AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Del Skrevet 16. november 2022 For en tid tilbake så fortalte jeg venninne nr 1 at vi trengte hjelp via ivf for å få barn. Da svarte hun at det var hennes verste mareritt, og glad hun ikke sto i den situasjonen. Venninne 2 spurte i forbindelse med at jeg har endometriose om det blir vanskelig å få barn (ikke vært like åpen med alle), og sa i den forbindelse at hun var glad for at hun har valgt selv å ikke få barn, for det er et frivillig valg, men at hun ikke hadde visst hva hun hadde gjort i min situasjon. Jeg synes begge kommentarene var litt ufølsomme? Men dette er en veldig sårbar situasjon for meg, så veldig mulig jeg overreagerer. 😅 Anonymkode: c4fe4...2b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Del Skrevet 16. november 2022 Du overreagerer. Jeg er også kjempeglad for at jeg ikke trengte ivf. Bestevenninnen min var også ufrivillig barnløs i mange år, og var gjennom tre runder med ivf, og herreGUD så glad jeg er for at jeg slapp gå gjennom det. Hva i alle dager er ufølsomt med å si det? Hadde du likt det bedre om hun sa "Nei så kjekt, ivf er jo dritenkelt og kjempelett, så gøy!"? Og det å si at man er glad for at det å være barnløs er et frivillig valg, og ikke ufrivillig, hva er galt med det? Det er jo helt sant! Du vet jo selv at det er vondt å være ufrivillig barnløs? Anonymkode: f5cd5...0ed 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg syns ikke kommentarene i seg selv virker ufølsomme, men kanskje litt klønete? Det virker for meg som om de prøvde å anerkjenne at det du opplever er tøft og vanskelig. Anonymkode: 51a60...58f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg syns ikke kommentarene i seg selv virker ufølsomme, men kanskje litt klønete? Det virker for meg som om de prøvde å anerkjenne at det du opplever er tøft og vanskelig. Anonymkode: 51a60...58f Enig i denne. Samtidig skjønner jeg at du som står midt i det føler at de «burde sagt noe annet» - men det der gjør jo bare at folk trekker seg unna andre som har det vanskelig, fordi de ser og leser og hører om at selv uttrykk for medfølelse er «feil». Anonymkode: 8c258...a3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i denne. Samtidig skjønner jeg at du som står midt i det føler at de «burde sagt noe annet» - men det der gjør jo bare at folk trekker seg unna andre som har det vanskelig, fordi de ser og leser og hører om at selv uttrykk for medfølelse er «feil». Anonymkode: 8c258...a3d Ja, om man skal være så hårsår, blir det håpløst for folk å omgås en. Alt kan jo bli feil. Det er feil å bagatellisere det, og si at "pyttsann det går jo så bra". Det er feil å kommentere at oi, det høres krevende ut. Det er feil å snakke om det. Det er feil å IKKE snakke om det. ALT man sier kan være feil for noen. Se på tanken bak, heller enn det nøyaktige utsagnet, du. Anonymkode: f5cd5...0ed 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Del Skrevet 16. november 2022 Synes kommentarene vitner om at du er i en vanskelig situasjon og det forstår venninnene dine. De bagatelliserer det ikke, tvert i mot. Anonymkode: 25adb...5a6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg syns ikke kommentarene er ufølsomme. Nr 1 viste sympati med hvor vanskelig prosessen kan være. Nr 2 erkjente at hun ikke kan sette seg inn i din vanskelige situasjon og det er bedre enn å late som man forstår følelsene når man aldri har vært gjennom lignende. Lykke til med alt ❤️ Anonymkode: 4a743...329 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Del Skrevet 16. november 2022 Hva hadde du ønsket at de sa til deg? Anonymkode: bfcfa...f73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg reagerte ikke på ordene altså, så dem vet ikke at jeg synes det var sårt. Bare jeg som har tenkt på det innimellom siden. Det er helt sant, jeg er så glad for at hun slipper å gå gjennom det samme som meg. Selvfølgelig tenker man at man er heldig som slipper unna ivf. Jeg tenker at jeg er i en situasjon hvor alt uansett er sårt, men da vet jeg at jeg overreagerer. Det er fint å få en bekreftelse på det, føles faktisk veldig godt. Tusen takk for svar 🥰😊 Anonymkode: c4fe4...2b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva hadde du ønsket at de sa til deg? Anonymkode: bfcfa...f73 Noe annet enn "jeg er glad jeg ikke er deg" kanskje? Anonymkode: d157f...c3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Del Skrevet 16. november 2022 Jeg opplever heller ikke kommentarene som ufølsomme. Men du har jo fullt lov å ha den opplevelsen. Om det plager deg, og du vil ha en god dialog med disse venninnene kan du kanskje si i fra på en måte som ikke er anklagende? Da vi holdt på med IVF, og nettopp var ferdig med et mislykket forsøk, var det ei venninne med barn som sa til meg det var mange fordeler med å ikke ha barn. At livet med barn ikke var et rosenrødt glansbilde. Det provoserte meg skikkelig der og da, i den sårbare situasjonen. Mens jeg derimot opplevde det som omsorg når noen sa at det virket fælt å måtte gjennom IVF. Uansett, jeg sa hvordan jeg opplevde det til denne venninnen, og det ble en god samtale. Hun prøvde bare å trøste meg, og så traff det feil. Og hva som treffer, kan være umulig å vite for de rundt. Anonymkode: b4807...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns ikke kommentarene i seg selv virker ufølsomme, men kanskje litt klønete? Det virker for meg som om de prøvde å anerkjenne at det du opplever er tøft og vanskelig. Anonymkode: 51a60...58f Enig, det er ofte vanskelig å vite hva man skal si og IVF kan jo være en tøff påkjenning både fysisk og psykisk, så det er jo en ærlig sak å være glad man slipper det. Det hadde kanskje vært bedre å si "jeg er lei meg for at du må ha IVF for å oppnå barneønsket, det må være tungt, men jeg er her for deg" eller noe sånt. Det er lett å trekke inn seg selv og egne erfaringer når man blir betrodd noe, men ofte er det best å bare vise medfølelse. Anonymkode: 40c0e...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Del Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en tid tilbake så fortalte jeg venninne nr 1 at vi trengte hjelp via ivf for å få barn. Da svarte hun at det var hennes verste mareritt, og glad hun ikke sto i den situasjonen. Venninne 2 spurte i forbindelse med at jeg har endometriose om det blir vanskelig å få barn (ikke vært like åpen med alle), og sa i den forbindelse at hun var glad for at hun har valgt selv å ikke få barn, for det er et frivillig valg, men at hun ikke hadde visst hva hun hadde gjort i min situasjon. Jeg synes begge kommentarene var litt ufølsomme? Men dette er en veldig sårbar situasjon for meg, så veldig mulig jeg overreagerer. 😅 Anonymkode: c4fe4...2b9 De sier jo ikke noe frekt der nei. Det er respekt for at situasjonen din er tøff Anonymkode: 64bcc...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #14 Del Skrevet 17. november 2022 Noen som har tips til hva man aller helst burde ha sagt i en slik situasjon? Anonymkode: 57ac7...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #15 Del Skrevet 17. november 2022 Jeg leser egentlig begge kommentarene som en stor forståelse for situasjonen du står i. Hvor vanskelig det må være. At de opplever at du er sterk, og sterkere enn dem, og de hadde ikke klart det selv Den første som sier at hun er glad det ikke er henne: det er rett og slett overveldende å tenke på. Og den andre som sier hun er glad hun tok et aktivt valg: fordi det er så smertefullt og hun vet ikke hvordan hun skulle ha taklet det. Min tolkning! Anonymkode: 0f2ae...4ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #16 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Noen som har tips til hva man aller helst burde ha sagt i en slik situasjon? Anonymkode: 57ac7...580 Det finnes like mange rett og galt som det finnes mennesker som tar IVF Anonymkode: 0f2ae...4ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå