Gå til innhold

Når slutte med smokk, og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det egentlig vanlig å slutte med smokken? Datteren vår sluttet med smokk på dagtid da hun vr 6mnd.. Får den kun om natta, og når hun sover på dagen. Har egentlig lyst til å slutte helt med smokken alt nå, hun er blitt 1 år. Er det veldig tidlig å slutte, evt. hvordan slutter man.. bare kutte ut helt en dag??

Vil avvenne henne det nå, for om ca 6 mnd blir hun storesøster, og det blir sikkert værre å slutte med smokk da, siden minsten bruker da...

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :)

det er aldrig for tidleg å kutte ut smokken....

den er kun til for når barnet gråter så vi slepper å høre på det....selvfølgeligt er det også en trygghet men det er også kun en vanesak...det er betre å vær uten smokk enn at tennene på jenta di skal bli stygge og skeve...det er faktisk så enkelt som å si til barnet at nå syns du hun er så stor at dere bør kutte ut smokken og legge den (sammen) inn i et skap der den skal ligge og minne henne på hvor stor og flink hun er så greier å være uten...hun vil kankje savne den mye og grine litt men da kan du trøste na og skrøyde litt av henne heller...det kan også være bra å gi henne en bamse eller noe annet hun er glad i som hun kan sove med (som en trygghet) istede for smokken...

lykke til...

Skrevet

Det er lurt å slutte med smokken før jenta blir så stor at hun kan lage et STORT rabalder ut av det. Jentene våre sluttet med smokk da de var henholdsvis 3, 4 og 1år.Det var absolutt lettest å få henne på 1 år til å slutte...

Skrevet

Jeg ville ikke tatt vekk smokken ,bare for å erstatte den med en bamsen eller lignende. De sier at frem til og med 2 år er det relativt lett å bli kvitt smokken. Vesla slutta da ho fylte 2, og det gikk kjempe greit. Vi "glemte" den igjen i ferien hos mormor og bestefar, og det var helt greit for henne.

Da vi kom tilbake på besøk på høsten, så ho dem i skapet, og spurte hvorfor de ikke hadde kasta dem :)

Noen av søskenbarna mine bor i New York, og der tar barnelegen smokkene når de kommer på 2-årskontroll. Han sier bare at de nå er så store at det er på tide å slutte. Det har har gått veldig greit for alle mine 3 søskenbarn der borte.

Skrevet

Jeg har selv 3 jenter som alle har brukt smokk.

Det må sies at de var veldig glade i smokken sin, men fikk ikke lov til å bruke den på dagen når de ble litt større(husker ikke hvor gamle de var)

Men jeg satt en grense på 3 år når de skulle slutte. Og vi la opp til at de skulle klippe smokken sin selv på 3 års dagen sin. Dette fungerte veldig godt hos oss, og vi brukte tid på å snakke om dette lang tid i forveien.

Alle 3 har kommet ut av dette uten store traumer :ler:

Skrevet

vi hadde også 3 år som grense, men når eldste var tre så planla vi en lengre reise, og den turen ville ta ca 1 døgn tilsammen. med andre ord ventet vi selvsagt med å slutte med smokk til etter turen. hun var da nettopp fylt 4. det gikk uten problemer heldigvis.

Skrevet

Dette lurer jeg og på.....

Min jente blir 2 i februar og bruker bare smokken når hun sover.

Burde vi ta den bort snart? Hun har en sovebamse, som hun tidligere var helt avhengig av men den er visstnok ikke så viktig lengre.

Skrevet

Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men minnet om når smokken min ble tatt fra meg husker jeg den dag i dag :) Mamma kastet den ned fra altanen, og sa at den var borte for alltid. Jeg må ha vært liten og godtroende :)

Det ble ingen krise for meg, for jeg fant ut at tommelen var en glimrende erstatning, og den kunne ingen ta fra meg. Sluttet imidlertidig med den av fri vilje før jeg begynte på skolen ;)

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg "glemte" igjen sutten når vi skulle på besøk til bestemor og bestefar, og det var helt greit - hun har ikke spurt etter den siden! Da var hun 3.

Skrevet

Når jeg var liten kastet jeg dem selv i veggen og sa : "Nå er det slutt".

Nå skal det sies at jeg da var 4 1/2 år og skulle begynne på førskolen (begynte ett år tidligere fordi alle vennene mine gjorde det ;) )

Skrevet

Har flere venner som har høytidelig sendt smokken til kaptein sabeltann. Barnet er med og setter dato for når de sender brevet (feks en ukes nedtelling) og så smekkes brevet med smokkene i postkassa. Tilbake fikk de et diplom fra kaptein sabeltann.

I dyreparken har de et smokkerom med utstilling av mange av smokkene som er sendt inn. En liten venninne av meg var med og kikket, men tviholdt på smokken :)

Murf

Skrevet

Enkelte barn ser man aldri uten smokk! Smokken sitter i uansett når på døgnet det er, om ungen er hjemme og leker, er i teater, på butikken, uansett! Det synes jeg er en uting og jeg skjønner rett og slett ikke vitsen. Er foreldrene redde for at ungen skal begynne å skrike hvis de drar ut smokken?

Gjest Madeline
Skrevet

Ungene mine sluttet vel med smokk da de var rundt 3 år. Da hadde vi snakket om det en stund i forveien. Vi hadde avtalt at når de kastet smokken så skulle de få en leke de ønsket seg. Ungene sa selv fra den dagen de følte at de var klar og da kastet vi alle smokkene i søpla. Jeg husker godt at eldtemann satt i vinduet og vinket til søppelbilen mens han sa hade til smokkene.

Gjest trådstarter....
Skrevet

Nå har vi klart det! :klappe:

Når vi la tulla til å sove i kveld, så fikk hun ikke smokken. Hun la seg ved 9 tiden og vi har ikke hørt noe siden! Er så stolt av henne!!! Håper vi klarer å kutte helt ut nå.... :)

Skrevet

Datteren min sluttet ikke før hun var nesten 4 1/2. Men hun fikk den ikke på dagen fra hun var 1 1/2.

Skrevet

Sønnnen vår sluttet nå da han ble 3 (hadde ikke hatt den på dagen på flere år) vi sendte smokken til Sabeltann og har ikke hatt noen problemer i ettertid.

Skrevet
hei :)

det er aldrig for tidleg å kutte ut smokken....

den er kun til for når barnet gråter så vi slepper å høre på det....selvfølgeligt er det også en trygghet men det er også kun en vanesak...det er betre å vær uten smokk enn at tennene på jenta di skal bli stygge og skeve...det er faktisk så enkelt som å si til barnet at nå syns du hun er så stor at dere bør kutte ut smokken og legge den (sammen) inn i et skap der den skal ligge og minne henne på hvor stor og flink hun er så greier å være uten...hun vil kankje savne den mye og grine litt men da kan du trøste na og skrøyde litt av henne heller...det kan også være bra å gi henne en bamse eller noe annet hun er glad i som hun kan sove med (som en trygghet) istede for smokken...

lykke til...

Altså jeg skjønner bare ikke hvorfor barna skal slutte så tidlig med smokk, de smokkene man får nå er jo designet slik at ikke barna skal få stygge tenner. Barnet er jo bare 1 år jo!! Å slutte med smokk på dagtid når de er 6 mnd, syns jeg ikke noe om i det hele tatt. Det er jo kos og trygghet for de.

Er det så inmari viktig å gjøre barna "store" så fort da.

Når datteren til hun skrev innlegget skal bli storesøster i en alder av 1,5 er det en kjempeutfordring og det blir masse som blir anderledes, tror det er viktig at hun får være litt baby jeg og det kommer hun til å ville være også når den nye babyen kommer. Ikke misforstå meg altså, jeg syns det er helt greit med så liten aldersforskjell mellom barn jeg men man må la storesøster være liten også for det er hun.

Jeg syns man skal gjøre barna så fort store i dag de er jo så vidt fylt året før de er fulltid i barnehage og smokken skal være borte.

La dem være små for det er de. Sønnen min er 2 år og bruker smokken når han koser seg han, han går i barnehagen og det får han bare smokken når han skal sove men her hjemme bruker han den mer noe jeg syns er helt greit.

• Liker 1
Gjest christineemily
Skrevet

Vår eldste ville aldri ha smokk. Men yngstemann :hjerte: elsket :hjerte: sin! Vi lurte veldig på hvordan vi skulle få han til å slutte. Fra han var to fikk han den bare på natta. Og en god stund før 4-års dagen gjorde vi det klart at når han ble fire var han så stor at da skulle smokkene ned i kista til Sabeltann. Han var veldig opptatt av dette. Og som en oppmuntring sa vi også at klarte han dette skulle han få velge en leke i lekebutikken. Så plutselig en kveld, flere måneder før 4-års dagen, sier gullet: "nei, skal ikke ha smokk, jeg er for stor!" Vi ble jo helt himmelfallne, og det beste var jo at han sovna uten problemer den kvelden! Det rareste var at han kutta ut smokken for godt, helt på egenhånd etter den kvelden! Har ikke brukt smokk siden, og vi som hadde sett for oss et kjempespetakkel med masse gråt :grine: , og dårlig samvittighet hos oss... Tror det var det at vi hadde forbredt han så lenge på dette, at han bare bestemte seg på egenhånd. Jeg ble raskt holdt til ansvar for løftet om å velge noe i lekebutikken da... :ler: . Og jeg hadde jo sagt han skulle få velge HVA han ville. - måtte jo stå for det! En cowboylandsby til 800,- kr... :sjenert:

Skrevet

Så på tv om en plass i Danmark. Der tok de med barna da de var tre år, da var det på tide. Da skulle smokkene henges i trærne. Da var det slutt.

Husker ikke forklaringen,men tror det var slik at fuglene kom å hentet de og fløy de til barn som trengte de mere. Små barn altså.

Skrevet

Altså jeg skjønner bare ikke hvorfor barna skal slutte så tidlig med smokk, de smokkene man får nå er jo designet slik at ikke barna skal få stygge tenner. Barnet er jo bare 1 år jo!! Å slutte med smokk på dagtid når de er 6 mnd, syns jeg ikke noe om i det hele tatt. Det er jo kos og trygghet for de.

Er det så inmari viktig å gjøre barna "store" så fort da.

Når datteren til hun skrev innlegget skal bli storesøster i en alder av 1,5 er det en kjempeutfordring og det blir masse som blir anderledes, tror det er viktig at hun får være litt baby jeg og det kommer hun til å ville være også når den nye babyen kommer. Ikke misforstå meg altså, jeg syns det er helt greit med så liten aldersforskjell mellom barn jeg men man må la storesøster være liten også for det er hun.

Jeg syns man skal gjøre barna så fort store i dag de er jo så vidt fylt året før de er fulltid i barnehage og smokken skal være borte.

La dem være små for det er de. Sønnen min er 2 år og bruker smokken når han koser seg han, han går i barnehagen og det får han bare smokken når han skal sove men her hjemme bruker han den mer noe jeg syns er helt greit.

Altså, nå er det vel forskjell på folk da og på hvordan di oppfostrer barna sine, og alle har forskjellige meninger og må selvsagt få lov til å ha det.

Men jeg sjønner godt at foreldrer vil slutte med smokk...Jeg har personligt aldrig forstått hvorfor barna MÅ ha smokk jeg....Ja, det kan være en trygghet for dem,men hva skjer når den "tryggheten" blir glemt hjemme eller noen plass og barnet ikke kan få den til de tidene den "normalt" har den....? Da blir det bare verre syttring!! Så er det mangen som stresser seg ihjel med å av-vende barnet med "tryggheten" :grine:

Nei, jeg synest det derfor er betre å erstatte smokk med en "koseklut", bamse elle noe annet så det går fint an å erstatte om en skulle ha glemt den en plass...og med min erfaring mye lettere å vende av med "fysiske" ting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...