AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #1 Skrevet 16. november 2022 Jeg fikk sparken fra en jobb,og må sone en som.Da jeg ble arbeidsledig ba jeg nav om hjelp til komme meg i jobb,siden det ikke er så lett med dårlige referanser.Di gav meg tilbud om jobblearn,noe som hørtes bra ut.Di sa et personale snakker med ledere,og at nav kan betale lønna mi.Di gir meg mye tips,men stort annet gjør dem ikke.Jobbene søker jeg selv på helt vanlig måte.Noen med erfaringer ang jobblearn?gode?dårlige? Anonymkode: 39fc6...f3f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #2 Skrevet 16. november 2022 Absolutt alle "kurs" innkjøpt av NAV er en søppelaktig vei mot ørkesløs arbeidspraksis. Du får høre fagre ord om alle verktøyene de har, men i realiteten så pimper de CV`en din, og sender deg ut i en arbeidspraksis som bedrifter vet å utnytte. Ukompetente "rådgivere" kommer med helt nedsnødde råd, og uansett hva du sier at du vil og hvordan du vil oppnå det, så består verktøyet kun i å anbefale arbeidspraksis. Anonymkode: 8dd16...3f4 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #3 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Absolutt alle "kurs" innkjøpt av NAV er en søppelaktig vei mot ørkesløs arbeidspraksis. Du får høre fagre ord om alle verktøyene de har, men i realiteten så pimper de CV`en din, og sender deg ut i en arbeidspraksis som bedrifter vet å utnytte. Ukompetente "rådgivere" kommer med helt nedsnødde råd, og uansett hva du sier at du vil og hvordan du vil oppnå det, så består verktøyet kun i å anbefale arbeidspraksis. Anonymkode: 8dd16...3f4 Det er mulig at det er din erfaring, og trist er det, men NAV-tiltakene hjelper absolutt ut i ordinær jobb og utdanning også. Anonymkode: 1f367...166 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #4 Skrevet 16. november 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Di Anonymkode: 39fc6...f3f Jeg vet at dette ikke er det du spør om og at man normalt ikke skal kommentere skrivefeil. Men siden du søker jobb vil jeg anbefale deg å få noen til å lese gjennom jobbsøknadene dine slik du får luket vekk slike skrivefeil. Anonymkode: 46f50...485 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg vet at dette ikke er det du spør om og at man normalt ikke skal kommentere skrivefeil. Men siden du søker jobb vil jeg anbefale deg å få noen til å lese gjennom jobbsøknadene dine slik du får luket vekk slike skrivefeil. Anonymkode: 46f50...485 Ja den er blitt rettet på,Så søknadene er bra👍Jeg vet om skrivefeilene mine,selv om jeg ikke har dyseleksi🙈 Anonymkode: 39fc6...f3f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg fikk sparken fra en jobb,og må sone en som.Da jeg ble arbeidsledig ba jeg nav om hjelp til komme meg i jobb,siden det ikke er så lett med dårlige referanser.Di gav meg tilbud om jobblearn,noe som hørtes bra ut.Di sa et personale snakker med ledere,og at nav kan betale lønna mi.Di gir meg mye tips,men stort annet gjør dem ikke.Jobbene søker jeg selv på helt vanlig måte.Noen med erfaringer ang jobblearn?gode?dårlige? Anonymkode: 39fc6...f3f Jebblearn kjenner jeg ikke til, men antar at det er en sånn tiltaksleverandør av samme ulla som alle andre. Min erfaring er at du må ta alt de sier med en klype salt, for de har ingen kontakt med virkeligheten. Og jobben må du skaffe selv, ja. NAV kan tilby lønnsbidrag eller hva det heter, i noen tilfeller, men du må selv spør potensielle arbeidsgivere om det kan være aktuelt. Anonymkode: cd1d2...5ca 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Absolutt alle "kurs" innkjøpt av NAV er en søppelaktig vei mot ørkesløs arbeidspraksis. Du får høre fagre ord om alle verktøyene de har, men i realiteten så pimper de CV`en din, og sender deg ut i en arbeidspraksis som bedrifter vet å utnytte. Ukompetente "rådgivere" kommer med helt nedsnødde råd, og uansett hva du sier at du vil og hvordan du vil oppnå det, så består verktøyet kun i å anbefale arbeidspraksis. Anonymkode: 8dd16...3f4 Ja, det er skandale at NAV og staten kan holde på slik. Fimaer som suger til seg millioner. Les her: Riksrevisjonen sa det var «sterkt kritikkverdig» at Nav ikke hadde kontroll på pengene til bedrifter som driver arbeidsmarkedstiltak for Nav: https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-ryddet-opp-etter-refs-fra-riksrevisjonen-6.158.831218.7dfe4f331e Nav betalte i underkant av åtte milliarder kroner til eksterne tiltaksarrangører i fjor. De ti største fikk til sammen utbetalt mer enn 1,2 milliarder: https://dagensperspektiv.no/aktuelt/2018/nav-kjopte-tiltak-for-atte-milliarder-i-2017 Jeg mener at tiltak ikke skal brukes på denne måten, at firmaer mottar penger for at noen skal jobbe der. Enten så er man arbeidsdyktig eller ikke, det skal vurderes av helsevesenet. Ikke et tullefirma som NAV kjøper tjenester fra. Selv har jeg LANG erfaring med NAV der jeg har hjulpet brukere. Hele NAV er dessverre en skandale som mange andre ting i stat og kommune. Dette får vi nok aldri gjort noe med. Husk at de fleste politikere aldri har vært i arbeidslivet, vet ikke hvordan samfunnet fungerer. Anonymkode: 68231...d59 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jebblearn kjenner jeg ikke til, men antar at det er en sånn tiltaksleverandør av samme ulla som alle andre. Min erfaring er at du må ta alt de sier med en klype salt, for de har ingen kontakt med virkeligheten. Og jobben må du skaffe selv, ja. NAV kan tilby lønnsbidrag eller hva det heter, i noen tilfeller, men du må selv spør potensielle arbeidsgivere om det kan være aktuelt. Anonymkode: cd1d2...5ca Lønnstilskudd utnyttes så jævli. Se på norgesgruppen, butikker drives av folk som går på tiltak. Tenk på det neste gang du handler på kiwi/meny etc...Rema 1000 også. Anonymkode: 68231...d59 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg fikk sparken fra en jobb,og må sone en som.Da jeg ble arbeidsledig ba jeg nav om hjelp til komme meg i jobb,siden det ikke er så lett med dårlige referanser.Di gav meg tilbud om jobblearn,noe som hørtes bra ut.Di sa et personale snakker med ledere,og at nav kan betale lønna mi.Di gir meg mye tips,men stort annet gjør dem ikke.Jobbene søker jeg selv på helt vanlig måte.Noen med erfaringer ang jobblearn?gode?dårlige? Anonymkode: 39fc6...f3f Hvordan jobb kunne du tenkt deg? Har du like mye skrivefeil i søknaden din også? 😅. Alle kurs via NAV er en vits, man får ikke mye hjelp via dem. Hvorfor fikk du sparken? Har du mye erfaring innenfor feltet? Anonymkode: b7d82...591
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lønnstilskudd utnyttes så jævli. Se på norgesgruppen, butikker drives av folk som går på tiltak. Tenk på det neste gang du handler på kiwi/meny etc...Rema 1000 også. Anonymkode: 68231...d59 Det er helt tragisk. Stakkars mennesker som må jobbe som alle andre, men få den usle patetiske NAV lønna. Fy faen det skulle faktisk ikke vært LOV!! Og nav tilrettelegger selvsagt for at sårbare mennesker skal bli utnyttet, det er en skam. Anonymkode: b7d82...591 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det er skandale at NAV og staten kan holde på slik. Fimaer som suger til seg millioner. Les her: Riksrevisjonen sa det var «sterkt kritikkverdig» at Nav ikke hadde kontroll på pengene til bedrifter som driver arbeidsmarkedstiltak for Nav: https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-ryddet-opp-etter-refs-fra-riksrevisjonen-6.158.831218.7dfe4f331e Nav betalte i underkant av åtte milliarder kroner til eksterne tiltaksarrangører i fjor. De ti største fikk til sammen utbetalt mer enn 1,2 milliarder: https://dagensperspektiv.no/aktuelt/2018/nav-kjopte-tiltak-for-atte-milliarder-i-2017 Jeg mener at tiltak ikke skal brukes på denne måten, at firmaer mottar penger for at noen skal jobbe der. Enten så er man arbeidsdyktig eller ikke, det skal vurderes av helsevesenet. Ikke et tullefirma som NAV kjøper tjenester fra. Selv har jeg LANG erfaring med NAV der jeg har hjulpet brukere. Hele NAV er dessverre en skandale som mange andre ting i stat og kommune. Dette får vi nok aldri gjort noe med. Husk at de fleste politikere aldri har vært i arbeidslivet, vet ikke hvordan samfunnet fungerer. Anonymkode: 68231...d59 Det er en skam. Lurer på hvordan ting blir nåe neste generasjon skal inn på Stortinget. Anonymkode: b7d82...591 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan jobb kunne du tenkt deg? Har du like mye skrivefeil i søknaden din også? 😅. Alle kurs via NAV er en vits, man får ikke mye hjelp via dem. Hvorfor fikk du sparken? Har du mye erfaring innenfor feltet? Anonymkode: b7d82...591 Jeg har fått en liten stilling i butikk,helt på egenhånd.Stor trives der😊Hehe får hjelp med skrivefeilene mine,så cv/søknad er bra🙈 Anonymkode: 39fc6...f3f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #13 Skrevet 16. november 2022 Dere som er så kritisk til NAV. hvordan mener dere at man skal friske mennesker ut i jobb? Hva skal til? Skal folk få penger fra NAV, uten å gjøre noe for de pengene? Anonymkode: f5b49...689 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som er så kritisk til NAV. hvordan mener dere at man skal friske mennesker ut i jobb? Hva skal til? Skal folk få penger fra NAV, uten å gjøre noe for de pengene? Anonymkode: f5b49...689 Det handler om måten NAV fungerer på, man må endre det. Dele det opp igjen, nå er alt i et kaos. De som jobber der vet knapt hva de skal gjøre som veiledere. Rett og slett en tullejobb i mange tilfeller. Anonymkode: 68231...d59 1
vesla1985 Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 1.05): Jeg fikk sparken fra en jobb,og må sone en som.Da jeg ble arbeidsledig ba jeg nav om hjelp til komme meg i jobb,siden det ikke er så lett med dårlige referanser.Di gav meg tilbud om jobblearn,noe som hørtes bra ut.Di sa et personale snakker med ledere,og at nav kan betale lønna mi.Di gir meg mye tips,men stort annet gjør dem ikke.Jobbene søker jeg selv på helt vanlig måte.Noen med erfaringer ang jobblearn?gode?dårlige? Anonymkode: 39fc6...f3f Det du kan gjøre nå det er å prøve å sende åpne søknader som ringevikar. Eller jobbe frivillig et sted om du kan det. for da bygger du deg ny referanse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #16 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 11.42): Jebblearn kjenner jeg ikke til, men antar at det er en sånn tiltaksleverandør av samme ulla som alle andre. Min erfaring er at du må ta alt de sier med en klype salt, for de har ingen kontakt med virkeligheten. Og jobben må du skaffe selv, ja. NAV kan tilby lønnsbidrag eller hva det heter, i noen tilfeller, men du må selv spør potensielle arbeidsgivere om det kan være aktuelt. Anonymkode: cd1d2...5ca De snakker veldig mye om motivasjon. Det er vel det jeg sitter igjen med etter ett slikt kurs. All grunn at jeg havnet i et slikt tilfelle var jeg manglet nettverk av familie i livet mitt. Mennesker med ressurser rundt seg vil neppe komme inn i et slikt syklus. Anonymkode: 2906e...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #17 Skrevet 17. november 2022 Jeg fikk jobb via Nav etter å ha vært på JobLearn, men da bare for to år med penger fra Nav. De høyere oppe på jobben sa de ikke trengte noen nye ansatte, men jeg snakket med noen som mente jeg absolutt burde blitt ansatt. Fikk ikke noe mer. Ett år etterpå ser jeg at det har blitt ansatt 10 nye, deriblant i akkurat den jobben jeg utførte. Jeg kan ikke si jeg ikke ble skuffet. Anonymkode: c060c...325
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #18 Skrevet 17. november 2022 Jeg har vært i 3 forskjellige tiltaksarrangører og det første de gjør er å se på CV’n min. Den første arrangøren lagde en fin CV for meg. Jeg ble utplassert på steder jeg aldri ville jobbe med. Andre arrangør lagde ny CV for meg da den første var dårlig. Nye praksissteder hvor jeg heller ikke ønsket å jobbe. Tredje arrangør klaget på forrige CV og måtte lage ny. Ble utplassert igjen til sted jeg ønsket å jobbe, men de hadde ikke økonomi til å ansette meg. Det er nærmest farlig å fortelle disse arrangørene hva du har gjort tidligere. Jeg fortalte at jeg hadde malt ett rom for noen år siden, da var jo jeg attraktiv som maler. Nei, jeg er ingen maler. Jeg har hjulpet til med å legge laminat. Automatisk kunne jeg jo jobbe med det. Nei, eneste jeg gjorde var å kappe bordene og levere til han som la gulvet for meg. Jeg fortalte om en hobby jeg hadde tidligere og dermed kunne jeg jobbe med det. Nei, det er ingen som kan leve av å hekle. Disse arrangørene suger penger ut av NAV så det holder til svært liten nytte. Bare bortkasta penger. Jeg er 56 og på AAP pga varig sykdom. Til tross for st min hverdag er tøff, så kan jeg jobbe 100% iflg disse arrangørene. Jo mer jeg jobber, jo mer energi vil jeg få. Min lille energi går til å eksistere hver dag. Ikke orker jeg noe sosialt liv lenger, har ingen hobby lenger. Orker knapt å være med familien min. Jeg skulle gjerne jobbet, men hvem ansetter en som aldri vet når man orker mer enn å bare eksistere? Anonymkode: 2e664...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #19 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært i 3 forskjellige tiltaksarrangører og det første de gjør er å se på CV’n min. Den første arrangøren lagde en fin CV for meg. Jeg ble utplassert på steder jeg aldri ville jobbe med. Andre arrangør lagde ny CV for meg da den første var dårlig. Nye praksissteder hvor jeg heller ikke ønsket å jobbe. Tredje arrangør klaget på forrige CV og måtte lage ny. Ble utplassert igjen til sted jeg ønsket å jobbe, men de hadde ikke økonomi til å ansette meg. Det er nærmest farlig å fortelle disse arrangørene hva du har gjort tidligere. Jeg fortalte at jeg hadde malt ett rom for noen år siden, da var jo jeg attraktiv som maler. Nei, jeg er ingen maler. Jeg har hjulpet til med å legge laminat. Automatisk kunne jeg jo jobbe med det. Nei, eneste jeg gjorde var å kappe bordene og levere til han som la gulvet for meg. Jeg fortalte om en hobby jeg hadde tidligere og dermed kunne jeg jobbe med det. Nei, det er ingen som kan leve av å hekle. Disse arrangørene suger penger ut av NAV så det holder til svært liten nytte. Bare bortkasta penger. Jeg er 56 og på AAP pga varig sykdom. Til tross for st min hverdag er tøff, så kan jeg jobbe 100% iflg disse arrangørene. Jo mer jeg jobber, jo mer energi vil jeg få. Min lille energi går til å eksistere hver dag. Ikke orker jeg noe sosialt liv lenger, har ingen hobby lenger. Orker knapt å være med familien min. Jeg skulle gjerne jobbet, men hvem ansetter en som aldri vet når man orker mer enn å bare eksistere? Anonymkode: 2e664...f5d Et godt innlegg. For deg er det kun ufør som gjelder, helt seriøst. Anonymkode: 68231...d59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå