AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Ser på debatten at man kommer dårlig ut av det hvis man er gradert ufør. Det snakkes om uførefella. Noen som vet noe om dette? Hvis man er gradert ufør, har man krav på sykepenger og AAP på den resterende ufør graden foreks? Anonymkode: f2dac...4f5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Jeg har nettopp sett debatten og jeg er helt lamslått. hvis gjennomsnitts lønna i Norge er 750.000 er jeg fattig. Jeg har 470.000 i året, og jeg føler jeg har god råd. Har også mann. Jeg kan ikke frotse, men når en klarer å betale lån og regninger, har god mat på bordet og råd til å spare litt hver mnd har man det ikke så verst. Å kutte på de som har det laveste av det laveste fra før er rett og slett ondskapsfullt. Det er mange barn i bildet, og folk har rett til et verdig liv. Så sier ropstad - tidlig innsats og hjelp før folk faller ut.. vel, nå er det mange som ønsker hjelp og skriker etter hjelp, men får avslag. Jeg fungerer i full jobb, men er mye sliten og har vært mye sykmeldt i perioder. Jeg mistenker adhd siden barna mine også har det, men jeg finner ikke ut av det- fordi jeg fikk avslag 2 ganger på dps. Så jeg håper jeg ikke blir utbrent og faller ut av jobb.. Politikerne er elite folk, og har aldri gått sultne til sengs. De vet ikke hvordan det er å ha lite. Det folk har i trygd har de i lommepenger på ei helg. Hvorfor skal ikke de som er syke få leve et verdig liv? Ingen vil være syk.. alle vil jobbe hvis de kan. I tillegg er det vanskelig å få jobb når en har helseplager og må ha tilrettelegging. Så alle som ikke er 100% blir tapere.. i rike Norge Anonymkode: efeec...2e6 6 3 1
Einus Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Drev eget firma(10 år siden) og fakturerte på årsbasis rundt 600.000, ble akutt syk, men ville fortsatt jobbe, tok ikke innover meg hvor stor påkjenning kroppen hadde hatt og fikk en hjertestans til efter c 3 år og da sa legen min stopp. Fikk uføretrygd ut fra siste 3 års inntjening og har i dag ca 250.000 minus skatt, sånn er det å bli uføretrygdet 100% Blir overrasket når det skrives at man ikke kan frotse på 470.000 i året... Jeg bor alene og må betale alle regninger selv, må selvsagt være forsiktig, tidligere reiser til utlandet osv går ikke, men sånn er det. 4
Helene Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 🤣🤣🤣 Min uførefelle, ble ufør altfor tidlig, samtidig, akkurat gammel nok til å ikke få ung uføre. Dvs, nav godtok ikke skriftlige legeerklæringer fra før jeg fylte 26 år. Ble helt ufør som ca 42. Da ble jeg ufør fra den dagen jeg fikk innvilget omskolering, dvs, etter alderskravet deres for å innvilge ung uføre. Man får ikke innvilget omskolering, i dag aap, om man ikke er syk på forhånd. Prøvde å klage, fikk avslag, dengang, så sliten at jeg greide ikke følge opp. Sitter med dokumentasjon fra lege, spesialister, kan vise til problemer i skolen, fra jeg var 17 år. Har hatt sykdommen siden 12 år. Så ja, på en måte har jeg gått i fella. Prøvde å jobbe til jeg ble 40. Heltid først, så deltid. Var for syk til å følge opp klagen. Kunne sagt masse om tøffe år. Det har mest gått ut over datteren. Hva andre trodde var normalt. Plutselig var der en sykkeltur med skolen, jeg hadde ikke råd til sykkel. Skidag på skolen, hadde ikke råd til ski. Har foreldre med formue og penger, ingen hjelp. Det er heller ikke deres plikt til å betale for voksne barn og barnebarn. I dag, brutto årsinntekt ca 280 000. Betaler for egen bolig, alle utgifter, bil, mat, medisiner, klær, fritidsinteresser mm. Uføre, men vet at jeg er heldig. Har fornuftig sans. Ingen kredittkort. Ingen forbrukslån. Sier ikke at det er lett, men hos meg, vanens makt, tenke over hva jeg bruker penger på. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Einus skrev (15 minutter siden): Drev eget firma(10 år siden) og fakturerte på årsbasis rundt 600.000, ble akutt syk, men ville fortsatt jobbe, tok ikke innover meg hvor stor påkjenning kroppen hadde hatt og fikk en hjertestans til efter c 3 år og da sa legen min stopp. Fikk uføretrygd ut fra siste 3 års inntjening og har i dag ca 250.000 minus skatt, sånn er det å bli uføretrygdet 100% Blir overrasket når det skrives at man ikke kan frotse på 470.000 i året... Jeg bor alene og må betale alle regninger selv, må selvsagt være forsiktig, tidligere reiser til utlandet osv går ikke, men sånn er det. Med 470.000 i året lever jeg bra, men kan ikke stikke på hotell tur i helgene, ut å feste, shoppe og sløse. Det meste går i huslån, regninger og to ungdommer som spiser mye. vi sparer når vi har til overs og det koster å vedlikeholde hus. Plutselig må en ha elektriker eller rørlegger. Vi må også være forsiktig. Har en ungdom som skal konfirmeres til våren, og ska ha bunad, pluss en som skal ta lappen, som bor på hybel. Med dagens stipend dekker det kun hybel, så matpenger og busskort må vi betale. Så det er en del utgifter. Anonymkode: efeec...2e6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 Helene skrev (11 minutter siden): 🤣🤣🤣 Min uførefelle, ble ufør altfor tidlig, samtidig, akkurat gammel nok til å ikke få ung uføre. Dvs, nav godtok ikke skriftlige legeerklæringer fra før jeg fylte 26 år. Ble helt ufør som ca 42. Da ble jeg ufør fra den dagen jeg fikk innvilget omskolering, dvs, etter alderskravet deres for å innvilge ung uføre. Man får ikke innvilget omskolering, i dag aap, om man ikke er syk på forhånd. Prøvde å klage, fikk avslag, dengang, så sliten at jeg greide ikke følge opp. Sitter med dokumentasjon fra lege, spesialister, kan vise til problemer i skolen, fra jeg var 17 år. Har hatt sykdommen siden 12 år. Så ja, på en måte har jeg gått i fella. Prøvde å jobbe til jeg ble 40. Heltid først, så deltid. Var for syk til å følge opp klagen. Kunne sagt masse om tøffe år. Det har mest gått ut over datteren. Hva andre trodde var normalt. Plutselig var der en sykkeltur med skolen, jeg hadde ikke råd til sykkel. Skidag på skolen, hadde ikke råd til ski. Har foreldre med formue og penger, ingen hjelp. Det er heller ikke deres plikt til å betale for voksne barn og barnebarn. I dag, brutto årsinntekt ca 280 000. Betaler for egen bolig, alle utgifter, bil, mat, medisiner, klær, fritidsinteresser mm. Uføre, men vet at jeg er heldig. Har fornuftig sans. Ingen kredittkort. Ingen forbrukslån. Sier ikke at det er lett, men hos meg, vanens makt, tenke over hva jeg bruker penger på. Du kan få en diagnose når du er under 26, men så lenge du har vært mer enn 50% arbeidsfør etter diagnosen får du ikke ung ufør. Dette er «takken» for at en presser seg ut i jobb og vil prøve. her vi bor er det frivillighetssentral som en kan låne utstyr fra på slike dager. det er bra! du høres flik ut. Det blir romsligere for deg da barna flytter ut, og når du engang i framtiden mottar arv selv om det er teit å tenke på nå Anonymkode: efeec...2e6 1
Einus Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser på debatten at man kommer dårlig ut av det hvis man er gradert ufør. Det snakkes om uførefella. Noen som vet noe om dette? Hvis man er gradert ufør, har man krav på sykepenger og AAP på den resterende ufør graden foreks? Anonymkode: f2dac...4f5 Unnskyld TS, "vi" babler i vei om alt annet enn hva du spurte om, "vi" er uhøflige mot deg. Kan dessverre ikke svare deg..... beklager 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 Felle og felle, ikke alltid man har noe valg. Hadde 100% jobb, ble syk men etter fire år på aap ble det ikke ufør men deltidsjobb (uten uføregrad ved siden av). Holdt to år så var jeg 100% ute av jobb igjen og ble etter hvert ufør. Det mest lønnsomme er å gå fra full jobb til full ufør men det er ikke noe man kan hverken velge. Anonymkode: 4dd25...503 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 Her skal man ikke forsøke å jobbe om man er syk, men gå for ufør? Logikken?! Anonymkode: 53862...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har nettopp sett debatten og jeg er helt lamslått. hvis gjennomsnitts lønna i Norge er 750.000 er jeg fattig. Jeg har 470.000 i året, og jeg føler jeg har god råd. Har også mann. Jeg kan ikke frotse, men når en klarer å betale lån og regninger, har god mat på bordet og råd til å spare litt hver mnd har man det ikke så verst. Å kutte på de som har det laveste av det laveste fra før er rett og slett ondskapsfullt. Det er mange barn i bildet, og folk har rett til et verdig liv. Så sier ropstad - tidlig innsats og hjelp før folk faller ut.. vel, nå er det mange som ønsker hjelp og skriker etter hjelp, men får avslag. Jeg fungerer i full jobb, men er mye sliten og har vært mye sykmeldt i perioder. Jeg mistenker adhd siden barna mine også har det, men jeg finner ikke ut av det- fordi jeg fikk avslag 2 ganger på dps. Så jeg håper jeg ikke blir utbrent og faller ut av jobb.. Politikerne er elite folk, og har aldri gått sultne til sengs. De vet ikke hvordan det er å ha lite. Det folk har i trygd har de i lommepenger på ei helg. Hvorfor skal ikke de som er syke få leve et verdig liv? Ingen vil være syk.. alle vil jobbe hvis de kan. I tillegg er det vanskelig å få jobb når en har helseplager og må ha tilrettelegging. Så alle som ikke er 100% blir tapere.. i rike Norge Anonymkode: efeec...2e6 Det er helt feil å bruke gjennomsnittslønn i sånne debatter. Det er noen på toppen som tjener sinnsvakt mye - og drar opp snittet. Medianlønn i Norge er på 550 000 kr, og gir et mye riktigere bilde av hvor arbeiderklasse og folk flest ligger. Median er ‘den i midten’, den mest vanlige lønningen. Om den halvparten i landet som tjener mer enn medianlønn tjener så mye at de trekker gjennomsnittet helt opp til 750 000 - så sier det mye om hvor skjevt fordelt inntektene er i dette landet nå. Anonymkode: eaa76...fab 4 2
Helene Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du kan få en diagnose når du er under 26, men så lenge du har vært mer enn 50% arbeidsfør etter diagnosen får du ikke ung ufør. Dette er «takken» for at en presser seg ut i jobb og vil prøve. her vi bor er det frivillighetssentral som en kan låne utstyr fra på slike dager. det er bra! du høres flik ut. Det blir romsligere for deg da barna flytter ut, og når du engang i framtiden mottar arv selv om det er teit å tenke på nå Anonymkode: efeec...2e6 Ja, jeg fikk svi for å prøve å stå i jobb. Har konkludert, kan ikke gjøre noe med fortiden, bare framtiden. Orker ikke være bitter. Ting er som de er. Satt hardt inne, men har helt bevisst jobbet med det. Da barnet flyttet ut, ble ikke romsligere da jeg støtter henne økonomisk med det jeg kan. Bedre råd i dag, går ikke oftere til frisør, kjøper ikke dyre kremer. Bare vane. Arv, tenker ikke på det. Vet at jeg kommer til å arve masse. Det kommer ikke meg tilgode, det kommer datteren tilgode. Jeg har betalt selv for alt jeg eier i dag, uten hjelp fra noen. Datteren kommer til å høste frukter, få alt. Jeg unner henne dette. Endret 16. november 2022 av Helene 1 1
Gjest ChadMcChadson Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 55 minutter siden, Einus said: Drev eget firma(10 år siden) og fakturerte på årsbasis rundt 600.000, ble akutt syk, men ville fortsatt jobbe, tok ikke innover meg hvor stor påkjenning kroppen hadde hatt og fikk en hjertestans til efter c 3 år og da sa legen min stopp. Fikk uføretrygd ut fra siste 3 års inntjening og har i dag ca 250.000 minus skatt, sånn er det å bli uføretrygdet 100% Blir overrasket når det skrives at man ikke kan frotse på 470.000 i året... Jeg bor alene og må betale alle regninger selv, må selvsagt være forsiktig, tidligere reiser til utlandet osv går ikke, men sånn er det. Hvorfor flytter du ikke til utlandet og blir skattemessig emigrert? Da betaler du 0 i skatt og trenger kun betale trygdeavgift så har du tilgang til helsetjenester i landet Norge har trygdeavtale med. Så kan du leve litt bedre. Selv er jeg i en prosess med å flytte og skal flytte i mars neste år til syden.
Grandidosa83 Skrevet 16. november 2022 #13 Skrevet 16. november 2022 At gjennomsnittslønnen i Norge i 2022 er 750 000 virker å være feil(?). At den skal ha økt 100 000 fra 2021 virker usannsynlig. Noen som har kild på dette? Forøvrig er snitt en dårlig målestokk i slike tilfeller. Saken er gjerne at de 10% med høyest inntekt skyver snittet opp dramatisk. I 2021 mener jeg at en inntekt på ca 750 000 gjorde at man var blant de 20% best lønnende i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #14 Skrevet 16. november 2022 Grandidosa83 skrev (17 minutter siden): At gjennomsnittslønnen i Norge i 2022 er 750 000 virker å være feil(?). At den skal ha økt 100 000 fra 2021 virker usannsynlig. Noen som har kild på dette? Forøvrig er snitt en dårlig målestokk i slike tilfeller. Saken er gjerne at de 10% med høyest inntekt skyver snittet opp dramatisk. I 2021 mener jeg at en inntekt på ca 750 000 gjorde at man var blant de 20% best lønnende i Norge. Den generelle lønnsøkningen har vært 3,8% 2021 til 2022, justerer man 2021-tallene for det så blir i 2022 gjennomsnittslønnen 632 640 kr. og medianlønnen 577 045 kr, gitt at det ikke har vært forskyvning av inntekt i samfunnet. Gjennomsnittslønn i Norge: 50 790 kr. Medianlønn: 45 910 kr (2021) (finanssans.no) Beregn inflasjon- og lønnsutvikling (smartepenger.no) Anonymkode: f5176...516 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #15 Skrevet 16. november 2022 ChadMcChadson skrev (6 timer siden): Hvorfor flytter du ikke til utlandet og blir skattemessig emigrert? Da betaler du 0 i skatt og trenger kun betale trygdeavgift så har du tilgang til helsetjenester i landet Norge har trygdeavtale med. Så kan du leve litt bedre. Selv er jeg i en prosess med å flytte og skal flytte i mars neste år til syden. Kan du utdype dette med 0 skatt?🤗er det ingen skatt i Spania? har du sjekket opp om de heletjenestene du trenger er tilgjenglige/god kvalitet? ps lykke til; har tenkt lignende med prisgaloppen her i landet, gradert ufør og ingen utsikter til helsebedring😪 Anonymkode: 406c0...b42
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #16 Skrevet 16. november 2022 *helsetjenestene Anonymkode: 406c0...b42
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #17 Skrevet 16. november 2022 Det som omtales som uførefella ts, det er uførepebsjonsordningene til feks statens pensjonskasse. Du får ikke uføretrygd fra nav før arbeidsevnen er nedsatt med minimum 40%. Må du gå ned 20-30% i stilling kan du som statlig eller kommunalt ansatt søke om uførepensjon i stedet. Altså at tjenestepensjonsordningen dekker opp lønnen i de siste prosentene. Problemet er at tjenestepensjon ikke er pensjonsgivende inntekt, og dermed ikke teller med i grunnlaget om du må søke uføretrygd. Den dagen det ikke lenger holder med 20-30% redusert stilling, ender disse menneskene med svært lavt grunnlag på uføretrygden, og dermed dårlig utbetalt. Nå er det igrunn ikke disse de er mest synd på. Verre med de som bare har gått ned i stilling uten å ha tjenestepensjon i tillegg.. Anonymkode: 1d5c5...da3
Gjest ChadMcChadson Skrevet 16. november 2022 #18 Skrevet 16. november 2022 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan du utdype dette med 0 skatt?🤗er det ingen skatt i Spania? har du sjekket opp om de heletjenestene du trenger er tilgjenglige/god kvalitet? ps lykke til; har tenkt lignende med prisgaloppen her i landet, gradert ufør og ingen utsikter til helsebedring😪 Anonymkode: 406c0...b42 Nå er det slik at prisene øker overalt, men det er jevnt over billigere i utlandet. Hvis du flytter til et EU/EØS land og du mottar minst 90% av inntekten din fra Norge så faller kildeskatt på 15% bort. Det er litt papirarbeid og stress du må igjennom i form av dokumentasjon men det er verdt det. Jeg får ung ufør, men det tillegget forsvinner. Får uansett utbetalt en del når jeg er i utlandet nettopp fordi skatten min faller fra 24% til 0. Skal velge å betale frivillig trygdeavgift på 8.2%. Det er også viktig at du ikke eier noe i Norge eller har noen ektefeller, barn eller samboer som eier noe i Norge heller. Du må liksom bryte alle økonomiske forbindelser med Norge med unntak av trygda. Du blir også dobbeltbeskattet i før skatten din til Norge faller til 0% så da må du sørge for å få tilbakebetalt det du betalte til ditt nye land, etter at du har fått skattemelding fra Norge. Nå veit jeg ikke hvor bra kvaliteten på helsetjenester er, men har lest at Spania har et veldig godt helsevesen til tross for at de er 10 ganger så mange flere enn oss. Har også lest at deres blå resept ordning er bedre enn vår og at man visstnok ikke betaler egenandel for helsetjenester. Så man sparer penger på helseutgifter. Helsekøene er også relativt kort hvis man tar hensyn til at de som sagt er 10 ganger fler enn oss. Det positive er at du får leid leilighet billigere, maten er billigere, alkoholen også. Helsevesenet er OK, og du får oppleve bedre vær. Du kan spise ute oftere. Men det negative er jo selvsagt at du må lære deg et nytt språk, og at det muligens kan bli litt ensomt om du reiser alene. Endret 16. november 2022 av ChadMcChadson
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå