Gå til innhold

Sår i tannkjøttet som ikke gror, bilde.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt et sår i tannkjøttet under høyre under-fremtann i ca 3 uker. Det er veldig vondt å bevege på munnen, spise og pusse tenner. Har pusset med elektrisk tannbørste mye over såret for å rense bort evt bakterier, bruker tanntråd og munnskyll hver dag. Vanligvis pleier sånne sår man får i munnen å gro raskt, etter 2-3 dager. Kan ikke huske at jeg har dunket noe mot underkjeven der såret er, men det er mulig at jeg har gjort noe greier på trening. Nå begynner jeg å bekymre meg for tannkjøttkreft. Jeg røyker ikke og snuser ikke. Tenker og på om det kan være herpes, da det er noe jeg har både her og der. Og smertemessig, så er det veldig mye vondere enn det ser ut, derfor jeg tenker herpes. Legger ved et bilde og håper noen kan si noe smart. Jeg har skikkelig lite lyst å gå til lege med dette. 

Screenshot_20221116_062632_com.huawei.HwMultiScreenShot.jpg

Screenshot_20221116_062624_com.android.gallery3d.jpg

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Over såret ser man at tannkjøttet har trukket seg nedover. Tennene ser fine ut. Tannkjøttet til underkjevens høyrefremtann er dradd ned mer enn på de andre tennene. Det er det man kan si sånn objektivt sett ut fra bildet. Under høyre nedetann er det et rundt sår. Rundt såret ser man en hevelse i tannkjøttet. Det er hovent og det ser rødt og irritert ut. Og det er smertefullt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror i alle fall du må prøve noen dager uten å pusse selve såret, det gror nok ikke så bra med en elektrisk tannbørste over seg. Det renser seg ganske bra om du gurgler corsodyl feks 

Anonymkode: 7b539...9be

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror i alle fall du må prøve noen dager uten å pusse selve såret, det gror nok ikke så bra med en elektrisk tannbørste over seg. Det renser seg ganske bra om du gurgler corsodyl feks 

Anonymkode: 7b539...9be

Ja, corsodyl har jeg tenkt på å kjøpe. Gikk faktisk innom apoteket i forgårs for å kjøpe corsodyl, skjønner ikke hvordan jeg klarte å glemme det. Stod i kø foran kassen og liksom følte på meg at jeg hadde glemt noe. Av og til er jeg bare så sykt fjern. Jeg gikk inn på apoteket for å kjøpe corsodyl munnskyllvann. Det var liksom hele poenget med å gå inn på apoteket. Men neida, det ble glemt. Neste gang går det, da skal jeg skrive corsodyl med svære bokstaver på armen 🙈

Skrevet

Det tannlege du bør oppsøke så lenge det er med tennene. Du er klar over at når du har betennelse i munnen så må du rengjør tannkosten godt i varmt vann pga bakterier. du bør ikke pusse over såret. Hvis du har gått 3 uker burde du kontakte tannlege

Anonymkode: 9b965...c99

• Liker 1
Skrevet

Bytt tannkrem. Jeg får sår i tannkjøttet av visse typer, Aquafresh og Zendium er verst. Og slutt å pusse såret med tannbørsten.

Anonymkode: 8ff2e...4b8

Skrevet

Ser ut som afte. Går over av seg selv. Virus

Anonymkode: 71636...b8e

Skrevet

Har du filt tennene dine så de blir spisse??  
Hadde et sår i munn jeg og som ikke grodde. Det var kreft. Jeg ville gått til lege

Anonymkode: 51c91...125

• Liker 1
Skrevet

Du gjør at det ikke gror ved å pusse over det med elektrisk tannbørste. Og du tilfører bakterier fra tannbørsten i tillegg. Bare la såret være og skyll med flux Klorhexidin eller corsodyl. 

Anonymkode: 8e949...8ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde et sår i munn jeg og som ikke grodde. Det var kreft. Jeg ville gått til lege

😂😂😂 Tennene til TS er da ikke spisse.

TS: Sier som flere her. Slutt å pusse såret og la det gro.

Anonymkode: 30a62...e4d

• Liker 1
Skrevet

Prøvd vademecum? på en bomullsdott rett mot såret etter hver gang du har spist og før du legger deg. Unngå småspising til såret har grodd, det blusser opp igjen ved inntak av mat og drikke.

Anonymkode: 14987...ed0

Skrevet

Du bør slutte å pusse på såret. Det kan gjøre det verre. Eventuelt gjøre at såret blir værende fordi det ikke gror.

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt med Vademecum. Eventuelt burde du gå innom tannlegen å få munnskyllevann.

Skrevet

Mange munnskyllevann får man misfargede tenner av. Bruk vademecum, den funker.

Anonymkode: 14987...ed0

Gjest MuggenKanari
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er tennene I underkjeven! 😂

Skrevet

Fine tenner! Ser du er nøye med hygiene.  Ser ut som after. Et virus, tar litt tid å bli kvitt. Er ikke et åpent sår heldigvis 

• Liker 1
Skrevet

Så fine tenner du har. Jeg er 33 og mine har masse mørke flekker og er mye gulere.

Anonymkode: 1a641...ef3

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Nå har endelig det dumme såret grodd. Har skylt med corsodyl 2 ganger daglig i 3-4 uker. Vet ikke om det var det som hjalp eller om det hadde grodd av seg selv. Takk for alle svar. Jeg er skikkelig glad for at dette ordnet seg. 😊 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...