Gå til innhold

Er kaffe kreftfremkallende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at kaffe inneholder endel akrymlid, som vi vet øker sjansen for kreft. Noen som vet noe mer?

Anonymkode: 4e1a9...1fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akrylamid er kreftfremkallende ja. Fins i potetgull, brød og andre ting med stivelse som har blitt tilberedt over en viss varme.

Skrevet
Anonymburker skrev (6 minutter siden):

Akrylamid er kreftfremkallende ja. Fins i potetgull, brød og andre ting med stivelse som har blitt tilberedt over en viss varme.

Alle matvarer har akrymlid i seg, så og si.

Men hvor farlig er kaffe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle matvarer har akrymlid i seg, så og si.

Men hvor farlig er kaffe?

Spør Finland. De har det høyeste kaffekonsumet av noen land. Jeg kan ikke huske å ha lest noengang at de skulle ha noen høyere forekomst av kreft blant sine innbyggere av den grunn.

FINSKE KAFFEVANER

For finnene spiller kaffe en stor rolle i hverdagen. Om lag 83% av det finske folk drikker kaffe og hver finne forbruker nesten 10 kg brent kaffe årlig. Det er mer enn noen annen nasjon.

Skrevet
Million skrev (23 minutter siden):

Spør Finland. De har det høyeste kaffekonsumet av noen land. Jeg kan ikke huske å ha lest noengang at de skulle ha noen høyere forekomst av kreft blant sine innbyggere av den grunn.

FINSKE KAFFEVANER

For finnene spiller kaffe en stor rolle i hverdagen. Om lag 83% av det finske folk drikker kaffe og hver finne forbruker nesten 10 kg brent kaffe årlig. Det er mer enn noen annen nasjon.

Interessant.

Men sammenlignet med pommes frites f.eks, hvor mye/mer akrymlid har kaffe?

Skrevet

Jeg har hørt at kaffe ikke er så ille og at potetgull og pommes frites er verre. Men husker ikke tallene. 

Anonymkode: 09531...f96

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hørt at kaffe ikke er så ille og at potetgull og pommes frites er verre. Men husker ikke tallene. 

Anonymkode: 09531...f96

Dette er en god illustrasjon på hvorfor det er totalt bortkastet tid å spørre om sånne spørsmål på kvinneguiden! Direkte farlig kan det være også, hvis man lever etter noe man tror er sant etter å ha sett det på kvinneguiden. Lær dere å bruke gode kilder mine venner! Og så er kg et bra sted for å snakke om julebordskjoler og interiør osv

Anonymkode: be60c...4d4

Skrevet (endret)

Hei. Har selv hørt mye rart om helseeffekten av å drikke kaffe. Og det har variert fra at kaffe er kjempebra for deg til at det er kjempefarlig. Om jeg skal være ærlig så tror jeg selv at det er litt sånn med kaffe som det er med alt annet - at om man bare holder seg til fornuftige mengder så går det nok bra. :)

Men om du vil ha en kilde som tar opp det du tenker på så er nok denne kanskje god: https://www.discovermagazine.com/health/is-coffee-good-for-you-or-not  :)

Redigering: Hei. Søkte litt rundt på internettet og fant denne fra FHI: https://www.fhi.no/ml/miljo/miljogifter/fakta/fakta-om-akrylamid/

Står at «Stordrikkere av kaffe bør vurdere å redusere inntaket». Så da er det nok greit å drikke kaffe, men kanskje ikke så voldsomt mye. :)

Endret av Gudrund
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er en god illustrasjon på hvorfor det er totalt bortkastet tid å spørre om sånne spørsmål på kvinneguiden! Direkte farlig kan det være også, hvis man lever etter noe man tror er sant etter å ha sett det på kvinneguiden. Lær dere å bruke gode kilder mine venner! Og så er kg et bra sted for å snakke om julebordskjoler og interiør osv

Anonymkode: be60c...4d4

Hei. Bra at du ønsker en god og informert samtale her. :) Har du noen kilder på hvorfor svaret du svarer på (oi, det ble kronglete skrevet) er feil? :)

• Liker 1
Skrevet
Embla Othea skrev (16 timer siden):

Nei.

Hvordan? Kaffe innholder jo akrymlid, som vi VET er kreftfremkallende.

Skrevet

Veldig mye av det vi spiser (stort sett alt tenker jeg) inneholder noe som er kreftfremkallende. Det å leve i seg selv er kreftfremkallende siden man da har celler som kan dele seg. Man kan ikke unngå alt som kan føre til kreft, det er helt klin umulig. Jeg tviler på at det er en kopp kaffe om dagen som fører til at du tilslutt dør for å si det sånn. 

Anonymkode: be884...3c1

Skrevet

Fritt etter hukommelsen av det jeg har lest av artikler de siste årene har jeg inntrykk av at kaffe kan være kreftfremkallende for enkelte typer kreft og beskytte mot andre typer kreft. 

Min konklusjon: Jeg orker ikke bekymre meg, og drikker kaffen min med god samvittighet. 

Anonymkode: 8ebd5...282

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...