Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at gjøremålslista vokser fortere enn jeg får krysset av. At jeg drukner i åpne saker og påbegynte prosjekter samt en hel haug med greier jeg burde tatt tak i men ikke har fått starta på. Synes det er vanskelig å prioritere og blir stressa, slik at jeg ikke klarer å fokusere og sikkert får gjort mindre enn jeg kunne fått gjort, jeg vet ikke. 

Hva gjør du når du har altfor mye? Hvordan lever du godt med at det alltid er noe som haster, noe som har ligget altfor lenge, noe som burde vært ferdig for lenge siden og ting du er på etterskudd med (og må drive brannslukking).

Eller har du stålkontroll? Hvordan?🙏 

Anonymkode: a20a9...30c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vært jobbhverdagen min i 15 år.

Lister, struktur, evne til å omstille seg raskt, prioritere, og ikke minst evne til å bare gi litt f innimellom. 

Har alltid en ukeplan, og en månedsplan. Men hver morgen stokker jeg om på oppgaver. Når det kommer noe fra sidelinja prioriterer jeg det inn avhengig av hvor mye det haster. 

Alt av unødvendige møter, folk som "gnåler" som finner ut av det selv om de bare får litt tid og slikt, dropper jeg. 

Er det er rolig periode (ikke i mengden oppgaver, men i ting som haster) så tar jeg et-par halvslappe hjemmekontordager. Topper det seg i alle retninger gir jeg maks noen dager for å få unna. 

Anonymkode: e08c7...fec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt altfor mye å gjøre hele mitt voksenliv. Håndterer det ved å gjøre mitt beste, og ha fokus på å få gjort det viktigste, og innse at alt ikke kan være perfekt alltid. Sorterer mellom det som må gjøres og det som bør gjøres, og gjør det som må gjøres konsentrert og skikkelig, og det som bør gjøres får jeg ta når det er anledning. 

Anonymkode: 292fb...233

• Liker 2
Skrevet

Takler det dårlig. Går i panikkmodus, mister oversikt og får ikke gjort noen ting… 🙈 men det varier da, det er verre i perioder med mindre søvn, dårlig kosthold, lite aktivitet, under PMS osv. Og bedre i perioder hvor jeg har søvn/mat/aktivitet på stell og ikke har PMS. Så lang i livet har jeg taklet det med å unngå å få for mye å gjøre. Tar ikke på meg frivillige verv, jobber litt redusert osv. Nå går jeg også hos psykolog, og prøver å jobbe med det faktum at jeg blir så lett overveldet.

Anonymkode: c4f6d...c88

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Planlegge, prioritere og vite hvilke hjørner man kan og bør kutte. 

Jeg som C-student har ingen problem med dette. 80% er godt nok som Stordalen sier. Bruker bullet journal som planleggingsverktøy. Kollegaen min, A-student, mister helt hodet i perioder med høyt trykk. Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg har tenkt tanken flere ganger. 

Anonymkode: 22ae1...9e5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruker bullet journal som planleggingsverktøy.

Er det en app?

Anonymkode: 5364e...362

Skrevet

Fake it until you make it 🤪jeg har sinnsyk arbeidsmengde atm, det har vært en stund og kommer til å vare en stund. Jeg gir gass, prioriterer og tar avgjørelser. Delegerer det som kan delegeres. Liker at det brenner litt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår ikke at folk setter seg selv i slike situasjoner over så lang tid.

Hvem vil ha det slik?

Anonymkode: de3fe...38f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir irritabel, får lite overskudd på privaten og jobber langt mer enn jeg burde. Har dog blitt flinkere både til å se at jeg er i slike perioder og ta grep for å endre på det om de vedvarer. Jeg tåler det en stund, men har ikke godt av det i lengden. 

Stålkontroll på hva som skal gjøres og hvordan det bør prioriteres har jeg alltid, det er bare at det i perioder er for mye som skal gjøres til at det er i nærheten av mulig å håndtere i vanlig arbeidstid. Selv om jeg er erfaren i jobben, er det vanskelig å bare gå fra oppgavene når jeg med god grunn ikke har tillit til at noen andre da vil håndtere det og jeg jobber med svært sårbare mennesker. Jeg har likevel blitt vesentlig tryggere i egen rolle og kan fint gi beskjed til leder om at jeg nekter å ta nye saker fordi jeg ikke har kapasitet. 

Anonymkode: 318b5...36b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har valgt et liv med lite stress.

Anonymkode: 32950...f46

Skrevet

Jeg planlegger overtid slik at jeg får unna mest mulig av det som har hopet seg opp. Hvis det er noe som skjer kontinuerlig så tar jeg en prat med sjefen om bedre delegering. Hvis det ikke blir bedre over tid så søker jeg annen jobb.

Anonymkode: 55deb...529

• Liker 1
Skrevet

I korte perioder så puster jeg med magen, levere best der det er viktigst og adekvat på resten.

I ettertid evaluerer jeg om situasjonen var min skyld. Hvis ja så endrer jeg tilnærmingen min til neste gang. Hvis nei så tar jeg en prat med nærmeste leder. Ingen har godt av at jeg leverer dårligere resultater og at jeg brenner meg ut. Og noen ganger er det rett og slett for mye å gjøre. Da er det ro og prioritering som gjelder.

• Liker 1
Skrevet

Ved å jobbe mengder med overtid. Akkurat slått av jobb-pc for dagen. Blir nok like lenge de neste to dagene og lørdag også. 

Ikke bra. 

Anonymkode: 70629...78d

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir stresset og irritert. 

Jeg har lært meg å lage lister, og skrive masse notater. Bruker todoist for tiden, til ha todo-lister. 

Så setter jeg prioritet og deadlines på oppgaver. Lager en plan hver dag på hva jeg skal gjøre dagen etter (og noen ganger går jo ikke ting som planlagt, da det kommer inn spontan-møter, haste-ting, osv). 

Om jeg er usikker på prioritering, er dette sjefen min sin jobb å hjelpe meg med. Så bruk sjefen din, og be om veiledning til hvilke oppgaver du skal prioritere, om du er usikker. 

Jeg jobber i it-bransjen, hvor det er ganske vanlig med daglige status-møter, tavler med oppgaver med satt prioritering, og prioriteringsmøter hver eller annenhver uke hvor man går gjennom hvilke oppgaver man skal prioritere den kommende uken. 

Anonymkode: b783b...8ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber tidvis enormt mye overtid. Jeg jobber heller ekstra enn å ligge våken om natten og tenke på alt som skulle vært gjort. Kan jobbe kvelder, netter og helger. Da jobber jeg gjerne vanlig arbeidsdag, så er det hjem til middag og kjøring av unger, jobber så kveld. Liker best å sitte på jobb i helgene i slike perioder. Fantastisk å jobbe helt i fred uten å bli avbrutt av tusen mails, telefoner og kolleger som «bare skal spørre om en liten ting». 

Så ingen gode tips herfra - kun en dårlig vane.

Anonymkode: a3f7f...1ab

• Liker 3
Skrevet

Det blir en del overtid og harde prioriteringer. 

Anonymkode: 4b93d...da3

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvem vil ha det slik?

Jeg kjeder meg om det er dønn rolig en arbeidsdag.

Det gir meg energi og mestringsfølelse å stadig sortere og prioritere. Og tiden flyr når det er høyt tempo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 14.57):

Det har vært jobbhverdagen min i 15 år.

Lister, struktur, evne til å omstille seg raskt, prioritere, og ikke minst evne til å bare gi litt f innimellom. 

Har alltid en ukeplan, og en månedsplan. Men hver morgen stokker jeg om på oppgaver. Når det kommer noe fra sidelinja prioriterer jeg det inn avhengig av hvor mye det haster. 

Alt av unødvendige møter, folk som "gnåler" som finner ut av det selv om de bare får litt tid og slikt, dropper jeg. 

Er det er rolig periode (ikke i mengden oppgaver, men i ting som haster) så tar jeg et-par halvslappe hjemmekontordager. Topper det seg i alle retninger gir jeg maks noen dager for å få unna. 

Hvordan setter du opp uke- og månedsplan? I et excelark liksom? Eller har du type almanakk eller noe? Fører du det som ikke ble gjort over på neste dag/uke/måned?

Jeg har tenkt på å spørre om jeg kan ha hjemmekontor en dag eller to i uka. Jeg blir nok ganske forstyrret av å dele kontor, det kan være en del trafikk og folk som stikker innom. Jeg kan ikke bare stenge døra og sitte i fred. Så da tar konsentrasjonsarbeidet mye lenger tid. Også en del møter som sklir ut i tid og tema... Kanskje jeg kunne fått unnagjort en del på hjemmekontoret.

AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 14.58):

Takler det dårlig. Går i panikkmodus, mister oversikt og får ikke gjort noen ting… 🙈 men det varier da, det er verre i perioder med mindre søvn, dårlig kosthold, lite aktivitet, under PMS osv. Og bedre i perioder hvor jeg har søvn/mat/aktivitet på stell og ikke har PMS. Så lang i livet har jeg taklet det med å unngå å få for mye å gjøre. Tar ikke på meg frivillige verv, jobber litt redusert osv. Nå går jeg også hos psykolog, og prøver å jobbe med det faktum at jeg blir så lett overveldet.

Anonymkode: c4f6d...c88

Høres kjent ut. Har en straks 2-åring som fortsatt kan tulle en del med søvnen, så det er moro. Har egentlig lyst til å jobbe litt redusert men det passer ganske dårlig med jobben. Eller dvs., tror ikke jeg får mindre å gjøre, bare færre timer å gjøre det på... Men så kan det vel hende at jeg vil være mer effektiv de timene jeg er på jobb hvis jeg ikke er fullt så sliten.

AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 20.50):

Planlegge, prioritere og vite hvilke hjørner man kan og bør kutte. 

Jeg som C-student har ingen problem med dette. 80% er godt nok som Stordalen sier. Bruker bullet journal som planleggingsverktøy. Kollegaen min, A-student, mister helt hodet i perioder med høyt trykk. Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg har tenkt tanken flere ganger. 

Haha, jeg er kombinasjonen C-student som også mister hodet helt. Uff. Burde omfavne det 80%-konseptet. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 21.23):

Hvem vil ha det slik?

Nei, si det... Det er vel litt fordi jeg var nyutdannet og dette er min første voksenjobb. Så ville gjerne vise at jeg kan og at jeg er en ressurs, blabla. Og tok på meg for mye. Pluss at vi er for få og har for mye å gjøre, rett og slett. Men liker jo egentlig jobben da, bare at arbeidsmengden er for stor.

AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 9.00):

Jeg blir stresset og irritert. 

Jeg har lært meg å lage lister, og skrive masse notater. Bruker todoist for tiden, til ha todo-lister. 

Så setter jeg prioritet og deadlines på oppgaver. Lager en plan hver dag på hva jeg skal gjøre dagen etter (og noen ganger går jo ikke ting som planlagt, da det kommer inn spontan-møter, haste-ting, osv). 

Om jeg er usikker på prioritering, er dette sjefen min sin jobb å hjelpe meg med. Så bruk sjefen din, og be om veiledning til hvilke oppgaver du skal prioritere, om du er usikker. 

Jeg jobber i it-bransjen, hvor det er ganske vanlig med daglige status-møter, tavler med oppgaver med satt prioritering, og prioriteringsmøter hver eller annenhver uke hvor man går gjennom hvilke oppgaver man skal prioritere den kommende uken. 

Anonymkode: b783b...8ea

Jeg prøver å lage lister og skrive ned ting, men det blir fort kaos. Er vel for dårlig på å føre over oppgavene kanskje? Lettere å gjøre det digitalt, fort gjort å flytte over i alle fall? Har sett litt på todoist tidligere, kanskje jeg skal ta den opp igjen.

Jeg burde spørre lederen min oftere om hjelp til å prioritere, ja. Føler kanskje at heller ikke han har helt kontroll over alt vi burde fått gjort. Men vi burde startet med et ukentlig status-/prioriteringsmøte, det var lurt.

AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 9.09):

Jeg jobber tidvis enormt mye overtid. Jeg jobber heller ekstra enn å ligge våken om natten og tenke på alt som skulle vært gjort. Kan jobbe kvelder, netter og helger. Da jobber jeg gjerne vanlig arbeidsdag, så er det hjem til middag og kjøring av unger, jobber så kveld. Liker best å sitte på jobb i helgene i slike perioder. Fantastisk å jobbe helt i fred uten å bli avbrutt av tusen mails, telefoner og kolleger som «bare skal spørre om en liten ting». 

Så ingen gode tips herfra - kun en dårlig vane.

Anonymkode: a3f7f...1ab

Får du tatt ut overtiden da? Eller får du det utbetalt i stedet for inn på timekonto?

Jeg burde nok jobbet overtid for å få gjort ting, men jeg har bare ikke energi og driv til det akkurat nå 😕 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan setter du opp uke- og månedsplan? I et excelark liksom? Eller har du type almanakk eller noe? Fører du det som ikke ble gjort over på neste dag/uke/måned?

Jeg har tenkt på å spørre om jeg kan ha hjemmekontor en dag eller to i uka. Jeg blir nok ganske forstyrret av å dele kontor, det kan være en del trafikk og folk som stikker innom. Jeg kan ikke bare stenge døra og sitte i fred. Så da tar konsentrasjonsarbeidet mye lenger tid. Også en del møter som sklir ut i tid og tema... Kanskje jeg kunne fått unnagjort en del på hjemmekontoret.

TS

Jeg har elektronisk kalender der alt ligger, også privat og trening, denne tar jeg en runde på jevnlig. Vet jeg for eksempel at jeg trenger to timer konsentrasjon til en presentasjon så blokkerer jeg det i kalenderen. Men så må jeg ofte stokke om da hasteoppgaver dukker opp, da plotter jeg bare ny tid.

Jeg bruker google keep. Det er en slags liste/post-it lapper. Jeg har en per dag, en for neste uke, og en for "senere". Samt en lapp per prosjekt. Det er lett å flytte på oppgaver og rekkefølge. 

Er det møter som sklir ut som ikke gir meg noe lyver jeg gjerne om at jeg må over i et nytt møte. Ofte sier jeg at møter ikke passer, og legger det heller back-to-back med andre møter. 

Hjemmekontor er gull. Det er der jeg får gjort ting, og man trykker bare bort møtet i det man er ferdig, i stedet for pjatt og slikt etterpå. Så jeg sorterer også oppgaver alt etter som jeg er på kontor, eller hjemme. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...