Gå til innhold

Stevning i farskapssak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som skjer når NAV tar ut stevning i en farskapssak? I dette bestemte tilfellet krevde far farskapstest. den viste at han var far. Barnet er nå godt over to år. Far har ennå ikke erklært farskapet. Han har aldri sett barnet. Far var i et nytt forhold før barnet ble født.

At far ikke har vært involvert har fungert veldig bra for mor og barn. Mor tok/ fikk foreldreansvar alene, og har ikke krevd far for ei krone. Mor har god økonomi og et stabilt sosialt nettverk, og grunnet fars oppførsel under graviditeten, har hun vært glad til - på egne vegene, men også på barnets, over at far har holdt seg unna. Han er en svært ustabil person på mange områder. Mor har også gjentatte ganger bedt NAV om å la saken ligge; hun og barnet har det fint, og hun ønsker ikke at barnet skal på påtvunget samvær med en mann som aldri har vist noen interesse for barnet de har sammen. 

Men nå har altså NAV tatt ut stevning i saken. Hva innebærer det for mor? Hva innebærer det for barnet? Hva kan mor forvente at skjer nå?

(emnet ligger også under "barn og familie)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange løsninger på slike ting. Det viktigste er at barnet har rett til å vite om og ha mulighet for kontakt med begge sine foreldre, ikke hva du og far tenker og føler. Det kan være bittert, men barnets rettigheter kommer først. 

Anonymkode: 884dc...50a

• Liker 4
Skrevet

Det innebærer at staten vil fastsette faskapet sånn at det blir registrert i folkeregisteret. Man kan ikke bare velge å ikke være registrert som far. 

Anonymkode: 304f5...e22

• Liker 4
Skrevet

Nav ønsker jo ikke å delta i å forsørge barnet hvis faren kan gjøre det.

Anonymkode: f507e...b51

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar. Jeg gjør oppmerksom på at dette ikke er mitt barn, jeg bruker denne saken i studiesammenheng, og bistår samtidig mor så godt jeg kan. Skulle det bli behov for det, har hun mulighet til mer kvalifisert juridisk bistand enn jeg kan gi, det som er av interesse her, er å høre hva andre har opplevd/ hørt om i slike saker. Kan NAV overprøve mors mening om hva som er til barnets beste?

Vil etablering av farskap fra NAVs side føre til mer enn at far oppgis i folkeregisteret? Vil NAV for eksempel uten mors samtykke kunne kreve far for bidrag, eller kan andre konsekvenser følge av den formelle fastsettelsen av farskapet?

Videre bakgrunnsinfo: Mor og barn vet godt hvem som er far, det foreligger jo en farskapstest- barnet kjenner altså (vil kjenne til når det blir eldre) sitt opphav, og slik er både barnekonvensjonen og det offentliges plikt ivaretatt. Videre mottar ikke mor annen stønad enn dobbel barnetrygd, og har aldri gjort det, da hun tjener for mye. Det er altså ikke slik at NAV betaler for barnet. Mor har ikke søkt bidrag, og har ikke intensjon om å gjøre det heller. Hun vil bare barnets beste. Mor er klar på at barnets beste er å kjenne sitt opphav, men frykter at den formelle etableringen av farskap vil iverksette store tiltak fra far; utmattende juridiske prosesser og masse bortkastet tid, før man til slutt vil ende opp ved status quo: Barnets far ønsker egentlig ikke kontakt, og kommer ikke til å følge opp en samværsavtale. Hadde han ønsket å være far, kunne han vært det fra dag en - men han har ikke hørt fra seg. Mor mener derfor at det er til barnets beste at saken beror, og at barnet får mer og mer informasjon om sin bakgrunn, ettersom det blir eldre og forstår mer. 

Skrevet

Les i barneloven. NAV er pliktig til å fastsette farskap. Det holder selvfølgelig ikke at mor vet hvem far er. Det vil for eksempel ikke gi barnet rett på arv etter far. Mor kan jo også enkelt nekte å gi informasjonen videre til barnet.

