Gå til innhold

Hvor fort går feber ned med antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt luftveisinfeksjon med feber mellom 38 og 39 grader i 8 dager. På dag 6 fikk jeg antibiotika av legen pga høy crp. Men i dag over 48 timer senere har jeg fortsatt 38,5 i feber.

Burde ikke temp ha gått ned? Noen som har opplevd noe lignende? Jeg vurderer å kontakte lege igjen i morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en paracet.

Anonymkode: dfbc6...890

• Liker 1
Skrevet

Hmm... 4 stykker i min familie har fått det også nå og må ta antibiotika. Er det et smittsomt virus?

Anonymkode: 080f4...346

Skrevet

Siden du har fått antibiotika skyldes det jo en bakteriell infeksjon, som det tar noen dager å bryte ned. Antibiotika er ikke det samme som febernedsettende. Det er heller ikke farlig å ha feber, det er kroppen som jobber mot infeksjonen. Jeg tipper legen sier at du må gå hele kuren før det vurderes evnt en annen type antibiotika om du ikke blir bedre. Bruk paracet for feber om du tåler det, og dersom infeksjonen er svært plagsom ellers. 

Anonymkode: 7fa39...56e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du bare fikk antibiotika pga høy crp så kan det godt være et virus, og da virker ikke antibiotikaen.

Anonymkode: 24e45...9b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis du bare fikk antibiotika pga høy crp så kan det godt være et virus, og da virker ikke antibiotikaen.

Man får ikke høy CRP av virus. Det stemmer at man ikke behandler CRP, men TS har i tillegg feber og dette i kombinasjon gir grunnlag for antibiotikabehandling selv med ukjent infeksjobsfokus. TS har nok en bakteriell infeksjon, men det å ta antibiotika gjør en ikke feberfri på et par dager. 38,5 i temp er heller ikke akkurat bekymringsverdig og en kan ta paracet og ibux for å dempe ubehaget. 

Anonymkode: 6308b...4eb

• Liker 1
Skrevet

Lå på sykehuset med lungebetennelse og feber, fikk antibiotika og hadde feber godt over en uke på over 39, så det kan ta dager. 

Anonymkode: 55416...da3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man får ikke høy CRP av virus. Det stemmer at man ikke behandler CRP, men TS har i tillegg feber og dette i kombinasjon gir grunnlag for antibiotikabehandling selv med ukjent infeksjobsfokus. TS har nok en bakteriell infeksjon, men det å ta antibiotika gjør en ikke feberfri på et par dager. 38,5 i temp er heller ikke akkurat bekymringsverdig og en kan ta paracet og ibux for å dempe ubehaget. 

Man kan få høy CRP av virus, sopp, skader, kreft, og betennelsessykdommer som ikke har noe med hverken virus eller bakterier å gjøre (som feks leddgikt). Flere av disse tilstandene kan også gi feber.

Du har nok nytte av å lese litt mer om CRP, hva prøven er og hva den faktisk måler,før du uttaler deg så bastant. Du må gjerne legge inn en kilde på at CRP ikke stiger til virus, siden alle steder nevner at virus kan også gi høye verdier avhengig av graden av inflammasjon og vevsskade.

Skrevet (endret)

Allmenntilstanden er mer av interesse enn tempen.

Legger til: Høy temp er kroppens eget forsvar. La den jobbe så lenge det ikke går ut over allmenntilstand og andre grunnleggende faktorer. Antibiotikaen gjør nok jobben sin enn så lenge.

Endret av Macro
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan få høy CRP av virus, sopp, skader, kreft, og betennelsessykdommer som ikke har noe med hverken virus eller bakterier å gjøre (som feks leddgikt). Flere av disse tilstandene kan også gi feber.

Du har nok nytte av å lese litt mer om CRP, hva prøven er og hva den faktisk måler,før du uttaler deg så bastant. Du må gjerne legge inn en kilde på at CRP ikke stiger til virus, siden alle steder nevner at virus kan også gi høye verdier avhengig av graden av inflammasjon og vevsskade.

Infeksjoner med sopp gjør også at man trenger antibiotika. Man får ikke høy CRP av virus. Det er da vanlig med CRP rundt 50, meb ikke 200. Dette kan du google deg frem til selv. Og TS har ikke kreft, så jeg tenker du kan slappe av litt. Det er tydelig at du ikke har utdanning innen feltet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Infeksjoner med sopp gjør også at man trenger antibiotika. Man får ikke høy CRP av virus. Det er da vanlig med CRP rundt 50, meb ikke 200. Dette kan du google deg frem til selv. Og TS har ikke kreft, så jeg tenker du kan slappe av litt. Det er tydelig at du ikke har utdanning innen feltet.

