AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Mannen min er oppvokst i en familie hvor så og si alle mann er spontane og impulsive. Han er også sånn, men har tilpasset seg meg dvs han tar hensyn til at jeg er rak motsatt og vi fungerer fint sammen. Vi har møtt hverandre på halvveien. Så i sommer hadde søstera hans m fam planlagt litt løst at de ville innom oss i løpet av ferien deres men de hadde ikke helt bestemt seg for når. Så våkner jeg i sjutiden en helg helt forvirret fordi mannen ikke sov ved siden av meg og masse støy og latter fra egt under. Da hadde svigersøster og mann bestemt seg sent på natt at de hev ungene sovende i bilen og kjørte like godt til oss på natta for å unngå trafikk. Å melde oss for å høre om vi i det hele tatt var hjemme hadde ikke falt de inn for de hadde mange plan B for det, bl.a Sommarland. Kl 5 hadde de ringt mannen min og han hadde visstnok ikke trodd på at de faktisk var utenfor før svoger plystret høyt utenfor og gjorde seg til kjenne. Barna ble jo selvfølgelig glad for å få søskenbarn på besøk, men spesielt minste sliter veldig med søvnen. Det at h*n ble vekket 5 på morgenen ga oss et ordentlig prosjekt i nesten en uke etterpå mtp søvn. Mannen min syntes dette var så morsomt, overraskende og sporty gjort og alle var glade. Jeg latet som jeg også, men innerst inne var jeg mektig irritert. Jeg liker å ha huset hvertfall litt forberedt før vi får gjester. Når de kom hang trusene mine til tørk på stativ i stua, tacoen fra dagen før var lempet bort på kjøkkenet rett før vi la oss osv.... Jeg bare synes ikke sånt er ok, og vil nødig oppleve det igjen. Det ble bare stress for meg, mannen er behagelig og bryr seg ikke. Men jeg hadde planlagt helgen annerledes istedet ble det ut for å få handlet mat og tilbehør fordi vi nå trossalt var fem stk flere i hus. Re opp senger ++. Er jeg prippen som reagerer på dette? Jeg føler for å snakke med mannen om det, men i og med at alle ble så glade for den overraskelsen (og spesielt barna) så vet jeg neimen ikke.. Anonymkode: 77bd7...34d 7 5
Kenelz Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Skjønner deg, men hadde heller ventet med å fortelle mannen etter de har reist. Fortell at det var veldig hyggelig, men flaut at du ikke rakk å stelle til huset og trist at det gikk utover søvnen til sønnen deres. Hadde vært gøy om de kunne si ifra litt tidligere sånn du kunne vær mer forberedt. 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg bare synes ikke sånt er ok, og vil nødig oppleve det igjen. Det ble bare stress for meg, mannen er behagelig og bryr seg ikke. Men jeg hadde planlagt helgen annerledes istedet ble det ut for å få handlet mat og tilbehør fordi vi nå trossalt var fem stk flere i hus. Re opp senger ++. Anonymkode: 77bd7...34d Si til din mann at dette bryr du deg ikke om, og det helst ikke skal gjenta seg. Og la være å kaste deg rundt i manesjen for gjester som mannen har tatt i mot. Anonymkode: 166d4...474 19 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 Åh, hadde ikke satt pris på det selv. Faren min er sånn. Han hadde også varskudd at han kanskje kom på besøk i sommer. Jeg sa, gjerne gi beskjed når du vet hvilken dag da. Vel, det gjorde han ikke. Dukket opp på trappa og ringte på, klokka var over 21 og jeg hadde endelig fått babyen til å sovne. Var på vei i seng selv, men da måtte jeg jo stelle i stand mat til han og varte opp. Babyen var 4mnd og det var overhodet ikke til avlastning å ha faren på besøk. Trur vi har totalt ulikt syn på hva som er greit. Og hva gjestfrihet betyr. For han betyr det å kunne dumpe innom når som helst uten forvarsel, for meg betyr det å ha stelt i stand til gjestene med mat, ryddig hus, ferdig oppredde senger, ++. Skulle ønske jeg var tøffere til å si ifra. Anonymkode: 3e635...4bf 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åh, hadde ikke satt pris på det selv. Faren min er sånn. Han hadde også varskudd at han kanskje kom på besøk i sommer. Jeg sa, gjerne gi beskjed når du vet hvilken dag da. Vel, det gjorde han ikke. Dukket opp på trappa og ringte på, klokka var over 21 og jeg hadde endelig fått babyen til å sovne. Var på vei i seng selv, men da måtte jeg jo stelle i stand mat til han og varte opp. Babyen var 4mnd og det var overhodet ikke til avlastning å ha faren på besøk. Trur vi har totalt ulikt syn på hva som er greit. Og hva gjestfrihet betyr. For han betyr det å kunne dumpe innom når som helst uten forvarsel, for meg betyr det å ha stelt i stand til gjestene med mat, ryddig hus, ferdig oppredde senger, ++. Skulle ønske jeg var tøffere til å si ifra. Anonymkode: 3e635...4bf Faren min*, seff. Anonymkode: 3e635...4bf
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Skrevet 16. november 2022 Kenelz skrev (2 minutter siden): Skjønner deg, men hadde heller ventet med å fortelle mannen etter de har reist. Fortell at det var veldig hyggelig, men flaut at du ikke rakk å stelle til huset og trist at det gikk utover søvnen til sønnen deres. Hadde vært gøy om de kunne si ifra litt tidligere sånn du kunne vær mer forberedt. Dette var i sommer, så er en stund siden. Jeg har ikke sagt noe, og tror ikke han merket på meg heller at jeg syntes det ble stress. Jeg bare frykter med julen snart i anmarsj og alt det medfører, så tenker de kanskje nå at dette bare er å gjøre igjen for her er dørene åpne alltid. Anonymkode: 77bd7...34d 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Skrevet 16. november 2022 Si til din man at slikt må avtales med deg først. Anonymkode: 4fd0c...c23 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 Å fy a meg, mitt verste mareritt 😳 Jeg hadde selvsagt sagt fra til mannen min. Det der er overhodet ikke greit 🙈 Anonymkode: 418c5...2ad 8 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 Hvis det skjer igjen så får han ordne opp, dvs rydde, handle inn, re opp senger, vaske på badet osv osv. Men nå er et bra tidspunkt å si fra om at dette ikke var greit, han leser ikke tankene dine og fram til nå har du latt som ingenting, så han tror jo at du likte "overraskelsen" Anonymkode: bb836...896 12 6
non_stop Skrevet 16. november 2022 #10 Skrevet 16. november 2022 Holder folk seriøst på sånn i 2022? En ting er å komme midt på dagen, men på natta og vekke hele huset?? Enn om dere hadde fått barnevakt kvelden før og hadde stua full av pisk, leketøy og sexhuske dinglende fra taket? Dette hadde jeg aldri gått med på, men kan aldri se for meg noen i omgangskrets hadde gjort noe sånt uansett 16 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 Elsker sånne familer. Anonymkode: 328b6...7b4 9 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 Om du er prippen? Vet du hva det betyr? Du er rigid. Jeg er litt sånn selv, stresser og ordner før besøk, blir litt sur hvis jeg må forandre planer osv. Men jeg jobber mot det! Jeg vil jo ikke være en sånn person som synes det er krise med rot, som er muggen hvis jeg ikke får gjorr akkurat det jeg hadde tenkt, som er sånn stiv av meg. Jeg mener ikke at det skal være helt anarki og kaos - sånn blir det aldri - men jeg aspirerer til å bli en mer varm, avslappet og åpen person. Tar meg selv i å bli opphengt i nettopp sånt som uryddig og uforberedt hjem, omrokering av planer etc, men jeg VET jo at mennesker er viktigere enn alt det. Det er mennesker som er liv og varme. Skjønner problemet med ungens døgnrytme da, kjipt det. Men ellers ville jeg tenkt at dette er læring for meg. Skjønner imidlertid ikke hvorfor du lurer på om du kanskje skal si noe til mannen din etter et halvt år…! Få det ut med en gang, ikke gå og gnag på ting og la det surne. Anonymkode: 23d14...622 12 2 1
Elle Melle Skrevet 16. november 2022 #13 Skrevet 16. november 2022 (endret) Hvis folk insisterer på å være så utenfor alle normer, så tipper jeg de synes det er ok at de ikke får full service når de bare dukker opp? Det beste hadde vært om du sa til mannen: Finn fram sengetøy, la gjestene legge på selv, lag en handleliste og få noen til å reise i butikken. Jeg skal ha morgenkaffe. Noen flere som trenger et krus? Dere finner müsli i skapet og melk i kjøleskapet. Jeg skal snart reise på mine allerede planlagte ting. Sees i ettermiddag, noe spesielt tidspunkt jeg skal være hjemme til middag? Det er best å øve seg på å la dem ta ansvaret selv, for når du ikke får beskjed er det ikke du som skal fikse heller. Da minimerer du stresset for deg selv uten å være mindre gjestfri av den grunn. Endret 16. november 2022 av Elle Melle 26 1 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Skrevet 16. november 2022 Jeg tror som Elle Melle at folk om dukker opp uanmeldt på den måten heller ikke bryr seg om rent hus. Det jeg lurer mest på er hvorfor du mener at det er du som skal bestemme at dette ikke er greit når det er tydelig at mannen din setter veldig pris på dette? Hvem gjorde deg til sjef? Hva om du heller roer ned og tenker at det ikke betyr noe at det er klær til tørk og gammel taco på kjøkkenbenken? Dette er din manns familie, hans glede over spontane familiebesøk burde betyr mer enn dine kontrollbehov. Anonymkode: cf2bc...133 15 2
Juniper Skrevet 16. november 2022 #15 Skrevet 16. november 2022 Jeg hater sånt! Svigerfamilien har etterhvert fått med seg at det ikke er en høydare. Særlig ikke å dukke opp uanmeldt før jul når vi alt har fylt huset med gjester og gledesstrålende fortelle at de skal bli i tre uker. Jeg tror at du må si rett ut til mannen din at dette ikke er greit for deg. Og at om det noen sinne gjentar seg med uanmeldt besøk så kommer du til å ta bilen og reise vekk med minsten, og overlate til han å ta seg av gjestene, rydde, vaske og lage mat. For du finner deg ikke i at andre tar seg til rette med din tid, dine planer og ditt liv uten en gang å ta en rask telefon for å sjekke. Så om søsteren hans og resten ønsker å ødelegge familieforholdet for all framtid kan de bare fortsette i samme tralten. Og det er hans familie, og hans ansvar å kommunisere dette på en måte som de forstår! 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #16 Skrevet 16. november 2022 Elle Melle skrev (12 minutter siden): Hvis folk insisterer på å være så utenfor alle normer, så tipper jeg de synes det er ok at de ikke får full service når de bare dukker opp? Det beste hadde vært om du sa til mannen: Finn fram sengetøy, la gjestene legge på selv, lag en handleliste og få noen til å reise i butikken. Jeg skal ha morgenkaffe. Noen flere som trenger et krus? Dere finner müsli i skapet og melk i kjøleskapet. Jeg skal snart reise på mine allerede planlagte ting. Sees i ettermiddag, noe spesielt tidspunkt jeg skal være hjemme til middag? Det er best å øve seg på å la dem ta ansvaret selv, for når du ikke får beskjed er det ikke du som skal fikse heller. Da minimerer du stresset for deg selv uten å være mindre gjestfri av den grunn. Dette. Hadde aldri prøvd å gjøre det veldig komfortabelt å bare falle inn dørene her. Det er en av få ganger jeg ikke hadde vært en god vertinne, da skulle de fått ordne seg selv. Anonymkode: e73b5...0f5 7
PM75 Skrevet 16. november 2022 #17 Skrevet 16. november 2022 Jeg synes det er hyggelig med gjester, men jeg vil gjerne ha en melding i forkant. Og jeg hadde ikke satt pris på uanmeldt besøk klokken 5 på morgenkvisten!! Men dere er jo to sammen som er veldig ulike her, så det gjelder å finne en mellomting. Eksempel å få en melding i forkant for å kunne mentalt og praktisk forberede seg litt. 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #18 Skrevet 16. november 2022 Altså, jeg skjønner godt at du ble stresset, det hadde jeg blitt også! Her hadde det ikke gått i det hele tatt da vi ikke har plass nok til såpass mange gjester, og mannen min er heller ikke begeistret for den type besøk. Men i ditt tilfelle ville jeg pratet med mannen om det og sagt at du syns det var veldig hyggelig med besøk, men at du ble stresset fordi du liker å forberede deg til gjestene kommer. Fokuser på det at du syns det er kjekt å kunne varte opp gjestene, men da må du ha handlet inn mat og drikke, og re opp senger og legge frem håndklær. At DU føler deg som en kjipt vertinne når du ikke får forberedt deg. Så sier han nok at familien hans ikke bryr seg om sånt, men bare gjenta at DU ikke er komfortabel med det og at du trives mye bedre når du får litt tid til forberedelse. Skjønner han ikke det, må det være noe galt med han. Anonymkode: 2301d...5cc 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #19 Skrevet 16. november 2022 Hvor ofte ser han søsteren og familien hennes? Bor de langt unna? Dette var vel sommerferie? Forstår godt man våkner i litt feil humør når det er masse folk i huset så tidlig om morgningen. Jeg vil helst også at folk sier ifra først, men jeg tenker hvis søsteren til mannen dukket opp som dette 1 gang u året (eller mindre) så hadde nok ikke det irritert meg nevneverdig. Anonymkode: 14267...b6d 1
Meadow Skrevet 16. november 2022 #20 Skrevet 16. november 2022 Jeg synes det er spesielt at mannen til TS ikke merker på henne at hun ble frustrert/irritert/stresset av dette? At han tror at dette var greit? Mannen min senser mitt humør bare jeg går over gulvet omtrent, trenger ihvertfall ikke å si noe. Heldigvis er vi også enige om at uanmeldte besøk er en uting, jeg vet nesten ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg var i TS sine sko. Men jeg hadde sagt ifra! 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå