AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Vi har barn med atypisk/svært høytfungerende barneautisme i skolealder. Det er få spesielle behov han egentlig har, men en økende utfordring er høye og plutselige lyder. Så i barnebursdager hvor ballongene legges på gulvet og smelles så blir det så ubehagelig for henne at hun gråter og ber om å bli hentet. Hun går inn i en slags «freeze» modus fordi lydene er så overveldende og vonde. Hun liker bursdager generelt, men klarer ikke høye smell. Så det ender med gråt og telefon hvor hun sier «hun har det vanskelig, kan vi hente nå». Vi kommer til å kjøpe egne ørepropper og se om det fungerer først. Men er det innafor å spørre foreldre om det er greit å droppe dette med å la ballongene ligge på gulvet sånn at de stadig smelles? De pleier feire i et lokale med veldig støyende akustikk, så desibelen er veldig kraftig akkurat der. I barnehagen gråt liksom flere og gjerne andre barn av dette, men for hebbe er jo lydoverfølsomheten knyttet til hennes tilstand. Vi og de andre tilrettelegger jo for alskens halal, allergier, vegansk osv i matveien. Så jeg lurte på om dette var «tilsvarende innafor» å spørre om. Og de ballongene må jo gjerne henge alle veier, men bare lurte på om det er helt fjernt å spørre om de kan unngå å bare legge dem på gulvet pga smelling? Eventuelt om det går an å vente til siste halvdel av bursdagen med høye jevne smell og så kan vi hente henne tidligere? Såvidt jeg skjønner har ingen dette som organisert lek eller felles moro, det er mest ungene som etterhvert går bananas med litt av hvert inkludert ballongene. Anonymkode: e78eb...d89 6 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Tenker det er helt greit å spørre på en fin måte. Verste man kan få er et nei, og det ville vært spesielt å si nei til av motpart isåfall.. Anonymkode: 5df51...b53 34 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 Jeg har barn med spesielle behov, og jeg spør alltid om slike typer tilrettelegging, og jeg har bare fått positive svar som «tusen takk for at du forteller» osv, jeg har aldri opplevd at det noen gang har vært til bry. Mine barn er store nå, men det har vært gjennomgående i alle år, etterhvert lærer foreldrene også mine barn å kjenne, tar kontakt i forveien og spør hva de kan hjelpe med og hvordan de kan tilrettelegge. Det er også en selvfølge for meg å gjøre det samme for andre barn. ofte orker ikke mine barn å være tilstede hele selskapet uansett, så da foreslår jeg å hente tidlig, så kan de andre barna bråke fra seg etterpå. kun en gang har jeg latt være å be om tilrettelegging, da var det discobursdag. Dette ville være å strekke strikken for langt for mitt barn å delta på, og discobursdag uten lys og bråk ville vært kjip. Anonymkode: c7cfb...79a 20 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 Dette må da være helt greit å spørre om! Anonymkode: 9aff2...f28 12
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 Selvfølgelig er dette helt innafor! Forklar hvorfor, og hvordan hun reagerer. Bør være veldig enkelt å unngå dette for å inkludere henne. Anonymkode: 09e0f...edb 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Skrevet 16. november 2022 Jeg ser på det som en selvfølge å tilrettelegge for de barna som har ekstra behov eller utfordringer. Anonymkode: d9638...550 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Skrevet 16. november 2022 Hadde blitt gal hadde ungene her spreng ballonger i bursdager eller generelt, verste lyden av alle. Det er klart du kan spørre, det må da finnes mye annet å finne på enn å sprekke ballonger Anonymkode: aae23...044 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har barn med atypisk/svært høytfungerende barneautisme i skolealder. Det er få spesielle behov han egentlig har, men en økende utfordring er høye og plutselige lyder. Så i barnebursdager hvor ballongene legges på gulvet og smelles så blir det så ubehagelig for henne at hun gråter og ber om å bli hentet. Hun går inn i en slags «freeze» modus fordi lydene er så overveldende og vonde. Hun liker bursdager generelt, men klarer ikke høye smell. Så det ender med gråt og telefon hvor hun sier «hun har det vanskelig, kan vi hente nå». Vi kommer til å kjøpe egne ørepropper og se om det fungerer først. Men er det innafor å spørre foreldre om det er greit å droppe dette med å la ballongene ligge på gulvet sånn at de stadig smelles? De pleier feire i et lokale med veldig støyende akustikk, så desibelen er veldig kraftig akkurat der. I barnehagen gråt liksom flere og gjerne andre barn av dette, men for hebbe er jo lydoverfølsomheten knyttet til hennes tilstand. Vi og de andre tilrettelegger jo for alskens halal, allergier, vegansk osv i matveien. Så jeg lurte på om dette var «tilsvarende innafor» å spørre om. Og de ballongene må jo gjerne henge alle veier, men bare lurte på om det er helt fjernt å spørre om de kan unngå å bare legge dem på gulvet pga smelling? Eventuelt om det går an å vente til siste halvdel av bursdagen med høye jevne smell og så kan vi hente henne tidligere? Såvidt jeg skjønner har ingen dette som organisert lek eller felles moro, det er mest ungene som etterhvert går bananas med litt av hvert inkludert ballongene. Anonymkode: e78eb...d89 I utgangspunktet tenker jeg det ikke er greit å be de droppe det. Jeg har selv en (uten autisme) som er redd for høye lyder. Da har vi tatt med hørselsvern og bedt de minne barnet vårt på å ta på det. Det føler jeg er innafor, men ikke be folk om å endre på planlagte aktiviteter. En barnebursdag er såppas stressende for foreldrene å gjennomføre at de trenger ikke nok en ting å tenke på. Det tenker jeg er veldig ok å spørre om. Anonymkode: 572df...08d 2 4
Hactar Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 Dette må det være greit å spørre om. Mye mulig er det flere av barna som vil sette pris på at det ikke smeller uforutsigbart gjennom hele selskapet. 5 2
Nabokjerringen Skrevet 16. november 2022 #10 Skrevet 16. november 2022 Ja, jøss. Jeg hadde spurt hvis det var mitt barn, og også veldig gjerne tatt det hensynet i bursdag her hjemme hvis det var noen andre sitt barn. Målet er vel å inkludere og ha en kjekk feiring med vennene ❤️ 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I utgangspunktet tenker jeg det ikke er greit å be de droppe det. Jeg har selv en (uten autisme) som er redd for høye lyder. Da har vi tatt med hørselsvern og bedt de minne barnet vårt på å ta på det. Det føler jeg er innafor, men ikke be folk om å endre på planlagte aktiviteter. En barnebursdag er såppas stressende for foreldrene å gjennomføre at de trenger ikke nok en ting å tenke på. Det tenker jeg er veldig ok å spørre om. Anonymkode: 572df...08d Her må jeg si meg uenig. Hadde hatt null problemer med å droppe ballonger løst på gulvet. Det er jo ikke noe ekstra styr det. Anonymkode: 9bdfe...085 14 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 I mitt hode er ikke dette noen forskjell fra å ta hensyn til religion (halal/ ikke svin) eller allergier, så du kan absolutt spørre om dette. Anonymkode: aa02c...bb2 7 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Skrevet 16. november 2022 Jeg hadde satt pris på å fått den forespørselen. Selvfølgelig tilrettelegger jeg sånn at alle får en hyggelig bursdagsfeiring. Anonymkode: fb127...674 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Skrevet 16. november 2022 Ja, det syns jeg😄 Hadde tilrettelagt for det Anonymkode: 4caa3...fbc 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #16 Skrevet 16. november 2022 TS her: 🥰 Det var bra det ikke virket helt dumt. Hun vil nemlig ikke at noen skal vite det er henne som spør (fordi flaut for henne), men hun gikk med på å spørre foreldre på forhånd. Jeg har ikke autisme selv, men også jeg er veldig overfølsom for sånne lyder - er utrolig ubehagelig 🫠 De har jo vært hele dagen på skole/SFO og så skal de i gymsalen etterpå med full ståhei. Da tør jeg spørre pent, og så sender vi med mobilklokke så hun kan ringe hjem om det blir ballonger likevel eller annet. Annet prøver vi lære henne at man må akseptere (at det er noe mat man ikke liker, da lar man bare være å spise det), men de smellene skjønner jeg og at er kjipe etter timesvis med støy på skole og sfo. Tror filteret er ganske slitent da. Anonymkode: e78eb...d89 5 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #17 Skrevet 16. november 2022 Hadde du spurt meg om det, hadde jeg selvsagt tilrettelagt for dette. Dette er en enkel sak å ordne, og viktig å inkludere tenker jeg ❤️ Anonymkode: 812ea...3c2 5 1 3
kaffemor Skrevet 16. november 2022 #18 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde satt pris på å fått den forespørselen. Selvfølgelig tilrettelegger jeg sånn at alle får en hyggelig bursdagsfeiring. Anonymkode: fb127...674 Enig! 1
Mamajune11 Skrevet 16. november 2022 #19 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi har barn med atypisk/svært høytfungerende barneautisme i skolealder. Det er få spesielle behov han egentlig har, men en økende utfordring er høye og plutselige lyder. Så i barnebursdager hvor ballongene legges på gulvet og smelles så blir det så ubehagelig for henne at hun gråter og ber om å bli hentet. Hun går inn i en slags «freeze» modus fordi lydene er så overveldende og vonde. Hun liker bursdager generelt, men klarer ikke høye smell. Så det ender med gråt og telefon hvor hun sier «hun har det vanskelig, kan vi hente nå». Vi kommer til å kjøpe egne ørepropper og se om det fungerer først. Men er det innafor å spørre foreldre om det er greit å droppe dette med å la ballongene ligge på gulvet sånn at de stadig smelles? De pleier feire i et lokale med veldig støyende akustikk, så desibelen er veldig kraftig akkurat der. I barnehagen gråt liksom flere og gjerne andre barn av dette, men for hebbe er jo lydoverfølsomheten knyttet til hennes tilstand. Vi og de andre tilrettelegger jo for alskens halal, allergier, vegansk osv i matveien. Så jeg lurte på om dette var «tilsvarende innafor» å spørre om. Og de ballongene må jo gjerne henge alle veier, men bare lurte på om det er helt fjernt å spørre om de kan unngå å bare legge dem på gulvet pga smelling? Eventuelt om det går an å vente til siste halvdel av bursdagen med høye jevne smell og så kan vi hente henne tidligere? Såvidt jeg skjønner har ingen dette som organisert lek eller felles moro, det er mest ungene som etterhvert går bananas med litt av hvert inkludert ballongene. Anonymkode: e78eb...d89 Dette må da være helt innafor å spør om! Jeg hadde lett droppa ballonger helt, alle skal kunne kose seg i selskap ♥️ 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #20 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her må jeg si meg uenig. Hadde hatt null problemer med å droppe ballonger løst på gulvet. Det er jo ikke noe ekstra styr det. Anonymkode: 9bdfe...085 Mange har ballonglek (sånn om å gjøre å smelle hverandres ballong). Jeg vil ikke at mitt barn skal være årsaken til at ingen kan ha. Helt greit å forhøre seg, og å evt ta egne forholdsregler, men å spørre folk om å kutte det ut syntes jeg er litt mye. Anonymkode: 572df...08d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå