Gå til innhold

Fins det noen personer under 30år som fortsatt drikker kumelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller har alle gått over til plantemelk som havremelk siden kumelk både er dyreplageri og dårlig for miljøet? 

Anonymkode: 27213...e2e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

God bedring. 

Anonymkode: 86b90...301

• Liker 35
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Drikker melk. Mamma har vært avløser for melkekuer. Gikk masse ute på jordene og fikk klapp og klem når de var inne. Mamma skravla til dem og Hu. Svarte gjorde dem og 😂🧡

Så vanlig melk drikker jeg med god samvittighet. 

• Liker 10
  • Hjerte 6
Skrevet

Lurer på hvordan menneskekroppen blir med tiden. Om man ikke spiser og får i seg det man trenger. Er ikke bra og ta tilskudd for alt heller? Eller tenker at det er i seg selv ikke godt nok med bare tilskudd. Heter tilskudd for en grunn. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg sluttet å drikke melk og spise melkeprodukter i 30-årene, klarte ikke fordøye det lenger. Og det er så totalt bullshit at kroppen "trenger" det. Nei, menneskekroppen er ikke laget slik at den trenger melk fra en annen art. De som trenger det er melkeidustrien og de som liker det, og det er det.

Anonymkode: c4241...658

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sluttet å drikke melk og spise melkeprodukter i 30-årene, klarte ikke fordøye det lenger. Og det er så totalt bullshit at kroppen "trenger" det. Nei, menneskekroppen er ikke laget slik at den trenger melk fra en annen art. De som trenger det er melkeidustrien og de som liker det, og det er det.

Om det er meg du refererer til. Kroppen trenger melk for og styrke skjelett. Kroppen trenger det man finner i dyr og kommer fra dyr. 

Skal man kun spise Vegan, tofu og sånn så får jo ikke kroppen det den faktum trenger? Ikke bare for den fysiske helsen, men også den psykiske. Uten mineraler og vitaminer, så fungerer ikke hjernen slik den skal. Er man sårbar for og bli psykisk syk fra før, blir man enda mer sårbare og utsatt uten riktig ernæring. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
5 minutter siden, Maestro said:

Om det er meg du refererer til. Kroppen trenger melk for og styrke skjelett. Kroppen trenger det man finner i dyr og kommer fra dyr. 

Skal man kun spise Vegan, tofu og sånn så får jo ikke kroppen det den faktum trenger? Ikke bare for den fysiske helsen, men også den psykiske. Uten mineraler og vitaminer, så fungerer ikke hjernen slik den skal. Er man sårbar for og bli psykisk syk fra før, blir man enda mer sårbare og utsatt uten riktig ernæring. 

Nå er det ikke sånn at animalske produkter er ensbetydende med god helsestatus det heller, på sitt vis. Man kan bli vel så dårlig av å leve kun på kjøtt, som kun på brokkoli. 
Det er like mange kjøttetere som har mangelsykdommer som veganere. De aller fleste klarer å styre helsa si i samråd med fastlegen like godt, uansett hvilke matpreferansene de skulle måtte ha. 

Anonymkode: c1854...de0

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det ikke sånn at animalske produkter er ensbetydende med god helsestatus det heller, på sitt vis. Man kan bli vel så dårlig av å leve kun på kjøtt, som kun på brokkoli. 
Det er like mange kjøttetere som har mangelsykdommer som veganere. De aller fleste klarer å styre helsa si i samråd med fastlegen like godt, uansett hvilke matpreferansene de skulle måtte ha. 

Hm ja. Desverre er det mange som kjører på med dette, uten lege. Og blir sjuke pga mangel av ting. 

Variert og bra kosthold er bra uansett. Jeg er mer slik at jeg spiser mindre kjøtt, hjemme. Men noe i skrotten vil jeg ha av kjøttmat. Så kommer aldri til og kutte helt ut med kjøtt. 

• Liker 6
Skrevet
Maestro skrev (35 minutter siden):

Nei menneskekroppen er altså ikke det eneste dyret på planeten som MÅ drikke melk fra en annen art for å få det den trenger. Så sånn er det.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror noen misforstår her nå; det er RØYK som er skadelig for kroppen. Ikke melk.
:)  Drikker det moderat hver dag her og kjenner at det gjør godt hver gang.

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er like mange kjøttetere som har mangelsykdommer som veganere. 

Feil. Veganere har lavere nivåer av så godt som alle næringsstoffer i kroppen som betyr noe. 

goog4_request&X-Goog-Date=20221116T05252

Anonymkode: f0906...f1a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet

Jeg har ikke drukket slikt siden barndommen. Og når jeg tenker meg om tror jeg aldri jeg ser annet enn vann til mat rundt lunsjbordet på jobb, der er vi en arbeidsplass der de fleste er under 40. 

Mamma gnålte alltid om dette med kalsium og skjelett. Men ser jeg over kostholdet forøvrig får jeg nok i meg mye mer kalsium enn henne. Jeg spiser mengder grønne grønnsaker, som spinat, grønnkål, brokkoli. Jeg spiser gresk yoghurt med granola. Jeg er glad i oster i ulike varianter. Og bønner, sesamfrø med mer er en nesten daglig del av mitt kosthold. 

Anonymkode: 71d91...3c3

• Liker 1
Skrevet

Melk har jeg hatt i kaffen i hele mitt liv (gjerne kaffefløte) og det løfter smaken på den gode drikk! :rodmer: 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Barna mine drikker det hver dag. De er godt under 30 (4 og 5 år).

Anonymkode: 7cd2d...25b

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei menneskekroppen er altså ikke det eneste dyret på planeten som MÅ drikke melk fra en annen art for å få det den trenger. Så sånn er det.

Nei, man må ikke drikke melk, men det er ikke usunt med melk hvis du tåler laktose. Våre forfedre har drukket melk i mange tusen år og vi her i Nord-Europa tåler det spesielt godt. 

Jeg vil konte med å si at mennesket er altså ikke det eneste dyret på planeten som MÅ spise unaturlig og ny mat for å ha god helse. Så sånn er det. Vi må spise mer likt det våre forfedre har spist i mange hundretusen år. Hvis en matvare inneholder en ingrediens som ikke oldemoren din hadde kjent igjen en gang, så er det ikke sunn mat.

Anonymkode: f0906...f1a

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet

Kjenner ingen under 30 som drikker kumelk. Stort sett bare gamlinger som gjør det.

Anonymkode: 34621...307

• Liker 4
Skrevet

Ja.

Anonymkode: c4227...c47

• Liker 2
Skrevet

Jeg drikker ikke ren melk, har ikke behov eller lyst på det. Men har en skvett i kaffekoppen hver morgen. Det går helt fint å droppe melkeprodukter uten å få mangel, vi er ikke avhengig av melk for å fa nødvendige vitaminer. Men man bør da spise annen mat som inneholder samme vitaminer. 

Enig i at melkeindustrien ikke er den beste for dyrene. Skal dyrene få det bedre må vi betale mer for maten, og akseptere det. De fleste ønsker ikke å betale mer for maten, og det er synd.

Anonymkode: 0827c...b84

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Noreg er ikkje Sverige, so det er vel ikkje all ungdom som har råd til Oatly Choklad Deluxe til frukosten? Fortel folk meg at dei ikkje toler kumjølk, plar eg råda dei til å prøva geitmjølk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...