AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 En venn av en venn av meg har en sønn som de har fått utredet for autisme (mildere type). Hun har hele veien skrevet om denne "reisen", og hun har til og med en blogg om det. Jeg kjenner ikke personen selv, men jeg reagerer på informasjonen hun legger ut om sin familie og sine barn, spesielt barnet med autisme. Jeg har stor forståelse for hennes kamp for at sønnen hennes skal få det han har rett på, og jeg tror at hun genuint ønsker det beste for sitt barn. Problemet er bare at hun ligger ut bilde og navn av sitt barn på nett og forteller om hans utredning, og hans diagnoser. Det er ikke riktig. Jeg syns ikke at det er greit at Bjørg i Trondheim skal kunne lese om autistiske Ole (falskt navn) og hvordan foreldrene hans takler hverdagen med hans diagnose. Ingen har noen gang spurt om Ole syns det er greit, og om han hadde sagt ja, så er han bare et barn. Ole forstår ikke at internett er for alltid, han kan ikke ta det valget. Han aner ikke hvor mange som har sett bilder av han, hvor mange som vet hva han heter, og hvor mange som vet detaljer om hans diagnose som han ikke vet selv enda. Finnes det ikke noe lovverk som beskytter barn på nett snart? Foreldre tar helt av med delingen. Anonymkode: bf0e5...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Departementet skrev i 2021, at de holdt på med en ny barnelov. Jeg har ikke peiling på om den er klar p.d.d, men virker som at eksponering av barn er et tema som det fokuseres på. https://www.nrk.no/norge/bildedeling-i-sosiale-medier_-na-skal-barna-fa-mer-innflytelse-1.15570167 Anonymkode: 63808...206 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Departementet skrev i 2021, at de holdt på med en ny barnelov. Jeg har ikke peiling på om den er klar p.d.d, men virker som at eksponering av barn er et tema som det fokuseres på. https://www.nrk.no/norge/bildedeling-i-sosiale-medier_-na-skal-barna-fa-mer-innflytelse-1.15570167 Anonymkode: 63808...206 Det er bra at de har tenkt på det, men jeg skulle ønske de hadde har en klar tydelig lov som gjelder nå. Det er greit å si "Ja, barnet mitt kan være på det bilder på barnehagen sin nettside" eller ett eller annet. Men det er noe annet å bruke barnet sitt som "innhold" som å få seere, eller å dele sensitiv informasjon om barnet på nett. Anonymkode: bf0e5...dc9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå