AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Del Skrevet 16. november 2022 Hei, er noe rådvill her. Skal ut og leie en leilighet og i den forbindelse ønsker utleier og gjøre en kredittsjekk. Jeg har ryddig økonomi, fast 100% stilling med fastlønn og ingen gjeld. Har aldri eid et kredittkort og har ingen betalingsanmerkninger. Utleier ønsker tilsendt en screenshot av kredittscore. Jeg gikk i går inn i for og gjøre dette og fikk meg et aldri så lite sjokk. Scoren er 1/100. Jeg kontakter flere aktører som driver med lagring av informasjon for slik sjekk og de finner ingenting på meg. Får oppgitt at faktorer som alder, kjønn, flytting og varierende inntekt kan være årsaker. Jeg har alt på stell så dette skal ikke utløse en så dårlig score. Har flyttet to ganger siden 2019 og har hatt fast stilling og stabil inntekt i flere år. De på Creditsafe sa at de forstod at situasjonen var kjip men at det dessverre ikke var noe de kan gjøre. De hadde ingen god forklaring på hva som utløste dette men de bekreftet at de ikke fant noe på meg. Lurer litt på hva man kan gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 3372c...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Del Skrevet 16. november 2022 Hva skal utleier med kredittscore?????? Aldri opplevd før. Så lenge man kan betale depositum så har det aldri vært ett problem å leie. Som du skriver; faktorer som er utenfor din kontroll er med som variabler for kredittscore. Jeg har flyttet mye, og ikke hatt formue, og har alltid hatt så kalt "moderat risiko" men har aldri opplevd noe problemer med å starte abonnement. Så mitt råd vil være å snakke med utleier, at scoren er lagt sammen av faktorer som er utenfor din kontroll. Ville heller spurt hvorfor ikke bevis på stabil inntekt er nok. Anonymkode: 31ecb...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Del Skrevet 16. november 2022 Flytting er sikkert litt av grunnen + at du aldri har hatt gjeld/kredittkort. Skal du låne penger lønner det seg å skaffe et kort og så betale ALT ved forfall hver mnd. Anonymkode: e3abf...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. november 2022 #4 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Flytting er sikkert litt av grunnen + at du aldri har hatt gjeld/kredittkort. Skal du låne penger lønner det seg å skaffe et kort og så betale ALT ved forfall hver mnd. Anonymkode: e3abf...e7b Hvorfor skulle dette innvirke på kredittscoren? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Flytting er sikkert litt av grunnen + at du aldri har hatt gjeld/kredittkort. Skal du låne penger lønner det seg å skaffe et kort og så betale ALT ved forfall hver mnd. Anonymkode: e3abf...e7b Dette betyr ingenting for kredittscore i Norge. I usa har dette betydning, men ikke her. Anonymkode: 350dd...27e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Flytting er sikkert litt av grunnen + at du aldri har hatt gjeld/kredittkort. Skal du låne penger lønner det seg å skaffe et kort og så betale ALT ved forfall hver mnd. Anonymkode: e3abf...e7b Her har du misforstått totalt. I Norge har det negativ innvirkning på kredittscoren å ha kredittkort. Jeg har selv god inntekt og har aldri i hele mitt liv betalt en regning for seint og aldri hatt forbruksgjeld av noe slag og bor i egen bolig med kun boliglån, men fordi jeg har en del kredittkort så får jeg likevel lav kredittscore selv om disse alltid betales på forfallsdato og jeg aldri har fått en krone i rente på dem. Anonymkode: ca81f...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Del Skrevet 16. november 2022 Det er mange faktorer som påvirker kredittscoren, bl.a. er hyppig flytting som du har gjort negativt. Jeg blir kredittsjekket jevnlig fordi jeg netthandler en del og vil betal med faktura, og da brukes som regel Experian som angir score fra 0-1000,. Jeg får score her på 754, som er meget lav risiko, og har heller aldri hatt noe problem med å få lån. Gjeldsgraden min er på 1,2, jeg har stigende god lønn, ingen gjeld utenom huslånet og god buffer på sparekontoen. Sjekket for gøy nå samme selskap som du har brukt, og der får jeg bare 49/100, som er moderat risiko med behov for individuell vurdering. Så var jeg deg ville jeg forøkt et annet selskap. Anonymkode: c71cc...792 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 16. november 2022 #8 Del Skrevet 16. november 2022 Dersom utleier selv ikke er i stand til å kjøre en kredittvurdering direkte mot kredittvurderingsselskaper så ville jeg heller ikke sendt utleier bilde av dine data du får opp. Mest av alt pga personvern men og for å sette grenser for deg selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Del Skrevet 16. november 2022 1 hour ago, Million said: Hvorfor skulle dette innvirke på kredittscoren? Hvordan skal noen finne ut om du klarer å betale regningene dine, dersom det ikke finnes noen informasjon på dette? Det at du ikke har noen betalingsanmerkninger kan bety samme ting av følgende: A) Du har ryddig økonomi og har alltid betalt regningene dine. B) Du har aldri vært i en posisjon der du må betale dine egne regninger (f. eks bodd hjemme og fått dekt alt). Du kan selvfølgelig motbevise B) ved å sende inn bankutskrifter m.m. av alle de regningene du har betalt. Men dersom du flittig bruker kredittkort, kontokreditt, osv. og betaler regningene i tide / har lite gjeld, så kan man si at du levner igjen spor - nemlig at dine kreditorer kan gå for at du er en kredittverdig kunde. Dersom man automatisk hadde startet med topp kredittscore, så hadde jo enhver 18-åring med arbeid på papir sett ut som en god kunde (ingen betalingsanmerkninger, ingen gjeld, osv.) Anonymkode: 68f82...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Del Skrevet 16. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei, er noe rådvill her. Skal ut og leie en leilighet og i den forbindelse ønsker utleier og gjøre en kredittsjekk. Jeg har ryddig økonomi, fast 100% stilling med fastlønn og ingen gjeld. Har aldri eid et kredittkort og har ingen betalingsanmerkninger. Utleier ønsker tilsendt en screenshot av kredittscore. Jeg gikk i går inn i for og gjøre dette og fikk meg et aldri så lite sjokk. Scoren er 1/100. Jeg kontakter flere aktører som driver med lagring av informasjon for slik sjekk og de finner ingenting på meg. Får oppgitt at faktorer som alder, kjønn, flytting og varierende inntekt kan være årsaker. Jeg har alt på stell så dette skal ikke utløse en så dårlig score. Har flyttet to ganger siden 2019 og har hatt fast stilling og stabil inntekt i flere år. De på Creditsafe sa at de forstod at situasjonen var kjip men at det dessverre ikke var noe de kan gjøre. De hadde ingen god forklaring på hva som utløste dette men de bekreftet at de ikke fant noe på meg. Lurer litt på hva man kan gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 3372c...610 Sjekk hva du får hos et annet selskap istedet. Anonymkode: 10d04...48a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan skal noen finne ut om du klarer å betale regningene dine, dersom det ikke finnes noen informasjon på dette? Det at du ikke har noen betalingsanmerkninger kan bety samme ting av følgende: A) Du har ryddig økonomi og har alltid betalt regningene dine. B) Du har aldri vært i en posisjon der du må betale dine egne regninger (f. eks bodd hjemme og fått dekt alt). Du kan selvfølgelig motbevise B) ved å sende inn bankutskrifter m.m. av alle de regningene du har betalt. Men dersom du flittig bruker kredittkort, kontokreditt, osv. og betaler regningene i tide / har lite gjeld, så kan man si at du levner igjen spor - nemlig at dine kreditorer kan gå for at du er en kredittverdig kunde. Dersom man automatisk hadde startet med topp kredittscore, så hadde jo enhver 18-åring med arbeid på papir sett ut som en god kunde (ingen betalingsanmerkninger, ingen gjeld, osv.) Anonymkode: 68f82...d08 Du tar helt feil her, kredittvurderingsselskapene har null informasjon om du betaler masse regninger i tide fordi du har masse utgifter, eller om du ikke betaler regninger fordi du ikke får noen regninger (fordi du bor hjemme). De sitter ikke på noe slik informasjon. Du får ikke bedre kredittscore av å ha kredittkort som til enhver tid er betalt til null, eller har «betalingshistorikk» dette har jeg jobba med. Ting som betyr noe: inntekt formue gjeldsgrad, både sikret og usikret gjeld alder om man har flytta mye betalingsanmerkninger Det kan bety noe hvis for eksempel klarna har egen statistikk i sine systemer som viser om du er en god betaler eller ikke når de skal vurdere deg for økt kreditt, men den statistikken sendes ikke videre til Bisnode for eksempel. Anonymkode: 350dd...27e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men dersom du flittig bruker kredittkort, kontokreditt, osv. og betaler regningene i tide / har lite gjeld, så kan man si at du levner igjen spor - nemlig at dine kreditorer kan gå for at du er en kredittverdig kunde. Dersom man automatisk hadde startet med topp kredittscore, så hadde jo enhver 18-åring med arbeid på papir sett ut som en god kunde (ingen betalingsanmerkninger, ingen gjeld, osv.) Anonymkode: 68f82...d08 Nei, det der stemmer ikke. I USA og Canada bygger du kredittscore på den måten, men norske kredittinstitusjoner deler ikke informasjon om at du gjør opp for deg, bare hvis du ikke gjør opp for deg. Enhver 18-åring hadde ikke sett ut som en god kunde, fordi de fleste 18-åringer har lite til ingen inntekt, som sammen sum gjeld og betalingsanmerkninger er de viktigste kriteriene for en kredittvurdering. Anonymkode: 40031...9dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det der stemmer ikke. I USA og Canada bygger du kredittscore på den måten, men norske kredittinstitusjoner deler ikke informasjon om at du gjør opp for deg, bare hvis du ikke gjør opp for deg. Enhver 18-åring hadde ikke sett ut som en god kunde, fordi de fleste 18-åringer har lite til ingen inntekt, som sammen sum gjeld og betalingsanmerkninger er de viktigste kriteriene for en kredittvurdering. Anonymkode: 40031...9dc Og det å ha kredittkort er negativt på kredittscoren her i Norge fordi kredittgrensa på kortene man har her blir regnet som usikret gjeld, selv om man aldri har rentebærende gjeld og til og med selv om man ikke engang bruker kortene i det hele tatt. Anonymkode: ca81f...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Del Skrevet 16. november 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei, er noe rådvill her. Skal ut og leie en leilighet og i den forbindelse ønsker utleier og gjøre en kredittsjekk. Jeg har ryddig økonomi, fast 100% stilling med fastlønn og ingen gjeld. Har aldri eid et kredittkort og har ingen betalingsanmerkninger. Utleier ønsker tilsendt en screenshot av kredittscore. Jeg gikk i går inn i for og gjøre dette og fikk meg et aldri så lite sjokk. Scoren er 1/100. Jeg kontakter flere aktører som driver med lagring av informasjon for slik sjekk og de finner ingenting på meg. Får oppgitt at faktorer som alder, kjønn, flytting og varierende inntekt kan være årsaker. Jeg har alt på stell så dette skal ikke utløse en så dårlig score. Har flyttet to ganger siden 2019 og har hatt fast stilling og stabil inntekt i flere år. De på Creditsafe sa at de forstod at situasjonen var kjip men at det dessverre ikke var noe de kan gjøre. De hadde ingen god forklaring på hva som utløste dette men de bekreftet at de ikke fant noe på meg. Lurer litt på hva man kan gjøre i en slik situasjon? Anonymkode: 3372c...610 Jeg ville bedt om å få utlevert alle dataene som ligger til grunn for vurderingen, og så kan du vise dette til utleier. Anonymkode: 10d04...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #15 Del Skrevet 16. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ville bedt om å få utlevert alle dataene som ligger til grunn for vurderingen, og så kan du vise dette til utleier. Anonymkode: 10d04...48a I tillegg, så kan du jo oppgi tidligere utleiere som referanse kanskje? Anonymkode: 10d04...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #16 Del Skrevet 16. november 2022 Ser jeg får score 90, tross at jeg sjonglerer 5 kredittkort. Ser blant annet aldersrisiko trekker noe ned. Mulig du kan vise dem den fullstendige rapporten, og analyse av tallene? Anonymkode: 00e4f...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #17 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg har også blitt overrasket over at jeg har lavere kredittscore enn jeg trodde. I likhet med deg har jeg aldri fått anmerkning inkasso e.l., har ikke gjeld og har og grei buffer på konto. Har også full jobb. Det som var årsaken i mitt tilfelle var at jeg har en såkalt "trygdebil" (ombygd for rullestol) som i prinsipp staten eier. I forbindelse med overtakelse av denne bilen så tegnes det et gjeldsbrev, og det trekker visst kredittscoren ned. Anonymkode: 91e13...6d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. november 2022 #18 Del Skrevet 16. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flytting er sikkert litt av grunnen + at du aldri har hatt gjeld/kredittkort. Skal du låne penger lønner det seg å skaffe et kort og så betale ALT ved forfall hver mnd. Anonymkode: e3abf...e7b Million skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle dette innvirke på kredittscoren? AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skal noen finne ut om du klarer å betale regningene dine, dersom det ikke finnes noen informasjon på dette? Det at du ikke har noen betalingsanmerkninger kan bety samme ting av følgende: A) Du har ryddig økonomi og har alltid betalt regningene dine. B) Du har aldri vært i en posisjon der du må betale dine egne regninger (f. eks bodd hjemme og fått dekt alt). Du kan selvfølgelig motbevise B) ved å sende inn bankutskrifter m.m. av alle de regningene du har betalt. Men dersom du flittig bruker kredittkort, kontokreditt, osv. og betaler regningene i tide / har lite gjeld, så kan man si at du levner igjen spor - nemlig at dine kreditorer kan gå for at du er en kredittverdig kunde. Dersom man automatisk hadde startet med topp kredittscore, så hadde jo enhver 18-åring med arbeid på papir sett ut som en god kunde (ingen betalingsanmerkninger, ingen gjeld, osv.) Anonymkode: 68f82...d08 Dette svaret så ut til å være rettet mot det amerikanske markedet og måten å gjøre ting på, ikke det norske, var det første jeg tenkte da jeg leste svaret ditt. Og jeg ser flere er enige i det. Var dette noe du har funnet ut ved å se på tv? Ikke vondt ment altså. Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig på hvor du har hentet denne informasjonen fra, og hvorfor du tror det er sånn i Norge? Endret 16. november 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #19 Del Skrevet 16. november 2022 Har du prøvd Defero? Anonymkode: 83e34...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #20 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd Defero? Anonymkode: 83e34...6c0 Sendte før jeg var ferdig. Jeg hadde 0 i score da jeg hadde mange betalingsanmerkninger og hadde utleggsforretning i bolig tilogmed. Så fort det var betalt så fikk jeg 50. Dette på Defero altså.. men da stod det på Defero hvorfor scoren var så lav. Prøv å se hva de skriver som årsak til lav score? Anonymkode: 83e34...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå