Gå til innhold

Fattigdomsbekjempelse i verdens rikeste land ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange lavinntektsfamilier er blandt de trygdede  personer som   sliter idag  "ekstremt "med å få endene til å møtes, og dette er personer  som står utenfor arbeidslivet

Under regjeringer Solberg blei trygda  personer brukt som ein salderingspost, og en  gruppa som  har fått stadig større utfordringer med få endene til å møtes, og ha noe å  leve av. De  aller fleste innen denne gruppe  har idag lån på bolig,og er  sårbare for  renteøkninger, og Solberg regjeringene la inn store kutt  i overføringer til Husbanken. Mange av de sårbare familien kunne vert innvilget husbanklån, og skjermet for renteøkninger. I tillegg har mange fått ekstremt høge uforutsigbare strømutgifter på grunn av utenlandkablene som blei velsignet tatt i bruk under regjeringen solberg. Mange fekk kutt i AAP som følge at innføring av  års ventetid.  Politiikerne har lenge  vert langt mer opptatt av å rydde opp i  eget rom m.a.  (pendlerboligsaken) en å  sette seg inn  kvardagen til mange mennesker. 

Køene foran matutlevringsentralene   hver dag, og mange kjemper for idet heletatt å mat nok på bordet.

Dette er kvardagen til mange Nordmenn anno 2022 og i eit av verdens rikeste land.. 

Anonymkode: c28be...220

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du tror ikke at husbanken har rentestigning? Og husker kanskje ikke at SP skrev under på utenlandskabler i forrige regjeringsperiode? Snakk om tullete ansvarsfraskrivning

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Så du tror ikke at husbanken har rentestigning? Og husker kanskje ikke at SP skrev under på utenlandskabler i forrige regjeringsperiode? Snakk om tullete ansvarsfraskrivning

Sår du tvil om husbanken sine rettningslinjer / rentesatser  så sjekk sjølv. !

Dei fleste partier  ga  sitt samtykke til utenlandskablene.  Det  kan reises spørsmål om ikkje forrige regjering ikkje burde satt noen  rettningslinjer for  hvor mye strøm som skal gå igjennom dem før vannmagasinene vart tappet ned.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sår du tvil om husbanken sine rettningslinjer / rentesatser  så sjekk sjølv. !

Dei fleste partier  ga  sitt samtykke til utenlandskablene.  Det  kan reises spørsmål om ikkje forrige regjering ikkje burde satt noen  rettningslinjer for  hvor mye strøm som skal gå igjennom dem før vannmagasinene vart tappet ned.

Jeg har hatt husbanklån, og rentene der varierer med markedet,  selv om de nok ligger noe lavere enn ellers.  Og de fleste på trygd får husbanklån

• Liker 1
Skrevet

Hvilket land er det du refererer til i tittelen? Norge er langt fra verden rikeste land. Er dette seriøst?

Anonymkode: 23a11...361

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så dere Debatten på nrk i kveld? Programmet kan sees når som helst på nrk.no.   Det er en tragisk utvikling her i landet nå.  Man kan lure på hva folk skal leve av..

Skrevet
Topsi skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt husbanklån, og rentene der varierer med markedet,  selv om de nok ligger noe lavere enn ellers.  Og de fleste på trygd får husbanklån

* Flytende    rente fram til 31.desember. Ny flytende rente fra 1.januar husbanken  2023 er 2,394 %, 2,398 % og 2,406 %.   Mange har langsigtige fastprisavtaler (startlånskunder) og  dermed en forutsigbar rentesats.  

Det har selvsagt ikkje vert attraktivt å søke lån i husbanken når rentene har vert historiske lave i mange år. Mange  har desv. ikkje ikkje tatt høyde for at både rentene, og strømprisene, og matvarene skulle stige i rakettfart samtidig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Adobyen skrev (6 minutter siden):

Så dere Debatten på nrk i kveld? Programmet kan sees når som helst på nrk.no.   Det er en tragisk utvikling her i landet nå.  Man kan lure på hva folk skal leve av..

Har ikke sett det denne gang, fordi jeg er deppa pga noe helt annet. Men så klipp på VG at Solvang gråt. 
Er det altså så galt fatt nå, at folk ikke har mat? Det er en tragedie. Jeg ble enda mer lei meg.

Endret av Undermann
  • Liker 4
Skrevet
Adobyen skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det som deltok virket ressursvake. En stereotype av navere. Null sympati herfra. 

Anonymkode: f96fd...265

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det som deltok virket ressursvake. En stereotype av navere. Null sympati herfra. 

Er ikke det hvordan de svake har det som viser hvilket samfunn vi har?

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Undermann skrev (4 minutter siden):

Har ikke sett det denne gang, fordi jeg er deppa pga noe helt annet. Men så klipp på VG at Solvang gråt. 
Er det altså så galt fatt nå, at folk ikke har mat? Det er en tragedie. Jeg ble enda mer lei meg.

Ja, det er dessverre en del i dette landet som ikke har mat. Flere enn jeg trodde, faktisk. Håper mange gir bidrag til matsentraler rundt omkring, jeg vet at jeg skal gjøre det ihvertfall. Kan ikke bare sitte og se på at det er folk i dette landet som ikke har mat. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ufør og jeg har siden i sommer kun levd på knekkebrød. 

Anonymkode: c4b68...7e2

• Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilket land er det du refererer til i tittelen? Norge er langt fra verden rikeste land. Er dette seriøst?

Anonymkode: 23a11...361

Det skulle stå "ET " av verdens rikeste land.  

Noe har gått fullstending galt med fordelingspolitikken i Norge de senere årene.

Nå  er desverre ikkje dei svakeste gruppene i samfunnet som klager, og syter mest, og de har ingen talspersoner som taler deres sak.  (Kanskje hørte du om berettningen fra dama  under  "Debatten på NRK -TV " som hadde pleiet sin  mor, og   er nå havnet i eit økonomisk uføre)  Hun har troleg spart samfunnet for mye penger, men får ingen takk tilbake, og det finnes mange fler som er i situasjon. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

😰

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ufør og jeg har siden i sommer kun levd på knekkebrød. 

Anonymkode: c4b68...7e2

Dette blir for dumt . Minstesats på uføretrygd er ca 17 000 kr utbetalt netto . Ung ufør er ca 20 000kr utbetalt netto hver mnd. Jeg er ufør å jeg har råd til mat . Hva bruker du hele uføretrygden på når du bare spiser knekkebrød ? 

Anonymkode: a6b58...4b8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette blir for dumt . Minstesats på uføretrygd er ca 17 000 kr utbetalt netto . Ung ufør er ca 20 000kr utbetalt netto hver mnd. Jeg er ufør å jeg har råd til mat . Hva bruker du hele uføretrygden på når du bare spiser knekkebrød ? 

Anonymkode: a6b58...4b8

Det kommer vel an på hvordan utgifter man har vet du. Høye regninger, strøm, lån, og kanskje barn og familie.
Er også ufør og klarer meg i fint, men så har jeg  ikke gjeld lenger da og ingen husleie, kun faste utgifter.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Undermann skrev (37 minutter siden):

Fredrik Solvang reagerte…  på gråten 

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg så debatten. Stusset veldig på det budsjettet. Inkl bostøtte og barnebidrag hadde hun ene 13 000 kr mnd. Hvordan går det? Hun unge damen, pent sminket hadde 16 000 mnd. Feilen er høye boutgifter. Husleiga er unaturlig høy. Sett den ned med 2000 kr så vil det bli bedre. Øker trygder er jeg redd flere slutter å jobbe. Jeg selv er i full jobb og har det samme i årslønn som uføretrygdet som har tjent over 600 000, altså 430 000 året. Så mener virkelig folk at de som har tjent 6-700 000 året skal få dette utbetalt som syk/ufør??

Andre som tjener under 600 000 får 66% av den summen å leve av. Tjener man 400 000 og mister 66% så må man leve på 240 000 året.....

Noe er veldig galt her.

Anonymkode: a97bf...9ca

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg så debatten. Stusset veldig på det budsjettet. Inkl bostøtte og barnebidrag hadde hun ene 13 000 kr mnd. Hvordan går det? Hun unge damen, pent sminket hadde 16 000 mnd. Feilen er høye boutgifter. Husleiga er unaturlig høy. Sett den ned med 2000 kr så vil det bli bedre. Øker trygder er jeg redd flere slutter å jobbe. Jeg selv er i full jobb og har det samme i årslønn som uføretrygdet som har tjent over 600 000, altså 430 000 året. Så mener virkelig folk at de som har tjent 6-700 000 året skal få dette utbetalt som syk/ufør??

Andre som tjener under 600 000 får 66% av den summen å leve av. Tjener man 400 000 og mister 66% så må man leve på 240 000 året.....

Noe er veldig galt her.

Anonymkode: a97bf...9ca

Jeg så det nå jeg også. Den eneste av de med ordentlig budsjett var hun som hadde pleiet sin mor(nr2)

La meg liste opp alle 3.

Nr 1. 46år med 1 barn

Inntekt: 19574 ( barnebidrag, bostette, minstebidrag)

Boligutgifter: 10.000

Mat og drikke: 6000

Transport: 1300

Diverse: 4500

TOTALT: Minus 2226

nr 2. 44år og har barn

Inntekt 13054 ( barnebidrag)

Bolig: 10.000

Mat og drikke: 1500

Transport: 1000

Div: 400

TOTALT: 154 kroner

Nr 3 24år, ingen barn

Inntekt: 16 889 ( bostette)

Bolig: 9300

Mat og drikke: 3300

Transport: 1000

Div: 3247

TOTALT: 42 kroner

Jeg stusser veldig på at nr 1, har like mange barn som nr2 (1barn) men har 4 ganger matbudsjettet. Og nr. 3 har dobbelt selv om hun bor alene. 

I tillegg har nr. 2 kun 400kr på diverse, mens de andre har 10ganger mer på den posten. Kan se for meg at nr. 2 fikk bakoversveis av de to andre. 

Slik jeg ser det er det kun nr2 som faktisk sliter og hun har gjort en kjempe innsats for å klare seg. Veldig uheldig at hun ble ufør(regner med det siden hun ikke har jobb?) rett etter hun var ute av arbeidslivet i 2 år. 

Anonymkode: ad86d...02f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Norge er ikke, og har aldri vært, verdens rikeste land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...