AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Jeg har gått i terapi de 4 siste årene (avsluttet for noen måneder siden), i tillegg til litt «her og der» før det. Jeg har slitt psykisk siden jeg var ungdom, og har i dag et par psykiske diagnoser jeg lever med. Problemet er bare at jeg ikke føler at jeg får det lettere, selv om jeg mer enn gjerne oppsøker hjelp. Man sier stadig vekk til de som ikke har det bra med seg selv «oppsøk hjelp», som at så fort man bare gjør det, ordner alt seg. Mine problemer er nok ganske komplekse. Er ikke «bare» en depresjon som jeg kan jobbe meg ut av, men noe mer sammensatt og kronisk. Jeg lurer likevel på hvordan terapi har hjulpet dere. Jeg er litt desperat etter å få det med bedre, men ser helt ærlig ikke hvordan det skal se. Jeg ser ikke hvordan å sette seg i en psykologstol og atter en gang fortelle om mine utfordringer og en vond barndom skal hjelpe meg. Det må jo være noe mer som er mulig å gjøre? Hilsen fortvilet kvinne 28. Anonymkode: e1732...e4b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Du må bruke de verktøyene du får tildelt i terapi. Det hjelper ikke å bare sitte i en stol og fortelle om utfordringene dine. Fremgangen skjer basert på hva du gjør i mellom hver time. Terapi handler mye om å bruke de verktøyene man tilegner seg, for å endre tankemønsteret sitt. Det er din jobb å bruke verktøyene, og øve og øve til det fungerer. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD, og merker stor fremgang basert på min egen innsats. Har hatt stor nytte av boken «Tilbake til nåtid» av Modum Bad. Symptomene forsvinner kun når jeg bruker verktøyene. Slutter jeg å bruke dem får jeg logisk nok tilbakefall. Anonymkode: 57931...012 1
Purple_Pixiedust Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 Hei. Jeg har et ganske komplekst sykdomsbilde selv med flere diagnoser og akkurat nå sees det ikke som hensiktsmessig at jeg går i poliklinisk behandling. Jeg har vært mest i behandling i akuttpsykiatri, DPS døgn og andre døgnplasser. Terapien har gitt meg masse verdifull innsikt og kunnskap. Den har hjulpet meg til å stabiliseres i ustabile faser også tror jeg jo det har gjort noe med mine tankemønstre. Men nei det er ikke slik at det bare er å jobbe hardt i terapi i noen mnd/et år også får man det bedre. Målet i mitt liv er å oppnå økt stabilitet, lære å leve med det osv. Ikke å bli helt frisk.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du må bruke de verktøyene du får tildelt i terapi. Det hjelper ikke å bare sitte i en stol og fortelle om utfordringene dine. Fremgangen skjer basert på hva du gjør i mellom hver time. Terapi handler mye om å bruke de verktøyene man tilegner seg, for å endre tankemønsteret sitt. Det er din jobb å bruke verktøyene, og øve og øve til det fungerer. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD, og merker stor fremgang basert på min egen innsats. Har hatt stor nytte av boken «Tilbake til nåtid» av Modum Bad. Symptomene forsvinner kun når jeg bruker verktøyene. Slutter jeg å bruke dem får jeg logisk nok tilbakefall. Anonymkode: 57931...012 Er dette verktøy jeg selv må plukke opp underveis? Kan aldri huske å ha fått noen konkrete verktøy, annet enn anbefaling om å stå i ubehaget når det for eksempel gjelder sosiale settinger osv. Skal undersøke boken! Ts Anonymkode: e1732...e4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå