Gå til innhold

Jeg trigges av barnegråt. Hvordan gjøre noe med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 5 måneder, og jeg merker jeg trigges så utrolig mye av den intense babygråten. Jeg trigges generelt av lyd, men det å måtte ha henne så tett oppå meg mens dette pågår...

Tidligere i dag måtte jeg bare legge henne på et teppe på gulvet når jeg var alene med henne, for å kunne ta meg en time-out mens hun gråt. Følte meg som verdens verste mamma, men følte det var bedre enn alternativet. Å skrike til barnet, eller i verste fall være brå mot henne. 

Hvordan jobbe med denne triggeren? Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå i fremtiden om jeg trigges så mye av gråten hennes, for det vil det være mye av i årene fremover…

Anonymkode: 418d6...208

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva blir trigget? Og har du ikke blitt trigget av barngråt tidligere?

Skrevet

Hm. Mener du at du blir sint. Hva med i tilfelle banne og sværte litt inni seg seg innimellom. Jeg tenker irritasjonen en undertrykker bare vokser. Og du har lov å bli irritert om du blir det om du ikke viser barnet det men avreagerer for deg selv. Har ikke barn. Men vet mye om å undertrykke irritasjon.

Anonymkode: e6e60...75d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo programmert i "ryggraden" din for at du skal gjøre ditt ytterste for å få slutt på det. Det er jo en noen folk instinktivt reagerer veldig  kraftig på fordi det er (var iaf) av stor betydning. At et barn gråter er også bare vanlig. Ta deg en "timeout" om det hjelper. Det er ikke noe problem det heller... 

Jeg reagerer også veldig på det. Det er "hjerteskjærende", eller hva man nå skulle måtte kalle det... 

Endret av AnonymBruker 42
Skrevet (endret)

Har aller først lyst til å berømme deg for fantastisk håndtering av barnet ditt da du merket på negative følelser rundt barnegråten. Å legge henne fra seg på et trygt sted, som teppet på gulvet er, å gå unna for en time out er utrolig godt håndtert! Dette skal du være stolt av, ikke skjemmes for.

Så vil jeg anbefale deg siden https://www.10smartetips.no for å blant annet lese om trigging om barnegråt og andre ting som kan oppstå med et barn. Du er allerede godt på vei ved å annerkjenne hva som trigger deg og ikke la deg agere på det. 

Endret av Eevee
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Men hvorfor gråter babyen så mye? Hva er det du ikke responderer på av behov den har? 

Anonymkode: 69321...7cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor gråter babyen så mye? Hva er det du ikke responderer på av behov den har? 

Når man ikke har barn er det lov til å stille alle dumme spørsmål man bare vil, men hvis du har barn og spør dette må jeg bare lure på om du hadde noen skjønne dukker som aldri gråt uten grunn? 

Anonymkode: 9fd82...9d7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man ikke har barn er det lov til å stille alle dumme spørsmål man bare vil, men hvis du har barn og spør dette må jeg bare lure på om du hadde noen skjønne dukker som aldri gråt uten grunn? 

Anonymkode: 9fd82...9d7

Ikke så store som 5 mnd gamle babyer nei. Tror ikke noen babyer gråter uten grunn. 

• Nyttig 2
Skrevet
Eevee skrev (14 minutter siden):

Har aller først lyst til å berømme deg for fantastisk håndtering av barnet ditt da du merket på negative følelser rundt barnegråten. Å legge henne fra seg på et trygt sted, som teppet på gulvet er, å gå unna for en time out er utrolig godt håndtert! Dette skal du være stolt av, ikke skjemmes for.

Så vil jeg anbefale deg siden https://www.10smartetips.no for å blant annet lese om trigging om barnegråt og andre ting som kan oppstå med et barn. Du er allerede godt på vei ved å annerkjenne hva som trigger deg og ikke la deg agere på det. 

Veldig enig i dette! 

Anonymkode: f5b43...99c

• Liker 1
Skrevet

Kan du bruke ørepropper når barnet gråter, samtidig som du forsøker trøste henne? Jeg bruker ørepropper for å dempe den høye lyden av barnegråt, blir sliten i hodet av det så må skjerme meg litt fra selve lyden, samtidig som jeg er nærværende.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvordan er det med deg? ❤️

Får du sovet? Har du noen til å hjelpe deg?

Kan du ha depresjon? Snakk med helsesøster.

Eller har babyen kolikk?

Vi hadde kolikkbaby, og det tærer en ned etterhvert. På måter det er vanskelig å forestille seg om en ikke har stått i det selv.

En utslitt foreldre, uansett grunn, er ikke helt rasjonell og kan reagerer annerledes en vanlig. Stor ros til deg som gjenkjente dette i deg selv og fjernet deg fra babyen ❤️ 

Dette er ikke uvanlig, bare så du vet det. Og hjelpeapparatet er kjent med det. En av flere grunner til at vi har oppfølging i etterkant av fødsel. Utslitte/deprimerte foreldre trenger hjelp og støtte i babytiden.

Snakk med helsesøster, evt partner om du har det, venner, familie og be om hjelp. Sjekk om homestart familiekontakt finnes der du bor?

Anonymkode: 23c76...bad

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg blir også ekstremt trigget av barnegråt. Jeg har kjent på en følelse av rødglødende raseri, og nærmest panikk.

Jeg er veldig lydsensitiv. Jeg bruker rett og slett ørepropper mye hjemme nå. Anbefalt av helsesykepleier på helsestasjonen. Hun sa at det var mange som hadde det slik, og ikke noe å skamme seg for. Man er programmert til å trigges av barnegråt, men for noen er det altså i overkant mye. 

Anonymkode: 8ec24...780

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hm. Mener du at du blir sint. Hva med i tilfelle banne og sværte litt inni seg seg innimellom. Jeg tenker irritasjonen en undertrykker bare vokser. Og du har lov å bli irritert om du blir det om du ikke viser barnet det men avreagerer for deg selv. Har ikke barn. Men vet mye om å undertrykke irritasjon.

Anonymkode: e6e60...75d

Ja, blir nesten litt sint. Vil bare få slutt på gråten, og blir nesten litt skjelven. Blir ekstremt stresset. 

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
Eevee skrev (12 timer siden):

Tusen takk, og takk for tips! 🙏🏻

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
SmuleSMitt skrev (11 timer siden):

Kan du bruke ørepropper når barnet gråter, samtidig som du forsøker trøste henne? Jeg bruker ørepropper for å dempe den høye lyden av barnegråt, blir sliten i hodet av det så må skjerme meg litt fra selve lyden, samtidig som jeg er nærværende.

Det var et godt tips. Det skal jeg prøve. Takk!

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Finn ut hva du trigger av. Tenker det føles litt som en brann som skal slukkes når baby gråter og så er det frustrerende når du ikke får det til. Tenk at du ikke alltid kan stoppe gråten og at det ikke er farlig at baby gråter. Eneste du kan gjøre er å trøste så godt du kan. Ikke din feil at baby gråter.

Anonymkode: f9d96...07d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke så store som 5 mnd gamle babyer nei. Tror ikke noen babyer gråter uten grunn. 

Den grunnen trenger ikke være at forelderen ikke responderer på behov. Hvis babyene dine aldri har grått av grunner du ikke fikk gjort noe med, har du vært heldig. Ingenting er mer nedbrytende enn å bære rundt på en baby som skriker og skriker og ingenting hjelper.

• Liker 2
Skrevet

Bruk ørepropper. Jeg pleier å synge for å beholde roen selv, jeg leter til og med opp sangtekster på PCen mens jeg bærer på barnet bare for å ikke klikke. 

Anonymkode: f13dc...c18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan er det med deg? ❤️

Får du sovet? Har du noen til å hjelpe deg?

Kan du ha depresjon? Snakk med helsesøster.

Eller har babyen kolikk?

Vi hadde kolikkbaby, og det tærer en ned etterhvert. På måter det er vanskelig å forestille seg om en ikke har stått i det selv.

En utslitt foreldre, uansett grunn, er ikke helt rasjonell og kan reagerer annerledes en vanlig. Stor ros til deg som gjenkjente dette i deg selv og fjernet deg fra babyen ❤️ 

Dette er ikke uvanlig, bare så du vet det. Og hjelpeapparatet er kjent med det. En av flere grunner til at vi har oppfølging i etterkant av fødsel. Utslitte/deprimerte foreldre trenger hjelp og støtte i babytiden.

Snakk med helsesøster, evt partner om du har det, venner, familie og be om hjelp. Sjekk om homestart familiekontakt finnes der du bor?

Anonymkode: 23c76...bad

Takk som spør ❤️

Jeg er selvfølgelig sliten på grunn av våkennetter og det som følger med, men har samboer som hjelper meg når han er hjemme fra jobb. Tror ikke jeg er deprimert, reagerer bare veldig dårlig på denne intense babygråten. 

Tror ikke hun har kolikk, men hun har nok litt magevondt og gråter derfor litt innimellom. 

Har tenkt på å si fra på helsestasjonen, problemet er bare at jeg ikke føler tillit til hun helsesøsteren vi har. Føler hun har vært litt «på» meg fra start, og da er det skummelt å si dette. 

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruk ørepropper. Jeg pleier å synge for å beholde roen selv, jeg leter til og med opp sangtekster på PCen mens jeg bærer på barnet bare for å ikke klikke. 

Anonymkode: f13dc...c18

Jeg brukte også ørepropper det fungerte veldig fint 

Anonymkode: f9d96...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...