Det at farskap blir registrert i folkeregisteret gir ikke far noen automatiske rettigheter, bortsett fra muligheten til å kreve foreldreansvar.

Anonymkode: 6e0a8...a0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dessverre ikke noe å bidra med angående spørsmålene du stiller men synes saken er interessant.

Ønsker å påpeke at du virker svært så følelsesmessig involvert og synes å kun se saken fra mors side.

Dersom dette faktisk er i forbindelse med studier, så kan det være lurt å være litt mer åpen og se det fra fars side også.

Hva mor mener er det beste for barnet må uansett prøves gjennom riktige instanser og ikke bare fordi mor har "rett".

Skrevet
Frosty skrev (1 time siden):

Har dessverre ikke noe å bidra med angående spørsmålene du stiller men synes saken er interessant.

Ønsker å påpeke at du virker svært så følelsesmessig involvert og synes å kun se saken fra mors side.

Dersom dette faktisk er i forbindelse med studier, så kan det være lurt å være litt mer åpen og se det fra fars side også.

Hva mor mener er det beste for barnet må uansett prøves gjennom riktige instanser og ikke bare fordi mor har "rett".

Takk! Jeg opplever også saken som interessant! Både barneloven, tvisteloven og grunnloven (med flere) sier noe om etablering av farskap, rett til å kjenne sitt opphav osv. Samtidig skal "barnets beste" ivaretas, og svært interessant er det jo - tenker jeg - hva er barnets beste? Og hvem kan uttale seg med størst troverdighet om barnets beste: Den som har tatt hånd om barnet fra før det ble født, eller NAV familie og pensjonsytelser? Og her stiller jeg et åpent spørsmål - argumenter om begge deler er like interessant! (Dette er sideordnet og noe jeg drøfter ut fra data og kilder jeg har tilgjengelig, men jeg har ingenting imot innspill!)

Jeg er ikke kvalifisert til - og det er heller ikke snakk om - at jeg skal representere mor i en sak. Men en stor del av oppdraget mitt er å se hennes side av saken, for dersom vi hadde stått i en rettssal, ville fars advokat fremmet hans interesser. Han har selvsagt rett til å bli hørt og ha samme støtte og bistand som mor, men det er mor som ville vært min klient - ikke far. Slik jeg leser regler for god advokatskikk er det ønskelig med sympati for en vanskelig situasjon og å ha et fortrolig forhold til klienten, samtidig som man forholder seg til de opplysninger man har og er profesjonell. Men tilleggsopplysningene i innlegget jeg skrev over, kan man gjerne se bort fra, for i utgangspunktet er det jeg forholder meg til at far stevnes for å etablere farskap, mor frykter konsekvensene av dette. Mor har et ønske om å finne ut av om denne prosessen kan stoppes, og om den ikke kan det - hvilke konsekvenser kan hun da møte? Har andre opplevd at saken kunne stoppes om det fantes skjellig grunn til det? Hva var i så fall grunnen(e)? Eksisterer det eksempel på at det faktisk var til barnets beste å la saken bero? 

Ps: Respekterer at du ikke opplever å ha relevante innspill til saken, og takker for svaret :)

• Liker 2
Skrevet

Mor kan ikke stoppe at farskapet fastsettes nei. At det fastsettes utløser ingenting i seg selv uten at en av partene gjør noe. Mor kan velge å ikke søke om bidrag, far kan velge å ikke ønske foreldreansvar. At farskapet fastsettes så lenge far er kjent må hun bare belage seg på at nå skjer.

Anonymkode: 2e141...898

Skrevet

Såvidt jeg vet så har barnet krav på å forsørges også av far, så alle ytelser - fra redusert barnehage til stipend på vgs - baseres på BEGGE foreldre, uansett hvor mye mor skulle ønske noe annet. Barnefars mangel på bidrag kan også bli en faktor dersom mor feks. må søke sosialstønad.

