AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Hei! Er det noen teknologismartinger her som kan forklare meg litt om gjestenettverk? Har nylig kjøpt ny Wifi-dings og der kan jeg velge gjestenettverk i tillegg til det vanlige nettverket. Hva er gjestenettverket til? Når skal det brukes? Er det meningen at når jeg har gjester (venner og familie) så skal de bruke det i stedet for å bruke det vanlige nettet? Eller har jeg misforstått fullstendig hva som menes med gjestenettverk? 😅 Anonymkode: fe777...32c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Gjestenettverk brukes av gjester, ja. Fra gjestenettverk kan man bl.a ikke logge seg inn på ruteren og endre passord. Jeg har ordnet det sånn at man ikke kan koble pc/nettbrett til tv når man bruker gjestenettverket, og det er en kode for å bruke printeren (etter at en gjest skrev ut en 20-siders prosjektoppgave med fargebilder - i 3 eksemplarer uten å spørre…). Anonymkode: ee439...ecd
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Ja kan absolutt prøve å freestyle: Et gjestenettverk er et nettverk segmentert fra det vanlige, herettet kalt hovednettverket ditt. Dette for at de som er koblet på gjest ikke skal kunne utføre handlinger som kan være uheldige for deg og dine enheter på hovednettverket. Virus og lignende spres heller ikke da disse nettverkene ikke snakker sammen, sniffing av trafikk på hovednettverket kan ikke utføres fra gjest. Du kan i ruteren (dette kommer an på ruter, teknologi osv.) sette innstillinger som hvor mye båndbredde gjestene får, tidspunkter gjestenettet har internettaksess m.mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå