Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sånne saker provoserer meg. Ikke mulig å starte redningsaksjon pga brannens omfang? Er det ingen ordentlige dører som kan åpnes? Hvordan er egentlig fjøs bygget mtp dette? Det hadde aldri blitt akseptert hvis det var snakk om mennesker. Hva tenker dere?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/brann-i-fjoes-i-gausdal.2tMKnR00Y?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=df-86-dd186dbd

Endret av tesla123
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er forferdelig at det ikke finnes nok utganger å redde dyrene ... Fy fader. Slike saker er det altfor mange av.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
tesla123 skrev (3 timer siden):

Sånne saker provoserer meg. Ikke mulig å starte redningsaksjon pga brannens omfang? Er det ingen ordentlige dører som kan åpnes? Hvordan er egentlig fjøs bygget mtp dette? Det hadde aldri blitt akseptert hvis det var snakk om mennesker. Hva tenker dere?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/brann-i-fjoes-i-gausdal.2tMKnR00Y?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=df-86-dd186dbd

Åsta-ulykken

• Liker 2
Gjest vilkåret
Skrevet

Siden mattilsynet ikke får penger til å undersøke saker om dyrevelferd, så har vi ikke dyrevelferd i Norge. Bønder kan gjøre som de vil, det er knapt konsekvenser. Det må innbrudd til av dyrevernere for å ta bønder som mishandler, fordi mattilsynet ikke har penger og mulighet til å undersøke tips om dårlig dyrevelferd. Har selv sett flere eksempler på grov mishold av dyr som ikke blir tatt tak i til tross for gjentatte varsler til mattilsynet.

Har mistet mye respekt for bønder etter at jeg bodde i nærheten av dem.

Skrevet

Hvorfor straffeførfølger man ikke disse bøndene?? 

Sånne branner skjer gang på gang i råtne gamle fjøs med dårlig elektronikk! 

Det må da for faen gå ann å ta litt ansvar! Stilles det ingen krav??

Stakkars uskylde sjeler! Livredde mens de brenner ihjel! 

• Liker 3
Skrevet

Forferdelig vondt å lese om! Eldre fjøs er desverre ikke bygget med samme krav til brannsikkerhet og rømningsveier som nyere bygg. Jeg tror nok de hadde grepet inn om det ikke satt andre liv i fare, såklart skal dyr være like viktige å redde som mennesker og jeg er sikker på at slike branner og tap av dyrevenner er en dyp tragedie for bøndene 💔

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har du noen gang forsøkt å redde dyr ut av et brennende bygg? Det har jeg. Dyrene (kyr + hest) vil ikke ut. De er fulle av frykt, men de kjemper seg inn igjen. Dette er snakk om store, tunge dyr. I tillegg er så og si alt rundt brannfarlig. Fôr,spon, høy, halm, gummimatter +++  Ikke alt handler om å ikke ha gode nok dører. Det skal tross alt dyr ut derfra også....

Endret av Troyamin
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
tesla123 skrev (4 timer siden):

Problemet er at dyrene går ikke frivillig ut gjennom dørene men vil instinktmessig inn i det brennende fjøset igjen, 

• Liker 2
Skrevet
vilkåret skrev (1 time siden):

Siden mattilsynet ikke får penger til å undersøke saker om dyrevelferd, så har vi ikke dyrevelferd i Norge. Bønder kan gjøre som de vil, det er knapt konsekvenser. Det må innbrudd til av dyrevernere for å ta bønder som mishandler, fordi mattilsynet ikke har penger og mulighet til å undersøke tips om dårlig dyrevelferd. Har selv sett flere eksempler på grov mishold av dyr som ikke blir tatt tak i til tross for gjentatte varsler til mattilsynet.

Har mistet mye respekt for bønder etter at jeg bodde i nærheten av dem.

Hva tror du gir best økonomi, dyr som blir behandlet bra eller dyr som blir mishandlet? Dyrevernere har en agenda om at alle skal bli vegetarianere og er en del av det grønne skiftet.

Gjest vilkåret
Skrevet
Just now, Apis said:

Hva tror du gir best økonomi, dyr som blir behandlet bra eller dyr som blir mishandlet? Dyrevernere har en agenda om at alle skal bli vegetarianere og er en del av det grønne skiftet.

La være å behandle syke dyr, selvsagt. Ikke gidde se til dem når de går på beite. Et induviduelt dyr er ikke alltid mer verdt enn en behandling ville koste. Som sagt så har jeg bodd nær på bønder og sett mishandlingen med egne øyne. Jeg trenger ikke se bilder fra dyrevernere, jeg vet de har rett.

Skrevet

Det er ikke frittgående kyr i et stort rom, sånn at du bare kan åpne døra og slippe dem ut. De står i båser, og må slippes løs derfra. Ville du ha løpt inn i et overtent fjøs for å gjøre det på 90 redde dyr?

• Nyttig 1
Skrevet
vilkåret skrev (2 minutter siden):

La være å behandle syke dyr, selvsagt. Ikke gidde se til dem når de går på beite. Et induviduelt dyr er ikke alltid mer verdt enn en behandling ville koste. Som sagt så har jeg bodd nær på bønder og sett mishandlingen med egne øyne. Jeg trenger ikke se bilder fra dyrevernere, jeg vet de har rett.

Hvorfor skulle bøndene fylle fjøsene med syke dyr? Det gir jo ikke mening. 

Skrevet
Apis skrev (12 minutter siden):

Problemet er at dyrene går ikke frivillig ut gjennom dørene men vil instinktmessig inn i det brennende fjøset igjen, 

Så ... Hvis du har et automatisert system som åpner mange dører fra alle vegger ved brann i fjøset ... så kommer ingen dyr til å prøve å rømme?

Hestene løper som gale ut ved brann inne, så hvorfor ikke griser, sauer, kuer, andre?

Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

Så ... Hvis du har et automatisert system som åpner mange dører fra alle vegger ved brann i fjøset ... så kommer ingen dyr til å prøve å rømme?

Hestene løper som gale ut ved brann inne, så hvorfor ikke griser, sauer, kuer, andre?

Er det ikke hester et dyr en kan risikere løpe inn i den brennende stallen igjen da? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (2 minutter siden):

Er det ikke hester et dyr en kan risikere løpe inn i den brennende stallen igjen da? 

Jeg vet ikke. Jeg kjenner til 2 tilfeller i utlandet hvor de løp ut. Der hadde de automatiserte dører som åpnet seg ved brann. Ingen hester døde. De løp vekk fra den brennende bygningen ihvertfall. 

Det må finnes en måte å redde dyrene på i slike tilfeller :(

Skrevet
Drizzt skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg kjenner til 2 tilfeller i utlandet hvor de løp ut. Der hadde de automatiserte dører som åpnet seg ved brann. Ingen hester døde. De løp vekk fra den brennende bygningen ihvertfall. 

Det må finnes en måte å redde dyrene på i slike tilfeller :(

Dessverre alt for mange branner, tror nok det letteste og beste er å jobbe forebyggende, 

Skrevet

Til TS.  Du skriver at der ikke er rømningsdører i dette fjøset og legger ved en lenke fra vg.no.  Vg-lenken bekrefter ikke det du påstår. 

Så da undrer jeg meg over hvorfor du påstår at det er bondens ansvar at dyrene brenner inne?  

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (1 time siden):

Jo, hester løper inn igjen, samme med storfe, griser og andre dyr.

Skrevet

Sant som noen her sier at hester ofte ikke vil løpe ut om det brenner, og det gjelder garantert kuer, sauer og griser også. Men det er mye forebyggende det i mye større grad burde vært krav til.

Hvordan er mange av de elektriske anleggene i fjøs rundt omkring? Hvordan er det med varslingssystem? Hvordan er fjøset bygget for og i større grad tåle en brann før det raskt blir overtent på grunn av tørt høy, flis osv? Det er mye som kan tas tak i her.

Vet at i staller så er det pålagt å ha varslingssystem hvis det er mer enn 10 hester. Vet også om noen som har bygget stall med leca, og isolert med steinull som skal være mer brannhemmende.

Om fjøs ikke blir raskt overtent så er det fullt mulig å redde ut dyr. Det er ikke så lenge siden en bonde fra Kvam klarte å redde ut 26 kyr og 5 hester i en brann.

Gjest vilkåret
Skrevet
13 hours ago, Apis said:

Hvorfor skulle bøndene fylle fjøsene med syke dyr? Det gir jo ikke mening. 

Det er ingen som har sagt at bønder fyller fjøsene med syke dyr. Det som blir sagt er at når enkeltindivider, som jeg sa spesifikt, blir syke eller skadet, så er det ikke alltid lønnsomt å bruke penger på veterinær og medisiner.

Tilstandene i mange fjøs er også labre. Med betonggulv som er hardt og tugt å gå på, samt dekket av avføring. Ofte er kuene selv dekket av avføring konstant. Tenk deg det ubehaget å være konstant fuktig fra avføring. I tillegg er enkelte fjøs ganske mørke, selv når lysene er på. Innhengingene for dyra er relativt små og stusselige. Unge kalver kan bli hold i små binger helt alene, der eneste kontakt med andre levende vesener er det 1 eller 2 besøk bonden gjør i fjøsen i løpet av dagen der kalven får litt klapp. Utenom det står den helt alene i en bitteliten bås. Det er hjerteskjærende å se på. Se for deg at en hvalp blir innestengt i et lite bur helt alene 22 timer i døgnet. Det er ikke mindre ensomt og fælt for en kalv

Dette er da hovedsaklig snakk om mindre gårder, som er de jeg har vært mest i kontakt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...