Gå til innhold

Hva i all verden er dette for noe?? Er det virkelig kun angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at folk her inne ikke kan sette en diagnose eller si hva dette kan være men jeg lurer bare på hva dette kan være for noe. Kanskje noen her har opplevd det samme og kan gi meg en pekepinn på hva det kan være? Er bekymret..

Saken et at helt siden tenårene har jeg slitt med panikkangst og helseangst (er i midten av tyveårene nå). Har hatt voldsomme panikkanfall oppgjennom årene. De siste årene har derimot angsten roet seg veldig, men nå de siste ukene er det et eller annet som skjer med meg og jeg klarer ikke tro at det kan være angst.. Det er akkurat som om kroppen min lurer hodet mitt til å tro at det er noe galt med kroppen og at jeg er i ferd med å få et hjerteinfarkt, blodpropp i lungene (min største frykt.. da et par stk i familien min har dødd av det), hjerneslag etc. Det som skjedde for et par uker siden var at jeg sto opp om morgenen og følte meg helt nummen og rar i kroppen, som om jeg er innelåst i min egen kropp, en litt sånn klaustrofobisk følelse.. Vanskelig å beskrive. Redd for å miste meg selv. Plutselig så føler jeg at halsen snører seg og det føles som jeg ikke får nok luft. Begynner å hyperventilere og hjerte føles som det skal eksplodere og banker kjempefort, jeg får et skikkelig merkelig «trykk» I hodet også.. Jeg er sikker på at nå har jeg fått blodpropp i hjerte eller et eller annet. Så går det et par minutter også gir det seg og jeg klarer å puste normalt igjen.

Det har vært så ille de siste ukene.. Kommer flere ganger om dagen og jeg går rundt med en konstant følelse at jeg hele tiden er i ferd med å besvime :( Denne prikkene, numne følelsen går ikke bort og jeg er så redd det er noe galt med kroppen min.. At jeg er i ferd med å dø eller noe.

Er det noen som har opplevd lignende? Jeg klarer virkelig ikke å tro at alt dette er pga angsten.. Trykket i hodet er spesielt ille. Det gir seg jo etter disse «anfallene» men det er utrolig ubehagelig.. Kan virkelig angstanfall forverre seg i enkelte perioder? Jeg hadde mange år der den ikke plagde meg noe særlig men nå er det visst plutselig blitt skikkelig ille igjen.. Huff.

Anonymkode: 610ae...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du er kommet inn i en ond  sirkel med alvorlig angst. Du kan selvfølgelig bestille en time hos fastlege for utredning, men for meg høres det ut som panikkanfall som forsterkes av at du hele tiden er bekymret for helsen din. 
Får du hjelp av psykolog?

• Liker 2
Skrevet
uglejenta skrev (9 minutter siden):

Høres ut som du er kommet inn i en ond  sirkel med alvorlig angst. Du kan selvfølgelig bestille en time hos fastlege for utredning, men for meg høres det ut som panikkanfall som forsterkes av at du hele tiden er bekymret for helsen din. 
Får du hjelp av psykolog?

Jeg gikk til psykolog for noen år siden, men sluttet da jeg følte den psykiske helsen min gikk oppover. Nå derimot virker det som jeg er på vei inn i en ond sirkel igjen.. Hvis det blir altfor gale og varer lengre nå så drar jeg til legen. Takk for svar isåfall.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Høres ut som angst. Ta kontakt med lege nå, ikke drøy for lenge 💕

Anonymkode: 5e327...c59

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, ikke vent med å kontakte lege. Få time raskt, så slipper du kanskje at dette "setter seg". Angst kan endre form, det har jeg opplevd selv. Dette høres veldig ut som angst slik du beskriver det. Men uansett må du undersøkes når det oppstår noe nytt.

Anonymkode: 6da72...100

Skrevet

Jeg har opplevd nesten akkurat det samme, og det var angst! 

Har alltid slitt med angst, og etter jeg fikk barn forandret den seg litt og ble mye mer helseangst og dødsangst. 

Jeg startet nylig på medisiner som har endel skumle potensielle bivirkninger, som høyt blodtrykk, plutselig død, hjerneslag, alvorlige allergiske reaksjoner m.m.

Leste altfor mye om bivirkningene, og en periode hadde jeg flere slike anfall som du beskriver: plutselig ble venstre arm og bein helt nummen, fikk kjempehøy puls og høyt blodtrykk, og jeg var sikker på jeg skulle dø... 

Ene kvelden klødde jeg så voldsomt og huden var rød og varm, så jeg begynte da å frykte at jeg var på vei inn i en alvorlig allergisk reaksjon. Kjente da at halsen snurte seg sammen og jeg fikk fullstendig panikk, greide ikke å svelge, og var igjen sikker på at nå dør jeg. Hev til slutt etter pusten og fikk etterhvert roet ned. 

Kontaktet lege og fikk time på dagen, og ble da betrygget om at dette var hjernen min som engstet meg til kraftige kroppslige symptomer 🤷‍♀️

Ville ikke ventet med å ringe lege om jeg var deg - om så bare for å få utelukket noe fysisk galt, og kanskje dette kan være nok til å redusere angsten, som jeg vet er grusom å oppleve 💕

Anonymkode: 92f6a...ed6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk til psykolog for noen år siden, men sluttet da jeg følte den psykiske helsen min gikk oppover. Nå derimot virker det som jeg er på vei inn i en ond sirkel igjen.. Hvis det blir altfor gale og varer lengre nå så drar jeg til legen. Takk for svar isåfall.

Ts

Husk at det kan være lang ventetid på å få hjelp for psykisk helse, så om du venter til du synes det har vart for lenge, så risikerer du at det tar enda noen måneder til før du får hjelp, eller enda lengre. 

Og du sier om det blir "for ille", synes du ikke det er ille nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Fikk du verktøy og øvelser med deg hjem for å vedlikeholde? Psykisk helse er som fysisk helse - de som har god (psykisk eller fysisk) helse har dette fordi de gjør er arbeid ,ed å kontinuerlig vedlikeholde. Like lite som man kan løpe femmila og så slutte å trene fordi man er «godt trent» livet ut kan man bedre sin psykiske helse og så slutte å gjøre øvelser og bruke verktøy for å holde den god og regne med å ha ok psykisk helse livet ut.

Dette vedlikeholdsarbeidet snakkes det lite om, men det gjøres av folk flest. Så du må tilbake til ditt daglige vedlikehold, og du må ikke være redd for å søke hjelp om du behøver en boost akkurat nå for å få helsen opp på et mer levelig nivå.

Anonymkode: 64f01...0fb

Skrevet

Mest sannsynligvis er det angst, men dra til legen likevel. Da får du iallefall bekreftet det, og kanskje angsten roer seg etterpå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...