkje har mulegheter for å legge seg opp en buffer sliter ein.  

Gått fra fattigdom  til rikdom m/ gjeldfri enebolig, og  idag omlag 4 mill. på høgrentekonto.

Våre voksne barn har også fått kjent på hva det vil sei å vera fatting, og  tatt  lærdom , men de er  forlengst etablerte uten økonomisk bistand fra foreldrene. 

Anonymkode: 49396...9bf

• Liker 1
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Intet fasitsvar på hvor mye en bør ha (dåg finnes det anbefalinger). 

Vi har ikke store summer i buffer som står på ordinær konto, max 50 k på vanlig sparekonto som brukes til buffer ( i tillegg har vi andre "fortløpende sparekonto" som er i ordinær dagligbank feriespar,julegaver osv totalt har vi nok rundt 150 000 lett tilgjengelig, et tastetrykk unna, overført til brukskonto ila dagen og uten videre skatt/avgift). 

Vi har ikke brukt bufferen siden 2017 og alle fortløpende utgifter blir trekt fra sin post, dvs man vet ca hvor lenge en vaskemaskin varer så det er tatt høyde for på konto " interiør og hvitevarer". Man vet ca bil utgifter i det lange løp ink vedlikehold slik at dette er tatt høyde for, og sånn fortsetter det. Vi merker at det er svært lite utgifter som egentlig er uforutsett og at vi sjeldent til aldri er i situasjoner der vi faktisk har bruk for buffer kontoen. 

Skulle vi gå lengre arbeidsledig, langvarig sykdom eller lignende så står det rundt 500 000 i et fond som ikke er tiltenkt noe spesielt ( ikke pensjon, sparing til barn, ny bil, ek) pluss endel i aksjer som kan selges, i tillegg kommer jo da også evt utbetalinger på uføre/livs forsikringer der det skulle være aktuelt. Dette er det jo noe mere mikkmakk med, ikke så lett tilgjengelig og uttak medfører mer skatt. Men vi annser det bedre enn å la pengene tape seg på konto i dagligbank. 

Vi sitter generelt greit i det både økonomisk, utdanning, helse og jobb messig. 

Min personlige erfaringer er at den ordinære bufferkontoen er viktigere for de med minst i totalen. Dvs det er ikke like viktig for meg og ha 3×mndlønn stående å råttne i dagligbanken, derimot kan det være helt avgjørende at 2 barnsmoren som arbeider som servitør, uten annen utdanning enn vgs, med lite til ingenting i øvrig sparing og ei heller lite til ingenting i pluss ved månedsslutt har det.

Anonymkode: 241a8...b55

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du finner på ting. Mister man jobber så har man krav på dagpenger med en gang. Hvorfor skriver du sånt som fakta???

• Liker 2
Skrevet

Bor alene og er ufør, har 50.000 i sikkerhet, men det øker stadig

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (8 timer siden):

Du finner på ting. Mister man jobber så har man krav på dagpenger med en gang. Hvorfor skriver du sånt som fakta???

Det kan ta litt tid å få innvilget dagpenger, så man må belage seg på å gå noe tid og bør ha midler til det. Likevel tenker jeg at man fint kan vente en uke på å få penger ut fra fondet.

Men dagpenger utgjør bare 62% av inntekten din, og bare opp til 6G. Så tjener du over 668.862, får du ikke dagpenger for det overskytende.

Med en årlig inntekt på 700.000 kr, vil man derfor få 417.370 kr i dagpenger. Definitivt noe å tenke på om man er i risiko for permitteringer og nedskjæringer. Det er aktuelt i vår kommune på grunn av renteheving og strømpriser, men heldigvis ikke på mitt fagområde. 

Anonymkode: 79d57...8a6

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det kan ta litt tid å få innvilget dagpenger, så man må belage seg på å gå noe tid og bør ha midler til det. Likevel tenker jeg at man fint kan vente en uke på å få penger ut fra fondet.

Men dagpenger utgjør bare 62% av inntekten din, og bare opp til 6G. Så tjener du over 668.862, får du ikke dagpenger for det overskytende.

Med en årlig inntekt på 700.000 kr, vil man derfor få 417.370 kr i dagpenger. Definitivt noe å tenke på om man er i risiko for permitteringer og nedskjæringer. Det er aktuelt i vår kommune på grunn av renteheving og strømpriser, men heldigvis ikke på mitt fagområde. 

Anonymkode: 79d57...8a6

Det er noe ganske annet enn at det tar tre måneder før du har krav på dagpenger, så jeg forstår ikke hvem du forklarer hva til. Du tar mitt sitat ut av kontekst og forklarer meg hva man bør vite. Jegvhar ikke spurt🤷‍♀️

Endret av Rotemor
Skrevet

Har "bare" to månedslønner satt av, men jeg har heller ikke enormt store utgifter så jeg er helt avslappa.

Anonymkode: b177a...607

Skrevet

Har aldri hatt buffer. Men jeg ser hvor viktig det er. Så sparer nå 

Anonymkode: dca13...2aa

Skrevet

Jeg tenker at 3 månedslønner holder til buffer, alt utover det bør gå til annen sparing eller nedbetaling av boliglån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så ca. 120 000kr? Utgiftene våre er ca 39000kr i måneden. 

Jeg vil ha tre ganger månedsforbruk ja.

En ødelagt tann kan bli dyrt, og dekkes ikke nødvendigvis av forsikringer. Jeg fikk en knekt tann dekket av forsikring, men jeg måtte fortsatt legge ut nesten 15 000 for behandling og fikk det tilbake nesten ett halvt år etter skaden. Selv med superforsikringer kan det ta tid få utbetalt forsikringssummen. Plutselig blir en syk, og kan ikke jobbe mer. Plutselig skjer noe så en må ut i ulønnet permisjon. Plutselig må man gjøre utbedringer på bolig som ikke dekkes av forsikringen.

Man er godt dekket av forsikringer, men ikke alt dekkes, og ikke alt blir utbetalt øyeblikkelig.

Spesielt når man forsørger barn så mener jeg man bør ta høyde for plutselige utgifter eller endret økonomi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...