Gå til innhold

Sølte stearin på silkekjolen min!! :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så uheldig å søle stearin på en silkekjole jeg nylig har kjøpt. Det hang  et lys rett ved en verandadør som jeg selvfølgelig krasjet i.. og da var det gjort. 
spørsmålet mitt er hvordan skal jeg få dette bort? Jeg er desperat. 

Anonymkode: ad178...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg kjolen i fryseren noen timer, og skrap forsiktig av det som går å skrape av. Deretter legger du et kaffefilter over flekken og bruker et strykejern med lav varme, men tilstrekkelig til at stearinen smelter og trekker inn filteret. Til slutt kan du forsøke å vaske med gallesåpe for å fjerne siste rest. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig på KG får du råd i alle retninger, så beklager denne 🤣

Men min preferanse er å ikke plukke på silke, stoffet blir veldig lett dratt. Personlig tar jeg varmt vann, en klut, og presser sakte bort så mye som mulig, det vil sakte løse seg opp. Så rett inn i maksinen på silkeprogram. Men har aldri opplevd slike mengder som du her beskriver, det tar raskt mye tid. 

Anonymkode: e79df...1c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke høre om et renseri kan ta jobben? De kan kanskje svare på om det lar seg gjøre i det hele tatt å få et vellykket resultat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (34 minutter siden):

Kan du ikke høre om et renseri kan ta jobben? De kan kanskje svare på om det lar seg gjøre i det hele tatt å få et vellykket resultat.

Enig! Dette er ikke noe jeg ville ha begynt å rote med selv, i hvert fall ikke hvis det er snakk om en dyr kjole.

Anonymkode: f5bf9...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som vanlig på KG får du råd i alle retninger, så beklager denne 🤣

Men min preferanse er å ikke plukke på silke, stoffet blir veldig lett dratt. Personlig tar jeg varmt vann, en klut, og presser sakte bort så mye som mulig, det vil sakte løse seg opp. Så rett inn i maksinen på silkeprogram. Men har aldri opplevd slike mengder som du her beskriver, det tar raskt mye tid. 

Stearinlys blir ikke vasket vekk i vaskemaskinen.

Anonymkode: 2f441...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stearinlys blir ikke vasket vekk i vaskemaskinen.

Anonymkode: 2f441...d1d

Jeg har alltid brukt denne tilnærmingen. Det er ingenting synlig igjen etter at man har fjernet med varmt vann+klut, og hiver man inn i maskinen direkte etter dette, så forsvinner siste rest. 

Hva var ditt råd? Utover å trekke en setning av mitt råd ut av sammenheng? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjolen er ødelagt  desverre, vil se ut som er fettflekk har vært der.

Endret av Jentegutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...