AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Har foreldrepermisjon som tar slutt i januar. Jeg har et veldig fysisk tungt yrke, og har slitt med ryggen noen år pga. jobben. Det ble naturligvis ikke noe bedre av svangerskapet, og nå er det verre enn aldri før. Bare det å lage middag på ettermiddagen er nok til å slå ryggen helt ut, og jeg får ofte hodepine som følge av det. Må ta Paracet i perioder for å klare å sove. Det er ikke det at jeg har kjempevondt, men jeg har konstant moderat vondt flere steder i ryggen. Begynner å bli desperat, for jeg NEKTER å gå ut i sykmelding etter permisjonen, men sånn jeg har det nå er ikke forenelig med å jobbe, og det er få muligheter for tilrettelegging på arbeidsplassen. Har vært hos fysioterapeut mange ganger og i flere omganger, men det virker ikke og i tillegg er det dyrt. Sist jeg var hos kiropraktor måtte jeg på sykehus pga. behandlingen, så jeg er kjempeskeptisk til å gå til kiropraktor igjen. Er som sagt desperat, og er åpen for alle tips Anonymkode: 3afa9...48f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Trening? Gåtur på skogsstier i ujevnt terreng? Svømming? God bedring! Anonymkode: 474ca...d8c 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 Hva skjedde hos kiropraktoren forresten? Anonymkode: 474ca...d8c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 Du må enten få hjelp til å få ryggen til å fungere, eller skaffe deg en mer ryggvennlig jobb. Kanskje gjerne begge deler? Anonymkode: 941b2...5f9 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trening? Gåtur på skogsstier i ujevnt terreng? Svømming? God bedring! Anonymkode: 474ca...d8c Støtter denne. Ville investert i et par gode kvalitets joggesko. Forhør deg med de i butikken for å finne et par som er gode for deg og din kropp. Mye kan bedre seg hvis du kommer deg opp på han bena og ut å gå. Lykke til Anonymkode: 2bd48...188 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trening? Gåtur på skogsstier i ujevnt terreng? Svømming? God bedring! Anonymkode: 474ca...d8c Takk for tips, har meldt meg inn på treningssenter og skal prøve meg på 2-3 ganger i uka fremover. Håper det hjelper! AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva skjedde hos kiropraktoren forresten? Anonymkode: 474ca...d8c Hadde vært hos kiropraktor på morgenen og fått behandling mot vond rygg/skuldre, og dagen etterpå gikk som normalt. Ut på kvelden gjorde jeg en del husarbeid, og da jeg skulle dusje etterpå, klarte jeg plutselig ikke å løfte ene armen mer enn noen cm, den var som lammet. Jeg fikk tilbake bevegeligheten etter noen dager, men hadde fortsatt en del ubehag i armen, så jeg dro til legen bare for sikkerhetsskyld. Ble innlagt på nevrologisk avdeling på sykehuset for utredning med et voldsomt styr, men heldigvis fant de til slutt ut at det bare var en nerve som var irritert. Uansett så frarådet nevrologen meg å dra til kiropraktor igjen, og anbefalte heller fysioterapi. Bare synd det ikke funker 😅 Anonymkode: 3afa9...48f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må enten få hjelp til å få ryggen til å fungere, eller skaffe deg en mer ryggvennlig jobb. Kanskje gjerne begge deler? Anonymkode: 941b2...5f9 Ja, det er planen. Var akkurat ferdig utdannet da jeg ble gravid, så håpet er å få en kontorjobb ganske snart. Men om jeg ikke får det innen denne måneden er over, så må jeg uansett tilbake i den tunge jobben etter permisjonen pga. oppsigelsestid. Anonymkode: 3afa9...48f 2
