Gå til innhold

Bankid utløper pga ingen privatkonto og bank med lønnsinngang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en litt låst situasjon og trenger noen råd her. Banken Bank2 har sendt meg en melding:

"

Du innehar en BankID, utstedt av oss.
Det kreves et aktivt privat kundeforhold i Bank2 for fornyelse av BankID-sertifikat.

På bakgrunn av dette anbefaler vi at du tar kontakt med din hovedbank for utstedelse av ny BankID og ber om din tilbakemelding innen 14 dager fra d.d.

Din BankID i Bank2 vil tilbakekalles innen 4 uker fra du har mottatt denne e-posten. 

Takk for hjelpen

"

Så er saken. Jeg har kun driftskonto hos Bank2 (bedrift) og ikke aktivt privat kundeforhold.  Jeg har en ENK foretak og bruker bank2 til dette. Min private bank som er banknorwegian utsteder ikke bankid lenger til noen. Det har de sluttet med. Så jeg er i ferd med å miste min bankid avtale ved at bank2 trekker dette tilbake. Så etter ha gitt de forslag på mail om at jeg kan åpne privatkonto hos de og mye fram og tilbake så fikk jeg melding fra banken idag:

"Hei,

For å opprette privat kundeforhold må du gå inn på vår hjemme side og velge bli kunde.
Her kan du opprette brukskonto med nettbank. Det kreves lønnsinngang for å få beholde BankID.

Mvh, Bank2"

Så det jeg lurer på først og fremst er hva en lønnsingang er? Vet jo at det er et sted min lønn kommer inn, men...Jeg har jo alltid bare overført månedlig fast fra min bank2 til banknorwegian.

Og er det noen som kan gi meg et råd om hva jeg bør gjøre? Jeg tenker jeg må avslutte banknorwegian og få en bank som utsteder banknorwegian men vet ikke hvem. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønnsinngang betyr at du må få lønnen innbetalt til bank2, og også bruke banken som dagligbank med betalinger, kort osv. 

Anonymkode: 298f0...65e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lønnsinngang betyr at du må få lønnen innbetalt til bank2, og også bruke banken som dagligbank med betalinger, kort osv. 

Anonymkode: 298f0...65e

SÅ lønnsingang og dagligbank er det samme? Hva mener du med lønnen innbetalt til bank2. Du mener det jeg selv setter over?Som sagt så har jeg bare lagt en fast overføring før fra bank2 banknorwegian så jeg skjønner ikke helt hva forskjellen blir nå..at det jeg nå istedet oppretter fast betaling fra driftskonto på bank2 til min dagligebank2 bare ?

Skrevet
Nev skrev (2 timer siden):

SÅ lønnsingang og dagligbank er det samme? Hva mener du med lønnen innbetalt til bank2. Du mener det jeg selv setter over?Som sagt så har jeg bare lagt en fast overføring før fra bank2 banknorwegian så jeg skjønner ikke helt hva forskjellen blir nå..at det jeg nå istedet oppretter fast betaling fra driftskonto på bank2 til min dagligebank2 bare ?

Bli dagligbankkunde med privat konto i Bank2 og overfør lønna til privat brukskonto hver måned så er det løst.

Anonymkode: 13ffc...af5

Skrevet

Dette var nytt for meg, er det virkelig slik at man mister bankID hvis man ikke har lønn? Hva gjør de som lever av oppsparte midler, arv o.l.? 

Anonymkode: ed7ff...b3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette var nytt for meg, er det virkelig slik at man mister bankID hvis man ikke har lønn? Hva gjør de som lever av oppsparte midler, arv o.l.? 

Da må de kontakte banken, forklare situasjonen, og finne en løsning. Men det gjelder nok de færreste, de fleste har en eller annen form for lønn, trygd eller pensjon. 
Men her må du endre kontonummer hos arbeidsgiver slik at lønna di kommer inn til Bank2. 
Jeg har forøvrig BankID hos tre banker - to av dem (Sbanken og Nordea) er ikke min dagligbank. Sbanken var det riktignok tidligere, men Nordea har aldri vært min dagligbank. 

Anonymkode: 6dd21...68c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må de kontakte banken, forklare situasjonen, og finne en løsning. Men det gjelder nok de færreste, de fleste har en eller annen form for lønn, trygd eller pensjon. 
Men her må du endre kontonummer hos arbeidsgiver slik at lønna di kommer inn til Bank2. 

Anonymkode: 6dd21...68c

Rart det skal være nødvendig, har man bank trenger man jo bankID, samme hvis man skal betale noe som helst på nett. Hvordan skal man få tilgang på pengene sine om man ikke mottar lønn? Men det kan uansett ikke være alle banker som har det sånn, for jeg har bankID i banker jeg aldri har hatt lønnskonto i.

Skrevet

Jeg har bankID hos Danske Bank og Bank Norwegian. Ikke lønn i noen av dem, og det har jeg ikke hatt på snart 3 år. ( aldri i BN) Dette var rart, men mulig Bank2 har egne regler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...