Gå til innhold

Kvelds-snacks

Anbefalte innlegg

Gjest Rainbow
Skrevet

Noen som har tips til rask og lettvint kveldsmat ?

Tenker på noe litt godt når ungene er i seng en gang i ny og ne, men ikke noe mektig som taco/pizza. Mer som et lite kveldsmåltid og ikke som en middag ;)

Skrevet

Suppe synes jeg er kjempegodt på kalde høstkvelder, særlig løksuppe med loff og ost gratinert i ovnen.

Skrevet

Ostesmørbrød, toast, vafler, pannekake, suppe, omelett, bakt potet (tar under 10 min i mikro), speilegg og bacon, ost og kjeks, nystekte scones med godt pålegg (veldig enkelt å lage og tar ikke lang tid å steke).

Skrevet

Jeg lager ofte bruschetta, rister skiver av landbrød som jeg gnir inn med hvitløk og olivenolje. Over skivene heller jeg en røre av hakkede klasetomater, bruker gjerne halvannen pro pers. Røren blir blandet med en eller flere av følgende ingredienser: Sjalottløk, avokado, ruccola, hvitløk e.l. Dette kan toppes med forskjellig, selv liker jeg godt spekeskinke kombinert med en raus skive moden brie. Chorizo eller salami med flak av parmesan oppå er også veldig godt.Spises med kniv og gaffel.

Ellers er en enkel caprese-salat av mozarella, tomat og basilikum også godt kveldssnadder.

Skrevet

brødskiver stekt i olje med hvitløk, legg på salatblader, tomatskiver, noen dråper fransk dressing el, ørelite balsamico, litt oregano. yummi.

Gjest rabrabara
Skrevet

Hvis du har smørbrødjern er det veldig godt med baguette/chiabatta el. med brie bacon og tranebærsyltetøy. Quiche er jo også godt. Eller mozarella og tomatsalat med pasta og basilikumdressing.

Skrevet

Lettvint bruschetta pleier vi å lage til kos av og til.

Legg fryste hattings hvitløksbaguetter i microen i 1-2 minutter. Skjær de opp, legg de på et brett og ha de i ovnen (på 180 grader)til de er sprø.

Hakk tomater og bland med olivenolje, salt, pepper og basilikum.

Voila ferdig spis nyt

Skrevet

Av og til koker jeg opp litt spaghetti og tar i buljongpulver og spiser det sånn, ellers kan jeg ta kjøtt og grønnsaker oppi der også noen ganger. Kjempegodt og lettvindt!

Skrevet

"Hjemmelaget" hvitløksbaaguett.

Jeg pleier å kjøpe sånne halvstekte baguetter som jeg deler på langs. Så varmer jeg god olivenolje i en panne, har i masse fersk hvitløk, oregano og pepper oppi og "dynker" så baguetten i det. Det kan være lurt å gjøre det med en skje og gjøre det litt etter litt, heller en for mye på med en gang renner det bare over og blir fett og ekkelt.

Så har jeg et par osteskiver oppå og inn i ovnen. Ferdig når osten er blitt smeltet og litt sprø. Nam nam :sikle:

Skrevet

Firkantede potetlefser fylles med laks / god skinke / eggerøre / vegetar el + hva enn du måtte ha i kjøleskapet av løk, tomat, basilikum, rømme, pesto, oliven osv. Rull sammen og del i passe store biter.

Lettristet brød (gjør ingenting om det er litt gammelt, men det bør være lyst) med pesto, tapenade, el. Serveres uten skorpe i passe store biter.

Ferskt brød med olivenolje, balsamico og litt salt (lettere blir det ikke om du bare har ferskt brød...)

God pølse stekes i panna, deles i passe store biter og får en cherrytomat som selskap ved hjelp av en tannpirker.

Bruchetta

Ost og brød/kjeks

Marinert Jarlsberg (terninger som ligger i olje, hvitløk, chili, urter osv)

Patè på brød

Pompernikel (?) med sennepssaus, laks, dill, rogn osv

Vi spiser masse sånn småsnakcs og drikker vin til. Kjempekoselig. Potetlefser, pompernikel og melbatoast holder seg i en evighet, lyst brød kan du evt ha oppskjert i skiver i fryseren og ta opp etter behov, noe grønnsaker og frukt har man da alltids liggende, pesto og oliven holder seg lenge, butterdeig kan fylles med det meste -også middagsrester.

Tenk små munnfuller og kanapèer. Ha et lite "voksenlager" i kjøleskapet. Man trenger ikke å ha så mye forskjellig, så lenge man bytter litt på hva man kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...