Gå til innhold

Flasker skal kokes, men hva med skjeer og skåler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I flge ammehjelpen skal utstyr brukt til sting vaskes og steriliseres etter hver bruk. Det spesifiseres også at det gjelder uansett alder når det gjelder MME, ikke angitt til hvilken alder for MM. Men det jeg stusser på er at jeg hat aldri hørt om noen som koker skåler og skjeer også? Ved barnets føstre smaksprøver er det anbefalt å blande inn litt morsmelk alik at smaker er noe kjent, og jeg blander og inn i hjemmelaget grøt (etter at grøten er kokt og litt avkjølt). Utstyret vaskes i oppvaskmaskin som alt annet.

noen andre som ser paradokset her?

https://ammehjelpen.no/rengjoring-av-pumpeutstyr/

Anonymkode: 79962...3bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjeer og skåler er lett å rengjøre. Flaske- og pumpedeler har mer krummelurer hvor bakterier kan gjemme seg. 

Anonymkode: 60c51...2b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjeer og skåler er lett å rengjøre. Flaske- og pumpedeler har mer krummelurer hvor bakterier kan gjemme seg. 

Pumpedelene skjønner jeg, men flasker er ikke vanskelige å vaske. Selve flaskesmukkene kan være litt vriene da.

Skrevet

Nei, for det er bakterier i maten også, så alt som gis annet enn mm og mme er såpass forurenset at det ikke spiller noen rolle. Babyen er så stor når smaksprøver gis at de skal tåle det. 
 Flasker til mm og mme brukes til oppbevaring over lengre tid og det øker sjansen for massiv bakterievekst

Anonymkode: 334ae...d0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pumpedelene skjønner jeg, men flasker er ikke vanskelige å vaske. Selve flaskesmukkene kan være litt vriene da.

Oppunder kanten kan det faktisk være vanskelig å komme skikkelig til, og siden mme er så perfekt grobunn for bakterier, er det altså anbefalt å sterilisere for sikkerhets skyld. 

• Liker 1
Skrevet

Skal man koke ting etter at barnet er 3-4 mnd? Jeg har fått beskjed om at alt kan gå i vaskemaskinen etter det.

Anonymkode: 37b9a...471

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, for det er bakterier i maten også, så alt som gis annet enn mm og mme er såpass forurenset at det ikke spiller noen rolle. Babyen er så stor når smaksprøver gis at de skal tåle det. 
 Flasker til mm og mme brukes til oppbevaring over lengre tid og det øker sjansen for massiv bakterievekst

Mener du at bakteriene i maten fortrenger bakterieveksten fra morsmelken i maten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal man koke ting etter at barnet er 3-4 mnd? Jeg har fått beskjed om at alt kan gå i vaskemaskinen etter det.

Det var det jeg prøvde å finne offisielle anbefalinger på, men finner det ikke. Men siden annet utstyr som kommer i kontakt med morsmelk ikke må kokes må det være greit med flasker også? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener du at bakteriene i maten fortrenger bakterieveksten fra morsmelken i maten? 

Nei, men når får bakteriene mulighet til å formere seg? Utstyret vaskes etter bruk, det er store flater uten kriker og kroker, bakteriene vaskes bort. Og maten skal ikke stå lenge før den spises, minimal sjanse for farlig mengde bakterier. 

Og utstyr som kokes blir ikke sterilisert, kun desinfisert. Irriterende at alle bruker feil begrep

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt som blir bruk til MME skal kokes uansett alder på barnet, grunnet bakterievekst 

Anonymkode: 5a46f...e06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alt som blir bruk til MME skal kokes uansett alder på barnet, grunnet bakterievekst 

Anonymkode: 5a46f...e06

Mener du at dette også gjelder skål og skje om jeg f.eks hadde blandet ut gulrotpureen med litt mme?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, men når får bakteriene mulighet til å formere seg? Utstyret vaskes etter bruk, det er store flater uten kriker og kroker, bakteriene vaskes bort. Og maten skal ikke stå lenge før den spises, minimal sjanse for farlig mengde bakterier. 

Og utstyr som kokes blir ikke sterilisert, kun desinfisert. Irriterende at alle bruker feil begrep

Det er jo ikke sånn at alle flasker med mme/mm står i timevis heller? Oftest kun under måltidet. Skålen som det er spist morsmelkblandet grøt i kan stå i oppvaskmaskinen 1-2 dager før den settes på (overfladisk skylt, men fortsatt morsmelkrester i den da). 

Ser du ingen paradokser her i det hele tatt?

Ammehjelpen bruker utrykket sterilisering, det er litt dumt om en offentlig instans ikke har kontroll på begrepsbruk ja.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke sånn at alle flasker med mme/mm står i timevis heller? Oftest kun under måltidet. Skålen som det er spist morsmelkblandet grøt i kan stå i oppvaskmaskinen 1-2 dager før den settes på (overfladisk skylt, men fortsatt morsmelkrester i den da). 

Ser du ingen paradokser her i det hele tatt?

Ammehjelpen bruker utrykket sterilisering, det er litt dumt om en offentlig instans ikke har kontroll på begrepsbruk ja.

Nei, jeg ser ikke paradokset. Det er mye lettere å rengjøre tallerkner, skåler og bestikk enn flasker og smokker. Og er det ikke mye lettere å bare forholde seg til retningslinjene? Skjønner ikke vitsen med å overkomplisere småbarnstilværelsen, flasker og smokker kokes, andre ting kokes ikke. 
Ammehjelpen er en frivillig organisasjon, de får dessverre lite penger av der offentlige

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg ser ikke paradokset. Det er mye lettere å rengjøre tallerkner, skåler og bestikk enn flasker og smokker. Og er det ikke mye lettere å bare forholde seg til retningslinjene? Skjønner ikke vitsen med å overkomplisere småbarnstilværelsen, flasker og smokker kokes, andre ting kokes ikke. 
Ammehjelpen er en frivillig organisasjon, de får dessverre lite penger av der offentlige

Nei vel, men nå endret du argumentet ditt etter at jeg påpekte at skåler blir stående lengre enn flasker…

Som nevnt sliter jeg med å finne noen retningslinjer å forholde meg til hva gjelder alder på barnet. På forum kan mange fortelle at de har fått beskjed om å slutte å koke flasker etter 3-6 mnd, jeg prøver ikke å overkomplisere noe, jeg prøver å forenkle. Om jeg kan slippe å koke flasker nå som barnet mitt har blitt 6 mnd hadde det vært supert. Og personlig synes jeg det er rart disse må kokes når morsmelka flyter over mange andre ting på kjøkkenet om dagen. Kan du hjelpe meg med å finne disse retningslinjene du peker på?

Jeg er klar over at ammehjelpen er en ideell organisasjon som etter min mening burde ha mer offentlig tilskudd.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei vel, men nå endret du argumentet ditt etter at jeg påpekte at skåler blir stående lengre enn flasker…

Som nevnt sliter jeg med å finne noen retningslinjer å forholde meg til hva gjelder alder på barnet. På forum kan mange fortelle at de har fått beskjed om å slutte å koke flasker etter 3-6 mnd, jeg prøver ikke å overkomplisere noe, jeg prøver å forenkle. Om jeg kan slippe å koke flasker nå som barnet mitt har blitt 6 mnd hadde det vært supert. Og personlig synes jeg det er rart disse må kokes når morsmelka flyter over mange andre ting på kjøkkenet om dagen. Kan du hjelpe meg med å finne disse retningslinjene du peker på?

Jeg er klar over at ammehjelpen er en ideell organisasjon som etter min mening burde ha mer offentlig tilskudd.

Jeg er i tvil om du mener morsmelkerstatning eller morsmelk. Men ved morsmelkerstatning kan bakterier fra morsmelkerstatningen og fra barnets munn ligge igjen i smokken selv om den er vasket i oppvaskmaskin. Det samme gjelder gjenger og toppen av flaska, en oppvaskmaskin er ikke laget for å spyle inn i flasker og vaske den bøyde kanten ved åpningen til flasken. Jeg har heldigvis ikke hatt behov for mme, så jeg har ikke satt meg ordentlig inn i retningslinjene for hygiene, men ser at Helsedirektoratet ikke har satt noen tidsramme for koking, så jeg ville forholdt meg til det. 

Ammehjelpen skriver også at smokker brukt til mm bør kokes uansett alder på barnet, så jeg forholder meg til det

Skrevet

Har lurt på dette selv. Hva med smokk? Ja, de kokes jevnlig, men tenk hvor mye de kommer borti i løpet av dagen.

Jeg ville nok kokt flasker siden det er vanskelig å komme til. Men om det en og annen gang er vanskelig å få til/ikke tid, så tenker jeg oppvaskmaskinen er ok (hvertfall når baby er 6mnd). Samtidig, så tar det kortere tid å vaske og koke flaskene. 

Anonymkode: cc939...0a9

Skrevet

Flasker burde jo i så fall være OK å håndvaske da (for å komme til kriker og kroker), hvis tallerkner og skåler holder med oppvaskmaskin. 

Og smokker kokes jo ikke mellom hver gang barnet får melk. De vil jo ha rester av mm/mme i munnen etter et måltid (eller gulp) og så får de smokk når de skal sove. 

Jeg ser paradokset. Og vi sluttet å koke når barnet vårt begynte å putte alt i munnen og spise sand og sånt. 

Anonymkode: 25f5b...dfb

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke så vanlig å ha mme i maten at man trenger egne regler for håndtering av skjeer og skåler?

Anonymkode: acea3...948

• Liker 1
Skrevet

Husker ikke helt reglene, ett år siden vi sluttet. Men når barnet er 3 mnd holder det med sterilisering annenhver gang, fra 5/6 mnd holder det med sterilisering en gang i uka), noen sier at man kan slutte ved 6 mnd. Jeg steriliserte en gang i mnd fra 6-9 mnd

Anonymkode: 01fcf...3f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Husker ikke helt reglene, ett år siden vi sluttet. Men når barnet er 3 mnd holder det med sterilisering annenhver gang, fra 5/6 mnd holder det med sterilisering en gang i uka), noen sier at man kan slutte ved 6 mnd. Jeg steriliserte en gang i mnd fra 6-9 mnd

Anonymkode: 01fcf...3f2

Med MME skal man fortsette å sterilisere vel?

Anonymkode: a2578...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...