Gå til innhold

Er det forventet å få forskudd på arv i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistet alle besteforeldrene mine, i tillegg til en barnløs tante som var veldig nære. Men aldri arvet noe. (Fikk forresten 4000 av bestefar, da han ville dele ut til alle barna). Foreldrene mine har etter hvert fått god råd, men naturlig nok sett det som naturlig at arv fra foreldre/søsken har gått til dem. Har heller ikke fått noe større økonomisk hjelp, eller kausjon, i forhold til hus. Men noe oppussingshjelp.

Diskuterte dette med en venninne en dag, og hun mente dette var veldig unormalt. Og så begynte jeg å tenke på at når mine barn begynner å bli voksne, så vil jeg jo gjerne hjelpe dem. Og at jeg da trolig vil la min arv i stor grad tilfalle dem, siden jeg som 60/70 åring ikke har de største behovene. Er akkurat bikket 40.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 28271...846

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk forskudd på arv gra foreldre da jeg skulle kjøpe bolig. Var jo som 25-åring jeg trengte pengene, og ikke når jeg selv snart er pensjonist. 
Veldig takknemlig for at jeg kom inn i markedet så tidlig, og har kunnet kjøpe meg oppover.

Omtrent alle vennene mine fikk hjelp til boligkjøp, men er en gjeng med ganske ressurssterke foreldre (utdannelser, fortsatt gift, rimeligere hus «på landet». 

Anonymkode: 754d4...2b8

• Liker 2
Skrevet

Hva som er vanlig er vanskelig å si. Det gjøres veldig ulikt. 
Det alle derimot bør tenke over, er om man gir/får gave eller forskudd på arv. For mange vil det ikke ha noe å si, men man må være klar over at forskudd på arv skal avkortes i en fremtidig arv. Det vil normalt være når arvingene ikke får det samme mens arvelater er i livet, og det er meningen de totalt sett skal få det samme, forskudd på arv er aktuelt.

Skrevet

Vet ikke hva som er normalt. Man kan vel ikke regne med arv, ting kan jo skje. Næh, forventer ikke å arve noenting. Min mormor har mange barn og kommer til å testamentere alt utover pliktdelen til Visjon Norge (🤮), mens mine foreldre ble skilt i godt voksen alder og har derfor trang økonomi (høyere gjeld enn jeg har). Så jeg kan ikke regne med noen arv.

Anonymkode: 68b15...9c1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Føye til: mine foreldre har absolutt ingen mulighet til å hjelpe meg med å komme inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 68b15...9c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk forskudd på arv gra foreldre da jeg skulle kjøpe bolig. Var jo som 25-åring jeg trengte pengene, og ikke når jeg selv snart er pensjonist. 
Veldig takknemlig for at jeg kom inn i markedet så tidlig, og har kunnet kjøpe meg oppover.

Omtrent alle vennene mine fikk hjelp til boligkjøp, men er en gjeng med ganske ressurssterke foreldre (utdannelser, fortsatt gift, rimeligere hus «på landet». 

Anonymkode: 754d4...2b8

Det er jo det venninnen min mener er rart. At foreldrene mine er ganske bemidlet. 2 hytter, den ene må kategoriseres som hus. Reiser på heftige ferier. Og har også en del andre verdier.

Setter jo pris på hjelp med tapetsering og oppussing. Og har ikke tenkt over dette før. Men er jo litt rart.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har mistet alle besteforeldrene mine, i tillegg til en barnløs tante som var veldig nære. Men aldri arvet noe. (Fikk forresten 4000 av bestefar, da han ville dele ut til alle barna). Foreldrene mine har etter hvert fått god råd, men naturlig nok sett det som naturlig at arv fra foreldre/søsken har gått til dem. Har heller ikke fått noe større økonomisk hjelp, eller kausjon, i forhold til hus. Men noe oppussingshjelp.

Diskuterte dette med en venninne en dag, og hun mente dette var veldig unormalt. Og så begynte jeg å tenke på at når mine barn begynner å bli voksne, så vil jeg jo gjerne hjelpe dem. Og at jeg da trolig vil la min arv i stor grad tilfalle dem, siden jeg som 60/70 åring ikke har de største behovene. Er akkurat bikket 40.

Hva tenker dere?

Ikke arvet noe etter mine besteforeldre, eller noe forskudd på arv.

Kjenner ingen jeg vet som har fått noe forskudd på arv heller. Har ikke inntrykk av at dette er så vanlig?

Foreldrene mine er jo heller ikke en posisjon til å forskuttere noe arv.

Anonymkode: c0d67...d7a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ihvertfall vanlig at foreldre hjelper unge inn på boligmarkedet i dag. 
ellers føler jeg det er litt sånn annenhver generasjonsgreie 😅 foreldrene mine fikk hjelp av pappas foreldre til og kjøpe bolig, og senere av mammas foreldre for og bygge ut hytta. Nå er de pensjonister, og husker ikke dette visstnok, de har alltid jobbet så hardt. Antar arv fra dem  hopper helt eller delvis over til neste generasjon avhengig av økonomisk status til meg og søster. Vi lar ikke barna leie imens « penga står trygt i banken « liksom.. 

det med arv er sykt vanskelig. En kan jo ikke akkurat be om få noe en strengt tatt ikke har krav på, men håpe på litt hjelp. 

Anonymkode: 8a82f...ada

Skrevet

Jeg har nylig fått arv fra døde mennesker (og har fått misunnelse-kommentarer pga det.). Tror ikke at mange rundt meg har fått forskudd på arv, de fleste har startet i boligmarkedet med små leiligheter og jobbet seg oppover. Meg selv inkludert.

Selv kommer jeg til å gi mine barn forskudd.

Anonymkode: 6e6ac...000

Skrevet

Mine foreldre hadde ingen mulighet til å hjelpe meg da jeg skulle etablere meg.

Når de senere fikk bedre råd har jeg unnet dem romsligheten, da vi hadde det ganske stramt da jeg vokste opp.

Senere er jeg glad for at jeg har klart meg selv i livet. Jeg mener det gir meg en robusthet som jeg ser mange ikke har.

Mine barn er barn av skilte foreldre med noe mer stram økonomi enn andre, men som samtidig sitter på eiendommer i attraktive områder.

Jeg har alltid lagt vekt på at mine barn skal bli selvstendige og uavhengige.

Å forsørge seg selv er en god anledning til å øve på det.

• Liker 5
Skrevet

Ja, jeg også er jo egentlig stolt og glad over å ha klart meg selv. Men så ser jeg at mine 3 barn, blir voksne i en tid det er mer vanlig å hjelpe barna. 

Skrevet

Mine foreldre gav min søster og meg 250 000 i gave øremerket bolig da søstera mi kjøpte leilighet. Vi er veldig takknemlige, for uten dette så hadde der vært vanskelig å komme seg inn i markedet da vi kjøpte for rundt 10-12 år siden. Men vi har ikke fått noen større beløp av dem tidligere, de hadde ikke spart penger da vi fylte 18 som vi fikk til boligkjøp eller noe, så det vi har fått er disse 250 000. Det har ikke kommet noe arv videre til oss fra generasjonen over, men det har heller ikke vært noe særlig verdier fra boene til våre besteforeldre å sende videre. Jeg er supertakknemlig for hjelpen vi har fått, men om man ser stort på det så er det ikke så voldsomt mye i den store sammenhengen. 

Anonymkode: bac94...7af

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mine foreldre gav min søster og meg 250 000 i gave øremerket bolig da søstera mi kjøpte leilighet. Vi er veldig takknemlige, for uten dette så hadde der vært vanskelig å komme seg inn i markedet da vi kjøpte for rundt 10-12 år siden. Men vi har ikke fått noen større beløp av dem tidligere, de hadde ikke spart penger da vi fylte 18 som vi fikk til boligkjøp eller noe, så det vi har fått er disse 250 000. Det har ikke kommet noe arv videre til oss fra generasjonen over, men det har heller ikke vært noe særlig verdier fra boene til våre besteforeldre å sende videre. Jeg er supertakknemlig for hjelpen vi har fått, men om man ser stort på det så er det ikke så voldsomt mye i den store sammenhengen. 

Anonymkode: bac94...7af

Jo. Jeg synes da dette er en god hjelp. Akkurat nok til at det blir litt enklere å komme i gang.

• Liker 6
Skrevet

Vi har gitt begge barna penger til å komme inn på boligmarkedet, siden vi har mye penger. Vil ikke akkurat kalle det "forskudd på arv" siden vi er midt i 50-årene, men det er vel kanskje det det er! 😂

• Liker 2
Skrevet

Det er jo som ung man trenger pengene. Mine søsken og jeg har fått rundt 4 mill hver i forskudd fra mamma og pappa. 

Anonymkode: 9d361...fff

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke fått forskudd på arv og forventer det heller ikke. Jeg er usikker på om jeg kommer til å gi barna mine forskudd på arv noen gang, jeg tror jeg kommer til å trenge midlene mine når jeg er 60/ 70 også. Og nei, det skyldes ikke høyt forbruk.

• Liker 1
Skrevet

Forskudd på arv har jeg ikke fått, men har arvet i flere omganger.

Anonymkode: cfe56...da1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo som ung man trenger pengene. Mine søsken og jeg har fått rundt 4 mill hver i forskudd fra mamma og pappa. 

Anonymkode: 9d361...fff

Blir det noen skattemessige utfordringer når man arver så mye? 

Anonymkode: 61a31...183

• Liker 1
Skrevet

Det spørs vel på familien tenker jeg, på den ene siden av min familie så har det vært veldig på at man stiller opp for hverandre og hjelper der man kan, da og med forskudd på arv og diverse, men vi er og få på den siden. Den andre siden av familien der er det alle mann for seg selv men det er kanskje fordi den er så stor, gudene vet.

Jeg har iallfall fått en del fra min lille familie, spesielt etter jeg fikk barn og kommer selvsagt til å hjelpe mitt barn så godt jeg kan når den tiden kommer. Som tanta mi sa "det er jo nå du trenger penger, ikke når jeg er død", kos deg liksom. Så jeg får en god sum sånn to ganger i året, noe som kommer godt med.

Anonymkode: 55518...d79

• Liker 1
Skrevet

Foreløpig er mine verdier bundet opp i bolig, men har jo tenkt at den dagen jeg ikke gidder å bruke masse tid på å vedlikeholde hus/hage mer og bytter til noe mindre, skal barnet få forskudd på arv. 

Anonymkode: b3a90...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...