Såklart har ikke TS kreft, men hele poenget er at CRP er en inflammasjonsmarkør. Det er blant annet graden av inflammasjon og vevsskade som avgjør hvor høy CRP'en blir, og ikke den utløsende årsaken. Bakterieinfeksjon gir oftere mer inflammasjon og dermed CRP, men ikke alltid. Virus kan godt gi høy CRP, feks mononukleose, influensa og adenovirus.

Ved sopp trenger man antimykotika, ikke antibiotika...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Såklart har ikke TS kreft, men hele poenget er at CRP er en inflammasjonsmarkør. Det er blant annet graden av inflammasjon og vevsskade som avgjør hvor høy CRP'en blir, og ikke den utløsende årsaken. Bakterieinfeksjon gir oftere mer inflammasjon og dermed CRP, men ikke alltid. Virus kan godt gi høy CRP, feks mononukleose, influensa og adenovirus.

Ved sopp trenger man antimykotika, ikke antibiotika...

Hvis du har så mye kunnskap om emnet som du vil ha det til, vet du også at det ikke er slik at kreftpasienter flest går rundt med høy CRP (ja, de har gjerne en forhøyet CRP, men ikke en høy CRP. Det er sjeldent den ligger jevnt over 50-100 ved kreft også). Da er det gjerne langt ute i forløpet og ikke noe som er aktuelt for de fleste. Man tenker ikke at en person  som kommer inn med feber og CRP på 200 har kreftsykdom. Man tenker heller ikke at denne personen sannsynligvis har en virusinfeksjon, fordi bakterielle infeksjoner gir høyere CRP. Det kan du lese mer om f.eks her: https://www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/hva-er-crp-og-hvor-hoy-kan-den-bli/68996310 

Det er bare helt hinsides å mene at TS sannsynligvis har en virusinfeksjon som f.eks mononukleose ut i fra det som beskrives i HI. Man blir ikke nødvendigvis kvitt feber på to dager når man har en bakteriell infeksjon og har startet på antibiotika. Så nei, det kan ikke "godt være virus". Legen til TS har nok gjort en korrekt vurdering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du har så mye kunnskap om emnet som du vil ha det til, vet du også at det ikke er slik at kreftpasienter flest går rundt med høy CRP (ja, de har gjerne en forhøyet CRP, men ikke en høy CRP. Det er sjeldent den ligger jevnt over 50-100 ved kreft også). Da er det gjerne langt ute i forløpet og ikke noe som er aktuelt for de fleste. Man tenker ikke at en person  som kommer inn med feber og CRP på 200 har kreftsykdom. Man tenker heller ikke at denne personen sannsynligvis har en virusinfeksjon, fordi bakterielle infeksjoner gir høyere CRP. Det kan du lese mer om f.eks her: https://www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/hva-er-crp-og-hvor-hoy-kan-den-bli/68996310 

Det er bare helt hinsides å mene at TS sannsynligvis har en virusinfeksjon som f.eks mononukleose ut i fra det som beskrives i HI. Man blir ikke nødvendigvis kvitt feber på to dager når man har en bakteriell infeksjon og har startet på antibiotika. Så nei, det kan ikke "godt være virus". Legen til TS har nok gjort en korrekt vurdering. 

Såklart går ikke de fleste kreftpasienter rundt med høy CRP, det sa jeg heller ikke? Jeg forklarte at CRP er en inflammasjonsmarkør som kan stige av flere forskjellige prosesser, blant annet kreft, og det er vel kjent at kreft kan gi til dels høye verdier. Og hvis en pasient kommer med feber og CRP over 200 må man gjøre en vurdering av personen og symptomene før man konkluderer med det ene eller det andre. Alt må ses i sammenheng. Akkurat som at man kan ha en bakterieinfeksjon med lav eller bare litt forhøyet CRP. 

TS sier ingenting om symptomer eller hvor høy den høye CRP'en faktisk var. Det kan være en bakterieinfeksjon, eller det kan være en virusinfeksjon. Vi vet rett og slett ikke. Men faktum er at det er en del virus som kan gi høy CRP (uten at vi definerer hva "høy" er, men si 100 da), blant annet influensa som har begynt å gå nå. 

Det er en vanlig og til dels farlig misforståelse at det bare er bakterieinfeksjon som gir høy CRP, særlig hvis man tenker på farlig som i økt antibiotikabruk på grunn av en høy CRP alene.

Screenshot_20221117_185056_Chrome.jpg

Screenshot_20221117_185648_Chrome.jpg

• Liker 1
Skrevet

Takk for masse engasjement😃 Jeg snakket med legen som mente at jeg hadde influensa i stedet, ettersom feberen ikke ga seg med antibiotika. Hun mente at man visst nok kan ha forhøyet CRP med influensaviruset, noe jeg ikke visste. Men nå er ikke jeg helsepersonell heller. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...