Gå til innhold

Du som vil leve sunt: Hva spiser og drikker du iløpet av en uke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe av det jeg spiser er havregryn med lettmelk og jordbærsyltetøy uten sukker, havrebrødskiver med servelatpølser, bananer, fruktcoctail i boks, fersken i boks, melk med lettere smak av sjokolade uten sukker og uten søtstoffer, mye vann, Dream is uten sukker med få kcal (et par ganger i uken), cashevnøtter (røstede) 1 gang i uken, popcorn 1 gang i uken, Grandiosa et par ganger i uken (istedetfor junkfood), ferdig retter som Fjordland, 1 kokesjokolade i uken. Noe av dette som ikke er bra for kolesterolet? Skal ha kolesterolet ned! Og noe sunt som kan legges til eller erstattes med noe av dette? Generelt sett, hva er sunt å spise og drikke, som også smaker godt? (Har gått ned 45,6 kg på 11,5 mnd. forresten, fra alvorlig fedme til normalvekt. Og har redusert kolesterol medisin fra 80 mg til 20 mg. Ny kolesterol test 3 mnd. etter sist sjekk. Håper på å slippe hele medisinen da. Statiner er jo ikke bra. Er jo unødvendig å gå på visst jeg tar rette valgene. Trimmer mye også forresten.)

Anonymkode: 27ab9...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat du bør kutte ut:

- Fruktcocktail Hvorfor: Frukt inneholder mye sukker og særlig de i lake

- Grandiosa er ikke bra for kolesterolet

- Kutt ut Fjordland. Ultraprosessert mag som inneholder mye salt

Kutt ned på brød også. Erstatt det gjerne med knekkebrød til hverdags, brød i helger.

Spis mer av:

- Proteinrike kilder som egg, kjøtt og fisk

- Grønnsaker

- Frukt av og til

- Nøtter

- Avokado

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kuttet ut Grandiosa, fruktcocktailer og is. 

Lag mat fra bunn som ikke er ultraprossesert. Lag heller din egen pizza fra bunn. Spis heller litt av ordentlig is som inneholder det is skal, nettopp fløte og ikke masse annen fyll som du aldri har hørt om. 

Spis gjerne frukt isteden for hermetisert frukt. 

Anonymkode: f185f...320

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 16.11.2022 den 13.24):

Mat du bør kutte ut:

Kutt ned på brød også. Erstatt det gjerne med knekkebrød til hverdags, brød i helger.

Spis mer av:

- Grønnsaker

- Frukt av og til

- Nøtter

- Avokado

Man kan fint spise sunt uten å pøse på med kjøtt,fisk og egg og NEI brød er fortsatt ikke farlig 

Anonymkode: dd9e7...19c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg inntar mest av, og som gjør at jeg klarer å holde meg unna sjokolade og mye sukker generelt:

Skyr med karamellsmak

Rislunsj med bringebær

Coop proteinbar med bringebær

Speltlomper med Philadelphia ost og røkt ørret

Ørret i ovn m tilbehør

Kylling kjøttdeig m tilbehør

Sjokomelk uten sukker

Julebrus uten sukker

Saft uten sukker

Anonymkode: d22f4...fd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min har gått ned 16 kilo bare ved å legge om til nøkkelhullmerkede produkter og bytte ut brød med grovbrød, og nudler med grove nudler, osv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan fint spise sunt uten å pøse på med kjøtt,fisk og egg og NEI brød er fortsatt ikke farlig 

Hvorfor skal man ikke spise sunn og næringsrik mat, mener du? 

Anonymkode: 35149...115

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 11.48):

Noe av det jeg spiser er havregryn med lettmelk og jordbærsyltetøy uten sukker, havrebrødskiver med servelatpølser, bananer, fruktcoctail i boks, fersken i boks, melk med lettere smak av sjokolade uten sukker og uten søtstoffer, mye vann, Dream is uten sukker med få kcal (et par ganger i uken), cashevnøtter (røstede) 1 gang i uken, popcorn 1 gang i uken, Grandiosa et par ganger i uken (istedetfor junkfood), ferdig retter som Fjordland, 1 kokesjokolade i uken. Noe av dette som ikke er bra for kolesterolet? Skal ha kolesterolet ned! Og noe sunt som kan legges til eller erstattes med noe av dette? Generelt sett, hva er sunt å spise og drikke, som også smaker godt? (Har gått ned 45,6 kg på 11,5 mnd. forresten, fra alvorlig fedme til normalvekt. Og har redusert kolesterol medisin fra 80 mg til 20 mg. Ny kolesterol test 3 mnd. etter sist sjekk. Håper på å slippe hele medisinen da. Statiner er jo ikke bra. Er jo unødvendig å gå på visst jeg tar rette valgene. Trimmer mye også forresten.)

Åhoy der var det mye å ta tak i. Ca alt det der bør du kutte ned på. Gratulerer med å gå ned i vekt, men det at du er normalvektig betyr ikke at du er sunn.

Men hva slags kolesterol er det snakk om?

Hvis det bare er totalkolesterol, så finner du deg en ny lege. Totalkolesterol sier ingenting om risiko.

Hvis det er en lege som bare ser på LDL, så finner du deg en ny lege. LDL er både bra og dårlig, så det sier ingenting om risiko.

Hvis du vil ha opp HDL og ned triglyseridene, så bør du spise ren mat med godt med protein og fett og lite karbohydrater. Kjøtt, innmat, fisk, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, frukt (men ikke i lake). Kutt ut korn, sukker og planteoljer, Kutt ut all ultraprosessert drittmat - og det inkluderer grandiosa og fjordland. LDL betyr lite.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nesten ingenting av det du ramser opp

Spiser relativt fast tre, innimellom fire, måltid om dagen. Aldri noe snoping eller mellommat, det trigger bare sug mellom måltidene. 

Drikker kun vann og sort kaffe, men innimellom litt vin. 

Personlig spiser jeg ikke godteri/søtt da jeg ikke liker, men mener ikke det er usunt så lenge det er i små mengder. Hender jeg tar en neve chips i helgen.

Hender vi bestiller en peppes, kanskje en gang i måneden. I dag er fredagstacoen vegansk. Men i morgen skal vi ha kyllingvinger med tilbehør. Helt vanlige middager, som oftest med laks eller kjøtt, men også uten. Lages fra bunnen. 

Frokost og lunsj er typisk; gresk yoghurt og granola, avokadotoast, eggmuffins, eggerøre og grønnsaker, omelet, salater i ulike varianter, laks med brokkoli, kylling... 

Anonymkode: d5d71...b64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Moren min har gått ned 16 kilo bare ved å legge om til nøkkelhullmerkede produkter og bytte ut brød med grovbrød, og nudler med grove nudler, osv.

Hun må ha vært stor i utgangspunktet da gjerne? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanleg normal husmannskost, men spiser meg ikke i hel av det. Mest av maten laget fra bunnen av.Alltid kjøtt eller fisk.

Anonymkode: efeb1...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at ts burde kutte ut det meste, har dere tenkt at dette er sunnere alternativer enn hva som var før? 

Kanskje det er greit å ta en ting om gangen?

Hvis det før var fastfood ute er kanskje Fjordland bedre, samme med godteri vs fruktcoctail - kanskje er det et steg på veien?

Jeg ville begynt med fruktcoctail og fersken i lake, byttet ut med fersk frukt. Frukt kan skjæres opp og legges i en boks med vann i kjøleskapet. Da holder det seg ganske fint og det er lett tilgjengelig. 

Neste steg ville vært å lage hjemmelaget pizza, denne kan fint fryses i stykker og tas opp til middag i stedet for Grandiosa. 😊

Anonymkode: 40458...05f

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (På 16.11.2022 den 13.24):

Mat du bør kutte ut:

Spis mer av:

- Grønnsaker

- Frukt av og til

- Nøtter

- Avokado

Brød er ikke usunt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veggis, mest av moralske grunner. Massevis av grønnsaker, nøtter og linser og bønner i all former. Spiser mye poteter og brun ris i diverse gryter og supper. Spiser en del ost og rømme og fløte også, og mye frukt, i hel og ubearbeidet form. Ikke redd for fett i nøtter og rømme og ost, men er slank fra før.

Anonymkode: 071bb...523

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott du har gått ned så mye. Men ville definitivt lagd til mer næringsrike måltider, så blir kroppen sunnere også. Lag maten fra bunnen av, fokus på mye grønnsaker. Du må finne sunn mat du liker, og om du ikke liker å lage mat, måltider som er kjappe å lage.

Men det er definitivt lov å kose seg. Lag pizzaen selv, og hold det søte til en dag i uka. Salater og wok kan man ha hva som helst i. Ha gjerne også paprika, tomat, agurk, avokado til brødmåltider. Kjøp eller lag grovt brød/knekkebrød. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er det jeg inntar mest av, og som gjør at jeg klarer å holde meg unna sjokolade og mye sukker generelt:

Skyr med karamellsmak UP

Rislunsj med bringebær UP

Coop proteinbar med bringebær UP

Speltlomper med Philadelphia ost og røkt ørret UP

Ørret i ovn m tilbehør

Kylling kjøttdeig m tilbehør

Sjokomelk uten sukker UP

Julebrus uten sukker UP

Saft uten sukker UP

Nesten alt du spiser er ultraprossert. Vet ikke hva slags tilbehør du har til middagen din, men mulig middagen din også inneholder UP hvis du ikke spiser rene kjøttvarer og har kjøpesauser til. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åhoy der var det mye å ta tak i. Ca alt det der bør du kutte ned på. Gratulerer med å gå ned i vekt, men det at du er normalvektig betyr ikke at du er sunn.

Men hva slags kolesterol er det snakk om?

Hvis det bare er totalkolesterol, så finner du deg en ny lege. Totalkolesterol sier ingenting om risiko.

Hvis det er en lege som bare ser på LDL, så finner du deg en ny lege. LDL er både bra og dårlig, så det sier ingenting om risiko.

Hvis du vil ha opp HDL og ned triglyseridene, så bør du spise ren mat med godt med protein og fett og lite karbohydrater. Kjøtt, innmat, fisk, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, frukt (men ikke i lake). Kutt ut korn, sukker og planteoljer, Kutt ut all ultraprosessert drittmat - og det inkluderer grandiosa og fjordland. LDL betyr lite.

Tror du skal være forsiktig med å råde folk til å bytte lege. Hvis man har dratt til legen og fått påvist høyt kolesterol så innebærer det som offtes total kolesterolet og LDL. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal man ikke spise sunn og næringsrik mat, mener du? 

Ja for det var akkurat det jeg sa….🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 12.48):

På en typisk dag spiser jeg som dette:

Frokost blir havregrøt kokt på hjemmelaget nøttemelk toppet med banan og hjemmelaget peanøttsmør.

Lunsj: 2 grove skiver(ikke la deg skremme av karbohysterikere) med eks linsepostei/bønnepostei/røkt tofu og grønnsaker(tomat,agurk,paprika,rødbeter,oliven etc )og en frukt.

Middag: Suppe/gryter/grantenger Eks:Indisk daal,chili sin carne,blomkål korma,Chana masala,moussaka med belgfrukter,shepherds pie.
Kvelds: Kokosyoghurt (hjemmelaget) med tahinigranola,bær og nøttesmør 

Ellers har jeg alltid med meg egenlagd energibar i veska i tilfelle jeg trenger noe raskt og enkelt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...