Rosakatt Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 Hoff, vanskelig situasjon, åsså ryggen da 😔 Legen din burde få vite at behandlingen din ikke fungerer. Kjenner ei som har prolaps, hun sier, (men trenger heller ikke belaste seg så mye som det du gjør, og har ikkke vært gravid) at det blir mer levelig når hun gjør diverse øvelser hun har fått av fysioterapeut. Tror hun gjør Yoga også, men det er jo mye belastning, og risikabelt å gjøre slikt uten samspill fra lege eller fysioterapeut, om ikke du vet hva det er da. Men til den dagen det eventuelt blir bedre, er det noen andre arbeidsplasser du kunne tenkt deg å jobbe? Eller andre stillinger du kunne søkt på, på din nåværende arbeidsplass? Håper det ordner seg 💜 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 Hoka sko hvis du går mye på hardt underlag. Anonymkode: 40031...cc9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Skrevet 16. november 2022 Hvilke øvelser gjør du, og hvor ofte? Anonymkode: f97df...e7c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 Rosakatt skrev (2 timer siden): Hoff, vanskelig situasjon, åsså ryggen da 😔 Legen din burde få vite at behandlingen din ikke fungerer. Kjenner ei som har prolaps, hun sier, (men trenger heller ikke belaste seg så mye som det du gjør, og har ikkke vært gravid) at det blir mer levelig når hun gjør diverse øvelser hun har fått av fysioterapeut. Tror hun gjør Yoga også, men det er jo mye belastning, og risikabelt å gjøre slikt uten samspill fra lege eller fysioterapeut, om ikke du vet hva det er da. Men til den dagen det eventuelt blir bedre, er det noen andre arbeidsplasser du kunne tenkt deg å jobbe? Eller andre stillinger du kunne søkt på, på din nåværende arbeidsplass? Håper det ordner seg 💜 Takk ❤️ Vurderer å kontakte legen ja, men er jo sikkert ikke mye hun kan gjøre, annet enn å henvise til fysio/kiropraktor... Er på jakt etter andre stillinger og har en på kroken, så håper inderlig at det går i boks! Men som nevnt lenger oppe må jeg returnere til den tunge jobben i januar om det ikke går i boks før november er slutt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hoka sko hvis du går mye på hardt underlag. Anonymkode: 40031...cc9 Kjøpte Hoka etter anbefaling fra fysioterapeuten da jeg var gravid, men syntes ærlig talt ikke det hjalp så veldig. Får uansett ikke bruke Hoka på jobb når jeg returnerer, da blir det harde, tunge vernesko. Har prøvd sånne innleggssåler, men merker ikke mye effekt av det heller 😕 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvilke øvelser gjør du, og hvor ofte? Anonymkode: f97df...e7c Er bare sånne kjempelette øvelser jeg har fått fra fysioterapeuten, litt bøying og tøying på gulvet. Fulgte programmet en gang daglig noen uker, men merket ikke bedring av det. Og så hadde jeg ikke råd til å gå dit flere ganger (har 59 uker foreldrepermisjon, så 80% lønn for tiden), men det var jo egentlig like greit siden det ikke var særlig verdt pengene. Anonymkode: 3afa9...48f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 Fysioterapi er jo gull, men det tar tid. Jeg ble bra i ryggen etter ett år. Gjorde da også øvelser hjemme som jeg fikk av fysioterapeuten. Får tilbakefall hvis jeg slutter å trene i en periode. Anonymkode: 9375d...821
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fysioterapi er jo gull, men det tar tid. Jeg ble bra i ryggen etter ett år. Gjorde da også øvelser hjemme som jeg fikk av fysioterapeuten. Får tilbakefall hvis jeg slutter å trene i en periode. Anonymkode: 9375d...821 Hvor ofte gikk du til fysio da? Har ikke råd til å gå jevnt i et helt år 😳 Anonymkode: 3afa9...48f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Skrevet 16. november 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor ofte gikk du til fysio da? Har ikke råd til å gå jevnt i et helt år 😳 Anonymkode: 3afa9...48f Jeg gikk en gang i uka i ett år ja, lenger også, men dette er noen år siden så den gangen var det andre regler. Men det tar vel ikke så mange timene før du får frikort? Hvis fysioterapeuten setter opp et treningsprogram til deg og lærer deg å gjøre øvelsene riktig så kan du vel greie deg med mye hjemmetrening. Anonymkode: 9375d...821
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #15 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg gikk en gang i uka i ett år ja, lenger også, men dette er noen år siden så den gangen var det andre regler. Men det tar vel ikke så mange timene før du får frikort? Hvis fysioterapeuten setter opp et treningsprogram til deg og lærer deg å gjøre øvelsene riktig så kan du vel greie deg med mye hjemmetrening. Anonymkode: 9375d...821 Sjekket nettopp på helsenorge, og jeg har ikke tjent opp noe fra fysioterapeuten på frikortet. Det er evige ventelister på de med sånn avtale, så må gå privat. Betaler derfor nærmere 500 kr per gang, og det går ikke i lengden. Fikk som sagt et treningsprogram for hjemmetrening som jeg fulgte en del uker, men hadde ikke merkbar effekt av det. Anonymkode: 3afa9...48f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #16 Skrevet 16. november 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Sjekket nettopp på helsenorge, og jeg har ikke tjent opp noe fra fysioterapeuten på frikortet. Det er evige ventelister på de med sånn avtale, så må gå privat. Betaler derfor nærmere 500 kr per gang, og det går ikke i lengden. Fikk som sagt et treningsprogram for hjemmetrening som jeg fulgte en del uker, men hadde ikke merkbar effekt av det. Anonymkode: 3afa9...48f Da ville jeg fortsatt med det treningsprogrammet. Det kan ta laaang tid. Anonymkode: 9375d...821
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #17 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da ville jeg fortsatt med det treningsprogrammet. Det kan ta laaang tid. Anonymkode: 9375d...821 Altså... jeg kan jo selvsagt gjøre det og håpe at det blir bedre på sikt 😊 selv om fysioterapeuten mente det ikke skulle ta særlig lang tid, vel å merke. Men trenger likevel sårt noe som hjelper mot smertene på kort sikt også. Jeg har opplevd god effekt hos kiropraktor før og tror det hadde vært til hjelp denne gangen også, men må vurdere om jeg tør. Anonymkode: 3afa9...48f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 Håper det ordner seg for deg ts, med ny jobb og at du får skikk på ryggen. Jeg har fått hjelp av naprapat der kiropraktor og fysioterapeut ikke har fungert, men jeg forstår om du er litt skeptisk etter hendelsen du hadde. Når det er sagt, ryggplager eller ei, så er det veldig vanlig å få litt panikk når permisjonen nærmer seg ferdig. Min erfaring er at det blir bedre enn fryktet, selv om det kan være litt tøft i starten. Så om det gjelder for deg, fatt mot. Anonymkode: 941b2...5f9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #19 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså... jeg kan jo selvsagt gjøre det og håpe at det blir bedre på sikt 😊 selv om fysioterapeuten mente det ikke skulle ta særlig lang tid, vel å merke. Men trenger likevel sårt noe som hjelper mot smertene på kort sikt også. Jeg har opplevd god effekt hos kiropraktor før og tror det hadde vært til hjelp denne gangen også, men må vurdere om jeg tør. Anonymkode: 3afa9...48f Ville prøvd å finne en annen fysio, og sett om det hjelper en time eller to. Hadde en venninne som slet med bekken / rygg, hun prøvde to fysio som ikke fungerte, inntil hun fikk anbefalt den jeg bruker som er spesialisert på bekkenet Da løsnet alt. Bokstavelig talt Anonymkode: f950e...d6c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #20 Skrevet 17. november 2022 Sliter man med vond rygg så er det beste du kan gjøre å holde deg aktiv, gå en tur i skauen feks eller gjør noen øvelser for å styrke opp ryggen. Du kan og søke om å få støtte til ortopedisk fottøy med innebygget fotseng hos Nav. Riktig støtte for føttene kan hjelpe mye. https://ortopediteknikk.no/min-situasjon/rettigheter/ Anonymkode: 3e507...570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå