Gå til innhold

Jeg hater håret mitt! Prøvd forskjellige hårprodukter. Noen med tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mellomtykt hår. For det første, det blir fett allerede 2.dagen, så jeg må vaske det hver 2.dag. Tørrsjampo ligger jeg unna så langt jeg kan da det tørker ut hører fullstendig (jeg syntes det funket så bra at jeg lot være å vaske håret 1 uke, det så ikke fett ut, men jeg følte meg likevel ikke særlig fresh, og fant ut at det tørker ut håret).

Jeg har prøvd forskjellige sjampoer. Nå har jeg brukt en som heter Oily Scalp fra Scalpologist. Vet ikke om den virker eller ikke egentlig, da jeg får fett hår like fort. Men jeg skal ligge unna fuktighetsgivende, fikk prøver hos frisøren og håret ble fett samme dag som jeg dusjet.

Har lest at noen bare har fet hodebunn men at det også kan skyldes at den er tørr, og produserer mer fett. Men hvordan vet man om man er tørr eller har fet bunn da? Jeg klør ikke.. 

Så er det evig stygge tupper. Jeg har litt fall, og hater det. Jeg vil ha rett hår. Jeg føner det (kald luft) for å forme det. Men det er mye jobb. I tillegg er tuppene liksom veldig lette, så de ser bare slitt ut og håret ligger liksom ikke tungt. 

I dag brukte jeg KMS, Cosicous. Hårkur fra Joico og balsam fra KMS. Etterfulgt av Leave In fra KMS. I dag har håret vært mer slik jeg vil ha det. 

Er det mer variasjon som trengs? Har nemlig bare pleid å bruke 1 om gangen til det er brukt opp. 
Er det type produkter? 

Anonymkode: f2f0a...b75

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut hvilken type hår du har. 

Har du lav, normal, eller høy porøsitet (google, og du finner masse om det). 

Har du fint eller grovt hår (hvor tykke er hårstråene dine)

Hvilken struktur har du i håret (antagelig 1c eller 2a, siden du sier du har fall). 

Produkter, og hvordan du bruker dem, har en del å si. 

Noen produserer bare mer fett, ja. Hvor mye kan variere, og hormoner påvirker mye. 

Anonymkode: a5150...a1c

Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg ha unngått å vaske med sjampo i ca 1 mnd. Bare skyllet det annenhver dag, med balsam i håret, ikke hodebunn. Bruk skaut hvis det blir for fett. Da får hodebunnen din en pause og det kan bli bedre. Så kan du begynne å prøve med sjampo igjen. 
Prøv det. 

Anonymkode: 40b59...400

• Liker 1
Skrevet

Pass på at du har balsam og hårkur kun i lengdene, og ikke i hodebunnen. Du kan også høre med frisøren din om keratinbehandling for å rette ut håret.

Skrevet

Finn ut av hårtypen din ja, det kan hende du har veldig tørt hår egentlig. Jeg har tykt hår med lett fall, lav porositet, tykke hårstrå. Blir lett brusete. Har hatt god effekt av curly girl metoden (produkter uten sulfater og uttørrende alkoholer), må nå kun vaske håret hver 4. dag, tidligere hver annen. Man kan jo bruke prosuktene i metoden selv om man ikke viø ha krøller, de har i hvertfall gitt meg en sunnere hodebunn. Har lurt litt på å ta keratinbehabdlibg for å få rett hår, men det er ganske kostbart (5000,- ca for 3 mnd effekt..)

Anonymkode: 339d3...65b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg var deg, ville jeg ha unngått å vaske med sjampo i ca 1 mnd. Bare skyllet det annenhver dag, med balsam i håret, ikke hodebunn. Bruk skaut hvis det blir for fett. Da får hodebunnen din en pause og det kan bli bedre. Så kan du begynne å prøve med sjampo igjen. 
Prøv det. 

Anonymkode: 40b59...400

Dette er jo veldig lett å få til i praksis da med full jobb og oppfølging barn osv 🙄

Kun skylle håret i en mnd? De som er hjemmeværende og bor i skogen kan sikkert gjøre dette. 

Nei jeg kan ikke gå rundt å lukte sur hodebunn i min jobb. Nei jeg kan ikke gå med skaut eller lue eller caps i min jobb med mindre jeg vil ha sparken. 

Problemet med disse rådene folk kommer med om å la være å vaske det i flere mnd, ja opp til et helt år har jeg sett enkelte skrive her; er at de fleste av oss må faktisk se litt presentabel ut både på jobb og ellers. Vi kan ikke komme på jobb å se ut som et kråkereir på håret og unnskylde oss med at vi "bare tester ut noe". 

Og jeg har hvertfall ikke tid eller råd til å kaste bort flere mnd på å finne ut at NEI det hjelper ikke å la håret være i fred. Min hodebunn er fet enten jeg vasker det annenhver dag eller kun en gang i året 

Anonymkode: 453e9...ef3

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette er jo veldig lett å få til i praksis da med full jobb og oppfølging barn osv 🙄

Kun skylle håret i en mnd? De som er hjemmeværende og bor i skogen kan sikkert gjøre dette. 

Nei jeg kan ikke gå rundt å lukte sur hodebunn i min jobb. Nei jeg kan ikke gå med skaut eller lue eller caps i min jobb med mindre jeg vil ha sparken. 

Problemet med disse rådene folk kommer med om å la være å vaske det i flere mnd, ja opp til et helt år har jeg sett enkelte skrive her; er at de fleste av oss må faktisk se litt presentabel ut både på jobb og ellers. Vi kan ikke komme på jobb å se ut som et kråkereir på håret og unnskylde oss med at vi "bare tester ut noe". 

Og jeg har hvertfall ikke tid eller råd til å kaste bort flere mnd på å finne ut at NEI det hjelper ikke å la håret være i fred. Min hodebunn er fet enten jeg vasker det annenhver dag eller kun en gang i året 

Anonymkode: 453e9...ef3

Ts her, jeg er enig. Jeg har prøvd ut den metoden å ikke vaske håret 1-2 mnd, men det funker ikke. Jeg har prøvd flere ganger. Det blir bare fetere og fetere. Og jeg har jobb så jeg kan jo ikke drive og komme dit med super fett hår og bare si "jeg tester ut den metoden". Det er bare kjerringråd som konspirasjonsteoretikerne tror på. Er like teit som å bruke egen svette som bodylotion..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finn ut av hårtypen din ja, det kan hende du har veldig tørt hår egentlig. Jeg har tykt hår med lett fall, lav porositet, tykke hårstrå. Blir lett brusete. Har hatt god effekt av curly girl metoden (produkter uten sulfater og uttørrende alkoholer), må nå kun vaske håret hver 4. dag, tidligere hver annen. Man kan jo bruke prosuktene i metoden selv om man ikke viø ha krøller, de har i hvertfall gitt meg en sunnere hodebunn. Har lurt litt på å ta keratinbehabdlibg for å få rett hår, men det er ganske kostbart (5000,- ca for 3 mnd effekt..)

Anonymkode: 339d3...65b

Hvordan finner man ut hårtypen? 

Skrevet

Det er en absolutt sannhet at de aller fleste vasker på seg problemer med håret fordi de bruker feil produkter og vasker håret for ofte, på feil måte (gnis i hele hårets legde er en av de og ikke bare i hodebunnen) og generelt bruker produkter som ikke er beregnet på ens hårkvalitet... Og de aller aller fleste som fnyser av frisøren og utdannelsen de har er de som sliter mest - tro det eller ei,,, :P

Anonymkode: b6317...db0

• Nyttig 1
Skrevet
Reveenka skrev (1 time siden):

Har du forsøkt volum shampo? Min erfaring er at slike shampoer virker godt mot fett hår, Big fra Lush kjenner jeg flere som sverger til. Den er dyr, men ganske drøy.  https://www.lushnorge.no/produkt/har/sjampo/big#product-tabs2 

Den har jeg brukt. God ja, men må likevel vaske hver 2.dag

Skrevet
Reveenka skrev (1 time siden):

Har du forsøkt volum shampo? Min erfaring er at slike shampoer virker godt mot fett hår, Big fra Lush kjenner jeg flere som sverger til. Den er dyr, men ganske drøy.  https://www.lushnorge.no/produkt/har/sjampo/big#product-tabs2 

Alle frisører jeg har gått til har sagt forskjellige ting..

Skrevet

Jeg fikk mindre fett hår etter jeg gikk over til å vaske det en gang i uken. I starten måtte jeg tåle at det ble fett, løste det ved å ha det i stram hestehale, fletter eller bruke hårband. Hodebunnen vil tilpasse seg med tiden, og produsere mindre fett. Men det skjer ved å være konsekvent over litt tid, og er normalt ikke endret varig ved å gå en måned eller lenger uten å vaske håret. Med en gang jeg vasker håret litt oftere over tid, merker jeg også at håret blir fortere fett.

Hvis du er som meg og i tillegg har en tendens til å plukke mye eller dra fingrene ofte gjennom håret, er det det første du burde slutte med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 12.54):

Ts her, jeg er enig. Jeg har prøvd ut den metoden å ikke vaske håret 1-2 mnd, men det funker ikke. Jeg har prøvd flere ganger. Det blir bare fetere og fetere. Og jeg har jobb så jeg kan jo ikke drive og komme dit med super fett hår og bare si "jeg tester ut den metoden". Det er bare kjerringråd som konspirasjonsteoretikerne tror på. Er like teit som å bruke egen svette som bodylotion..

Kanskje du kan prøve en hodebunnsbehandling med BHA (salicylsyre)? Denne ingrediensen benyttes i hudpleieprodukter for å balansere talgproduksjonen, og finnes etterhvert i en del hodebunnspleie også, f.eks. denne.

• Nyttig 1
Skrevet

Bruker du produktene bare i lengden eller opp mot hodebunnen også?

Jeg får fortere fett hår av å rette det ut med rettetang eller hårføner. Mitt hår, som har lette krøller, holder seg best uten å bruke varme. Jeg bruker heller produkter for å fremme krøllene. I mange år prøvde jeg å rette det ut, for jeg likte ikke fallet. Men det ble slitt og fort fett. Så snudde jeg og prøvde å få frem krøllene. Nå har jeg mye krøller og ikke så slitt eller fett hår.

Anonymkode: 5a337...72d

Skrevet

Angående tuppene, hvor ofte klipper du håret? Børster du håret når det er vått?

Anonymkode: b4d8f...d78

Skrevet

Se på kostholdet ditt, jo bedre/sunnere kosthold du har jo mer normalt hår vil du få -sies det.

Jeg er allergiske så jeg bruker ikke så mye produkter, min shampoo er enten økologisk og med naturlige ingredienser så langt det går, eller så bruker jeg Änglamark sin som kjøpes på Coop butikkene, og håret mitt blir ikke særlig fett (men ble det fort før)

Og bruker du mye lue så er det også noe som gjør håret fett. Det samme med om du tar mye på håret ditt/i hodebunnen din.

Personlig, når jeg kan, så setter jeg ut en bøtte når det regner så jeg kan samle regnvann. Av en eller annen grunn så hjelper det å vaske hår og hodebunn i regnvann uansett om det er for tørt eller fett! Men dette er altså litt utenom det vanlige, forstår at dette ikke er enkelt å få til for andre -skjer bare et par ganger i året for meg og 

Anonymkode: aa79a...293

• Nyttig 1
Skrevet

Noen av oss har bare fett hår og må enten tåle fett hår eller vaske det ofte. 

Jeg har slått meg til ro med å vaske det ofte (daglig). Brukte sikkert ett år på å prøve å få det mindre fett, men ingenting hjalp.

Under graviditet var håret helt perfekt da. 😂 Var vel da jeg innså at jeg kan faktisk ikke påvirke det. 

Skrevet

Prøv denne:

ACO Special Care behandling mot tørr hodebunn 

https://www.apotek1.no/produkter/aco-sc-int-dry-scalp-treatm-up-844060p?gclid=CjwKCAiAmuKbBhA2EiwAxQnt70szRwq83mZADWN9RlDFyCQsRSVWG4vSkOzG4RBPxB5Lx-apm5Y8vRoCd7oQAvD_BwE

Jeg tuller ikke. Jeg har fett hår, og denne hjelper masse! Fett hår kommer ofte av at hodebunnen egentlig er tørr, og derfor produserer huden i hodebunnen mer fett, slik at man får fett hår. Med denne har hodebunnen min roet seg, og jeg trenger ikke vaske håret mer enn et par ganger i uken.

Anonymkode: 37ee9...8a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Se på kostholdet ditt, jo bedre/sunnere kosthold du har jo mer normalt hår vil du få -sies det.

Jeg er allergiske så jeg bruker ikke så mye produkter, min shampoo er enten økologisk og med naturlige ingredienser så langt det går, eller så bruker jeg Änglamark sin som kjøpes på Coop butikkene, og håret mitt blir ikke særlig fett (men ble det fort før)

Og bruker du mye lue så er det også noe som gjør håret fett. Det samme med om du tar mye på håret ditt/i hodebunnen din.

Personlig, når jeg kan, så setter jeg ut en bøtte når det regner så jeg kan samle regnvann. Av en eller annen grunn så hjelper det å vaske hår og hodebunn i regnvann uansett om det er for tørt eller fett! Men dette er altså litt utenom det vanlige, forstår at dette ikke er enkelt å få til for andre -skjer bare et par ganger i året for meg og 

Anonymkode: aa79a...293

Kostholdet er ok og variabelt. Men jeg vil ikke få tilbake noe ortoreksi som jeg hadde for 10 år siden. Husker kun en tid jeg spiste mye avokado, fikk jeg tykkere hår, men kan også ha vært andre ting som gjorde det. 

Bruker nesten ikke lue. 

Samle regnvann, da har jeg hørt det og. Mye folk finner på. Det kan ikke være rent. Det kommer jo fra skyene som er forurenset.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...