Anonymkode: 9e4af...6d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Såvidt jeg vet så har barnet krav på å forsørges også av far, så alle ytelser - fra redusert barnehage til stipend på vgs - baseres på BEGGE foreldre, uansett hvor mye mor skulle ønske noe annet. Barnefars mangel på bidrag kan også bli en faktor dersom mor feks. må søke sosialstønad.

Anonymkode: 9e4af...6d4

Men, om far i realiteten er fraværende og man kan dokumentere det, kan man i visse tilfeller se bort fra fars inntekt. 

Vi fikk en slik sak gjennom for min søster da hun gikk på vgs - da så de til slutt bort fra fars inntekt og økte stipendet hennes. 

Anonymkode: 84a58...8d6

• Liker 1
Skrevet

At mor velger å bli gravid og beholde barnet er noe hun må stå til ansvar for. 

Mener du at mor skal bestemme om barnet ikke skal ha rett til vite hvem barnets far er? 

Loven er tydelig i den saken - hvis mor velger å bli gravid og gjennomføre fødsel så har barnet rett til å vite hvem som er deres far.

Det mødre kan gjøre i slike tilfeller er å ikke gjennomføre graviditet/fødsel - føder hun mister hun også retten til å bestemme over hvem barnet skal ha kontakt med, og NAV har rett til å følge opp og korrigere hva mor mener. 

Anonymkode: 9bb89...b6b

• Liker 1
Skrevet

Så lenge mor tjener penger og forsørger seg selv og barnet, ikke får annen støtte for enslige forsørgere enn utvidet barneyrygd, ikke krever barnetrygd og far ikke krever foreldreansvar eller samvær, så skjer det nok ingenting annet enn at far blir oppført i folkeregisteret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge mor tjener penger og forsørger seg selv og barnet, ikke får annen støtte for enslige forsørgere enn utvidet barneyrygd, ikke krever barnetrygd og far ikke krever foreldreansvar eller samvær, så skjer det nok ingenting annet enn at far blir oppført i folkeregisteret.

Edit: ikke krever barnebidrag (ikke barneteygd)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Edit: ikke krever barnebidrag (ikke barneteygd)

Barnetrygd er noe alle får. Det er vel heller det at hun ikke kan søke om alle tilleggene som enslig forsørger som er problemet her. Derfor er NAV på banen for å få får til å ta den økonomiske byrden hvis staten kan slippe. 

Helt fair tenker jeg. Opp gjennom årene så har NAV sett mellom fingrene for ofte i disse sakene. Hvis en kvinne velger å bli gravid, for deretter å gjennomføre graviditeten og fødselen så må hun også gi beskjed om hvem som er far til barnet. 

Kanskje vi ser et paradigmeskifte fra NAV om disse sakene, hvor de ikke lenger aksepterer så lett at mor fører opp "ukjent far" fordi de ikke ønsker å ha noe med far å gjøre. 

Anonymkode: 9bb89...b6b

Skrevet

Dersom far ikke ønsker samvær og mor ikke kommer til å søke om barnebidrag så tenker jeg at dette er en ikke-sak. NAV har tatt ut stevning for å få farskapet fastsatt, som seg hør og bør, og ut over det får dette ingen følger annet enn at barnet får arverett etter far og mor ikke vil ha rett på bidragsforskudd fra NAV med begrunnelsen «far ukjent».

Hvorfor mor kjenner et behov for å motarbeide denne prosessen er en gåte, da NAV er lovpålagt å forsøke å fastsette farskap der hvor det er tvil, og det uansett ikke høres ut som om dette behøver å medføre konflikt da far ikke ønsker kontakt og mor ikke har til hensikt å søke om bidrag. Dersom det var far som tok initiativ til farskapstesten må han ha visst at konsekvensen kunne bli at farskap ble etablert, og han kan i grunn takke seg selv for dette. 🤷‍♀️

Anonymkode: 4c71a...64a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...