Gå til innhold

Emosjonell ustabil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

fikk diagnosen emosjonell ustabil. Noe som jeg ikke opplever helt stemmer. Det er DPS som har satt den diagnosen. 
psykolog har skrevet «pasienten har selv noen tanker om egen oppvekst, som peker retning av utrygg tilknytning. Behov for å jobbe med dette mtp pasientens tidvis høye symptomtrykk, og for barnets beste.

kan noen forklare meg hva de mener? 
mener de at helsen min går utover barnet. For det er jeg fullstendig uenig i. 
kan dette gå utover barnet at jeg går til psykolog? 

jeg har aldri reagert med sinne eller noe som helst ovenfor barnet mitt. Jeg kan være litt for overbeskyttende, men ser ikke det som ett problem. 

kan jeg klage på dette?

Anonymkode: feb85...a03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste her er behandlingen, og ikke diagnosen. Det at du er overbeskyttende ovenfor barnet ditt er heller ikke sunt for barnet. Jeg vokste opp med en sånn forelder og har ikke lært meg å være selvstendig, noe som har ført til mange problemer.

Du kan klage selvfølgelig, så får du ny utredning. Men kommer an på hvem som ser på saken. 

Anonymkode: 4e915...e75

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei.

fikk diagnosen emosjonell ustabil. Noe som jeg ikke opplever helt stemmer. Det er DPS som har satt den diagnosen. 
psykolog har skrevet «pasienten har selv noen tanker om egen oppvekst, som peker retning av utrygg tilknytning. Behov for å jobbe med dette mtp pasientens tidvis høye symptomtrykk, og for barnets beste.

jeg har aldri reagert med sinne eller noe som helst ovenfor barnet mitt. Jeg kan være litt for overbeskyttende, men ser ikke det som ett problem. 

kan jeg klage på dette?

Det menes at helsen din kan være en risikofaktor i forhold til oppfølging av eget barn. Det betyr bare at du trenger veiledning / bevisstgjøring av egne symptomer slik at utfordringene dine ikke skal gå ut over barnet ditt. 

Skrevet

De mener at det viktigste for barnet ditt, og deg selv selvsagt, er at du får hjelp og behandling for dine problemer.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det viktigste her er behandlingen, og ikke diagnosen. Det at du er overbeskyttende ovenfor barnet ditt er heller ikke sunt for barnet. Jeg vokste opp med en sånn forelder og har ikke lært meg å være selvstendig, noe som har ført til mange problemer.

Du kan klage selvfølgelig, så får du ny utredning. Men kommer an på hvem som ser på saken. 

Anonymkode: 

Endret av Kittycolours
Skrevet
dreamstar skrev (2 minutter siden):

Det menes at helsen din kan være en risikofaktor i forhold til oppfølging av eget barn. Det betyr bare at du trenger veiledning / bevisstgjøring av egne symptomer slik at utfordringene dine ikke skal gå ut over barnet ditt. 

Okei. Så de mener ikke at de er bekymret? 
Føler bare at de misforstår meg så lett. 
denne utredningen ble gjort når jeg var på nedtrapping av antidepressiva. 

• Hjerte 1
Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

De mener at det viktigste for barnet ditt, og deg selv selvsagt, er at du får hjelp og behandling for dine problemer.

Okei. Men om de hadde vært bekymret for barnet, må de vell informere meg om det?

Skrevet

Hva mener du med at du er «uenig» i at din dårlige psykiske helse går utover barnet? Selvsagt gjør den det. Du unner vel eget barn intet mindre enn det aller beste? Dermed unner du barnet at du gjlr absolutt alt du kan for å først bedre og så vedlikeholde egen psykisk helse.

Et barn behøver ikke ropes til for at noe går utover det (selv om å rope til eget barn er akkurat like uakseptabelt og akkurat like mye et tegn på psykisk uhelse som å rope til fremmede voksne på gata). Å vøre passiv-agressiv mot et barn er også negativt. Det samme er: å ansvarliggjøre barnet for voksne sine følelser. Å ikke validerende barnets følelser. Å ikke håndtere egne følelser. Å fremstille barnets mer slitsomme følelser som uakseptable. Å straffe barn. Å bruke psyksik eller fysisk makt ovenfor barn. Å ha dårlig samarbeid med andre barn eller voksne. Å normalisere konflikt. Å fremstille noe usant som noe sant. Å nekte barnet å gjøre noe fordi du er redd for at barnet skal gjøre det heller enn å oppmuntre til mestring og selvstendighet. Å sykeliggjøre barnet. Å fremstille ytre hverdags-begivenheter som farlige. Etc. Alt dette er helt åpenbart meget skadelig for barn. Og helt åpenbart noe som i normalt fungerende familier sjelden finner sted. 

Anonymkode: 4f446...355

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei. Men om de hadde vært bekymret for barnet, må de vell informere meg om det?

Er du redd de skal melde deg til barnevernet? Jeg tror at sjansen for det er mye mindre hvis du tar imot hjelp. Jeg har hatt samme diagnose, fikk hjelp og har den ikke lenger.. jeg håper du tar imot hjelpen du får....

Endret av Topsi
  • Liker 1
Gjest dreamstar
Skrevet

Nei, jeg tolker det ikke som at de er bekymret ut fra hvordan de skreiv det. En bekymring hadde vært mye tydeligere, og ikke til å misforstå.   

Skrevet

De er ikke bekymret for barnet, men ønsker at dere skal jobbe med dette SLIK at de IKKE går utover barnet. De er føre var på symptomtrykket ditt. 

Siden du har et høyt symptomtrykk kan det være en risiko senere, men det betyr ikke at det er det nå.

Anonymkode: 1ebe4...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei.

kan jeg klage på dette?

Det jeg tolker er at DPS mener det er viktig at du (og behandler) jobber med hva som gir utrygg tilknytning, og jobbe med problemene dine slik at du ikke overfører problemene dine over på barnet. Iht barnets beste, så skal du behandles fordi barnet ditt kan utvikle mye rart, hvis du er en ustabil omsorgsperson. 

Hvorfor skal du klage på det? Det er mange ting man kan gjøre som gjør at barn blir utrygge, sinne er ikke det eneste. Tenker det beste her er at du snakker med behandleren din om hva som sto, og så får dere diskutere dette dere imellom - kanskje dj sier deg enig når hen får formulert det litt annerledes. Er fort gjort å gå i forsvar med en gang «barn» er involvert, 

Anonymkode: 3aa84...7fb

Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Er du redd de skal melde deg til barnevernet? Jeg tror at sjansen for det er mye mindre hvis du tar imot hjelp. Jeg har hatt samme diagnose, fikk hjelp og har den ikke lenger.. jeg håper du tar imot hjelpen du får....

Selvfølgelig tar jeg mot hjelp. Ønsker jo å få hjelp til det jeg sliter med, men at de mener jeg er emosjonell ustabil, noe som jeg føler jeg ikke er, går jo så klart inn på meg. Derfor jeg er redd hva de vil tenke ovenfor barnet mitt. Jeg gjør alltid det beste for barnet mitt. Men er nok bare hodet som surrer

• Liker 3
Skrevet

Jeg har enda til gode at en ung kvinne føler at denne diagnosen stemmer. 

Som oftest, eller det mest populære i disse tider er å anta at man heller har ptsd, traumelidelser, pluss bp2. 

Ts, omndet er noen trøst, du er ikke alene. 

Anonymkode: ee155...491

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror heller det er du som misforstår dem. Det står ingenting om at de er engstelige eller bekymret, de vil rett og slett være føre-var. Slik at du blir bevisst på ting. 

Skrevet

Selvfølgelig tar jeg mot hjelp. Ønsker jo å få hjelp til det jeg sliter med, men at de mener jeg er emosjonell ustabil, noe som jeg føler jeg ikke er, går jo så klart inn på meg. Derfor jeg er redd hva de vil tenke ovenfor barnet mitt. Jeg gjør alltid det beste for barnet mitt. Men er nok bare hodet som surrer

Hvorfor er du uenig? Kan du spesifisere hva du ikke kjenner deg igjen i, i denne diagnosen? Tror nemlig ikke det er så ofte man blir feildiagnosert med en PF, da det er alvorlig i seg selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har enda til gode at en ung kvinne føler at denne diagnosen stemmer. 

Som oftest, eller det mest populære i disse tider er å anta at man heller har ptsd, traumelidelser, pluss bp2. 

Ts, omndet er noen trøst, du er ikke alene. 

Anonymkode: ee155...491

Jeg er 100% enig i at den stemmer på meg. Anser meg selv som relativt ung, 24.

Anonymkode: e2c32...fa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er du uenig? Kan du spesifisere hva du ikke kjenner deg igjen i, i denne diagnosen? Tror nemlig ikke det er så ofte man blir feildiagnosert med en PF, da det er alvorlig i seg selv. 

Leste litt på dette på nettet, men er sikkert forskjellige grad av det. Ut ifra min oppfatning klarer ikke en person som har emosjonell ustabil personlighet å kontrollere følelsene, at man vil reagere med forskjellige følelser. At man er imulsiv mm.. 

Skrevet

Se det som en gave.

Psykologen har sett deg gjennom det du selv har fortalt og anerkjenner at du har hatt en oppvekst som har gitt deg noen sår. De ønsker å hjelpe både deg og barnet ditt.

Ta i mot all hjelp du kan få og gjør heller ditt beste for å få et bedre liv fremfor å klage.

Anonymkode: 0361c...164

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fleste med emosjonelt ustabil pf har også ptsd eller mye traumer I livet sitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...