Gå til innhold

Hvordan var damer i 40-årene på 80-tallet sammenlignet med idag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder livsstil, mental helse, syn på samfunnet, syn på yngre menn, syn på trening, syn på økonomi,osv

Anonymkode: 14f00...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Damer i 40 årene så eldre ut før i tiden.

Anonymkode: f1e0c...5c7

• Liker 14
Skrevet

Tror mange damer var mer ulykkelige. Mødrene til venninnene mine skilte seg en etter en pga menn som bedro dem eller ikke bidro til AS familien, og de som ikke hadde jobb og utdanning (de fleste) fikk noen bratte år.

Anonymkode: 5ac8d...3d8

• Liker 5
Skrevet

Når jeg ser på bilder ser jeg mye yngre ut, og mindre kjerring, enn mor og svigermor. 

Men jeg tror også jeg føler meg mye yngre, blir nesten litt overrasket hver gang det slår meg hvor gammel jeg faktisk er. Og jeg gjør en del ting, hører på musikk, med mer, som jeg kan se for meg at de ikke hadde tenkt var passelig for alderen. 

Trening og fjellturer drev de begge med, men jeg trener nok på måter som ikke var vanlig for kvinner den gangen, blant annet styrke, og slynge. 

Nå var både mamma og svigermor i krevende stillinger, og hadde menn som fint kunne hente barn og lage middag. Så der er vi like. Men ellers har nok jeg og mannen en likere fordeling, der det gjerne er jeg som monterer en hylle, mens han vasker klær. Og vi er sjåfør omtrent like ofte når begge er i bilen, det har jeg aldri sett hos foreldreparene. 

Der hvor de hadde klubb og foreninger, stikker jeg ut med venninner på bedre restauranter, eller tar noen glass. 

Anonymkode: 6609d...6df

• Liker 6
Skrevet

Spør moren og bestemoren din?

Men tro det eller ei, damer var ikke én felles entitet da heller men individer med forskjellig livssyn, holdninger og syn på ting!

Anonymkode: 72b47...ae4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

syn på yngre menn

Mange levde i traurige kjedelige ekteskap, og noen var nyskilte.  Så det var fullt mulig for oss som var 25-30, å få seg et 40+ knull da også.

Anonymkode: 94c66...e70

• Liker 1
Skrevet

Bitrere på grunn av at de måtte leve under patriarkatet så meget før og derfor gjøre en masse gratis arbeid bare fordi de var kvinner.

Anonymkode: f5862...b04

• Liker 6
Skrevet

Det var langt færre med høyere utdannelse, og langt flere som enten var hjemmeværende eller jobbet deltid. Dermed var de mer økonomisk avhengige av ektefellen. Det gjør selvsagt også noe med synet på både økonomi, samfunnet og sin egen verdi. 

Anonymkode: 1a89b...a0a

• Liker 4
Skrevet

Jevnt over så tenker jeg at de alle så eldre ut enn 40-åringer i dag, men at det nok også var noe variasjon i forhold til hvor i landet/oppvekst/livssyn osv. Bestemora mi var i 40-årene på 80-tallet- hun var skikkelig "kjerring", både i klesstil, frisyre og væremåte. Hun har alltid vært "gammel". Min svigermor er 9 år yngre og var "yngre" i både klesstil og væremåte da hun var 60 enn hva bestemora mi var i 40-årene. 

Selv er jeg 42, kjenner meg absolutt ikke som ei kjerring og kler meg heller ikke som en ;)

• Liker 6
Skrevet

Min mor var ikke i 40-årene på 80-tallet :P Hun var i tidlig 30-årene. Jeg er vokst opp med svært unge foreldre.

Hun hadde sin egen karriere, var selvgående, og tjente som regel mer enn min far. Hun var den som tok seg av økonomi (de har felles økonomi, men hun er den som alltid har ordnet med regninger og lån osv). Min pappa deltok i husarbeid (utenom matlaging - han satte kun på poteter før mamma kom hjem fra jobb, så ordnet hun hovedingrediensene..han dekket bordet da! :)) på lik linje som min mor. 

Mental helse? Tja..jeg har en formening om at hun vokste opp i et hjem hvor man tok seg sammen når man slet..mental helse var tabu. Hun har absolutt ingen problemer med å snakke om mental helse - men er veldig reservert ifht egen mentale helse. Der er min far 100% åpen, og vi har gode samtaler. 

Hun følte nok et svært ansvar - altfor tidlig (16-17 år da de fikk sitt første barn), og ble voksen veldig tidlig? Jeg kan ikke sette fingen på noe jeg ville ha forandret med min barndom, den var fantastisk..men som voksen selv, ser jeg jo hvordan de må ha slitt for å få det til så bra som dem gjorde. 

Utseendet? Veldig, veldig pen! Har alltid så lenge jeg kan huske vært opptatt av å ta vare på seg selv, pynte seg, sminke seg, holde vekten..selv om hun alltid har sett på seg selv som litt for tung (det er hun absolutt ikke!) Hennes mor var svært opptatt av vekt - og det har preget min mor. 
Hun så nok eldre ut enn 30-åringer gjør i dag..og det kommer jo av datidens mote og hårsveis. Hun ville ikke ha sett eldre ut om hun hadde kledd seg og hatt samme hårfrisyre som 30-åringer har i dag. 

Så var hun nok hakket mer opptatt av tradisjoner enn 30-åringer er i dag..huset skal vaskes ned hver jul, alle sortene skulle bakes osv.  

Anonymkode: 7fed2...b7c

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når det gjelder livsstil, mental helse, syn på samfunnet, syn på yngre menn, syn på trening, syn på økonomi,osv

Anonymkode: 14f00...384

Mitt inntrykk: Mer matauk, mer sparsommelig, mindre vin og et mer naivt syn på samfunnet og fremmede. Bra mental helse. Flink i husarbeid og seriøs på jobb.Trente ikke på helsestudio men gikk lange søndagsturer med familien. Disse damene er i 80-årene nå, og er kanskje tidenes sprekeste 80-åringer. Leste bøker i stedet for Kvinneguiden.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde hår på musa i gamle dager. Herlig.

Anonymkode: 2551d...009

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

De var mye tynnere enn dagens 40-åringer. 

Anonymkode: b5739...682

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
I Grosny skrev (4 timer siden):

Leste bøker i stedet for Kvinneguiden.

Ka-tsching!

Bonuspoeng for mental helse!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

De var ikke like bitchy som i dag: de klagde ikke og startet ikke sirkus over mikroskopiske ting

Og de var absolutt sterkere, spesielt de som overlevde verdenskrigen.
Dagens kvinner kan bare drømme om å nå samme nivå

Skrevet

Jeg tror damer på 80-tallet var mer tradisjonelle 

Skrevet

Jeg ble 40 i 88. Jeg hadde full jobb, var skilt. Til tider lå jeg rundt og drakk for mye. Men jeg klagde ikke og levde ikke i luksus. 

Anonymkode: 51899...c16

• Nyttig 2
Skrevet
On 11/16/2022 at 7:25 AM, AnonymBruker said:

Tror mange damer var mer ulykkelige. Mødrene til venninnene mine skilte seg en etter en pga menn som bedro dem eller ikke bidro til AS familien, og de som ikke hadde jobb og utdanning (de fleste) fikk noen bratte år.

Anonymkode: 5ac8d...3d8

De fleste damer som var i 40-årene på 80-tallet hadde utdannelse og full jobb. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste damer som var i 40-årene på 80-tallet hadde utdannelse og full jobb. 

På slutten av 80-tallet kanskje, ikke i starten.

Anonymkode: 94c66...e70

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...