Gå til innhold

Barnehageansatte: Når situasjonen går HELT i lås

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leverte sent I barnehagen I dag og gruppen til barnet stod klare utenfor fordi de skulle på tur til en lekeplass i nærheten. De skulle tilbake til lunsj så de hadde ikke ubegrenset med tid.

Ble med inn i garderoben for å kle på slik at hun ble klar for å bli med, og inne satt det et barn i full vranglås som nektet å ha på sko fordi han ville ha på støvler. Det var en ansatt som satt med han og var veldig tålmodig og pedagogisk og gjorde sitt beste, hadde mest sannsynlig satt der en stund slik det så ut. Det kom inn en ny ansatt for å prøve å løse situasjonen da vi gikk ut.

Spørsmålet mitt til dere som jobber i barnehage er helt generelt og totalt uavhengig av denne spesifikke situasjonen, men det fikk meg til å lure på en ting: Hva gjør dere i barnehagen når barna går sånn i lås på et tidspunkt hvor en hel gruppe kanskje står og venter og man egentlig har litt dårlig tid? Hjemme så ville vi jo bare endt opp med å ta barnet under armen og sette det i bilen til slutt om vi skulle rukket jobb eller lignende, men barnehagen kan jo hverken ta barnet under armen eller bare gå ifra barnet som helt åpenbart har det vanskelig? Eller må man bare dra på et tidspunkt? Selv om det er andre ansatte der fra andre baser som passer på så ville jo barnet følt seg veldig forlatt om hele gruppa bare gikk. Jeg jobber ikke med barn, jeg er bare mamma til to og mine "mammatriks" strekker ikke til i en barnehagesituasjon kjenner jeg 😅

Lurer bare på hvordan dere løser slike situasjoner hvor alle pedagogiske verktøy preller av? Synes virkelig dere gjør en kjempejobb 🙏🏻

Og bare for å understreke, det er et generelt spørsmål rotet i en hendelse som fikk meg til å tenke at her ville jeg ikke hatt noe å komme med selv, ingen diskusjon om hva barnehagen vår spesifikt kunne gjort annerledes. Jeg har absolutt ingen innsikt i hverken situasjonen eller hva som ble gjort utover de 3 minuttene jeg var inne, alt jeg så var voksne som gjorde så godt de kunne for å vise omsorg og møte barnet i en åpenbart vanskelig situasjon 💕

Anonymkode: 49bd4...50d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme. 

Anonymkode: 60351...cd5

Skrevet

Hva var problemet med at ungen fikk bruke støvler på tur?

Hadde glatt latt ungen bruke støvler....

Anonymkode: 7dd7d...b69

• Liker 11
Skrevet

Etter X antall forsøk hadde barnet fått velge sko selv. Ville sett an muligheten for ullsokker om det valgte joggesko (ellertilogmed crocs). Kort tur, barnet dauer ikke. Etter en forhåpentligvis fin tur ville jeg brukt litt tid på å snakke med barnet, hørt om det hadde vært en fin tur og om det ble kald/våt på føttene.

Om det ikke er skotøy som ligger til hinder så ville jeg hørt med naboavd som siste utvei. Ville også snakket med barnet i ettertid. Spurt om det hadde vært fint på "Tussi" og spurt hva hn hadde gjort det. Sagt at jeg savnet hn på turen i dag.

Jeg småprater mye. Om det butter så flytter man fokus lenger ned i svingen. "Åh, men jeg som hadde så lyst til å holde deg i hånda i dag på tur", "du tror du vi ser trollet under brua i dag eller? Jeg tenkte vi kunne gå til trollbrua i dag. Kanskje du kan være minste bukken?" Osv..

Anonymkode: c1795...dbd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva var problemet med at ungen fikk bruke støvler på tur?

Hadde glatt latt ungen bruke støvler....

Anonymkode: 7dd7d...b69

Fordi støvlene ikke eksisterte, ungen hadde ikke med støvler i barnehagen.

Men nå understreket jeg ganske tydelig at det ikke var en diskusjon om den spesifikke situasjonen. Det var et spørsmål til barnehageansatte, som gjør en fantastisk jobb, om hva de ville gjort i en situasjon som er tilsynelatende helt fastlåst. Om støvlene hadde stått i hyllen så hadde det åpenbart ikke vært en fastlåst situasjon 😊 Alle skjønner jo at en løsning hadde vært å la barnet ha på støvler liksom.

Mest sannsynlig så handlet det neppe om støvlene i det heletatt, barnet hadde nok andre følelser inni seg som ble til et dilemma om støvler som ikke var der 💕

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Som regel går det ganske greit når man forklarer barnet hvorfor ting må gjøres. Men hvis barnet nekter så prøver man enten å la barnet få være med å bestemme litt, som for eksempel skal du ta på sko eller skal jeg gjøre det for deg. Hvis det fortsatt nekter prøver vi kanskje å lage en konkurranse av det. Hvem kan ta på sko først, eller hvem er raskest til døren. Det pleier å funke. Eller så hjelper det å snakke om noe annet for å roe ned barnet, og når barnet er i litt bedre humør så er det ofte mer tilbøyelig til å ta på sko eller hva det skulle være. Vi har mange triks vi kan bruke :)

Anonymkode: 0f068...ade

• Liker 4
Skrevet

Hos oss samarbeider vi med de andre avdelingene,hvis det låser seg helt og den ansatte rett og slett ikke har tid lenger. Da må kanskje barnet velge å være igjen i bhg med en annen avdeling mens vi går på tur,eller gjøre det som er bestemt. (Påkledning eller hva det nå var ) En voksen fra den andre avd kommer og henter barnet,og den har ikke vært i konflikten, og barnet har da et helt annet syn på denne. De har det helt fint på den andre avdelingen,men de aller fleste velger å være med på tur neste gang for tur er populært! 

Anonymkode: dc687...fc2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sittet 3 timer i gangen for å få en gutt på 5 år ut døren. Det var en tålmodighetsprøve. Hvorfor?

Fordi denne gutten satte i gang samme show år etter år. Når man er førskolebarn så er det ting man må godta skjer enten man vil eller ikke.

Vi hadde ikke ressursene til det, men her tok vi oss tid rett og slett for å snu en veldig dårlig trend.

Anonymkode: 9bc38...bac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sittet 3 timer i gangen for å få en gutt på 5 år ut døren. Det var en tålmodighetsprøve. Hvorfor?

Fordi denne gutten satte i gang samme show år etter år. Når man er førskolebarn så er det ting man må godta skjer enten man vil eller ikke.

Vi hadde ikke ressursene til det, men her tok vi oss tid rett og slett for å snu en veldig dårlig trend.

Anonymkode: 9bc38...bac

Har dere lov å ta fysisk tak i de og "dytte de ut døren"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som regel går det ganske greit når man forklarer barnet hvorfor ting må gjøres. Men hvis barnet nekter så prøver man enten å la barnet få være med å bestemme litt, som for eksempel skal du ta på sko eller skal jeg gjøre det for deg. Hvis det fortsatt nekter prøver vi kanskje å lage en konkurranse av det. Hvem kan ta på sko først, eller hvem er raskest til døren. Det pleier å funke. Eller så hjelper det å snakke om noe annet for å roe ned barnet, og når barnet er i litt bedre humør så er det ofte mer tilbøyelig til å ta på sko eller hva det skulle være. Vi har mange triks vi kan bruke :)

Anonymkode: 0f068...ade

Godt å se man prøver å møte så godt man kan, men akkurat her lurte jeg på hva dere gjør når pedagogiske løsninger ikke fungerer. Typ om barnet må være igjen eller om man dropper tur eller har andre løsninger når situasjonen ikke lar seg løse. Barnet rikker seg ikke på de støvlene men gruppen må komme seg av gårde for å rekke tilbake til lunsj typ. Det skjer forhåpentligvis kanskje ikke så ofte at man står bom fast uten at forskjellige triks fungerer, men så skjer det kanskje innimellom likevel? 😊

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hos oss samarbeider vi med de andre avdelingene,hvis det låser seg helt og den ansatte rett og slett ikke har tid lenger. Da må kanskje barnet velge å være igjen i bhg med en annen avdeling mens vi går på tur,eller gjøre det som er bestemt. (Påkledning eller hva det nå var ) En voksen fra den andre avd kommer og henter barnet,og den har ikke vært i konflikten, og barnet har da et helt annet syn på denne. De har det helt fint på den andre avdelingen,men de aller fleste velger å være med på tur neste gang for tur er populært! 

Ja det var akkurat slike ting jeg lurte på. Om det er et alternativ å dra ifra barnet og la det være igjen på en annen avdeling feks. Det er jo absolutt en løsning som kanskje må gjennomføres, men hvordan "håndterer" dere da barnet som ikke får være med på tur fordi hn har hatt en vanskelig situasjon hn ikke evner å komme seg ut av? Jeg forstår at hele gruppen ikke kan bli skadelidende av et barn, men samtidig så synes jeg jo synd på det barnet som mest sannsynlig sliter med noe inni seg i øyeblikket og ikke klarer å komme seg ut av det. Av og til må man kanskje bare ta et valg med hensyn til fellesskapet? Det er kanskje ikke så ofte det faktisk skjer at situasjonen ikke lar seg løse slik at man bare må velge og dra, som det sies så har man jo mange "verktøy" før man kommer til det steget 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage, men skole. Har vært borti lignende. En gang skulle vi ut og gå på ski sammen med en annen klasse. Noen elever i min klasse begynte å krangle ,og en av de stakk av og nektet å bli med ut. Jeg måtte roe ned elev og ordne opp i konflikt. Resten av klassen ventet utenfor. Når vi endelig kom bort til der vi skulle være, var det 15 minutter igjen av skoledagen. Så sånn er det.

Anonymkode: 6e36c...381

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere lov å ta fysisk tak i de og "dytte de ut døren"?

Nei, tvang er som hovedregel ikkje lov i barnehagen. Berre når «liv og helse» står på spel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Å gi omsorg og kjærlighet har aldri slått feil. Jeg spør om barnet er sur for x eller y eller z, og når jeg treffer riktig og barnet har blitt forstått så har situasjonen løst seg.

Ofte trenger de bare en lang klem også.

Har ikke opplevd at et barn ikke har gitt seg ganske fort. :)

Anonymkode: a7911...3cc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har egentlig aldri opplevd at det ikke har løst seg på et vis, og hva som kan hjelpe varierer litt fra barn til barn. Jeg har båret med meg barn, og samtidig trøstet og vist forståelse for at det var fryktelig kjipt at det f.eks. måtte bli den grønne luen fordi den lilla var hjemme. Men da har jeg ikke opplevd at gråten har vedvart når vi først har kommet oss ut og i gang med turen. 

Unntakene, hvor det ikke har vært mulig å roe barnet, har vært hvor de har vært syke eller veldig trøtte. Og da løser vi det ved at de får være igjen med den andre avdelingen, og får trøst og det de har behov for der. Enten det er en liten lur, å vente på å bli hentet av foreldrene eller en roligere stund inne. 

Anonymkode: 4fe74...a53

Skrevet

Jeg jobber i barnehage. 
Når et barn låser seg slik du beskriver trenger barnet tid. De er ikke mottagelige til diskusjon når de er sint. 
Vi hjelper barnet med å roe seg ned før vi kan snakke sammen. Ofte tar vi sinte barn på fanget og holder rundt, det er det de trenger. Å bli sint på et barn som er sint - er ikke hensiktsmessig, vi voksne må ha kontroll på egne følelser. Ofte kan voksne bytte på hvis det blir tøft, fordi barnet trenger rolige voksne. Vi skal være forsiktig med å bruke makt som voksen person. 

Anonymkode: caaab...e95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Godt å se man prøver å møte så godt man kan, men akkurat her lurte jeg på hva dere gjør når pedagogiske løsninger ikke fungerer. Typ om barnet må være igjen eller om man dropper tur eller har andre løsninger når situasjonen ikke lar seg løse. Barnet rikker seg ikke på de støvlene men gruppen må komme seg av gårde for å rekke tilbake til lunsj typ. Det skjer forhåpentligvis kanskje ikke så ofte at man står bom fast uten at forskjellige triks fungerer, men så skjer det kanskje innimellom likevel? 😊

Ja det var akkurat slike ting jeg lurte på. Om det er et alternativ å dra ifra barnet og la det være igjen på en annen avdeling feks. Det er jo absolutt en løsning som kanskje må gjennomføres, men hvordan "håndterer" dere da barnet som ikke får være med på tur fordi hn har hatt en vanskelig situasjon hn ikke evner å komme seg ut av? Jeg forstår at hele gruppen ikke kan bli skadelidende av et barn, men samtidig så synes jeg jo synd på det barnet som mest sannsynlig sliter med noe inni seg i øyeblikket og ikke klarer å komme seg ut av det. Av og til må man kanskje bare ta et valg med hensyn til fellesskapet? Det er kanskje ikke så ofte det faktisk skjer at situasjonen ikke lar seg løse slik at man bare må velge og dra, som det sies så har man jo mange "verktøy" før man kommer til det steget 😊

Det er ikke så ofte det skjer,men som du sier,det skal ikke gå utover de andre barna. Det barnet som må bli igjen på en annen avdeling blir tatt godt vare på der. Når vi så kommer tilbake fra tur,er det tid til en samtale mellom barnet og den voksne som var i situasjonen. Da har ting roet seg,og det pleier å gå seg til veldig fint. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så ofte det skjer,men som du sier,det skal ikke gå utover de andre barna. Det barnet som må bli igjen på en annen avdeling blir tatt godt vare på der. Når vi så kommer tilbake fra tur,er det tid til en samtale mellom barnet og den voksne som var i situasjonen. Da har ting roet seg,og det pleier å gå seg til veldig fint. 

Og må jo legge til at disse barna kjenner voksne og barn på de andre avdelingene godt,så de blir jo ikke lempa over til fremmede da! Og man må selvsagt med alt man gjør i bhg se an alder og evt utfordringer barnet  har. 

Skrevet

Går for noen andre sko. Barnet dør ikke av å bli litt kald eller våt på en kort tur. Lar h*n få litt vilja si å føler at h*n får bestemme noe selv også.

Er det totalt krise, samarbeider vi med andre avd. Da får «Mathias» bli med Gul avd inne, mens Grønn avd går på tur.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Etter X antall forsøk hadde barnet fått velge sko selv. Ville sett an muligheten for ullsokker om det valgte joggesko (ellertilogmed crocs). Kort tur, barnet dauer ikke. Etter en forhåpentligvis fin tur ville jeg brukt litt tid på å snakke med barnet, hørt om det hadde vært en fin tur og om det ble kald/våt på føttene.

Om det ikke er skotøy som ligger til hinder så ville jeg hørt med naboavd som siste utvei. Ville også snakket med barnet i ettertid. Spurt om det hadde vært fint på "Tussi" og spurt hva hn hadde gjort det. Sagt at jeg savnet hn på turen i dag.

Jeg småprater mye. Om det butter så flytter man fokus lenger ned i svingen. "Åh, men jeg som hadde så lyst til å holde deg i hånda i dag på tur", "du tror du vi ser trollet under brua i dag eller? Jeg tenkte vi kunne gå til trollbrua i dag. Kanskje du kan være minste bukken?" Osv..

Anonymkode: c1795...dbd

Jeg hadde blitt så forbanna om en barnehageansatt ikke hadde tatt på unga mine sko etter vær. Noen ting bestemmer ikke barnet selv, og slikt som kan føre til at man blir lettere syk er en sånn ting. 

Anonymkode: ff098...966

• Liker 1
Skrevet
Irja skrev (9 minutter siden):

Går for noen andre sko. Barnet dør ikke av å bli litt kald eller våt på en kort tur. Lar h*n få litt vilja si å føler at h*n får bestemme noe selv også.

Er det totalt krise, samarbeider vi med andre avd. Da får «Mathias» bli med Gul avd inne, mens Grønn avd går på tur.

Nei, men de kan bli syke..

Anonymkode: ff098...966

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...