Nattens rytter Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Mannfolka her inne er so opptekne av sex og utsjånad, men kva om denne fagerdrosa ikkje laga anna enn biffsnadder og oppattvarma greinaløyse? Eg seier ikkje at det berre er kvinna som skal koka - og eg er sjølv særs interessert i mat og matkultur - men ei kone må kunne laga skapleg mat og det er vel so viktig som utsjånaden. Det er kan ikkje vera so at når mannen vartar opp med næpsupe, rummbrød og avletto, so svarar kona med å varma opp ein ferdigpizza dei dagane det er hennar tur å laga mat. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Skal ikke kimse av oppattvarma greinaløyse vel? Synes næpsupe og rummbrød passer best til fest, til hverdags holder jeg meg til fodoora og wolt. Anonymkode: f307d...2d6 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 Begge bør kunne lage mat. Jeg vil ikke ha en partner som er så hjelpeløs at han ikke kan lese en kokebok, og forstår godt om menn tenker det samme. Anonymkode: 12629...524 3
Fremmed fugl Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 Har en kone som er selverklært udugelig på kjøkkenet. Hun er nok ikke det, men jeg syns at det er hyggelig å få lov å være verdens kanskje dårligste mesterkokk... så skal det bli mer omstendig mat... så har vi en god fordeling, jeg jobber hun ser på og gjør meg selskap. Er hyggelig det. 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 Her er de fleste opptatt av å gradere menneskers utseende med poeng, flott personlighet, kunnskap og kjærlighet betyr ikke stort. Det forklarer skilmissetallene. Anonymkode: f320d...d91 2 1
Nattens rytter Skrevet 17. november 2022 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 19.01): Her er de fleste opptatt av å gradere menneskers utseende med poeng, flott personlighet, kunnskap og kjærlighet betyr ikke stort. Det forklarer skilmissetallene. Anonymkode: f320d...d91 Godt sagt!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Er poenget med disse trådene å høres morsom ut med fjasete dialekt? Anonymkode: c2085...854 3
Nattens rytter Skrevet 17. november 2022 Forfatter #8 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er poenget med disse trådene å høres morsom ut med fjasete dialekt? Anonymkode: c2085...854 Dialekt? Normert nynorsk. Er du frå Aust-Europa? Ein del av våre nye landsmenn har diverre ikkje lært seg nynorsk 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 Hvorfor spør du ikke damene om vi kunne vært sammen med en mann som ikke kunne lage mat? Jeg hadde svart nei. Voksne folk må kunne lage mat og menn skal lage like mye mat i husholdningen som kvinner. Anonymkode: 1cbba...cfb 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 Nattens rytter skrev (21 minutter siden): Dialekt? Normert nynorsk. Er du frå Aust-Europa? Ein del av våre nye landsmenn har diverre ikkje lært seg nynorsk Alle fra vest europa kjenner til fagerdrosa som lager greinaløyse mat og rummbrød og yster eiga raudost. Lurer veldig på om du tuller, eller er fra Ottadalen / Gudbrandsdalen 😅 du blander inn « sære» ord fra andre distrikt. Anonymkode: f307d...2d6 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 Det eneste som noensinne har betydd noe for meg er om vi har det fint sammen. Om kjemien stemmer. Alt annet er underordnet. Gode kunnskaper om noe er en bonus, ikke et krav. Anonymkode: 54e50...efc 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 De fleste kan lage litt mat, men ellers kan jeg lage mat selv. Trenger ikke noen som gjør det for meg. Anonymkode: ce661...e14 1
Nattens rytter Skrevet 18. november 2022 Forfatter #13 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Alle fra vest europa kjenner til fagerdrosa som lager greinaløyse mat og rummbrød og yster eiga raudost. Lurer veldig på om du tuller, eller er fra Ottadalen / Gudbrandsdalen 😅 du blander inn « sære» ord fra andre distrikt. Anonymkode: f307d...2d6 Ikkje dialekt, normert nynorsk. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Greinl%+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=begge https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=fagerdros&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=nynorsk
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 Jeg er ubrukelig på kjøkkenet 😏 men typen har holdt ut i 12 år, men skulle virkelig ønske at jeg kunne å lage middagsmat. Jeg prøver men det meste blir mislykket. Anonymkode: 8f7f1...cf2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 En kvinne må da kunne lage mat, hva ellers skal hun bidra med? Anonymkode: 19520...d23
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En kvinne må da kunne lage mat, hva ellers skal hun bidra med? Anonymkode: 19520...d23 Sex og gode samtaler. Anonymkode: 8f7f1...cf2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 Nattens rytter skrev (51 minutter siden): Ikkje dialekt, normert nynorsk. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Greinl%+&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=begge https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=fagerdros&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&nynorsk=+&ordbok=nynorsk Avletto og næpsupe er ikkje normert nynorsk, men dialektord, truleg frå Nord-Gudbrandsdalen. Og mi erfaring er at menn kan vere godt nøgd, sjølv med ferdigpizza på bordet. Anonymkode: 8ec86...b00 1
Nattens rytter Skrevet 18. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 18. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Avletto og næpsupe er ikkje normert nynorsk, men dialektord, truleg frå Nord-Gudbrandsdalen. Og mi erfaring er at menn kan vere godt nøgd, sjølv med ferdigpizza på bordet. Anonymkode: 8ec86...b00 Ja, det er namn på rettar. Næpsupe og blandasmør vart tidlegare rekna for 'nasjonalretten' i Vågå. Endret 18. november 2022 av Nattens rytter
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): En kvinne må da kunne lage mat, hva ellers skal hun bidra med? Anonymkode: 19520...d23 Denne tråden retter seg ikke mot homofile menn slik som deg, men mot de som ønsker et samliv med kvinner. Anonymkode: e8f6f...007
Nattens rytter Skrevet 18. november 2022 Forfatter #20 Skrevet 18. november 2022 (endret) Blandasmør 6 liter sur skumma mjølk (gjerne retur frå ysteriet) vert varma seint opp til ca. 70 grader, so myse og ost kan skiljast. Tak kjuka (ostemassa) i eit klede eller ei kraftsil, so mysa renn godt av. Når kjuka er kald, tek ein 1/2 kg kjuke i ein bolle og blandar i ca. 3 dl sur rjome og saltar etter smak. Næpsupe Ca. 3 liter vatn og 2 dl heilgryn eller halvgryn skal kokast til gryna er nesten møyre. Skrell då 1 1/2 kg kålrot (og/eller nepe). Del dei i 3-4 stykke etter storleiken og ha dei i kjelen. Skrell so 12-14 poteter og ha dei i kjelen. Kok til alt er møyrt. Spe på med mjølk og salt etter smak. Denne porsjonen høver til 6-7 vaksne. Ein serverer flatbrød attåt og tykkjer ein so, kan ein koka ekstra poteter til. Nokon legg blandasmør på flatbrød som beta. Andre et blandasmør på flat tallerken saman med potet og nepe/kålrot frå suppa. Rumbrød 1 kg smult 1/2 kg smør Sukker etter smak 6 dl mjølk Kveitemjøl til passeleg deig Arbeid godt saman smult og smør, ha i sukker, noko av mjølet og all mjølka, og resten av mjølet til slutt. Kjevl ut til tunne leivar, trins ut runde leivar med eit lokk og steik på takke. Endret 18. november 2022 av Nattens rytter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå