Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har elektronisk kalender der alt ligger, også privat og trening, denne tar jeg en runde på jevnlig. Vet jeg for eksempel at jeg trenger to timer konsentrasjon til en presentasjon så blokkerer jeg det i kalenderen. Men så må jeg ofte stokke om da hasteoppgaver dukker opp, da plotter jeg bare ny tid.

Jeg bruker google keep. Det er en slags liste/post-it lapper. Jeg har en per dag, en for neste uke, og en for "senere". Samt en lapp per prosjekt. Det er lett å flytte på oppgaver og rekkefølge. 

Er det møter som sklir ut som ikke gir meg noe lyver jeg gjerne om at jeg må over i et nytt møte. Ofte sier jeg at møter ikke passer, og legger det heller back-to-back med andre møter. 

Hjemmekontor er gull. Det er der jeg får gjort ting, og man trykker bare bort møtet i det man er ferdig, i stedet for pjatt og slikt etterpå. Så jeg sorterer også oppgaver alt etter som jeg er på kontor, eller hjemme. 

Anonymkode: e08c7...fec

Takk for svar! Bruker du din egen kalender? Hos oss bruker alle Outlook og den er nokså åpen så har ikke lagt så mye private greier i den. Burde bli flinkere til å reservere meg tid, det er lurt.

I Keep, gjenbruker du lappene? Eller er det typ uke 46 og så lager du en ny for uke 47?

Anonymkode: a20a9...30c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det sinnsvakt travelt på jobb og har 2 små barn hjemme. 

Jeg takler ikke stress spesielt godt, voldtsomt stress gjør meg uproduktiv og ukonsentrert. Jeg håper dette vil bedre seg etterhvert. Jeg kjenner også stress godt på kroppen med prikking i nakken, stove skuldre og hare hjerte. 

Jeg løser problemet med å jobbe hver kveld og i helgene for å ikke miste kontroll

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Bruker du din egen kalender? Hos oss bruker alle Outlook og den er nokså åpen så har ikke lagt så mye private greier i den. Burde bli flinkere til å reservere meg tid, det er lurt.

I Keep, gjenbruker du lappene? Eller er det typ uke 46 og så lager du en ny for uke 47?

Jeg har ikke outlock, men regner med den har samme funksjoner;

Jeg bruker jobbkalenderen, det er den som er travlest. Du kan merke noe "privat", så ingen andre kan lese hva det er, de ser bare at tiden er opptatt. Har du ikke funksjonen kan du jo bare skrive "privat" for å blokke tiden. Men hos oss er det vanlig at mange gjør tilsvarende, mulig rart om ingen har det. 

Jeg bruker listene. Har mandag-tirsdag-onsdag... En "neste uke", og en "før nyttår" En for inneværende uke ville blitt alt for lang 😜

• Liker 1
Skrevet

Det takker jeg ikke i det hele tatt. Det vil si, utad har jeg full kontroll, struktur og multitasking. Men innvendig trigger det angst hos meg og det setter seg hvis jeg er i stress over lengre tid. Jeg har ikke funnet noen god løsning på det og det har nå gått så langt at jeg er redd for jobben. Bare tanken på den gir meg angst. Føler meg ikke trygg der. Mange vinde følelser knyttet til yrket over lengre tid, kombinert med en stressituasjon der det brenner hele tiden er ikke god kombinasjon. Har prøvd å bytte jobb, men tror rett og slett jeg må bytte yrke.

Anonymkode: 0c215...d8f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 14.17):

Jeg kjeder meg om det er dønn rolig en arbeidsdag.

Det gir meg energi og mestringsfølelse å stadig sortere og prioritere. Og tiden flyr når det er høyt tempo. 

Ah, jeg har ikke evnen til å kjede meg. Å kjede seg er bare mangel på kreativitet.

Anonymkode: de3fe...38f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det takker jeg ikke i det hele tatt. Det vil si, utad har jeg full kontroll, struktur og multitasking. Men innvendig trigger det angst hos meg og det setter seg hvis jeg er i stress over lengre tid. Jeg har ikke funnet noen god løsning på det og det har nå gått så langt at jeg er redd for jobben. Bare tanken på den gir meg angst. Føler meg ikke trygg der. Mange vinde følelser knyttet til yrket over lengre tid, kombinert med en stressituasjon der det brenner hele tiden er ikke god kombinasjon. Har prøvd å bytte jobb, men tror rett og slett jeg må bytte yrke.

Anonymkode: 0c215...d8f

Kjenner det nesten akkurat likt som deg. 

Anonymkode: 433aa...c15

• Hjerte 1
Skrevet

Lister og prioritering. Det går også an å sette av tid i kalenderen til å gjøre x, og gjøre seg utilgjengelig da. 

Anonymkode: e8b69...414

Skrevet

Jeg blir stressa, sur og veldig sliten av det mentale stresset. Jeg prioriterer hardt, men vet jo da at alt jeg burde gjøre kommer ikke til å bli gjort. Det går utover andre mennesker hvis jeg ikke rekker det jeg skal og det er virkelig stressende. Jeg flytter daglig oppgaver videre i kalenderen min, for det dukker alltid opp noe som hastet enda mer. 

Jeg får gjort mye mer på hjemmekontor. Men det går helt klart en grense på hvor lenge jeg kan holde på sånn. Når jeg tenker på jobben i helgen, sover dårlig og kjenner at hodet jobber nesten 24/7 så vet jeg at nå må jeg roe ned, men jeg vet også at det ikke lar seg gjøre i praksis. Og sånn holder man på.

Vi får ikke overtid. Jeg kan jobbe ekstra på fleksitid, men får jo aldri tatt ut dette. Hvis jeg tar meg en dag fri så får jeg dobbelt så mye å gjøre når jeg er tilbake. 

Anonymkode: f4dcd...4c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ah, jeg har ikke evnen til å kjede meg. Å kjede seg er bare mangel på kreativitet.

Men da trenger du jo noe å gjøre?

Hjemme er det greit - da kan kreativiteten i meg sette i gang med et prosjekt.

Men på jobb? Vg nett? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da trenger du jo noe å gjøre?

Hjemme er det greit - da kan kreativiteten i meg sette i gang med et prosjekt.

Men på jobb? Vg nett? 

Nei trenger ikke noe å gjøre, da jeg ikke kjeder meg. Hadde jeg kjedet meg og ikke gjort noe for å unngå det, er det mangel på kreativitet. Altså om man tillater seg å kjede seg uten å gjøre noe med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei trenger ikke noe å gjøre, da jeg ikke kjeder meg. Hadde jeg kjedet meg og ikke gjort noe for å unngå det, er det mangel på kreativitet. Altså om man tillater seg å kjede seg uten å gjøre noe med det.

Men rent praktisk, om du var en som lett kjedet deg, hva ville du gjort når det ikke skjer noe på jobb? Skrur på en serie på PC-skjermen i kontorlandskapet? Tar på deg jakka og sier "jeg går meg en tur"? 

Skrevet

Jeg har en jobb med veldig høyt trykk veldig ofte. 

Jeg er alltid i vater og jeg tror at nøkkelen er at jeg gjør yoga/ mediterer daglig. Bruker lite av tiden på å bekymre meg og ber om hjelp / delegerer til andre når det virkelig brenner.

Bruker lister og prioriteringsmatrisen. Jobber aktivt med lean på avdelingen. Dette sørger for at vi har konroll og alltid forbedrer oss.

Har heldigvis vide friheter i jobben og kan sjefen rundt hvis det trengs. 

Skrevet

Siden HI er skrevet onsdag kl. 14.53 vil jeg si at første bud er å holde seg unna tidstyven KG.

Skrevet

For de som takler stress uten å bli sjuke, sove dårlig og få helsemessige påvirkninger er det vel greit å ha mye å gjøre. Jeg takler ikke slik og prioriterer bort oppgaver og gjør det nødvendigste  

Anonymkode: 955e8...54c

• Liker 1
Skrevet
Hareena skrev (4 minutter siden):

Siden HI er skrevet onsdag kl. 14.53 vil jeg si at første bud er å holde seg unna tidstyven KG.

Ikke si det. 

På hjemmekontoret er det ganske intenst foran skjermen, og lett å bli sittende lange økter fordi du ikke har forstyrrelser i form av fysiske personer. Det å ta 2-3 kaffe+KG pauser om dagen hjelper i alle fall meg med å bryte opp litt, og konsentrere meg bedre videre. Det blir på en måte en erstatning for det du får på kontoret, og du bruker automatisk hodet på noe helt trivielt noen minutter. Skrur jeg for eksempel på TVen i stedet så fortsetter hodet mitt å tenke jobb. 

Det sagt, jeg er ganske strukturert. Bestemmer jeg meg for at det er 10 minutter, eller til kaffekoppen er tom, så holdes det. Og Macen legges igjen i stua når jeg går tilbake til jobb-PC der jeg aldri har vært pålogget KG. 

• Liker 1
Skrevet
Hareena skrev (9 timer siden):

Jeg er delvis sykmeldt akkurat nå så var faktisk hjemme. Men nei, ikke lurt å bruke tiden på KG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...