AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 OBS! Langt innlegg (håper noen orker å lese) Jeg vil begynne med å si at jeg er fars søster. Barnets mor og barnefar var sammen da barnet ble født. Barnet viste tidlig tegn til å reagere på melkeprotein noe som viste seg å stemme, da barnet ble bedre av drikke melkefri erstatning. Årene har gått og barnet har fått streng melkefri kost inntil for 2 år siden. På dette tidspunktet gikk også mor og far fra hverandre. Da fikk mor beskjed om å introdusere barnet gradvis for melk for å teste toleransen av leger på sykehus. Dette ville ikke mor høre snakk om, og sa at det var ikke vits fordi barnet nok enda reagerte. Barnet er nå 5 år, og far har gradvis introdusert melk litt og litt under ferier som har vart i over 2 uker og helgesamvær uten noe som helst reaksjon. Barnet klager sjeldent eller aldri over vondt i magen, og har aldri løs avføring. For litt siden fikk far melding av mor, at mor hadde testet om barnet tålte en slurk med melk, og mor mente da at barnet hadde fått løs mage bare en time etterpå… Og at dette da var bevis på at barnet ikke tålte melk. Dette må da altså da regelrett være løgn. Her kan barnet drikke melk hver dag når det er her, og aldri reagert. Barnet spiser bløtkake, kakao med krem, kroneis, altså uendelig med ting, uten å vise noe tegn til reaksjon. Mor mener altså nå at far driver med grov omsorgssvikt og mener hun er nødt til å ta kontakt med andre instanser fordi at han gir barnet melk. Når jeg ser det utenfra så synes jeg oppriktig at det er mor som driver med omsorgssvikt da hun påprakker barnet en allergi diagnose som IKKE stemmer. Forteller til barnet at det må være forsiktig så det ikke får i seg melk, at barnet må fortelle alle rundt seg at for hen så er det farlig med melk. Mor mener barnet har mye vondt i magen hos henne, at barnet viser store tegn til ubehag og sover dårlig om nettene, men jeg tror at barnet har så mye psykisk stress hos mor for å holde styr på hva som inneholder melk og ikke at hen blir dårlig pga. det.. Hva tenker dere i denne situasjonen? Anonymkode: 75a65...a72
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Tenker at det ikke er din sak. Anonymkode: c8062...036 17 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker at det ikke er din sak. Anonymkode: c8062...036 Nei er kanskje ikke det, men er oppriktig bekymret for barnet. Anonymkode: 75a65...a72 1 1
AprilLudgate Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 (endret) At dette har du INGENTING med. Kan legge til at jeg er voksen, men trolig proteinoverfølsomhet/allergi. Det kan gå fint med en liten mengde i perioder, andre ikke. Jeg har prøvd systematisk i mange runder, og den røde tråden er at jeg får gastritt. Ikke umiddelbart, men etter en stund med introdusering og økende (fortsatt mindre) normalmengder. Og forsåvidt kvalme/ubehag. Jeg tenker du skal backe pent ut av denne, melkefritt kosthold er veldig enkelt å gjennomføre - og du har ingenting med det. Dessuten antyder du veldig mye negativt om mor og barn uten å ha den fjerneste innsikt. Som posten her under sier så er det å introdusere med vanlige mengder veldig ansvarsløst, og reaksjonene kommer ikke alltid umiddelbart. Du og far har åpenbart ikke satt dere inn i hva ellmimeringsdiett og testing innebærer? Endret 16. november 2022 av DundreMilfin 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 Å leve uten melk er jo en enkel greie, så hva med å bare la det ligge? Mine barn har melkeallergi. Vi prøver hver sommer, og det går faktisk fint i noen uker, til og med opp til en måned. Denne sommeren var vi veldig optimistiske, for så lenge har det aldri gått uten at vi har sett en reaksjon. Men nå har særlig den elste vært dårlig hele høsten, og tåler selv ikke den minste mengde melk noe han gjorde før sommeren. Så jeg tror vi tok for hardt i i sommer, og tarmtottene hans er nå blitt skadet og mer ømtålige enn de var før sommeren. Melkeallergi er vanskelig. Noen ganger får man umiddelbar reaksjon, andre ganger blir man gradvis sakte dårligere over tid. Jeg tenker det beste er bare å følge mor. Det gir ikke barnet psykisk stress hos mor, for å leve uten melk er ikke stress. Og jeg syntes det høres lite hensynsfullt ut at dere har gitt barnet så mye melk hos dere. Det er ikke en gradvis opptrapping, og kan skade barnet. I en gradvis opptrapping skal man først starte med varmebehandlet melk, og melk i matvarer før man SAKTE går over til rene melkeprodukter helt sist i opptrappingen. Så jeg tenker det er på grensen til omsorgssvikt når dere gir barnet ren melk hver dag som et ledd i en GRADVIS opptrapping. Ikke ok i det hele tatt. Har dere i det hele tatt satt dere inn i dette og snakket med legen selv? Anonymkode: 7b452...c3e 11 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Skrevet 16. november 2022 Barnet her jo ingen reaksjon?? Anonymkode: 75a65...a72
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Å leve uten melk er jo en enkel greie, så hva med å bare la det ligge? Mine barn har melkeallergi. Vi prøver hver sommer, og det går faktisk fint i noen uker, til og med opp til en måned. Denne sommeren var vi veldig optimistiske, for så lenge har det aldri gått uten at vi har sett en reaksjon. Men nå har særlig den elste vært dårlig hele høsten, og tåler selv ikke den minste mengde melk noe han gjorde før sommeren. Så jeg tror vi tok for hardt i i sommer, og tarmtottene hans er nå blitt skadet og mer ømtålige enn de var før sommeren. Melkeallergi er vanskelig. Noen ganger får man umiddelbar reaksjon, andre ganger blir man gradvis sakte dårligere over tid. Jeg tenker det beste er bare å følge mor. Det gir ikke barnet psykisk stress hos mor, for å leve uten melk er ikke stress. Og jeg syntes det høres lite hensynsfullt ut at dere har gitt barnet så mye melk hos dere. Det er ikke en gradvis opptrapping, og kan skade barnet. I en gradvis opptrapping skal man først starte med varmebehandlet melk, og melk i matvarer før man SAKTE går over til rene melkeprodukter helt sist i opptrappingen. Så jeg tenker det er på grensen til omsorgssvikt når dere gir barnet ren melk hver dag som et ledd i en GRADVIS opptrapping. Ikke ok i det hele tatt. Har dere i det hele tatt satt dere inn i dette og snakket med legen selv? Anonymkode: 7b452...c3e Okei:-) Anonymkode: 75a65...a72
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 DundreMilfin skrev (31 minutter siden): At dette har du INGENTING med. Kan legge til at jeg er voksen, men trolig proteinoverfølsomhet/allergi. Det kan gå fint med en liten mengde i perioder, andre ikke. Jeg har prøvd systematisk i mange runder, og den røde tråden er at jeg får gastritt. Ikke umiddelbart, men etter en stund med introdusering og økende (fortsatt mindre) normalmengder. Og forsåvidt kvalme/ubehag. Jeg tenker du skal backe pent ut av denne, melkefritt kosthold er veldig enkelt å gjennomføre - og du har ingenting med det. Dessuten antyder du veldig mye negativt om mor og barn uten å ha den fjerneste innsikt. Som posten her under sier så er det å introdusere med vanlige mengder veldig ansvarsløst, og reaksjonene kommer ikke alltid umiddelbart. Du og far har åpenbart ikke satt dere inn i hva ellmimeringsdiett og testing innebærer? Okei, takk for svar:-) Anonymkode: 75a65...a72
Gjest Anonyme-meg Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 Å la ungen lide under en diagnose den kanskje ikke har. Kun for at mor skal være vanskelig. Syns jeg er bekymringsfullt. Om mor ønsker å utsette seg selv for det, må hun gjerne gjøre. Men å utsette et annet individ er ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Skrevet 16. november 2022 Et barn på fem år som har levd melkefritt hele livet har da ikke så mye psykisk stress av den dietten at det blir sykt av det, ærlig talt. Det som må være stressende, er at mor (og all erfaring hittil i livet) sier at melk ikke er bra, mens far og tante lar det drikke det, det er i hvert fall ikke beroligende. Her får da far og mor gå sammen til lege og følge en plan. Du har ingen ting med dette å gjøre. Anonymkode: 9bc21...413 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): OBS! Langt innlegg (håper noen orker å lese) Jeg vil begynne med å si at jeg er fars søster. Barnets mor og barnefar var sammen da barnet ble født. Barnet viste tidlig tegn til å reagere på melkeprotein noe som viste seg å stemme, da barnet ble bedre av drikke melkefri erstatning. Årene har gått og barnet har fått streng melkefri kost inntil for 2 år siden. På dette tidspunktet gikk også mor og far fra hverandre. Da fikk mor beskjed om å introdusere barnet gradvis for melk for å teste toleransen av leger på sykehus. Dette ville ikke mor høre snakk om, og sa at det var ikke vits fordi barnet nok enda reagerte. Barnet er nå 5 år, og far har gradvis introdusert melk litt og litt under ferier som har vart i over 2 uker og helgesamvær uten noe som helst reaksjon. Barnet klager sjeldent eller aldri over vondt i magen, og har aldri løs avføring. For litt siden fikk far melding av mor, at mor hadde testet om barnet tålte en slurk med melk, og mor mente da at barnet hadde fått løs mage bare en time etterpå… Og at dette da var bevis på at barnet ikke tålte melk. Dette må da altså da regelrett være løgn. Her kan barnet drikke melk hver dag når det er her, og aldri reagert. Barnet spiser bløtkake, kakao med krem, kroneis, altså uendelig med ting, uten å vise noe tegn til reaksjon. Mor mener altså nå at far driver med grov omsorgssvikt og mener hun er nødt til å ta kontakt med andre instanser fordi at han gir barnet melk. Når jeg ser det utenfra så synes jeg oppriktig at det er mor som driver med omsorgssvikt da hun påprakker barnet en allergi diagnose som IKKE stemmer. Forteller til barnet at det må være forsiktig så det ikke får i seg melk, at barnet må fortelle alle rundt seg at for hen så er det farlig med melk. Mor mener barnet har mye vondt i magen hos henne, at barnet viser store tegn til ubehag og sover dårlig om nettene, men jeg tror at barnet har så mye psykisk stress hos mor for å holde styr på hva som inneholder melk og ikke at hen blir dårlig pga. det.. Hva tenker dere i denne situasjonen? Anonymkode: 75a65...a72 Det er veldig vanlig at babyer er allergisk mot melkeprotein, og vokser det av seg relativt fort. Det er jo ganske drøyt at barnemor motsier sykehuset på den måten? Hvilke relevant erfaring har hun, liksom 🤣. Barnemor har symptomer på munchausen by proxy . Barnefar burde ringe FVK for at de to kan ha en samtale sammen. Anonymkode: 30364...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Et barn på fem år som har levd melkefritt hele livet har da ikke så mye psykisk stress av den dietten at det blir sykt av det, ærlig talt. Det som må være stressende, er at mor (og all erfaring hittil i livet) sier at melk ikke er bra, mens far og tante lar det drikke det, det er i hvert fall ikke beroligende. Her får da far og mor gå sammen til lege og følge en plan. Du har ingen ting med dette å gjøre. Anonymkode: 9bc21...413 Far har prøvd, mor nekter, derfor ting blir vanskelig. Anonymkode: 75a65...a72
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Skrevet 16. november 2022 Det jeg tenker er at far og hans familie (deg) har bestemt dere for at melkefritt er stress og at dere da pusher på barnet melk så dere skal slippe å tenke på at ting må være melkefritt. Far må lese seg opp, snakke med lege og ikke minst ha en god samtale med mor om hvordan de skal gjøre dette. Det som stresser barnet er vel hvordan foreldrene går mot hverandre. Har du forresten tenkt på at barnet kanskje slapper mer av hos mor og derfor får en reaksjon når hen får roet seg ned? Kanskje mor er den store stygge ulven, eller kanskje ikke. Derfor må far og mor til lege og eventuelt andre for å snakke om dette og finne plan som de begge skal følge. Anonymkode: 76119...b87 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er veldig vanlig at babyer er allergisk mot melkeprotein, og vokser det av seg relativt fort. Det er jo ganske drøyt at barnemor motsier sykehuset på den måten? Hvilke relevant erfaring har hun, liksom 🤣. Barnemor har symptomer på munchausen by proxy . Barnefar burde ringe FVK for at de to kan ha en samtale sammen. Anonymkode: 30364...4d5 Ja det er akkurat det vi vet, og det har de også fått bekrefter av lege på sykehus for 2 år siden, far begynte forsiktig introduksjon for 2 år siden og har gradvis gitt mer og mer, og har nå kommet til normal mengde uten noe form for reaksjoner, men mor nekter å gå med på det. FVK har de allerede kontakt med da samarbeidet er temmelig betent generelt. Anonymkode: 75a65...a72 1
Gjest dreamstar Skrevet 16. november 2022 #15 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): OBS! Langt innlegg (håper noen orker å lese) Jeg vil begynne med å si at jeg er fars søster. Barnets mor og barnefar var sammen da barnet ble født. Barnet viste tidlig tegn til å reagere på melkeprotein noe som viste seg å stemme, da barnet ble bedre av drikke melkefri erstatning. Årene har gått og barnet har fått streng melkefri kost inntil for 2 år siden. På dette tidspunktet gikk også mor og far fra hverandre. Da fikk mor beskjed om å introdusere barnet gradvis for melk for å teste toleransen av leger på sykehus. Dette ville ikke mor høre snakk om, og sa at det var ikke vits fordi barnet nok enda reagerte. Barnet er nå 5 år, og far har gradvis introdusert melk litt og litt under ferier som har vart i over 2 uker og helgesamvær uten noe som helst reaksjon. Barnet klager sjeldent eller aldri over vondt i magen, og har aldri løs avføring. For litt siden fikk far melding av mor, at mor hadde testet om barnet tålte en slurk med melk, og mor mente da at barnet hadde fått løs mage bare en time etterpå… Og at dette da var bevis på at barnet ikke tålte melk. Dette må da altså da regelrett være løgn. Her kan barnet drikke melk hver dag når det er her, og aldri reagert. Barnet spiser bløtkake, kakao med krem, kroneis, altså uendelig med ting, uten å vise noe tegn til reaksjon. Mor mener altså nå at far driver med grov omsorgssvikt og mener hun er nødt til å ta kontakt med andre instanser fordi at han gir barnet melk. Når jeg ser det utenfra så synes jeg oppriktig at det er mor som driver med omsorgssvikt da hun påprakker barnet en allergi diagnose som IKKE stemmer. Forteller til barnet at det må være forsiktig så det ikke får i seg melk, at barnet må fortelle alle rundt seg at for hen så er det farlig med melk. Mor mener barnet har mye vondt i magen hos henne, at barnet viser store tegn til ubehag og sover dårlig om nettene, men jeg tror at barnet har så mye psykisk stress hos mor for å holde styr på hva som inneholder melk og ikke at hen blir dårlig pga. det.. Hva tenker dere i denne situasjonen? Anonymkode: 75a65...a72 Hei 🙂 Jeg har et barn (voksen nå) som hadde allergi mot melkeprotein. Barnet / ungdommen reduserte inntaket av melk noe, men ikke helt, og ved senere prøve av melkeprotein så hadde verdien gått nedover. Jeg reagerer sterkt på noen av de svarene du har fått her, syns de er i overkant spydige og frekke. Dette er ikke omsorgssvikt fra fars side hvis han har fått beskjed å introdusere melk. Jeg mistenker mer Munchausen by proxy hos mor. Men hvorfor ikke bare ta en tur til legen når barnet er hos far å få tatt en blodprøve hvor melkeproteinet måles, så får dere svar på om barnet er allergisk enda eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #16 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det jeg tenker er at far og hans familie (deg) har bestemt dere for at melkefritt er stress og at dere da pusher på barnet melk så dere skal slippe å tenke på at ting må være melkefritt. Far må lese seg opp, snakke med lege og ikke minst ha en god samtale med mor om hvordan de skal gjøre dette. Det som stresser barnet er vel hvordan foreldrene går mot hverandre. Har du forresten tenkt på at barnet kanskje slapper mer av hos mor og derfor får en reaksjon når hen får roet seg ned? Kanskje mor er den store stygge ulven, eller kanskje ikke. Derfor må far og mor til lege og eventuelt andre for å snakke om dette og finne plan som de begge skal følge. Anonymkode: 76119...b87 Melkefri kost er ingen problem for oss, det kan jeg si først som sist. Man gir da for guds skyld ikke barnet sitt noe som man vet det blir dårlig av. Men når barnet ønsker og tåler det som det får servert så skjønner jeg ikke problemet. Jeg tviler sterkt på at barnet slapper av mer hos mor enn hos far, men det vet jo tydeligvis du bedre enn meg. Ja, men når mor nekter å prøve ut noe som helst og lyger og forteller om reaksjoner som umulig har funnet sted så skjønner jeg ikke hvordan man skal komme fram til en løsning. Anonymkode: 75a65...a72 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #17 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Barnet her jo ingen reaksjon?? Anonymkode: 75a65...a72 Poenget mitt var jo at ferier på to uker og helgesamvær på ingen måte er nok til å silsi reaksjon. For oss gikk det 5 uker før vi fikk reaksjon når vi trappet opp mye. Nå måneder etter er det reaksjon hver gang det er melk, men reaksjonen kommer ofte ikke før etter et par dager. Altså er det mor som får relasjonene etter ferien og samværet og ikke far. Anonymkode: 7b452...c3e 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #18 Skrevet 16. november 2022 Spiller det noen rolle om barnet får melk hos far og ikke hos mor? Barnet lever fint med det:) Konflikten mellom far og mor er langt mer skadelig enn melk og melkefritt annenhver uke. At familie også blander seg inn i konflikten er bare trist og leit for barnet Anonymkode: 38d88...1d4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #19 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Melkefri kost er ingen problem for oss, det kan jeg si først som sist. Man gir da for guds skyld ikke barnet sitt noe som man vet det blir dårlig av. Men når barnet ønsker og tåler det som det får servert så skjønner jeg ikke problemet. Jeg tviler sterkt på at barnet slapper av mer hos mor enn hos far, men det vet jo tydeligvis du bedre enn meg. Ja, men når mor nekter å prøve ut noe som helst og lyger og forteller om reaksjoner som umulig har funnet sted så skjønner jeg ikke hvordan man skal komme fram til en løsning. Anonymkode: 75a65...a72 Det er heldigvis ikke ditt problem å finne løsninger. Hvorfor du skriver ‘hos oss’ skjønner jeg ikke. Er du stemor og ikke tante? Anonymkode: 38d88...1d4 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 16. november 2022 #20 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det jeg tenker er at far og hans familie (deg) har bestemt dere for at melkefritt er stress og at dere da pusher på barnet melk så dere skal slippe å tenke på at ting må være melkefritt. Far må lese seg opp, snakke med lege og ikke minst ha en god samtale med mor om hvordan de skal gjøre dette. Det som stresser barnet er vel hvordan foreldrene går mot hverandre. Har du forresten tenkt på at barnet kanskje slapper mer av hos mor og derfor får en reaksjon når hen får roet seg ned? Kanskje mor er den store stygge ulven, eller kanskje ikke. Derfor må far og mor til lege og eventuelt andre for å snakke om dette og finne plan som de begge skal følge. Anonymkode: 76119...b87 Her er det jo tydelig at det er mor som er problemet. Når mor ikke er interessert i å samarbeide med far, lege eller på fvk. Det er ikke alltid at det er mannen som er den vanskelige parten i et samliv med eller uten barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå