an123 Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Hei! Jeg vet at dere her inne ikke kan stille noe diagnose, men vil gjerne høre andres erfaringer. Før jeg vurderer om jeg skal ta det opp med lege. Har i lang tid slitt med vondt og smerter i kroppen, både i ulike ledd og i muskulatur. I tillegg ekstrem trøtthet i perioder, og veldig "ustabil" mage. Innimellom føler jeg meg helt fin, også plutselig føler jeg meg helt utkjørt både fysisk og psykisk. Det er utrolig slitsomt å ha det sånn, særlig når jeg er helt avhengig av full jobb, og jeg har til nå unnlatt å ta det opp med lege pga jeg føler meg flau. Har problemer med å innrømme vondter og "mangler" og er redd for og ikke bli tatt på alvor. At hen skal tro jeg er en pingle selv om jeg vet at jeg har høy smerteterskel. Jeg er ikke vant med å ta hensyn til meg selv og si fra om egne plager Vet det er en del revmatiske sykdommer i slekta, både ulike former for leddgikt og fibromyalgi. Når jeg leser meg opp, så har jeg jo absolutt alle symptomer på fibromyalgi og har hatt det noen år. Det er jo ikke farlige sykdommer og revmatiske sykdommer kan jo behandles. Men det som skremmer meg mest er at jeg er så innmari svimmel i perioder, at jeg ofte skjelver på hender, og at særlig den ene armen ikke helt "henger med" og er nummen og tung innimellom. Jeg mister/slipper ned også lett ting, og slår meg borti kanter og alt som er. Kan jo bare være meg som er en stor klumse. 🤣 Men nå er jeg så redd det er noe nevroligisk eller enda verre. 😭 Jeg vet jeg bør nevne det for lege, men det er så skummelt. Hva kan jeg forvente meg av legen og hva skal jeg si? Hvordan utreder man sånt? Er så redd for økonomien og hvis jeg blir syk. Hva skal jeg gjøre? 😅
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #2 Skrevet 16. november 2022 Har også hodepine omtrent daglig, som og er slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 Gå til legen og beskriv det du skriver om her. Kun den måten du får et svar. Anonymkode: 63385...4cb 2 1 2
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå til legen og beskriv det du skriver om her. Kun den måten du får et svar. Anonymkode: 63385...4cb Jeg vet det. Huff. 🙈 Men er det normalt å ha det sånn? Jeg vet jeg må gå til legen men er redd for både diagnoser og bli avfeid, så jeg har bare tvunget meg selv gjennom dagene og tenkt at det kanskje går over til slutt. 🙈
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2022 Må legge til at jeg ble ytterligere skremt når jeg leste om en med liknende symptomer som viste seg å ha MS 😓 Jeg må slutte og google tror jeg. 🙈
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Skrevet 16. november 2022 Slutt å google og gå til legen. Anonymkode: 03ea5...829 6 1 3
jaromei Skrevet 16. november 2022 #7 Skrevet 16. november 2022 Jeg ville stoppet googlingen, skrevet ned alle symptomene på en lapp, så du ikke glemmer noen, også gå til legen. 2 1 1
Gudrund Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 Hei. Høres ut som om det er på tide at du tar deg en tur til fastlegen, du. <3 Vet at det kan virke litt skummel, men husk at det ikke er noe annet å få der enn hjelp. Du skriver at du er redd for økonomien om du blir syk, men det er jo ikke hen som gjør det til det. Tvert imot får du jo nettopp hjelp, noe som gjør at du eventuelt vil klare å stå i arbeid lengre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 an123 skrev (1 minutt siden): Må legge til at jeg ble ytterligere skremt når jeg leste om en med liknende symptomer som viste seg å ha MS 😓 Jeg må slutte og google tror jeg. 🙈 Jeg vil bare si at jeg har ms selv og har hatt det i 20 år. Nå idag finns det så mange bra medisiner mot denne sykdommen, så ikke la redselen for den hindre deg i å dra til legen. Og jo tidligere man kommer i gang med medisiner jo bedre. Og ikke minst så sliter du deg ut på bekymringer! Kom deg til legen ❤ Anonymkode: 580e6...da4 2 2 2
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2022 Tusen takk for svar alle sammen! 💖 Jeg må nok kanskje gå til legen, dere har nok rett i det. men tenkte å vente til etter jul pga det passer litt dårlig både med sykdom og legetimer, er så hektisk på jobb i førjulstiden. 🙈 Er bare så sliten av å ha vondt og være så ustabil i formen fra dag til dag. 1
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vil bare si at jeg har ms selv og har hatt det i 20 år. Nå idag finns det så mange bra medisiner mot denne sykdommen, så ikke la redselen for den hindre deg i å dra til legen. Og jo tidligere man kommer i gang med medisiner jo bedre. Og ikke minst så sliter du deg ut på bekymringer! Kom deg til legen ❤ Anonymkode: 580e6...da4 Tusen takk for svar! 💖 Kan jeg spørre hvordan du merket at du hadde MS? Kom det gradvis? Håper du føler deg bra til tross for sykdommen! 💖🤗
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 Hvor gammel er du? Er overgangsalder relevant? Anonymkode: 26efd...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Skrevet 16. november 2022 Nummenhet Mens de fleste kvinner rapporterer at de har prikkende følelser i fingrene og tærne, er det også normalt å oppleve en brennende følelse eller nummenhet. Disse endringene skyldes et fall i østrogennivået som påvirker sentralnervesystemet, som deretter overfører signaler til resten av kroppen. Fordøyelsesproblemer Fordøyelsesproblemer kan være mye luft i magen, oppblåsthet, kvalme og magekramper. Problemene oppstår fra forhøyede kortisolnivåer når østrogenet synker, i og med at østrogen er ansvarlig for å opprettholde sunne kortisolnivåer. Konsentrasjonsvansker Til vanlig lager hjernen energi ved hjelp av østrogenet ved å forbrenne glukose. Dette hjelper oss til å holde konsentrasjonen under daglige aktiviteter. Når østrogennivået derimot synker, er ikke hjernen lenger i stand til å lage nok energi til å hjelpe oss og fokusere, noe som fører til at man opplever konsentrasjonsvansker. Svimmelhet Plutselig uforklarlig svimmelhet i overgangsalderen sies å være assosiert med et fall i østrogennivået https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/ Anonymkode: 26efd...2d6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Skrevet 16. november 2022 an123 skrev (40 minutter siden): Hei! Jeg vet at dere her inne ikke kan stille noe diagnose, men vil gjerne høre andres erfaringer. Før jeg vurderer om jeg skal ta det opp med lege. Har i lang tid slitt med vondt og smerter i kroppen, både i ulike ledd og i muskulatur. I tillegg ekstrem trøtthet i perioder, og veldig "ustabil" mage. Innimellom føler jeg meg helt fin, også plutselig føler jeg meg helt utkjørt både fysisk og psykisk. Det er utrolig slitsomt å ha det sånn, særlig når jeg er helt avhengig av full jobb, og jeg har til nå unnlatt å ta det opp med lege pga jeg føler meg flau. Har problemer med å innrømme vondter og "mangler" og er redd for og ikke bli tatt på alvor. At hen skal tro jeg er en pingle selv om jeg vet at jeg har høy smerteterskel. Jeg er ikke vant med å ta hensyn til meg selv og si fra om egne plager Vet det er en del revmatiske sykdommer i slekta, både ulike former for leddgikt og fibromyalgi. Når jeg leser meg opp, så har jeg jo absolutt alle symptomer på fibromyalgi og har hatt det noen år. Det er jo ikke farlige sykdommer og revmatiske sykdommer kan jo behandles. Men det som skremmer meg mest er at jeg er så innmari svimmel i perioder, at jeg ofte skjelver på hender, og at særlig den ene armen ikke helt "henger med" og er nummen og tung innimellom. Jeg mister/slipper ned også lett ting, og slår meg borti kanter og alt som er. Kan jo bare være meg som er en stor klumse. 🤣 Men nå er jeg så redd det er noe nevroligisk eller enda verre. 😭 Jeg vet jeg bør nevne det for lege, men det er så skummelt. Hva kan jeg forvente meg av legen og hva skal jeg si? Hvordan utreder man sånt? Er så redd for økonomien og hvis jeg blir syk. Hva skal jeg gjøre? 😅 Anbefaler deg naprapat eller kiropraktor for å knekke opp nakke og rygg. Kan være nerver i klem. Hjelper ikke det så er lege neste skritt. Jeg har fibromyalgi og det unner jeg ikke min verste fiende engang. Fibro kan gå i arv. Min mamma hadde det, jeg har det og ene dattera mi har det. Anonymkode: cf704...649 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #15 Skrevet 16. november 2022 Forhåpentligvis henviser legen deg til en MR. Jeg fikk nylig en nevrologisk diagnose. Selv om det selvsagt er ubehagelig å en diagnose av noe slag, tenker jeg det er bedre å få behandling slik at det ikke utvikler seg. Føler jeg er i trygge hender. Bedre og tryggere å få påvist en diagnose enn å gå og bekymre seg for noe man ikke vet hva er og i tillegg muligens få utvikling av symptomene pga. at man forblir ubehandlet. Anonymkode: eb18d...d03 1 1
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #16 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor gammel er du? Er overgangsalder relevant? Anonymkode: 26efd...2d6 Har faktisk vært inne på tanken! 😅 Er 39. Men har hatt disse plagene i et par år ihvertfall...særlig det med at armen "rykker til", visner og føles ut som det ikke går an å kontrollere den. At jeg får rare rykninger og ikke klarer å bruke finmotorikken/fingrene. Og de skjelvingene har jeg hatt til og fra i mange år. Går forresten på p piller for å slippe mensen, og de inneholder jo hormoner....🤔
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #17 Skrevet 16. november 2022 an123 skrev (8 minutter siden): Har faktisk vært inne på tanken! 😅 Er 39. Men har hatt disse plagene i et par år ihvertfall...særlig det med at armen "rykker til", visner og føles ut som det ikke går an å kontrollere den. At jeg får rare rykninger og ikke klarer å bruke finmotorikken/fingrene. Og de skjelvingene har jeg hatt til og fra i mange år. Går forresten på p piller for å slippe mensen, og de inneholder jo hormoner....🤔 Jeg har akkurat samme symptomer som deg og har hatt det i mange år, testet for tidlig overgangsalder flere ganger uten at det har gitt noe resultat. Fikk FM diagnose for noen år siden og den skal dekke disse symptomene ettersom legene sier. Anonymkode: 4c26d...28d 1
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anbefaler deg naprapat eller kiropraktor for å knekke opp nakke og rygg. Kan være nerver i klem. Hjelper ikke det så er lege neste skritt. Jeg har fibromyalgi og det unner jeg ikke min verste fiende engang. Fibro kan gå i arv. Min mamma hadde det, jeg har det og ene dattera mi har det. Anonymkode: cf704...649 Høres grusomt vondt ut! 😭 Jeg har litt problemer med at andre tar på meg, pga traumer i barndommen. Så vet ikke om jeg takler at noen skal drive og tafse på meg for å være helt ærlig. 😓 Men burde kanskje ha fått noe behandling for har mye vondt i nakken, og er veldig stiv der. Kjennes ut som jeg har jævlig tannverk i nakken i perioder. 😅
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #19 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har akkurat samme symptomer som deg og har hatt det i mange år, testet for tidlig overgangsalder flere ganger uten at det har gitt noe resultat. Fikk FM diagnose for noen år siden og den skal dekke disse symptomene ettersom legene sier. Anonymkode: 4c26d...28d Jeg mistenker at det er noe sånt ja.. siden jeg har hatt plager til og fra i mange år. Nå har mageproblemene og vært i mange år, egentlig til og fra siden i 20 årene. Måtte du ta masse tester og utredninger for å få diagnosen? Jeg hater sykehus, det å miste kontroll og at folk tar på meg. Så bare det i seg selv gjør at jeg utsetter legetimen. 🙈 Huff, høres jo ut som jeg er helt gal i hodet her. 🙈
an123 Skrevet 16. november 2022 Forfatter #20 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Forhåpentligvis henviser legen deg til en MR. Jeg fikk nylig en nevrologisk diagnose. Selv om det selvsagt er ubehagelig å en diagnose av noe slag, tenker jeg det er bedre å få behandling slik at det ikke utvikler seg. Føler jeg er i trygge hender. Bedre og tryggere å få påvist en diagnose enn å gå og bekymre seg for noe man ikke vet hva er og i tillegg muligens få utvikling av symptomene pga. at man forblir ubehandlet. Anonymkode: eb18d...d03 Ja håper det, MR er jo en veldig nøyaktig undersøkelse. Men og litt skummel med tanke på hva man kan finne. 😅 Kan jeg spørre hvilken diagnose du fikk, og hvordan det kom frem på MR? Håper du lever godt med diagnosen! 💖
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå